Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de vervanging van archiefbescheiden (Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020)
Wetstechnische informatie
Gegevens van de regeling
Organisatie
Hoeksche Waard
Organisatietype
Gemeente
Officiële naam regeling
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de vervanging van archiefbescheiden (Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020)
Citeertitel
Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020
Vastgesteld door
college van burgemeester en wethouders
Onderwerp
bestuur en recht
Eigen onderwerp
Opmerkingen met betrekking tot de regeling
Geen
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de vervanging van archiefbescheiden (Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard;
gelet op artikel 7 van de Archiefwet 1995, artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995 en artikel 26b van de Archiefregeling 2009;
besluit:
Artikel1
De gemeente Hoeksche Waard gaat over tot vervanging door digitale reproducties van de papieren archiefbescheiden, waarna deze papieren archiefbescheiden worden vernietigd.
Artikel2
De reproductie van archiefbescheiden vindt plaats op de wijze zoals beschreven in het Handboek Vervanging gemeente Hoeksche Waard, dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd en onderdeel uitmaakt van dit besluit.
Artikel3
Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht op ingang van 1 januari 2019.
Artikel4
Dit besluit kan worden aangehaald als ”Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020”.
Maasdam, 20 oktober 2020
Burgemeester en wethouders van Hoeksche Waard,
De secretaris,
B.W. Silvis - de Heer
De burgemeester,
A.P.J. van Hemmen
Handboek Vervanging archiefbescheiden 2020
1. Inleiding
1.1 Aanleiding
Gemeente Hoeksche Waard heeft de ambitie om geheel digitaal te werken. Vanaf 1 januari 2019 worden alle inkomende papieren documenten gescand door medewerkers van het team Documentaire Informatievoorziening (DIV).
Van het team DIV wordt verwacht de (documentaire) informatie in goede, geordende en toegankelijke staat te houden of te brengen. In de huidige situatie worden, zowel digitale als fysieke archiefstukken beheerd in de zogenaamde hybride situatie. Het beheren van een hybride situatie is arbeidsintensief. Vanuit efficiency en kwaliteitsoogpunt is dit een ongewenste situatie. DIV streeft naar een minimale hybride situatie.
Dit Handboek heeft betrekking op de vervanging van fysieke documenten door digitale documenten, die opgeslagen worden in het DMS/Zaaksysteem. Dit heeft grote voordelen. Door digitaal ‘leidend’ te maken wordt voorkomen dat papieren en digitale dossiers naast elkaar gevormd worden. Hierdoor is informatie op één plaats opgeslagen en wordt het risico op incomplete dossiers verminderd.
De gemeente Hoeksche Waard heeft een digitaal beheersysteem in gebruik om alle archiefbescheiden in op, op te slaan en te beheren. Bij digitaal werken past de toestemming om fysieke documenten te vervangen door digitale documenten en de aldus vervangen documenten te vernietigen. Welke zaken opgeslagen worden in DMS/Zaaksysteem staat vermeld in het overzicht werkprocessen (Bijlage 2).
De juridische grondslag voor vervanging ligt in artikel 7 van de Archiefwet 1995 in combinatie met de artikelen 2 en 6 van het Archiefbesluit 1995 en hoofdstuk 3a van de Archiefregeling. Overheden kunnen zonder tussenkomst van derden overgaan tot vervanging van zowel vernietigbare als te bewaren archiefbescheiden. Hiervoor moeten uitgangspunten geformuleerd worden en op basis daarvan het vervangingsproces ingericht worden. Het handelen van de zorgdrager in dezen moet achteraf door derden getoetst kunnen worden.
1.2 Doelstelling
Dit Handboek beschrijft de overzetting van fysieke archiefbescheiden naar een digitale vorm en hoe daarbij de kwaliteitseisen van duurzaamheid en betrouwbaarheid worden gewaarborgd. Het beschrijft ook de procedure die wordt gevolgd bij het digitaliseren, registreren en opslaan van de documenten in het DMS/Zaaksysteem.
1.3 Resultaat
Het resultaat is een vervangingsbesluit voor de vernietigbare archiefbescheiden en de te bewaren archiefbescheiden. Dit bij het besluit horende handboek beschrijft de procesmatige en technische inrichting van de vervanging, op grond waarvan verantwoord een besluit kan worden genomen tot vervanging van de fysieke documenten.
1.4 Reikwijdte
Dit Handboek gaat over de vervanging van inkomende, interne en uitgaande fysieke archiefbescheiden, die opgenomen zijn in het centrale DMS/Zaaksysteem, JOIN van Decos. In het Vervangingsbesluit kan de reikwijdte worden beperkt tot alleen de op termijn te vernietigen bescheiden. Wij kiezen voor vervanging van alle archiefbescheiden, dus ook de te bewaren bescheiden. Zo ontstaat een geheel digitaal archief van de gemeente Hoeksche Waard, waarvan het te bewaren gedeelte l te zijner tijd worden overgebracht naar een e-depotomgeving. De procedurebeschrijving hiervoor is opgenomen in bijlage 14.
Het Vervangingsbesluit geldt voor de archiefbescheiden, die zijn gevormd vanaf 1 januari 2019. Vanaf dit moment is de gemeente Hoeksche Waard gaan scannen op een wijze, zoals verwoord in dit Handboek.
1.5 Totstandkoming handboek
Dit handboek is tot stand gekomen aan de hand van diverse werkbeschrijvingen en door bestudering van wet- en regelgeving, richtlijnen en handboeken Vervanging van andere gemeenten. De werkbeschrijvingen van het team DIV waren al opgesteld om de beoogde situatie met een Vervangingsbesluit te realiseren.
Vanuit het Regionaal Archief Dordrecht is de archiefinspecteur, de heer R. Lassche, betrokken bij de totstandkoming van dit Handboek. Zijn opmerkingen en aanbevelingen zijn in dit handboek verwerkt.
De gemeentearcivaris, de heer T.J. de Bruijn, is door de archiefinspecteur geïnformeerd over zijn bevindingen. Op basis hiervan heeft de de gemeentearchivaris een afweging gemaakt voor een positief advies voor het handboek Vervanging.
2. Kaders en verantwoordelijkheden
2.1 Algemene kaders
Voor het vervangen van fysieke archiefbescheiden door digitale originelen zijn de volgende artikelen van toepassing:
Artikel 5.2, onderdeel A van de Wet Revitalisering Generiek Toezicht.
Artikel 7 en 9 lid 1 van de Archiefwet 1995.
Artikel 2, 6 en 8 van het Archiefbesluit 1995.
Artikel 11 en 12 van het Archiefbesluit 1995
Artikel 26a en artikel 26b van de Archiefregeling 2009.
Naast deze regelingen zijn de volgende normen van belang:
NEN-ISO 15489 (informatie- en archiefmanagement)
NEN-ISO 23081 (records management processen, metadata 1 voor records)
NEN-ISO 2082 (functionele eisen informatie- en archiefmanagement in programmatuur)
Specifiek voor de gemeente Hoeksche Waard zijn de hierboven genoemde regels uitgewerkt in de Archiefverordening 2019 Gemeente Hoeksche Waard, , vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2019. De Beheerregeling Informatiebeheer Hoeksche Waard 2019, en het aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Hoeksche Waard 2019 zijn door het college vastgesteld op 5 november 2019.
In 2018 is door de Projectgroep Herindeling het Handboek Zaakgericht werken vastgesteld.
2.3 Verantwoordelijkheden binnen gemeente Hoeksche Waard
Beheerder
Het directielid, belast met bedrijfsvoering is in het Aanwijzingsbesluit Informatiebeheer 2019 van de gemeente Hoeksche Waard door het college aangewezen als de beheerder van de archieven en belast met het geheel van de informatievoorziening, en met het beheer van de documenten voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
De Beheerder van de archieven ondertekent de Verklaring van Vernietiging.
Gemeentearchivaris
De gemeentearchivaris van Dordrecht is belast met het beheer van de archiefbewaarplaats en de daarin opgenomen archiefbescheiden van gemeente Hoeksche Waard en haar rechtsvoorgangers.
Team DIV
De medewerkers van het team DIV ontvangen, selecteren, digitaliseren en registreren archiefbescheiden in het DMS/Zaaksysteem. De medewerker DIV regelt de uitvoering van de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.
Medewerkers van team DIV controleren en beheren de archiefbescheiden. Deze werkafspraken zijn vastgelegd in het Handboek Zaakgericht werken uit 2018.
Archiefinspecteur Regionaal Archief Dordrecht
De archiefinspecteur adviseert gevraagd en ongevraagd over het vervangingsproces. Een jaarlijkse audit op het proces is onderdeel van zijn taak en bevoegdheid.
Medewerkers organisatie
De medewerkers in algemene dienst registreren ook archiefbescheiden in het DMS/Zaaksysteem. Medewerkers leveren archiefbescheiden aan bij team DIV.
Team Plannning en Control
Medewerkers Planning en Control verrichten jaarlijks een interne audit op het vervangingsproces.
CISO
De CISO adviseert binnen het vervangingsproces over de onderwerpen beschikbaarheid en betrouwbaarheid van informatie
2.4 Archivistisch beheer
Archivistisch beheer zorgt voor het vastleggen van doelgericht menselijke kennis. Elk overheidsorgaan is verantwoordelijk voor zijn handelen. Daarvoor is een archief onontbeerlijk. Het archief vormt de neerslag van dat handelen en de bron voor die verantwoordelijkheid. Het verzorgen van de archiefbescheiden met aandacht voor context, structuur en behoud voor de toekomst kenmerkt het archivistisch beheer.
3. De te vervangen archiefbescheiden
3.1 Archiefbescheiden
De officiële definitie van archiefbescheiden zijn al die bescheiden die ongeacht hun aard bestemd zijn te berusten onder de instelling, persoon of groep personen die deze heeft ontvangen of opgemaakt uit hoofde van zijn/haar activiteiten of vervulling van zijn/haar taken (Art. 1 Archiefwet 1995).
In het zaaksysteem van Decos worden zaaktypen3 gebruikt voor de ordening van deze archiefbescheiden in zaken. Er wordt voor een groot aantal zaaktypen een generiek proces gevolgd. Voor een aantal processen zijn specifieke workflows ingericht.
