Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Archiefverordening gemeente Leudal 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening gemeente Leudal 2020
CiteertitelArchiefverordening gemeente Leudal 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-11-2020Nieuwe regeling

10-11-2020

gmb-2020-297480

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening gemeente Leudal 2020

 

De gemeenteraad van Leudal,

Gezien het voorstel het college d.d. 13 oktober 2020 nummer B&W/1935.

Gelet op de artikelen 30, eerste lid, en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995;

vast te stellen de Archiefverordening gemeente Leudal 2020:

 

Artikel 1 Zorgplicht burgemeester en wethouders

  • 1

    Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

  • 2

    Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.

     

Artikel 2 Aanwijzing van de archiefbewaarplaats, taken en verantwoordelijkheden gemeentearchivaris

  • 1

    De in artikel 31 van de Wet bedoelde archiefbewaarplaats is de voor permanente bewaring van archiefbescheiden aangewezen archiefbewaarplaats van de gemeente Roermond, gevestigd bij het pand aan de Swalmerstraat 12 te Roermond.

  • 2

    De archivaris dient te adviseren bij de planning en uitvoering van tenminste de onderstaande zaken:

    • a.

      Opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of rechtspersoon;

    • b.

      Bouw, verbouwing, inrichting of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

    • c.

      Verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte informatie;

    • d.

      Ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een (primair) informatiesysteem;

    • e.

      Voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

  • 3

    De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 4

    De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

Artikel 3 Verantwoording door burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad tweejaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval bij:

  • a.

    het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 2, derde lid;

  • b.

    voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, vierde lid, en

  • c.

    een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.

 

Artikel 4 Intrekking oude verordening

De Archiefverordening gemeente Leudal 2007 wordt ingetrokken.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

  • 2

    Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening gemeente Leudal 2020.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal, 10 november 2020

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL

De griffier, De voorzitter,

Drs. W.A.L.M. Cornelissen D.H. Schmalschläger