Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heiloo

Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeiloo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61a van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
  4. artikel 147 van de Gemeentewet
  5. artikel 149 van de Gemeentewet
  6. artikel 12 van de Archiefwet 1995
  7. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  8. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-11-2020Nieuwe regeling

09-11-2020

gmb-2020-300287

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo

De raad van de gemeente Heiloo:

 

heeft het voorstel van de griffier van 8 oktober 2020 gelezen;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

besluit vast te stellen:

 

de Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeesterHeiloo

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a.

    vertrouwenscommissie: commissie bestaande uit maximaal één lid per fractie;

  • b.

    secretaris: de griffier of diens plaatsvervanger;

  • c.

    adviseurs: personen in de nabijheid van de burgemeester die de vertrouwenscommissie desgevraagd van informatie kunnen voorzien;

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland.

Artikel 2. Taak van de vertrouwenscommissie

De commissie heeft tot taak:

  • 1.

    de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden of,

  • 2.

    de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3. Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De vertrouwenscommissie bestaat uit leden, te benoemen door en uit de gemeenteraad, zodanig dat elke fractie met maximaal één persoon in de vertrouwenscommissie vertegenwoordigd is.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de vertrouwenscommissie is, kiest de vertrouwenscommissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De vertrouwenscommissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de vertrouwenscommissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de vertrouwenscommissie.

  • 2.

    De raad kan bepalen dat bij verhindering van de griffier de plaatsvervangend griffier of de gemeentesecretaris als plaatsvervangend secretaris ter ambtelijke ondersteuning aan de vertrouwenscommissie wordt toegevoegd.

  • 3.

    De onder 1 tot en met 2 genoemde functionarissen zijn geen lid van en hebben geen stemrecht in de vertrouwenscommissie.

Artikel 5. Adviseurs

  • 1.

    De raad kan bepalen dat een of meer wethouders als adviseurs aan de vertrouwenscommissie worden toegevoegd in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taken.

  • 2.

    De adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseurs zijn geen lid van en hebben geen stemrecht in de vertrouwenscommissie.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1.

    De vertrouwenscommissie vergadert zo vaak als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De vertrouwenscommissie vergadert alleen als meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk of per mail tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de vertrouwenscommissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;

    • d.

      de adviseurs indien die aan de vertrouwenscommissie zijn toegevoegd.

  • 4.

    De in het tweede lid bedoelde oproep aan de leden van de commissie en de adviseurs vindt ten minste 24 uur voorafgaand aan de vergadering plaats.

Artikel 7. Stemming

De vertrouwenscommissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Bij het staken van de stemmen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 8 bedoelde verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uiting gebracht.

Artikel 8. Verslag

  • 1.

    De vertrouwenscommissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling tot benoeming of herbenoeming schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen dat de vertrouwenscommissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de koning is schriftelijk en geheim en bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de vertrouwenscommissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een weergave van het feit of er al dan niet sprake is van unanimiteit;

    • c.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de vertrouwenscommissie, inclusief de volgorde van plaatsing van twee kandidaten in het geval van een benoeming;

    • d.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de vertrouwenscommissie, in het geval van een herbenoeming;

    • e.

      eventuele afspraken die zijn gemaakt tussen de vertrouwenscommissie en de burgemeester ter zake het functioneren van de burgemeester bij een herbenoeming;

    • f.

      bij herbenoeming tevens een bijlage met het verslag van het gesprek met de burgemeester over het concept-verslag van bevindingen en de concept-aanbeveling.

Artikel 9. Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61 c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 12, tweede lid, en 8 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 10, 11 en 12 tweede lid van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van dit artikel in deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseurs.

Artikel 10. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming en de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe op grond van artikel 31 van de Archiefwet aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 11. Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de vertrouwenscommissie treedt op als contactpersoon naar buiten. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' gericht aan de voorzitter en gezonden aan de secretaris en door de secretaris bewaard tot het moment van archivering.

