Organisatie | Papendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaatbesluit |
Citeertitel | Algemeen mandaatbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Mandaatbesluit 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2020 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Het college van de gemeente Papendrecht en de burgemeester van de gemeente Papendrecht, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft
overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is, de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren dan wel volmacht te verlenen aan ambtenaren;
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
I. de uitoefening van de, in de bij dit besluit behorende lijsten vermelde bevoegdheden, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen en daarop de in die lijsten vermelde specifieke bepalingen, alsmede de onder punt II van dit besluit gestelde algemene bepalingen, van toepassing te verklaren;
II. ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I van dit besluit bedoelde bevoegdhedentoekenning de volgende algemene bepalingen vast te stellen.
Artikel 1 Overleg met ander team
Indien bij een te nemen besluit een ander gemeentelijk team belang heeft dan wel de betreffende zaak het taakgebied van een ander gemeentelijk team raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de teamleider van dat team voor.
Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde de zaak aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien zij geen overeenstemming bereiken, beslist het betrokken bestuursorgaan.
Onverminderd het eerste lid, heeft de gemandateerde een aan de uitoefening van de bevoegdheid voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht jegens het college indien de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen kan hebben of indien een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden.
III. in te trekken al hun eerdere besluiten tot het verlenen van mandaten voor zover deze betrekking hebben op de, in de bij dit besluit behorende mandaatregister genoemde bestuursbevoegdheden, alsmede met betrekking tot de vervangingsregeling gemeentesecretaris;
IV. te bepalen dat indien er reeds eerder verleende volmachten strijdig zijn met de bepalingen in dit mandaatbesluit, deze bepalingen prefereren;
V. te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als Algemeen mandaatbesluit;
VI. te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na bekendmaking.
VII. te bepalen dat de teamleiders verantwoordelijk zijn voor het actueel houden van het mandaatregister. Gewenste wijzigingen worden via het team Bestuursondersteuning en Bedrijfsvoering aan de bestuursorganen ter besluitvorming voorgelegd.