Zoals in alinea 1.1 aangegeven, biedt de Archiefwet 1995 de mogelijkheid om archiefbescheiden te vervangen door reproducties. Vervolgens worden de oorspronkelijke fysieke archiefbescheiden vernietigd. De reproducties nemen volledig de plaats in van de oorspronkelijke archiefbescheiden conform artikel 7 van de Archiefwet 1995. De digitale documenten worden daardoor archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet. Ze moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden aan duurzaamheid, goede, geordende en toegankelijke staat.
Archiefbescheiden die digitaal van oorsprong zijn worden niet vervangen en vallen niet onder de werking van dit Handboek. De digitale archiefbescheiden worden in hun oorspronkelijke vorm opgenomen in het DMS/Zaaksysteem.
Het Vervangingsbesluit geldt voor de inkomende, interne en uitgaande fysieke archiefbescheiden, die zijn gevormd vanaf 1 januari 2019 en worden opgeslagen in het centrale DMS/Zaaksysteem, JOIN van Decos. Documenten welke door middel van scanning worden opgeslagen in andere applicaties en systemen
3.2 Structuur, inhoud, vorm en samenhang
Op grond van artikel 17 van de Archiefregeling moet er voor gezorgd worden dat van archiefbescheiden altijd de inhoud, structuur en vorm kan worden vastgesteld. Dit geldt ook voor de samenhang met andere documenten. De Archiefregeling schrijft voor dat vervanging alleen mag, als dit gebeurt met de juiste en volledige weergave van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens. Ter beoordeling of een document moet worden geregistreerd en gearchiveerd is de vorm en structuur veelal van ondergeschikt belang. De inhoud en de context van een document of zaak bepalen de waarde voor het archief. De vorm en structuur dienen voor zover mogelijk in tact te blijven. Mutaties worden vastgelegd in het DMS/Zaaksysteem, zodat reconstructie van een registratie, bestand of proces mogelijk is.
Bij het registeren van zaken in het zaaksysteem moet verplicht een aantal stappen worden doorlopen. Zijn deze stappen gevuld dan kan worden vastgesteld wanneer, door wie en uit hoofde van welke taak het document is ontvangen of opgemaakt. Bij de registratie van een document of zaak worden automatisch metadata meegenomen. Door de aanwezige koppelingen of nog te realiseren koppelingen met andere systemen worden gegevens automatisch gegenereerd. Doordat er zaakgericht gewerkt wordt is de samenhang met andere ontvangen of opgemaakte archiefbescheiden behorende bij één zaak duidelijk.
De “identiteit” (authenticiteit) van archiefbescheiden moet altijd vastgesteld kunnen worden. Er moet immers kunnen worden vastgesteld dat de archiefbescheiden niet onrechtmatig gemanipuleerd zijn of dat informatie verloren is gegaan. Van papieren archiefbescheiden zijn inhoud, structuur en verschijningsvorm fysiek aanwezig in het document en in de fysieke ordening. Bij digitale bestanden is deze authenticiteit vastgelegd in de bestandseigenschappen,
Gemeente Hoeksche Waard heeft gekozen om met automatische kleurherkenning te scannen. Scannen in kleur is in principe alleen noodzakelijk wanneer de kleur een betekenisvolle waarde heeft (bijv. bij een kaart of diagram). Kleur is daarnaast een authenticiteitskenmerk. Door te kiezen voor scannen in kleur wordt het risico vermeden dat stukken, die in kleur gescand moeten worden, in grijstint worden gescand.
Voor het scannen gebruikt Gemeente Hoeksche Waard een Multifunctional4 en een A0-scanner.
Bijzondere aandacht verdient de scanning van technische tekeningen, die voor vervanging in aanmerking komen. De oorspronkelijke maatvoering en schaal dienen volledig en juist te worden gereproduceerd.
Doordat er gescand wordt met een A0-scanner kan een nagenoeg identiek exemplaar gereproduceerd worden ten opzichte van het oorspronkelijke exemplaar. De scans worden binnengehaald in het DMS/zaaksysteem.
4. Inrichting van het vervangingsproces
4.1 Selectieproces
Het vervangingsproces omvat de selectie, scanning, registratie, opslag, beheer en de vernietiging van de te vervangen archiefbescheiden. Ondersteunende middelen hierbij zijn de scanhardware en -software en het DMS/zaaksysteem. De technische beschrijving staat in bijlage 10.
Zoals aangegeven in paragraaf 2.3 van dit handboek zijn de medewerkers DIV in samenwerking met de medewerker in de organisatie belast met de uitvoering van het geheel van de werkzaamheden met betrekking tot het vervangingsproces.
Het gaat hier over het ontvangen, selecteren, digitaliseren (scannen), registeren van fysieke archiefbescheiden, vernietigen van de vervangen fysieke archiefbescheiden en daarnaast het beheren van de in het DMS/Zaaksysteem opgenomen archiefbescheiden.
De papieren documenten komen binnen via fysieke post, de brievenbus, de receptie of kunnen worden afgegeven bij een medewerker of collegelid.
Alle fysieke post wordt aangeboden bij het team DIV. Een medewerker van DIV beoordeelt of de fysieke post geopend wordt. De criteria op basis waarvan de post geopend mag worden, zijn beschreven in de Postprocedure Hoeksche Waard (zie bijlage 3). Mag de post niet geopend worden dan wordt deze doorgezonden naar het betreffende team of collegelid. Deze beoordeelt of het poststuk alsnog moet worden geregistreerd en opgenomen in het DMS/zaaksysteem. Als een poststuk geopend mag worden, beoordeelt de medewerker DIV of het poststuk archiefwaardig is en geregistreerd moet worden. De criteria hiervoor zijn eveneens opgenomen in de Postprocedure Hoeksche Waard. Waar vereist, worden enveloppen ook gescand en opgenomen bij het poststuk en net zo lang bewaard als het poststuk zelf. Na het scannen worden de fysieke documenten, tot het moment van vernietiging, op volgorde van datum opgeborgen.
Fysieke documenten voor en van de griffie worden op dezelfde wijze verwerkt.
4.2 Voorbereiding scannen
Op basis van het hiervoor omschreven selectieproces worden de documenten scanklaar gemaakt. Documenten worden ontdaan van nietjes, plastic en gelijmde kaften, ringbanden en andere voorwerpen die het scannen onmogelijk maken. Uitzondering hierop zijn originele akten dien niet in Nederland gereproduceerd kunnen worden. Deze worden niet ontdaan van nietjes. Er wordt gecontroleerd of de te scannen documenten volledig en leesbaar zijn. Documenten die onleesbaar zijn, lastig te scannen of erg omvangrijk zijn, worden door de medewerker apart gehouden. Waar mogelijk wordt naar een praktische oplossing gezocht, zoals het opvragen van een digitaal exemplaar.
4.3 Registratieprocedure Zaaksysteem Join
Voor de registratie, opslag en archivering van documenten gebruikt de gemeente Hoeksche Waard vanaf 1 januari 2019 het DMS/zaaksysteem Join. In dit DMS/zaaksysteem zijn de meest gebruikte processen volledig ingericht.
Alle documenten die zijn geselecteerd voor het vervangingsproces doorlopen de registratieprocedure. Het proces is schematisch weergegeven in bijlage 4. De medewerker DIV opent de scans (berichten) in het DMS/zaaksysteem en controleert nogmaals de scankwaliteit. Constateert hij een afwijking dan wordt het fysieke document opnieuw gescand.
De scans komen binnen in de scanwachtrij van de DIV-medewerkers in het DMS/zaaksysteem. Vanuit deze wachtrij worden de gescande archiefbescheiden geregistreerd als document in een nieuwe of bestaande zaak.
Bij de registratie is het uitgangspunt dat de documenten terug te vinden moeten zijn. Daarom is het toekennen van metadata noodzakelijk. Digitale informatie is vluchtiger en veranderlijker dan papieren informatie. Om te zorgen dat de waarde ervan niet verdwijnt, moet die waarde worden vastgelegd. Dat kan door er extra informatie aan toe te voegen in de vorm van metagegevens.
Metagegevens zijn nodig om van inhoud (content) betekenisvolle inhoud (informatie) te maken. Ze zorgen ervoor dat overheden hun eigen en elkaars informatie kunnen vinden, interpreteren en vertrouwen en ze zorgen ervoor dat er zorgvuldig kan worden omgegaan met gevoelige informatie en dat informatie tijdig vernietigd wordt of juist bewaard blijft.
Bij de registratie in het zaaksysteem zijn verplichte velden ingericht voor metadata die minimaal moeten worden geregistreerd zoals registratiedatum, ontvangstdatum, datum poststuk, afzender, onderwerp, documenttype en, werkproces. Een overzicht van de te gebruiken metadata in DMS/Zaaksysteem is beschikbaar via een aparte tool “Zaaktypen.nl” van Decos. Ieder zaaktype heeft een eigen set metadata. Door een koppeling met iNavigator5 van VHIC/Sdu worden standaardgegevens overgenomen in het DMS/Zaaksysteem.
Medewerkers kunnen ook archiefbescheiden aanbieden om te scannen. Gewijzigde archiefbescheiden worden ook gescand, omdat dit in feite nieuwe originele documenten zijn ( bijv. ondertekende contracten). Deze archiefbescheiden worden dan als nieuwe registratie gekoppeld aan de bestaande zaak.
Uitzonderingen
Archiefbescheiden, die voor vervanging in aanmerking komen, maar niet gescand kunnen worden of waarvan het niet wenselijk is om ze te scannen, worden op dezelfde wijze geregistreerd als hiervoor omschreven. In het DMS/zaaksysteem wordt aangeven dat sprake is van niet gedigitaliseerde documenten en wat de reden hiervoor is. Deze archiefbescheiden worden uitgezonderd van vervanging. Reden voor uitsluiting zijn niet visueel overdraagbaar, technisch niet mogelijk of op basis van speciale juridische gronden.
Documenten, die uit oogpunt van historisch onderzoek fysiek bewaard blijven, worden wel gescand maar worden daarnaast ook in fysieke vorm gearchiveerd. Vervanging is voor deze archiefbescheiden niet van toepassing.
