Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van activiteiten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat (Subsidieregeling lokaal sportakkoord gemeente Zutphen 2020-2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling lokaal sportakkoord gemeente Zutphen 2020-2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling geldt tot en met 31 december 2021.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-11-2020 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 10-11-2020 | 153714 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 3, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2019;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van activiteiten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat (Subsidieregeling lokaal sportakkoord gemeente Zutphen 2020-2021)
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Het college kan op basis van deze regeling een eenmalige subsidie verstrekken voor een of meer activiteiten of projecten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat in de gemeente.
Artikel 3 Verhouding andere gemeentelijke subsidies
Een aanvrager kan voor dezelfde activiteit of hetzelfde project ook subsidie aanvragen op grond van een andere gemeentelijke subsidieregeling. Er vindt een aparte beoordeling plaats of de activiteit of het project op basis van die andere regeling in aanmerking komt voor een subsidie.
Artikel 4 Subsidiecriteria, hoogte van de subsidie, directe vaststelling
Artikel 6 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Artikel 8 Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
Als het honoreren van de aanvragen, die voor subsidie in aanmerking komen, leidt tot een overschrijding van het subsidieplafond in enig jaar, worden de aanvragen op een prioriteitenlijst gerangschikt. De volgorde op deze lijst wordt bepaald door de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de volgende criteria:
Bij elke aanvraag om subsidie kent elk commissielid per criterium, zoals vermeld in het tweede lid, een score toe van 2, 4, 6, 8 of 10 punten. Voor de eindscore worden de scores van alle criteria bij elkaar opgeteld en gemiddeld door het aantal commissieleden dat een beoordeling heeft ingevuld. De eindscore bepaalt de plaats op de prioriteitenlijst.
Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening weigert het college de subsidie in ieder geval, als:
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2020.
Aldus besloten op 10 november 2020.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
In november 2019 is het Zutphens Sportakkoord gesloten tussen diverse partijen in de gemeente Zutphen die zich bezig houden met Sport en Bewegen. Vanuit de Rijksoverheid is in 2020 en 2021 jaarlijks € 30.000 beschikbaar als uitvoeringsbudget.
In het Zutphens Sportakkoord is vastgelegd dat de gemeente het uitvoeringsbudget beheert en zorgt voor een eenvoudige subsidieregeling op basis waarvan de beschikbare middelen kunnen worden verdeeld. Daarvoor is deze regeling vastgesteld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van deze subsidieregeling. De te verstrekken subsidie geldt als eenmalig, dat wil zeggen niet-jaarlijks te verstrekken.
Artikel 3 Verhouding andere gemeentelijke subsidies
Het kan zo zijn dat de aanvrager ook subsidie kan aanvragen op grond van een andere gemeentelijke subsidieregeling. Dat is toegestaan. De beide aanvragen worden in dat geval los van elkaar binnen het kader van de betreffende gemeentelijke regeling beoordeeld.
Artikel 4 Subsidiecriteria, hoogte van de subsidie, directe vaststelling
In dit artikel zijn de drie criteria vermeld op basis waarvan de eenmalige subsidie kan worden verstrekt. De activiteit/ het project moet ten eerste voor de gemeente Zutphen nieuw zijn (onder a.). Daarnaast moet het binnen een of meer thema’s van het lokaal sportakkoord passen (onder b.) En tot slot moet het worden georganiseerd door en met een of meer samenwerkingspartners worden georganiseerd (onder c.). Bij dit laatste kan gedacht worden aan stichtingen/ verenigingen en/ of maatschappelijke instellingen, burgergroeperingen en/ of het bedrijfsleven.
In dit artikel wordt consequent gesproken over eenmalige subsidie gaat; zie namelijk ook artikel 2 van deze regeling. Eenmalig wil zeggen dat bij de uitvoering van dezelfde activiteit(-en) of dezelfde projecten in volgende jaren, de subsidieontvanger geen aanspraak meer kan maken op subsidie op grond van deze regeling.
Artikel 5 Aanvraag om subsidie, in te dienen gegevens
Dit artikel spreekt voor zich. Aanvragen om subsidie dienen vóór 31 maart van het jaar te worden ingediend, onder overlegging van de noodzakelijke gegevens om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Het kan zo zijn dat met de aanvragen die zijn ingediend vóór 31 maart het jaarlijkse subsidieplafond nog niet wordt bereikt. Om toch te stimuleren dat er activiteiten kunnen worden uitgevoerd is in het derde lid de mogelijkheid voor een tweede subsidieronde geschapen. Als dit aan de orde is, zal dit uiteraard worden meegedeeld op de gebruikelijke wijze, zodat aanvragers vóór 1 oktober van het jaar nog weer een aanvraag om subsidie in kunnen dienen.
Artikel 6Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
In dit artikel is vastgelegd welke kosten subsidiabel (eerste lid) en niet-subsidiabel (tweede lid) zijn. Onder bijdragen van derden moeten in het eerste lid worden verstaan financiële bijdragen, zoals onder meer subsidie, sponsoring, fondsen e.d..
Verder is in het derde lid vastgelegd dat de begroting reëel en sluitend moet zijn en moet bestaan uit de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit uit te voeren. Dit om te voorkomen dat er teveel ‘lucht’ in de begroting zit.
Er is een beoordelingscommissie die de ingediende aanvragen om subsidie beoordeelt, voor het college. Hierover wordt het nodige bepaald in dit artikel. Verder wordt in artikel 8 omschreven hoe de commissie de aanvragen beoordeelt, ook in relatie tot het vastgestelde subsidieplafond. Ook zonder dat dit plafond wordt bereikt, worden de aanvragen op deze wijze beoordeeld.
Artikel 8Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
In dit artikel is neergelegd dat er een subsidieplafond voor deze subsidieregeling geldt, zie het eerste lid. In de daaropvolgende leden van dit artikel is aangegeven hoe er wordt gehandeld als het subsidieplafond overschreden wordt bij het honoreren van de in aanmerking komende aanvragen om subsidie.
In artikel 10 van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2019 zijn de algemene weigeringsgronden neergelegd. In aanvulling hierop bevat dit artikel nog enkele specifieke voor deze regeling geldende weigeringsgronden. Zo mag er bijvoorbeeld geen winstoogmerk met de activiteit of het project zijn; ook mag niet al met de activiteit of het project begonnen zijn, voordat de aanvraag om subsidie is ontvangen.
Artikel 10Aan de subsidie verbonden verplichtingen
Het beschikbaar stellen van opgedane kennis en ervaringen, als bedoeld in het eerste lid, kan aan de hand van bijvoorbeeld hand-outs, werkplannen en/ of presentaties geschieden.
Het tweede lid is opgenomen om aanvragers toch een verantwoording in te kunnen laten dienen, zodat gecontroleerd kan worden dat de subsidie doelmatig is verstrekt.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten of projecten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Artikel 12 Tijdelijke regeling
Dit artikel is opgenomen omdat de regeling tijdelijk van aar is, namelijk voor de jaren 2020 en 2021. Dit komt ook tot uitdrukking in de citeertitel van deze regeling.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting. Zie ook de toelichting bij artikel 11.