Organisatie | Heiloo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-11-2020 | Nieuwe regeling | 09-11-2020 |
De raad van de gemeente Heiloo:
heeft het voorstel van de griffier van 8 oktober 2020 gelezen;
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
De vertrouwenscommissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Bij het staken van de stemmen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 8 bedoelde verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uiting gebracht.
De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 12, tweede lid, en 8 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 10, 11 en 12 tweede lid van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming en de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe op grond van artikel 31 van de Archiefwet aangewezen archiefruimte.
De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.
Artikel 12. Informatie over en gesprek met sollicitant bij benoeming
De secretaris nodigt namens de voorzitter en op verzoek van de commissie sollicitanten uit voor een gesprek met de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.
Artikel 13. Informatie over en gesprek met de burgemeester bij herbenoeming
De vertrouwenscommissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
Artikel 14. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de vertrouwenscommissie.
TOELICHTING op specifieke onderdelen
Artikel 3. Samenstelling commissie
De gemeenteraad bepaalt de samenstelling van de vertrouwenscommissie en bepaalt of elke fractie in de commissie is vertegenwoordigd.
Deze verordening geeft de mogelijkheid om de samenstelling van de commissie van taak tot taak – benoeming en herbenoeming – te laten variëren.
De gemeenteraad van Heiloo heeft de reguliere klankbordgesprekken met de burgemeester belegd bij de werkgeverscommissie via de Verordening op de Werkgeverscommissie. Veelal is de samenstelling van de commissie die klankbordgesprekken met de burgemeester voert anders, beperkter, van aard dan die van de commissie die de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. Dit, om bij klankbordgesprekken het ‘tribunaaleffect’ te vermijden. Het ‘tribunaaleffect’ kan bij grotere commissies voor benoeming of herbenoeming overigens ook iets worden verzacht door woordvoerders aan te wijzen.
De commissie bestaat uit raadsleden. Dit brengt mee dat het lidmaatschap van de commissie eindigt bij beëindiging van het raadslidmaatschap. Bij tijdelijke beëindiging van het raadslidmaatschap, bijvoorbeeld bij tijdelijke vervanging wegens ziekte, kan het commissielidmaatschap herleven zodra het raadslidmaatschap herleeft.
Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat de commissie een ‘duiventil’ wordt.
Wettelijke geheimhoudingsplicht
De geheimhoudingsplicht volgt uit artikel 61c van de Gemeentewet en hoeft niet expliciet in de verordening te worden opgenomen. Het is wel van belang dat de voorzitter bij de start van elke vergadering uitdrukkelijk wijst op deze geheimhoudingsverplichting. De praktijk wijst namelijk uit dat de geheimhoudingsplicht niet vaak genoeg kan worden benadrukt.
Artikel 11. Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure
Deze bepaling doet vanzelfsprekend niets af aan de geheimhoudingsplicht. De geheimhouding dient zeer strikt in acht te worden genomen. De raadsgriffier kan er voor kiezen aan de leden van de commissie en de adviseurs niets per post en per e-mail te versturen, maar alles te laten lopen via terinzagelegging en, in het algemeen, zo min mogelijk op papier te zetten.
Mocht een door de burgemeester gewenste herbenoeming op obstakels stuiten, dan raadpleegt de griffier tijdig de kabinetchef van de commissaris van de Koning. Deze heeft ervaring met de juridische mogelijkheden en onmogelijkheden in een dergelijke situatie en legt zo nodig contact met het ministerie van BZK. De praktijk leert dat de bestuurlijke schade, die een aanbeveling tot niet herbenoeming voor alle betrokkenen met zich meebrengt, vaak kan worden beperkt.