Zie bijlage 6 voor nadere instructie en voorbeelden.
4.4 Het digitaliseringsproces
Alle archiefbescheiden die zijn geselecteerd voor het vervangingsproces doorlopen de scanprocedure. Het scanproces is centraal georganiseerd en de bescheiden worden geselecteerd op A-3 en kleiner en formaten groter dan A3 t/m A0. Afhankelijk van het formaat worden ze gescand op de multi-functional of de A0-scanner.
Het scanproces is zodanig ingericht dat de gedigitaliseerde archiefbescheiden aan dezelfde visuele eigenschappen voldoen als de papieren originelen.
4.5 Controles op te vervangen documenten
Om de kwaliteit en terugvindbaarheid van de digitale bestanden te waarborgen, zijn een aantal controlemomenten in de cyclus opgenomen.
De controlemomenten zijn:
•
Documentcontrole na registratie
•
Archiefcontrole bij afhandelen zaak
•
Vernietigingscontrole
•
Overbrengingscontrole
De laatste drie controles worden over het algemeen verricht op het moment dat de fysieke stukken al vernietigd zullen zijn. Voor de vervanging van archiefbescheiden ligt dan ook de focus op de eerste controle van het te vervangen document.
De controles richten zich op de visuele verschijningsvormen en toegankelijkheid van het document. De belangrijkste criteria zijn: juistheid, volledigheid, leesbaarheid, terugvindbaarheid en de kwaliteit van het beoogd origineel. Deze criteria worden hieronder toegelicht;
Juistheid en volledigheid:
Tijdens de voorbereiding op het scannen vindt al de eerste controle plaats. Daarbij worden de documenten gecontroleerd op volledigheid. De medewerker die de documenten scanklaar maakt, beslist of de betreffende stukken al dan niet op dat moment gescand kunnen worden. Wanneer blijkt dat bepaalde delen of bladzijden ontbreken wordt overleg gepleegd met de betrokken afdeling of wordt contact opgenomen met de afzender. Het scannen wordt zonodig uitgesteld totdat de stukken compleet zijn of een digitaal exemplaar ontvangen is.
Indien nodig worden papieren documenten met beschadigingen of minder goed leesbare stukken apart gescand. Gecontroleerd dient te worden of alle pagina’s van het document zijn gescand, geen overbodige lege pagina’s zijn gescand, geen delen van de tekst is weggevallen en of de pagina’s volledig zijn gescand.
De controle op de kwaliteit van de scans wordt in eerste instantie verricht door de medewerker die de documenten scant en de, bijbehorende registratie maakt. Daarna vindt een tweede controle plaats door een andere medewerker DIV, die de registratie en scan controleert. Dit is van belang voor een onafhankelijk oordeel over de kwaliteit van de scans.
Leesbaarheid kwaliteit reproducties:
Tijdens het scanproces zelf worden de gescande documenten getoond op een beeldscherm. Na het scannen wordt gecontroleerd of de gegevens op de gemaakte scan juist en volledig zijn overgekomen. Dit gebeurt aan de hand van de volgende criteria:
•
Zijn de pagina’s van het document recht gescand?
•
Zijn de pagina’s van het document zonder fouten gescand? Fouten kunnen zijn vlekken; onleesbare passages; wegval van tekstdelen; horizontale en verticale strepen; pixelverstoringen; verspringingen, andere vervormingen en bovenmatige kleurafwijkingen.
Scanfouten worden direct opgelost., meestal door opnieuw te scannen. Mocht de fouten worden veroorzaakt door de apparatuur, dan wordt het team Facilitair ingeschakeld. Eventueel wordt de leverancier van de scanapparatuur ingeschakeld. Daarnaast wordt tijdens het scannen ook gecontroleerd op leesbaarheid duidelijkheid en kwaliteit.
Terugvindbaarheid:
Voor de organisatie is het van belang dat de documenten snel en eenvoudig terug te vinden zijn. Dit realiseert de medewerker DIV door middel van uniforme en complete registraties. Voor iedere registratie is bepaald welke metadata ingevuld moeten worden. In het handboek DIV is beschreven op welke wijze velden gevuld worden, bijvoorbeeld welke datumnotatie gebruikt wordt. Daarnaast wordt waar mogelijk met standaard-omschrijvingen gewerkt. Op deze wijze wordt een uniforme en complete registratiemethode bereikt.
Hiervoor zijn drie controlemomenten
1.
tijdens het registeren,
2.
op het moment van archiveren zaak en
3.
ten slotte bij het definitief overbrengen.
De metagegevens worden zowel op document- als op zaakniveau toegekend. Elke registratie wordt hierop gecontroleerd. Geconstateerde fouten worden hersteld en ontbrekende gegevens worden alsnog aangevuld De bevindingen worden vastgelegd in een logboek. Om documenten terug te kunnen vinden, kan gezocht worden in het zaaksysteem JOIN. In het zaaksysteem kan op verschillende manieren gezocht worden. Het is mogelijk op metadata van zaken, documenten of afzender te zoeken. Daarnaast zijn scans voorzien van Optical Character Recognition (OCR). Bij de scans wordt tekst in het document geïndexeerd. Hierdoor zijn documenten met een zoekvraag via het DMS/Zaaksysteem te benaderen zijn. In de bestanden zelf is geen OCR-functionaliteit aanwezig.
Kwaliteit Na het scannen en registreren worden de documenten visueel gecontroleerd. Dit wordt door een medewerker van team DIV gedaan, die de documenten niet heeft geregistreerd. Aan de hand van de fysieke documenten controleert een medewerker DIV de registraties. De procedure voor de controles is beschreven in bijlage 5.
Bij deze controles worden de metadata en kwaliteit van de registratie en scan gecontroleerd aan de hand van een checklist (bijlage 9). Er wordt gecontroleerd op juistheid van metadata, volledigheid, leesbaarheid. Is dit het geval dan wordt er opnieuw gescand en zo nodig wordt de scanner schoongemaakt en/of gekalibreerd.
Op het fysieke document noteert de medewerker DIV op de rechter bovenhoek van de eerste bladzijde van het document een V (Vernietigbaar) of B (bewaren) en zijn of haar initialen. Op deze wijze is ook de eerste waardering voor het document duidelijk en wie de controle heeft uitgevoerd.
Risicoanalyse
Op basis van een onderstaande risicoanalyse worden documenten en registraties gecontroleerd. Om capaciteit van team DIV effectief in te zetten, wordt onderscheid gemaakt in de controle van documenten. De controle gebeurt op basis van de risicoklasse. Deze risicoklassering is gekoppeld aan het zaaktype van de zaak, waaronder het document geregistreerd is. In bijlage 2 staan alle gebruikte zaaktypen en de bijbehorende langst mogelijke bewaartermijn van dat zaaktype.
Risicoklasse
Kwaliteitscontrole
Laag
Steekproeven 1 keer per maand
Matig
Steekproef 1 keer per week
Hoog
Dagelijks
Risicobeheersing
Om risico’s tegen te gaan zijn in aantal maatregelen mogelijk:
•
vermijden. Hierbij wordt de kans/mogelijkheid van optreden van een bepaald risico opgeheven; het risico wordt vermeden.
•
verminderen. Hierbij wordt beoogd de oorzaak of het gevolg van het risico te verkleinen. Indien getracht wordt de oorzaak te verkleinen wordt deze maatregel vooraf uitgevoerd. Bij een gevolggerichte maatregel is het echter zo dat men van te voren nadenkt over de maatregelen en eventuele voorbereidingen treft, maar dat men de daadwerkelijke maatregel pas treft op het moment dat het risico optreedt.
•
overdragen. Overdragen van een risico leidt niet direct tot het wegnemen van het risico, maar wel tot een risicovermindering omdat verwacht of afgesproken wordt dat een andere partij in staat zal zijn het risico te managen of te dragen.
•
accepteren. Er kan ook voor worden gekozen om een risico te accepteren. Vaak houdt dit in dat je hiervoor extra geld opneemt in je raming of dat je de planning aanpast.
Risicoanalyse voor vernietigbare documenten (excl. 110 jaar).
Potentieel risico
Kans
Impact
Risicoklasse
Beheersmaatregel
Kwaliteit scans
-
niet leesbaar
-
pagina’s ontbreken
1
1
2
2
laag
laag
Accepteren en door middel van steekproef risico verminderen
Kwaliteit documentregistraties
-
Metadata niet compleet
-
Verkeerd documenttype gekozen
-
Gekoppeld aan verkeerde zaak
2
2
2
1
1
2
laag
laag
laag
Accepteren en door middel van steekproef risico verminderen
Kwaliteit zaakregistraties
-
Metadata niet compleet
-
Verkeerd zaaktype
2
2
2
2
laag
laag
Accepteren en door middel van steekproef risico verminderen
Beschikbaarheid
-
Beschikbaarheid DMS/Zaaksysteem
-
Beschikbaarheid ICT
2
2
4
4
matig
matig
Risico overdragen door overeenkomsten met leveranciers
Risicoanalyse van te bewaren documenten en met vernietigingstermijn van 110 jaar.
Potentieel risico
Kans
Impact
Risico-
klasse
Beheersmaatregel
Kwaliteit scans
-
niet leesbaar
-
pagina’s ontbreken
1
1
5
5
hoog
hoog
Risico vermijden door dagelijkse controle van scans en registratie
Kwaliteit documentregistraties
-
Metadata niet compleet
-
Verkeerd documenttype gekozen
-
Gekoppeld aan verkeerde zaak
2
2
2
3
3
4
hoog
matig
hoog
Risico vermijden door dagelijkse controle van scans en registratie
Kwaliteit zaakregistraties
-
Metadata niet compleet
-
Verkeerd zaaktype
2
2
4
3
hoog
matig
Risico vermijden door dagelijkse controle van scans en registratie
Beschikbaarheid
-
Beschikbaarheid DMS/Zaaksysteem
-
Beschikbaarheid ICT
2
2
4
4
matig
matig
Risico overdragen door overeenkomsten met leveranciers
Verklaring getallen
Kans:
0 – onwaarschijnlijk klein
1 – zeer klein
2 – klein
3 – redelijk
4 – groot
5 – vrijwel zeker
Impact:
0 – n.v.t.