  • 2.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' door de voorzitter en de secretaris ondertekend door de secretaris verzonden.

Artikel 12. Informatie over en gesprek met sollicitant bij benoeming

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61, lid 4 dat de vertrouwenscommissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt namens de voorzitter en op verzoek van de commissie sollicitanten uit voor een gesprek met de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 13. Informatie over en gesprek met de burgemeester bij herbenoeming

  • 1.

    De vertrouwenscommissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 14. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de vertrouwenscommissie.

Artikel 15. Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:

    • a.

      bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

    • b.

      bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

  • 2.

    De samenstelling van de vertrouwenscommissie kan tussentijds worden aangepast door de gemeenteraad.

Artikel 16. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De verordening wordt aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie benoeming en herbenoeming burgemeester Heiloo”.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2020

Mevrouw G.A.Beeksma

griffier

De heer T.J.Romeyn

burgemeester

TOELICHTING op specifieke onderdelen

Artikel 1. –

Artikel 2. –

Artikel 3. Samenstelling commissie

De gemeenteraad bepaalt de samenstelling van de vertrouwenscommissie en bepaalt of elke fractie in de commissie is vertegenwoordigd.

 

Deze verordening geeft de mogelijkheid om de samenstelling van de commissie van taak tot taak – benoeming en herbenoeming – te laten variëren.

 

De gemeenteraad van Heiloo heeft de reguliere klankbordgesprekken met de burgemeester belegd bij de werkgeverscommissie via de Verordening op de Werkgeverscommissie. Veelal is de samenstelling van de commissie die klankbordgesprekken met de burgemeester voert anders, beperkter, van aard dan die van de commissie die de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. Dit, om bij klankbordgesprekken het ‘tribunaaleffect’ te vermijden. Het ‘tribunaaleffect’ kan bij grotere commissies voor benoeming of herbenoeming overigens ook iets worden verzacht door woordvoerders aan te wijzen.

Raadslidmaatschap

De commissie bestaat uit raadsleden. Dit brengt mee dat het lidmaatschap van de commissie eindigt bij beëindiging van het raadslidmaatschap. Bij tijdelijke beëindiging van het raadslidmaatschap, bijvoorbeeld bij tijdelijke vervanging wegens ziekte, kan het commissielidmaatschap herleven zodra het raadslidmaatschap herleeft.

Geen plaatsvervangende leden

Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat de commissie een ‘duiventil’ wordt.

Artikel 4 tm 8. -

Artikel 9. Geheimhouding

Wettelijke geheimhoudingsplicht

De geheimhoudingsplicht volgt uit artikel 61c van de Gemeentewet en hoeft niet expliciet in de verordening te worden opgenomen. Het is wel van belang dat de voorzitter bij de start van elke vergadering uitdrukkelijk wijst op deze geheimhoudingsverplichting. De praktijk wijst namelijk uit dat de geheimhoudingsplicht niet vaak genoeg kan worden benadrukt.

Artikel 10. -

Artikel 11. Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

Contactpersoon

Deze bepaling doet vanzelfsprekend niets af aan de geheimhoudingsplicht. De geheimhouding dient zeer strikt in acht te worden genomen. De raadsgriffier kan er voor kiezen aan de leden van de commissie en de adviseurs niets per post en per e-mail te versturen, maar alles te laten lopen via terinzagelegging en, in het algemeen, zo min mogelijk op papier te zetten.

Artikel 12. -

Artikel 13.

Problematische herbenoeming

Mocht een door de burgemeester gewenste herbenoeming op obstakels stuiten, dan raadpleegt de griffier tijdig de kabinetchef van de commissaris van de Koning. Deze heeft ervaring met de juridische mogelijkheden en onmogelijkheden in een dergelijke situatie en legt zo nodig contact met het ministerie van BZK. De praktijk leert dat de bestuurlijke schade, die een aanbeveling tot niet herbenoeming voor alle betrokkenen met zich meebrengt, vaak kan worden beperkt.

Artikel 14 tm 16. -