1 – geen effect
2 – onbelangrijk
3 – ernstig
4 – zeer ernstig
5 – fataal
Toelichting op de risicoanalyse
De kans op verlies van informatie is even groot voor vernietigbaar of te bewaren documenten. Het verschil in risicoklasse wordt veroorzaakt door de impact als documenten niet compleet of leesbaar zijn over een langere periode.
Documenten met een relatieve korte behandeltermijn en korte bewaartermijn, worden binnen de organisatie snel verwerkt. Eventuele tekortkomingen van de bestanden wordt dan ook snel gesignaleerd. Daarnaast is voor documenten met een lange bewaartermijn van belang, om vooraf op kwaliteit te controleren om op langere termijn de kwaliteit van scan te garanderen.
Op basis van bovenstaande risicoanalyse hanteert team DIV de werkwijze om alle te bewaren documenten te controleren. De vernietigbare documenten worden op basis van steekproeven gecontroleerd.
4.6 Bestanden in het DMS/Zaaksysteem
Bestanden worden opgeslagen in het DMS/Zaaksysteem. De gedigitaliseerde bestanden worden als PDF-A opgeslagen.
Door opslag in PDF/A is de authenticiteit van deze gedigitaliseerde archiefbescheiden voldoende gewaarborgd. PDF/A (Portable Document Format Archivable), bekend als ISO-standaard 19005, is een afgeleide van de gewone PDF. Deze PDF/A is specifiek ontwikkeld voor langdurige en duurzame archivering van digitale documenten.
4.7 Terugvindbaarheid van vervangen fysieke bescheiden
De fysieke documenten worden na de controle opgeborgen in archiefdozen. Hierin worden ze opgeborgen op datum. Regels hiervoor zijn:
•
Ingekomen document – datum ontvangststempel
•
Uitgaande document – datum document
•
Intern document – datum document
Indien datum moeilijk te bepalen is, wordt hiervan een aantekening in de documentregistratie gemaakt, zodat het fysieke document voor een bepaalde tijd terug vindbaar is.
Als op het stuk geen datumstempel staat gebruiken we de registratiedatum als opbergdatum. De registratiedatum staat dan op het fysieke stuk geschreven.
Fysieke documenten die uitgezonderd zijn van vervanging worden in een aparte archiefserie opgeborgen. Dit staat herkenbaar op de buitenkant van de doos aangegeven. Archiveren gebeurt aan de hand van de bovenstaande regels.
5. Inrichting van het vernietigingsproces
De procedure voor het vernietigen van de fysieke stukken heeft betrekking op archiefbescheiden die succesvol zijn vervangen door digitalisering én waarvan is afgesproken om ze te vernietigen.
Gemeente Hoeksche Waard bewaart, voor de duur van 3 maanden, de vervangen fysieke stukken. Deze stukken worden na de documentcontrole chronologisch op datumvolgorde opgeborgen in archiefdozen (eerste dag t/m laatste dag) en na de termijn van drie maanden vernietigd, met in achtneming van de doorlopende machtiging voor vernietiging van de archivaris. De volle archiefdozen worden opgeslagen in de archiefruimte.
De bewaartermijn van 3 maanden is gebaseerd op de gemiddelde afhandelingstermijn van een procedure, zodat fysieke stukken in de meeste gevallen nog beschikbaar zijn voordat een procedure is afgerond. Na afloop van deze termijn worden de fysieke stukken in de daarvoor bestemde papierbakken verzameld. De volle papierbakken worden aangeboden aan een gecertificeerd archiefvernietingsbedrijf. Dit bedrijf vernietigt de archiefbescheiden daadwerkelijk. Het ingehuurde bedrijf levert op zijn beurt een Verklaring Vernietiging Archiefbescheiden aan, waarin wordt vermeld dat de vernietiging daadwerkelijk heeft plaatsgevonden conform artikel 7 AW.
Op grond van artikel 8 van het Archiefbesluit 1995 wordt jaarlijks een verklaring van vervanging (Bijlage 11) opgesteld. Deze verklaring bevat een specificatie van de vervangen archiefbescheiden, in de betreffende periode en beschrijft op grond waarvan vervanging heeft plaatsgevonden en de wijze waarop dit is gebeurd. Algemene uitzonderingen worden eveneens in de verklaring vermeld. Een exemplaar van deze verklaring wordt blijvend bewaard. Deze verklaring wordt opgesteld door een medewerker DIV en ondertekend door de beheerder. In Bijlage 12 is de werkinstructie voor vernietiging opgenomen.
6. Technische inrichting
6.1 ICT
Het DMS/Zaaksysteem JOIN heeft een eigen virtuele omgeving binnen de VM-WARE serverfarm van de gemeente. Deze serverfarm bevindt zich fysiek in de computerruimte op de 2e verdieping van het gemeentehuis te Maasdam. Het DMS/Zaaksysteem maakt gebruik van een Oracle databasesysteem.
De Data wordt opgeslagen op een LUN op onze Pure storage 6 , deze is voorzien van een gebundelde groep SSD disks waarover de data op logische wijze wordt weggeschreven. Het principe van een fysieke schijf is hierin niet meer van toepassing. De data wordt opgeslagen op een vooraf bepaalde grootte binnen de storage. Deze ruimte is alleen beschikbaar voor de servers die horen bij het betreffende pakket. Het migreren naar een andere schijf is in deze casus niet mogelijk. Dataverval van bestanden wordt door deze opslagmethode ook geminimaliseerd.
Een aantal documenthandelingen worden door technische achtergrondprocessen in Servicebus en Decoscrawler aangestuurd, zoals het koppelen van nieuwe scandocumenten en automatisch koppelen van scans met behulp van een barcode.
Rechten op documenten in het DMS/Zaaksysteem worden bepaald door de rechten op het zaaktype, zoals in de Zaaktype.nl of het admin-gedeelte is geconfigureerd. Documenten en zaken kunnen alleen door de geautoriseerde medewerkers worden verwijderd met de behulp van vernietigingsfunctionaliteit, op basis van een vooraf gedefinieerde vernietigingslijst. Losse registraties kunnen door medewerkers van DIV worden verwijderd.
6.2 Hard- en software
Voor het vervangen van de oorspronkelijke documenten zijn een aantal eisen geformuleerd, waar de scanapparatuur aan moet voldoen.
Technische eisen voor de scanners zijn:
•
Scannen met behoud van inhoud, vorm, structuur (juiste schaal);
•
Scannen in kleur en zwart/wit;
•
Instelbare resolutie van 100 ppi tot 600 ppi, bit diepte 24 in ieder geval voor tekstdocumenten.
•
Scannen met JPEG kleurcompressie, kleurcompressie tot maximaal 70%.)
•
Scannen in PDF-A-1b bestand;
•
Scannen in TIFF bestandsformaat;
•
Dubbelzijdig scannen;
•
Verschillende papierformaten automatisch herkennen;
•
1 scan van verschillende papierformaten maken;
•
Scannen naar serverlocatie;
•
Scannen naar mailbox gebruiker;
•
Geen zwarte randen als gevolg van uitvulling.
De specificatie van de scanners, die gebruikt worden, is opgenomen in bijlage 10.
De software die gebruikt wordt voor het digitaliseringsproces is van Decos en behoort tot het zaaksysteem JOIN (bijlage 13). De software wordt meerdere keren per jaar met een update aangepast. Updates worden vooraf getest en beoordeeld. Het zaaksysteem is NEN2082 gecertificeerd.
6.3 Onderhoud hardware.
Voor de scanapparatuur is een serviceovereenkomst/Service Level Agreement (SLA) afgesloten met de leverancier.
De servers en hardware worden door team ICT beheer onderhouden. Alle hardware voor Back-up is redundant 7 uitgevoerd, in geval van uitval van een van de componenten wordt deze volgens SLA met de back-up leverancier, vervangen. Alle devices worden pro-actief ge-monitort waardoor de kans op uitval reeds vooraf gedetecteerd wordt.
6.4 Zaaksysteem JOIN
De werknaam van het zaaksysteem is JOIN van Decos. Een aantal componenten van het zaaksysteem hebben onderling interactie. De functionele inrichting van applicaties wordt verricht door medewerkers van team Functioneel Beheer.
DMS/Zaaksysteem
Het is de DMS/Zaaksysteem omgeving die, via de WebService wordt aangeroepen om nieuwe zaken, berichten, documenten en bestanden aan te maken of metadata bij te werken. Het programma is webbased. In de zaakomgeving bevinden zich de lopende zaken.
Zaaksysteem
In JOIN is een structuur van adressen, documenten, zaken en projecten aanwezig. Alle documenten worden aan een zaak toegevoegd. Aan documenten en zaken kunnen personen of instanties, met bijbehorende adresgegevens, worden gekoppeld. Zaken binnen JOIN kunnen jarenlang bewaard worden, totdat ze worden overgebracht naar het e-depot of totdat ze vernietigd moeten worden.
Sjablonen
JOIN is gekoppeld aan iWriter/Templafy voor standaard-sjablonen. Hierdoor het eenvoudig is om bestanden te creëren, die direct aan documentregistraties en zaken gekoppeld zijn.
6.5 Backup
Het maken van backups wordt geregeld door team ICT beheer. De frequentie en bewaartijd (retentie) van de backups is als volgt geregeld:
•
Dagelijks: zondag t/m vrijdag een incremental backup, 15 dagen retentie.
•
Wekelijks: op zaterdag een full backup, 31 dagen retentie.
•
Maandelijks: laatste werkdag van de maand een full back-up, 365 dagen retentie.
•
Jaarlijks: laatste werkdag van het jaar een full back-up, 1825 dagen retentie.
Procedurebeschrijving is opgenomen in Bijlage 8.
Door nieuwe technologische ontwikkelingen is de back-upprocedure van een dagelijkse activiteit verschoven naar een continu proces. Hierbij worden meerdere serverlocaties en algoritmes ingezet om de beschikbaar, integriteit en vertrouwelijkheid van date gewaarborgd.
De functioneel beheerder kan aangeven of de back-up van een applicatie moet afwijken van de standaardprocedure. Team ICT Beheer heeft hierin een faciliterende rol.
Het terugzetten van back-ups van applicaties vindt alleen op verzoek van de functioneel beheerder van de applicatie plaats door team ICT Beheer. Binnen het DMS/Zaaksysteem is een eenvoudig functie aanwezig om verwijdering van zaken, documenten, bestanden en workflows 8 te herstellen. Bij het terugzetten van een back-up van het DMS/Zaaksysteem overleggen de functioneel beheerder en medewerkers DIV over de mogelijke gevolgen van het terugzetten van een back-up. Een inschatting wordt gemaakt of verwijderde bestanden van de vernietigingscyclussen niet teruggeplaatst worden.
6.6 Veilig vervangen
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 7 april 2020 het strategische informatiebeveiligingsbeleid vastgesteld. Onder informatiebeveiliging wordt verstaan: “Het treffen en onderhouden van een samenhangend pakket van maatregelen om de betrouwbaarheid van de informatievoorziening aantoonbaar te waarborgen”. Kernpunten daarbij zijn beschikbaarheid, integriteit (juistheid) en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens en alle informatiestromen.
De gemeente heeft organisatorisch en technische maatregelen getroffen om duurzaam toegankelijk bestanden op te slaan.
7. Inrichting van audits
Audits zijn een managementtool om inzicht te krijgen in kansen en risico’s en verbeteringen te signaleren. Het uitvoeren van interne audits heeft een aantal functies: het voornaamste is dat u kunt vaststellen of de doelstellingen voor het managementsysteem worden bereikt en of afspraken en beleid dus worden nagekomen. U kunt toetsen of het managementsysteem voldoet aan de eigen opgelegde eisen. En op naleving van externe (opgelegde) eisen, zoals in normen en standaarden. Een ander belangrijk doel van de interne audit is te achterhalen of werkzaamheden efficiënter kunnen worden uitgevoerd.
Het is belangrijk dat u interne audits op een systematische, onafhankelijke manier uitvoert: op basis van het beleid, de doelstellingen en de visie van de organisatie.
7.1 Interne audits
De uitvoering en kwaliteit van het vervangingsproces wordt gewaarborgd door een periodieke audit door team Control op basis van vastgestelde normen. Deze normering is vastgesteld in het Handboek DIV. De audit is erop gericht om vast te stellen of het vervangingsproces nog voldoet aan de vastgestelde eisen en of het proces correct wordt uitgevoerd op basis van dit Handboek. Uitkomsten van te houden controles en audits maken wijzigingen wellicht noodzakelijk. Deze audit vindt minimaal één keer per jaar plaats.
DIV audit
Op basis van het kwaliteitssysteem wordt de werkwijze van team DIV jaarlijks tegen het licht gehouden. Ook de procedure voor vervanging is onderdeel het kwaliteitssysteem.
Technische audit
De kwaliteit van de technische inrichting is gewaarborgd door een periodieke audit en afspraken met team ICT beheer. De kwaliteit van de IT-inrichting dient eveneens gewaarborgd te worden door een periodieke audit. Tijdens de audit wordt gecontroleerd of er een actueel informatie- en automatiseringsbeleid is en of dit beleid op geïmplementeerd is in de organisatie geautoriseerd is en nageleefd wordt. Dit geldt ook voor het beleid ten aanzien van de beveiliging.
Doordat enkel digitale bestanden het archief vormen en dus essentieel zijn voor bedrijfsvoering, bewijskracht en op lange termijn cultureel erfgoed, kan verlies van informatie financiële en juridische gevolgen hebben.
De audit is erop gericht om vast te stellen of de technische inrichting, (hardware, software, bestandsformaten en instellingen), het vervangingsproces en duurzame opslag van digitale archiefbescheiden voldoende ondersteunt. Tijdens de audit wordt nagegaan of eisen aan hard- en software zijn vastgesteld en of de hard- en software aan deze eisen voldoen.
De audit moet uitwijzen of de technische maatregelen om de integriteit en duurzaamheid van digitale bescheiden te garanderen zijn beschreven, of deze maatregelen zijn ingevoerd en of de maatregelen tot het gewenste resultaat leiden. Het gaat hier om een controle op scan- en opslagapparatuur en op instellingen, bestandsformaten en de opgeslagen bestanden.
Gecontroleerd wordt of taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de IT-beheersing geautoriseerd en vastgelegd zijn en of richtlijnen en procedures geformuleerd zijn en of deze worden toegepast. Gecontroleerd wordt of het beheer van bevoegdheden vastgelegd is en wordt toegepast. Verder dient gecontroleerd te worden of het versiebeheer vastgesteld is en toegepast, hoe vaak back-ups worden gemaakt en hoe de recovery adequaat verloopt. Is er een calamiteiten- en uitwijkprocedure opgesteld en ingevoerd. De technische inrichting is essentieel voor de bedrijfsvoering.
Jaarlijkse vindt er een audit plaats op de Kwaliteit IT beheersmaatregelen. Gecontroleerd moet worden of er informatie- en automatiseringsbeleid is, of dit beleid nog actueel is en of dit beleid op het juiste niveau in de organisatie geautoriseerd is en nageleefd wordt. Dit zelfde geldt voor het beveiligingsbeleid.
De volgende vragen moeten worden beantwoord: Zijn taken en verantwoordelijkheden t.a.v. de IT-beheersing geautoriseerd en vastgelegd? Zijn richtlijnen en procedures geformuleerd en zijn deze geïmplementeerd? Is het beheer van bevoegdheden geformuleerd en geïmplementeerd? Is het versiebeheer bepaald en geïmplementeerd? Hoe vaak worden back-ups gemaakt en verloop de recovery adequaat? Is er een calamiteiten- en uitwijkprocedure opgesteld en geïmplementeerd? Is de fysieke omgeving adequaat voor een duurzaam digitaal archief?
7.2 Externe audit
De archiefinspectie van het Regionaal Archief Dordrecht zal ook audits uitvoeren. Na positieve uitkomsten van de audits wordt vanuit de archiefinspectie een doorlopende machtiging voor vernietiging afgegeven voor de periode van 5 jaar ten behoeve de vernietiging van de fysieke oorspronkelijke documenten.
Tijdens de audit wordt nagegaan welke eisen aan de kwaliteit van de dossiervorming en de kwaliteit van duurzaam toegankelijke documentopslag. De audit wijst uit of de organisatorische en technische maatregelen om de duurzaamheid van digitale bescheiden te garanderen, zijn beschreven of de maatregelen zijn geïmplementeerd en of de maatregelen tot het gewenste resultaat leiden. Het gaat hier om een controle op scan- en opslagapparatuur, op instellingen, dossiervorming en bestandsformaten.
Jaarlijks wordt er door middel van het invullen van “de 10 KPI‟s” (Kritische Prestatie Indicatoren) bekeken door de archiefinspectie van Regionaal Archief Dordrecht hoe de gemeente er voor staat.
Aan de hand van de “10 KPI‟s” wordt tweejaarlijks verslag gedaan aan de raad.
8. Wijzigingen Handboek Vervanging
Het Handboek is een geen statisch werk, maar een dynamisch geheel. Wijzigingen in de organisatie, wetgeving of de gehanteerde werkwijze maken wijzigingen in het Handboek noodzakelijk. Deze wijzigingen kunnen een grote impact of een kleine impact hebben.
Wijzigingen van het Handboek worden, door de beheerder vastgesteld, eventueel na advies van het Strategisch InformatieOverleg (SIO),
Wijzigingen met een grote impact zijn:
•
Veranderingen in de wettelijke eisen die aan vervanging worden gesteld;
•
Gewijzigd belang van de betreffende archiefbescheiden bij de zorgdrager (zoals een extra toevoeging aan het lijstje met uitzonderingen op vervanging);
•
Fusie of een andere grote organisatorische reorganisatie, die leidt tot een ander type overheidsorgaan;
•
Wijziging van de werkwijze of de volgorde van de handelingen, die gevolgen hebben voor het vervangingsproces en/of de kwaliteitsprocedures;
•
Wijzigingen in de technische infrastructuur, die gevolgen hebben voor het vervangingsproces en/of de kwaliteitsprocedures;
•
Besluit om met terugwerkende kracht te gaan vervangen;
Wijzigingen met een kleine impact zijn
•
Nieuwe werkafspraken binnen het team DIV (mits er geen afbreuk wordt gedaan aan de vastgestelde kwaliteitseisen);
•
Wijziging van werkprocessen (mits er geen afbreuk wordt gedaan aan de vastgestelde kwaliteitseisen).
•
Update van software, die geen gevolgen hebben voor het vervangingsproces en/of de kwaliteitsprocedures;
•
Wijziging van de bijlagen, die geen gevolgen hebben voor het vervangingsproces en/of de kwaliteitsprocedures.
Deze wijzigingen zullen door het team DIV direct worden doorgevoerd, maar wel formeel door de beheerder worden vastgesteld, eventueel met terugwerkende kracht.
Bijlage 1: Concept Vervangingsbesluit
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard;
Gelet op artikel 7 van de Archiefwet 1995, artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995 en artikel 26b van de Archiefregeling 2009;
Besluit:
Artikel 1
Gemeente Hoeksche Waard gaat over tot vervanging door digitale reproducties van de papieren archiefbescheiden, waarna deze papieren archiefbescheiden worden vernietigd.
Artikel 2
De reproductie van archiefbescheiden vindt plaats op de wijze zoals beschreven in het Handboek Vervanging archiefbescheiden 2020 gemeente Hoeksche Waard, dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd en onderdeel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht op ingang van 1 januari 2019.
Artikel 4
Dit besluit kan worden aangehaald als ”Besluit vervanging archiefbescheiden gemeente Hoeksche Waard 2020”.
Maasdam, [DATUM] 2020
Burgemeester en wethouders van Hoeksche Waard,
De secretaris,
B. Silvis – de Heer
De burgemeester,
A.P.J. van Hemmen
Bijlage 2: Overzicht werkprocessen/zaaktypen
Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van het Besluit tot vervanging van archiefbescheiden van [datum] met registratienummer [nummer besluit].
Voor vernietiging in aanmerking komende werkprocessen:
PROCESNUMMER
Kernomschrijving (l)
Waardering
Bewaartermijn
Ingang bewaartermijn
LP00000006
Aanleg/reconstructie begraafplaats
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1124
Aanleg/reconstructie openbaar groen
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1126
Aanleg/reconstructie openbare verlichting
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1136
Aanleg/reconstructie speelvoorziening
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1134
Aanleg/reconstructie straatmeubilair
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
LP00000032
Aanlegsteiger verhuur
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1300
Aanlijn- en muilkorfgebod
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
LP00000039
Aanschrijving grafbedekking
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B0719
Aansprakelijkstelling door derde
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B1099
Aansprakelijkstelling door eigen organisatie
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B1517
Adviesverzoek aan ondernemingsraad
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1329
Advisering aan derde
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1614
Agressie tegen personeelslid melding
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0555
Ambtsjubilea
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B1650
Anterieure overeenkomst
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1527
Antispeculatiebeding ontheffing
Vernietigen
1 Jaar
Afgehandeld
B1455
Bedrijfs Investerings Zone (BIZ) subsidie
Vernietigen
7 Jaar
Ander datumkenmerk
B0552
Bedrijfshulpverlening aanmelding
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B1413
Begraven of cremeren van gemeentewege
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1285
Beheer en onderhoud begraafplaats
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1234
Beheer en onderhoud civieltechnische kunstwerk
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1720
Beheer en onderhoud gemeentelijk materiaal
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1089
Beheer en onderhoud gemeentelijk pand
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0522
Beheer en onderhoud haven
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1125
Beheer en onderhoud openbaar groen
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1127
Beheer en onderhoud openbare verlichting
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1129
Beheer en onderhoud riolering
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0530
Beheer en onderhoud speelvoorziening
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1412
Beheer en onderhoud sportaccommodatie
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1135
Beheer en onderhoud straatmeubilair
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
LP00000003
Beheer en onderhoud voorziening honden
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
LP00000004
Beheer en onderhoud vrachtwagenparkeerplaats
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1131
Beheer en onderhoud watergang
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1133
Beheer en onderhoud weg
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1335
Beheerplan opstelling
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1456
Belastingafdracht aan derde
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B0652
Beleids- of projectevaluatie
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B0758
Beroep
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1292
Beroep tegen derde
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1401
Beschermde of monumentale boom wijziging melding
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
LP00000067
Bestemmingsplan voorbereidingsbesluit
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B0658
Betalingsregelingverzoek
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B0559
Betrekkingsomvangwijziging
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1258
Bewegwijzering plaatsing toestemming
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0756
Bezwaarschrift
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1162
Bezwaarschrift bij derde
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1291
Bezwaarschrift heffingen/leges
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B1460
Bibob-onderzoek
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1683
Blijverslening
Vernietigen
30 Jaar
Afgehandeld
B1146
Brief aan gemeenteraad(slid)
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0328
BRP aanvraag geheimhouding/verstrekkingsbeperking
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1166
BRP adresonderzoek
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B1637
BRP beheerfunctionaris aanwijzingsbesluit
Vernietigen
5 Jaar
Ander datumkenmerk
B0317
BRP briefadres- of woonadresomzetting
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1425
BRP emigratie aangifte
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B0788
BRP gegevensterugmelding van derde
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B0789
BRP gegevensverstrekking intern
Vernietigen
5 Jaar
Ander datumkenmerk
B0331
BRP gezagsregister
Vernietigen
1 Jaar
Afgehandeld
B0335
BRP hervestiging vanuit buitenland
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0338
BRP informatieverzoek van derde
Vernietigen
20 Jaar
Afgehandeld
LP00000065
BRP leegstand
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B0348
BRP naamgebruikgegeven mutatie
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0366
BRP verhuizing aangifte
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0745
BTW/BCF-compensatiefonds aangifte
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B1066
Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B1388
Buitengewoon opsporings ambtenaar (BOA)
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0051
Collectevergunning
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B1349
Contractbeheer
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
LP00000061
Dagvaarding
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1643
Datalek melding
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0052
Demonstratie melding
Vernietigen
1 Jaar
Afgehandeld
B0054
Drank- en horecavergunning
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0089
Drank en horecavergunning paracommercieel
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0023
Drank- en horecawet art. 35 ontheffing
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0055
Driehoeks- en sandwichborden plaatsingsvergunning
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B1317
Duurzaamheidslening
Vernietigen
25 Jaar
Afgehandeld
B1299
Eenmalige trouwlocatie aanwijzing
Vernietigen
1 Jaar
Afgehandeld
B1629
Elektrisch oplaadpunt aanvraag
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B1757
Energie-audit beoordeling
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B1429
Energiesubsidie
Vernietigen
7 Jaar
Ander datumkenmerk
B1476
Evenement melding
Vernietigen
1 Jaar
Afgehandeld
B1086
Evenement organiseren
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0056
Evenementenvergunning
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
LP00000002
Externe audit
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B1343
Financiële regeling opstelling
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0570
Flexibele beloning
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B0567
Functiewaardering
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1389
Functiewijziging verzoek
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1465
Garantstelling
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1504
Gastouder inschrijving
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1507
Gastouder mutatie verwerking
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1503
Gastouderbureau inschrijving
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1506
Gastouderbureau mutatie verwerking
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0062
Gedenkteken vergunning
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0061
Gehandicaptenparkeerkaart
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0070
Gehandicaptenparkeerplaats
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B1698
Geluidhinder ontheffing
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B0544
Geluidshinder verhoging grenswaarde
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1119
Gemeenschappelijke regeling beheer
Vernietigen
7 Jaar
Afgehandeld
B0485
Gemeentelijk pand ingebruikgeving
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0486
Gemeentelijk pand verhuur
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0136
Gemeentelijke monumentensubsidie
Vernietigen
7 Jaar
Ander datumkenmerk
B1106
Gevonden voorwerp melding
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B0519
Gladheidbestrijdingsplan
Vernietigen
5 Jaar
Vervaldatum besluit
B0064
Graf- of nisuitgifte
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
LP00000011
Grafrecht beëindigen
Vernietigen
1 Jaar
Anders, zie toelichting
B0769
Grafrecht overschrijving
Vernietigen
1 Jaar
Ander datumkenmerk
B0773
Grafrecht verlenging
Vernietigen
1 Jaar
Vervaldatum besluit
B1550
Grafruiming
Vernietigen
5 Jaar
Afgehandeld
B1310
Grond huur
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0525
Grond ingebruikgeving
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1439
Grond verhuur
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B0547
Grond verpachting
Vernietigen
10 Jaar
Ander datumkenmerk
B1298
Handhaving door derde
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B1093
Handhaving door gemeente
Vernietigen
10 Jaar
Afgehandeld
B1305
Handhavingsverzoek
Vernietigen
5 Jaar
Ander datumkenmerk
B1076
Hinderlijke of schadelijke dieren houden ontheffing
Voor blijvend bewaren en lang bewaren in aanmerking komende werkprocessen:
PROCESNUMMER
Kernomschrijving (l)
Waardering
Bewaartermijn
Ingang bewaartermijn
B1233
Aanleg/reconstructie civieltechnische kunstwerk
Bewaren
B1137
Aanleg/reconstructie haven
Bewaren
B1128
Aanleg/reconstructie riolering
Bewaren
B1411
Aanleg/reconstructie sportaccommodatie
Bewaren
B1130
Aanleg/reconstructie watergang
Bewaren
B1132
Aanleg/reconstructie weg
Bewaren
LP00000022
Aanvraag begrafenis
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B1144
Accountantscontrole
Bewaren
B1328
Archeologisch onderzoek beoordeling
Bewaren
B1427
Archief vervangingsbesluit
Bewaren
B1428
Archief vervreemding
Bewaren
B0408
Archiefbeheer
Bewaren
B0824
Archiefoverdracht
Bewaren
B0823
Archiefvernietiging
Bewaren
B1513
Begroting aanpassing
Bewaren
B0002
Begroting opstelling
Bewaren
B1217
Bekendmakingen
Bewaren
B0777
Beleid opstelling
Bewaren
B0011
Beleidsimplementatie
Bewaren
LP00000066
Bestemmingsplan procedure
Bewaren
LP00000068
Bestemmingsplan wijzigingsplan
Bewaren
B1151
Bestuurlijke verslaglegging
Bewaren
B1311
Bouw- en woonrijpmaken
Bewaren
B0513
Bouwgrond of nieuwbouwwoning uitgifte
Bewaren
B0785
BRP correctieverzoek
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0323
BRP eerste inschrijving
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0786
BRP mutatieverzoek
Bewaren
B1143
Burgemeestersbenoeming
Bewaren
B1147
Burgerinitiatief
Bewaren
B1406
Delegatiebesluit
Bewaren
B0322
Echtscheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0782
Erkenning na geboorte
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B1201
Exploitatieplan opstelling
Bewaren
B0327
Geboorte aangifte (akte)
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0017
Gemeenschappelijke regeling
Bewaren
B0487
Gemeentelijk pand verkoop
Bewaren
B0379
Gemeentelijke onderscheiding
Bewaren
B0329
Geslachtsnaamwijziging
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0508
Grond aankoop
Bewaren
B1287
Grond aankoop met voorkeursrecht
Bewaren
B0539
Grond ruiling
Bewaren
B1676
Grond verjaring
Bewaren
B0545
Grond verkoop
Bewaren
LP00000030
Huwelijk of geregistreerd partnerschap akte
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0337
Huwelijk of geregistreerd partnerschap melding
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
LP00000009
Inspraakprocedure
Bewaren
B0682
Jaarrekening opstelling
Bewaren
B1123
Jaarverslag opstelling
Bewaren
B0791
Klanttevredenheidsonderzoek
Bewaren
B1464
Koninklijke Erepenning
Bewaren
B0380
Koninklijke onderscheiding
Bewaren
B1407
Mandaatbesluit
Bewaren
B0493
Monumentaanwijzing
Bewaren
B1544
Monumentaanwijzing intrekking
Bewaren
B1490
Motie
Bewaren
B1393
Onafhankelijke commissie benoeming
Bewaren
B1416
Onafhankelijke commissie instelling
Bewaren
B0021
Ondernemingsraad instelling
Bewaren
B0781
Onderzoeksprogramma opstelling
Bewaren
B0325
Ongeboren vrucht erkenning
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0776
Onteigeningsprocedure
Bewaren
B0540
Openbare ruimte toekenning
Bewaren
B1303
Organisatiestructuurwijziging
Bewaren
B0020
Overlegplatform
Bewaren
LP00000029
Overlijden akte
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B0360
Overlijdensmelding
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
LP00000001
Perspectiefnota
Bewaren
B0794
Politieke groepering registratie
Bewaren
B1626
Raadslid benoeming
Bewaren
B1618
Raadslid ontslag
Bewaren
B0635
Regionaal crisisplan opstelling
Bewaren
B1120
Samenwerkingsovereenkomst
Bewaren
B1067
Schenking
Bewaren
B0511
SQT: Bestemmingsplan procedure
Bewaren
B1200
SQT: Bestemmingsplan wijzigingsplan
Bewaren
B0523
SQT: Nummeraanduiding toekenning
Bewaren
B1210
SQT: Omgevingsvergunning
Bewaren
B1327
SQT: Omgevingsvergunning toezicht realisatie
Bewaren
B1469
SQT: Sloopmelding
Bewaren
B1677
SQT: Verklaring van geen bedenkingen
Bewaren
B1365
Strategie opstelling
Bewaren
B0018
Verkiezing
Bewaren
B1351
Verordening aanpassing
Bewaren
B0013
Verordening opstelling
Bewaren
B1104
Voorkeursrecht gemeente vestiging
Bewaren
B0374
Voornaamswijziging
Vernietigen
110 Jaar
Afgehandeld
B1421
Wethouder benoeming
Bewaren
B1422
Wethouder ontslag
Bewaren
B1103
WKPB mutatie verwerking
Bewaren
LP00000038
Zienswijzeprocedure
Bewaren
B0688
Zomer- / slotrapportage
Bewaren
[ondertekening]
Maasdam, datum
Bijlage 3: Procedure Post en Registratie
Proces selectie, scanning en registratie inkomende post
De inkomende post komt via diverse kanalen binnen bij de gemeente.
-
Fysieke/papieren documenten
•
Post aangeleverd door PostNL bij receptie gemeentehuis in Maasdam
•
Post afgegeven aan receptie/balie Maasdam en Oud-Beijerland
•
Post gedeponeerd in de brievenbus naast ingang gemeentehuis Maasdam en Oud-Beijerland
•
Post afgegeven aan een medewerker van de gemeente
De post wordt via Facilitaire Zaken (FZ) afgeleverd op de kamer van team Documentaire Informatievoorziening (DIV).
Aangetekende brieven worden door de receptie aangekondigd bij DIV en door een medewerker van DIV of FZ persoonlijk opgehaald bij de receptie.
Post afgegeven aan een medewerker wordt door die medewerker afgegeven bij DIV.
-
E-mails
•
Mails gericht aan het algemene mailadres gemeente. info@gemeentehw.nl.
•
Mails direct gericht aan medewerkers van de gemeente (medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het registreren van inkomende mails in hun digitale zaakdossier
-
Faxen
Faxen die digitaal binnenkomen.
Stap
Wie?
Handeling
Toelichting
1.
DIV
Sorteren/openen
Alle bij team DIV binnenkomende post wordt gesorteerd en geopend. Niet geopend worden brieven die verkeerd geadresseerd zijn. Deze gaan via ‘uitgaande post’ weer naar bezorgdienst.
Poststuk uit envelop halen. Envelop wordt bewaard bij poststuk.
2.
DIV
Selectie registreren/niet registeren
Alle aan de gemeente Hoeksche Waard gerichte poststukken komen voor registratie in aanmerking. De volgende categorieën stukken worden in elk geval geregistreerd:
1.
stukken waarop een inhoudelijke reactie wordt verwacht
2.
stukken waarin wordt verwezen naar een voorgaand correspondentienummer
3.
stukken met financiële consequenties (bijv. documenten waarmee verplichtingen worden aangegaan, zoals overeenkomsten/contracten)
4.
stukken met juridische consequenties
5.
stukken met verantwoordingswaarde (bijv. beschikkingen, ambtelijke standpuntbepaling, ambtelijke correspondentie met burgers);
6.
correspondentie van Ministeries, Provincie, VNG, e.d.
7.
anonieme brieven.
Stukken die niet aan bovenstaande criteria voldoen worden doorgestuurd naar het behandelende team of medewerker.
Er is een aantal uitzonderingen welke niet worden geregistreerd in het zaaksysteem:
Voor deze stukken zijn specifieke afspraken gemaakt met de betreffende teams. Deze afspraken zijn opgenomen in het handboek DIV.
-
WMO stukken
-
Schulddienstverlening
-
HRM stukken
-
Aanvragen Omgevingsvergunningen (DIV)
-
Meldingen buitenruimte
-
Inkomstenbriefjes team Inkomen
Te registreren, fysieke, poststukken per stuk in (gekleurd driehoeks-)mapje steken en verzamelen.
3.
DIV
Stempelen datum ontvangst (fysieke post)
Alle documenten worden voorzien van een ingekomen poststempel.
Alle post wordt op de dag van ontvangst voorzien van een ingekomen poststempel.
Van de postpakketten wordt de factuur of pakbon gestempeld. Pakket en pakbon worden doorgestuurd naar geadresseerde, factuur gaat naar Financiën.
Uitzonderingen;
Tijdschriften, boekwerken, reclamefolders
(Opmerkingen)
Scan- en registratieproces
Stap
Wie?
Handeling
Toelichting
1.
DIV
Scan klaar maken van te registreren documenten
•
Documenten beoordelen of ze gescand kunnen worden en op welke scanner, dit i.v.m. formaat en kleur.
•
Documenten ontdoen van nietjes en andere bindmiddelen (of digitaal opvragen bij afzender)
•
Documenten bundelen in scanbatch en eventueel scheiden d.m.v. splitterpagina.
2.
DIV
Scannen documenten
Keuze maken voor scanner en bij gebruik scanner (A0) instellingen controleren. (Zie specificaties scanner).
Documenten worden gescand naar persoonlijke scanvoorraad in het zaaksysteem
3.
DIV
Controle/registreren nieuwe zaak/bestaande zaak
Voordat er een nieuwe registratie wordt aangemaakt controleren of het document het begin is van een nieuwe zaak of onderdeel is van een bestaande zaak.
•
Nieuwe zaak, dan zaak + documentregistratie aanmaken
•
Bestaande zaak, alleen documentregistratie aanmaken.
•
Controle of er verband is met andere zaken en eventueel koppeling maken met andere zaak of project.
4.
DIV
Opnemen in DMS
(koppelen scans aan registratie)
Voordat scan gekoppeld wordt aan de documentregistratie, scan controleren op:
•
aantal pagina’s (klopt het aantal scans met het aantal pagina’s, niet dan opnieuw scannen)
Vermelden registratie-kenmerken op het fysieke document
In de op het fysieke document geplaatste ingekomen poststempel wordt het documentnummer vermeld. Staat er op het fysieke stuk geen poststempel, dan noteren we het documentnummer rechtsboven op het stuk.
6.
DIV
Aanbieden documenten aan kwaliteits-controleur
De verwerkte stukken worden aangeboden aan de kwaliteitscontroleur via de postbak op de kamer 0.10 in Maasdam. Stukken worden chronologisch bewaard.
Opgesteld door
Status
Datum
nummer
Elize de Jongste
(gebaseerd op document voormalig gemeente Oud-Beijerland)
1. Controles op scanproces inkomende papieren documenten
Uitgangspunten:
-
Op papieren document wordt het documentnummer op stempel vermeld door ondersteunend medewerker)
-
Aan de hand van het documentnummer op het fysieke stuk wordt de registratie opgezocht in het zaaksysteem.
-
Vooraf worden alle stukken door een medewerker (volgens schema) – aan de hand van de selectielijst - gesplitst in te bewaren en (op termijn) te vernietigen stukken. Bij twijfel wordt een 4 ogenprincipe toegepast met een 2e medewerker. De (op termijn) te vernietigen stukken worden niet gecontroleerd.
-
Alleen de documentregistratie wordt geopend in JOIN.
-
Wordt dagelijks door een medewerker uitgevoerd volgens schema op dezelfde dag of dag daarop (collega’s stemmen werkzaamheden op elkaar af).
-
Niet je eigen registraties controleren
Controleren op:
-
Metadata op volledigheid en correctheid
o
documenttype
o
omschrijving
o
datum
o
adres (koppeling)
o
Onderwerpsomschrijving (duidelijk – maar zo kort mogelijk – omschreven). Bij documenttype “overig inkomend” een iets ruimere omschrijving
-
Alle pagina’s gescand 1 op 1 controle
-
Geen overbodige lege pagina’s
-
Pagina’s recht gescand
-
Pagina’s volledig gescand
-
Zonder vlekken
-
Geen onleesbare passage
-
Pagina’s zonodig “rechtzetten”
-
Geen weggevallen tekstdelen
-
Geen strepen
-
Geen verspringingen en andere vervormingen
-
In kleur indien van toepassing
-
Bestanden benoemd (bij meerdere bestanden)
Zonodig corrigeren.
Na controle:
-
Initialen rechtsboven op eerste pagina van papieren document noteren voorafgaand door de hoofdletter “B” (van de te bewaren serie) of hoofdletter “V” (van de te vernietigen serie).
-
Relevante feedback voor collega doorgeven, eventueel op later moment. Feedback alleen bij herhaalde constateringen. Eenmalige correcties hebben geen feedback nodig.
-
Papieren document in archiefdoos op datum van stempel achter tabblad met datum. Nieten is niet noodzakelijk.
2. Controles op scanproces uitgaande papieren documenten
Uitgangspunten:
-
Vooraf worden alle stukken door een medewerker (volgens schema) – aan de hand van de selectielijst - gesplitst in te bewaren en (op termijn) te vernietigen stukken. Bij twijfel wordt een 4 ogenprincipe toegepast met een 2e medewerker. De (op termijn) te vernietigen stukken worden niet gecontroleerd.
-
Wordt dagelijks door een medewerker uitgevoerd volgens schema op dezelfde dag of dag daarop (collega’s stemmen werkzaamheden op elkaar af).
-
Niet je eigen registraties controleren.
Controleren op:
-
Metadata op volledigheid en correctheid
o
documenttype
o
onderwerp
o
datum document (deze moet overeenkomen met datum papieren stuk; eventueel documentregistratie aanpassen)
o
adres (koppeling)
-
Alle pagina’s gescand 1 op 1 controle
-
Geen overbodige lege pagina’s
-
Pagina’s recht gescand
-
Pagina’s volledig gescand
-
Zonder vlekken
-
Geen onleesbare passage
-
Geen weggevallen tekstdelen
-
Geen strepen
-
Geen verspringingen en andere vervormingen
Zonodig corrigeren.
Na controle:
-
Initialen rechtsboven op eerste pagina van papieren document noteren voorafgaand door de hoofdletter “B” (van de te bewaren serie) of hoofdletter “V” (van de te vernietigen serie).
-
Relevante feedback voor collega doorgeven, eventueel op later moment. Feedback alleen bij herhaalde constateringen. Eenmalige correcties hebben geen feedback nodig.
-
Papieren document in archiefdoos op datum van uitgaand stuk achter tabblad met datum. Nieten is niet noodzakelijk.
3. Controles op scanproces interne papieren documenten
Uitgangspunten:
-
Vooraf worden alle stukken door een medewerker (volgens schema) – aan de hand van de selectielijst - gesplitst in te bewaren en (op termijn) te vernietigen stukken. Bij twijfel wordt een 4 ogenprincipe toegepast met een 2e medewerker. De (op termijn) te vernietigen stukken worden niet gecontroleerd.
-
Wordt dagelijks door een medewerker uitgevoerd volgens schema op dezelfde dag of dag daarop (collega’s stemmen werkzaamheden op elkaar af).
-
Niet je eigen registraties controleren.
Controleren op:
-
Metadata op volledigheid en correctheid
o
documenttype
o
onderwerp
o
datum document (deze moet overeenkomen met datum papieren stuk; eventueel documentregistratie aanpassen)
o
adres (koppeling)
-
Alle pagina’s gescand 1 op 1 controle
-
Geen overbodige lege pagina’s
-
Pagina’s recht gescand
-
Pagina’s volledig gescand
-
Zonder vlekken
-
Geen onleesbare passage
-
Geen weggevallen tekstdelen
-
Geen strepen
-
Geen verspringingen en andere vervormingen
Zonodig corrigeren.
Na controle:
-
Initialen rechtsboven op eerste pagina van papieren document noteren voorafgaand door de hoofdletter “B” (van de te bewaren serie) of hoofdletter “V” (van de te vernietigen serie).
-
Relevante feedback voor collega doorgeven, eventueel op later moment. Feedback alleen bij herhaalde constateringen. Eenmalige correcties hebben geen feedback nodig.
-
Papieren document in archiefdoos op datum van stuk achter tabblad met datum. Nieten is niet noodzakelijk.
Bijlage 6: Uitzondering historie, bewijs- en rechtzoekenden
In een aantal gevallen worden fysieke archiefbescheiden niet vervangen, namelijk als die bescheiden een meerwaarde (intrinsieke waarde) hebben juist omdat papier de drager is. Bovengenoemde archiefbescheiden zullen wel worden gescand en opgenomen in het DMS/Zaaksysteem, maar ze worden niet vervangen.
De volgende archiefbescheiden komen in aanmerking:
-
Archiefbescheiden waarvan de uiterlijke vorm van belang voor de kennis van de technologische ontwikkeling. Voorbeeld: glasnegatief.
-
Archiefbescheiden met een esthetische of artistieke waarde. Voorbeeld: ontwerpen voor het gemeentewapen of kunstwerken.
-
Archiefbescheiden die unieke of bijzondere visuele kenmerken hebben zoals zegels, watermerken e.d. die niet gedigitaliseerd kunnen worden. Voorbeeld: Document met zegel, wapendiploma gemeente.
-
Archiefbescheiden die aanzienlijke waarde hebben als tentoonstellingsobject. Voorbeeld: Brief van de Koning
-
Archiefbescheiden waarbij twijfel bestaat over de authenticiteit van het bestanddeel, waarbij alleen onderzoek van de originelen uitsluitsel hierover kan geven. Voorbeeld: Brief met vervalste handtekening
-
Archiefbescheiden met aanzienlijk belang omdat er een directe relatie is met beroemde historische belangrijke personen, gebeurtenissen, plaatsen, zaken of voorwerpen. Voorbeeld: Documenten over Anton Corbijn, Kees Verkerk, Sabrina van Beijeren, watersnood en oorlog, Ambachtsheer van Hof van Moerkerken.
-
Archiefbescheiden die van belang zijn als documentatie voor de oprichting of wettelijke grondslag van een institutie. Voorbeeld: Herindelingsbesluit, benoemingsbrief burgemeester
De selectie van de archiefbescheiden, die cultureel erfgoed zijn, is de verantwoordelijkheid van de medewerker DIV. Deze controleert wekelijks of er archiefbescheiden zijn die hiervoor in aanmerking komen. De medewerker haalt deze documenten uit de serie die klaar staat om te worden vernietigd en voegt deze toe aan fysieke dossiers.
Er zijn ook archiefbescheiden die wel geregistreerd moeten worden, maar volgens wettelijke voorschriften of organisatorische overwegingen niet vervangen mogen worden. Deze archiefbescheiden worden wel gedigitaliseerd, maar worden niet vervangen.
Voorbeelden:
•
Akten burgerlijke stand
•
Wapendiploma
Archiefbescheiden die wel voor vervanging in aanmerking komen maar niet gescand kunnen worden, bijvoorbeeld maquettes en formaten groter dan A0, worden fysiek bewaard. Deze worden geregistreerd. De documenten zelf worden uitgezonderd van vervanging. Dit wordt bij de registratie vermeld. Deze documenten blijven fysiek bewaard tot het moment, dat ze vernietigd kunnen worden conform de Selectielijst. Komen ze niet voor vernietiging in aanmerking dan worden ze opgenomen in het te bewaren archief.
Uitvoering in de praktijk:
Bij de dagelijkse controle van gescande documenten kijkt de medewerker, belast met de controle, zorgvuldig naar de te bewaren documenten. Bij documenten uit de bovenstaande categorieën wordt in DMS/Zaaksysteem genoteerd dat document wel gescand is, maar gearchiveerd in de aparte collectie van historisch van belang zijnde documenten. Deze documenten worden in aparte omslagen en gebundeld per tijdsperiode bewaard. In een apart inventaris wordt genoteerd welke documenten in deze serie opgeborgen zijn.
Bijlage 7: Archiefwettelijke kaders
Artikel 5.2, onderdeel A van de Wet Revitalisering generiek toezicht:
De aanvraag machtiging vervanging van blijvend te bewaren archiefbescheiden komt te vervallen.
Artikel 7 van de Archiefwet 1995.
De zorgdrager is bevoegd archiefbescheiden te vervangen door reproducties, teneinde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen. De reproducties krijgen daarna de status van origineel en zijn daarmee archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet. Omdat bij vervanging de originele archiefbescheiden vernietigd worden dient bij de voorbereiding van een besluit tot vervanging de uiterste zorgvuldigheid te worden betracht.
Artikel 9 lid 1 Archiefwet 1995
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld omtrent het ontwerpen van lijsten als bedoeld in artikel 5 alsmede omtrent de vervanging en vervreemding van archiefbescheiden.
Artikel 2 Archiefbesluit 1995:
Bij het ontwerpen en vaststellen van selectielijsten, bij besluiten omtrent de vervanging van archiefbescheiden door reproducties en bij besluiten omtrent vervreemding van archiefbescheiden wordt rekening gehouden met:
de taken van het betreffende overheidsorgaan, de verhouding van dit overheidsorgaan tot andere overheidsorganen, de waarde van de archiefbescheiden als bestanddeel van het culturele erfgoed en het belang van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens voor overheidsorganen, recht- en bewijszoekenden en historisch onderzoek.
Artikel 6 Archiefbesluit 1995:
1.
De zorgdrager besluit tot vervanging van archiefbescheiden door reproducties slechts indien de vervanging geschiedt met juiste en volledige weergave van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens.
2.
De zorgdrager maakt bij de bekendmaking van een besluit als bedoeld in het eerste lid melding van de wijze waarop toepassing is gegeven aan artikel 2, eerste lid, onderdelen c en d. Deze onderdelen gaan over de waarde als cultureel erfgoed, voor recht- en bewijszoekenden en het historisch onderzoek.
Artikel 8 Archiefbesluit 1995:
De zorgdrager maakt van de vernietiging, vervanging of vervreemding een verklaring op, die tenminste een specificatie van de vernietigde, vervangen of vervreemde archiefbescheiden bevat, alsmede aangeeft op grond waarvan en op welke wijze de vernietiging, vervanging, of vervreemding is geschied. Een exemplaar van deze verklaring wordt bewaard door het overheidsorgaan waaronder de archiefbescheiden zouden berusten, indien zij niet waren vernietigd, vervangen of vervreemd.
Artikel 11 Archiefbesluit 1995
De zorgdrager treft zodanige voorzieningen ten aanzien van de door hem opgemaakte archiefbescheiden die ingevolge een voor hem geldende selectielijst voor bewaring in aanmerking komen, dat bij het raadplegen van die archiefbescheiden na ten minste honderd jaar geen noemenswaardige achteruitgang zal zijn te constateren.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels gesteld omtrent de duurzaamheid van de in het eerste lid bedoelde archiefbescheiden.
Artikel 12 Archiefbesluit 1995
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld met betrekking tot het in geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van archiefbescheiden die ingevolge een selectielijst voor bewaring in aanmerking komen.
Uitzondering artikel 2 lid c en d Archiefbesluit:
a.
De waarde van de archiefbescheiden als bestanddeel van het culturele erfgoed
b.
Het belang van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens voor overheidsorganen, voor recht- en bewijszoekende en voor historische onderzoek.
Artikel 26a. Archiefregeling 2009: Onder vervanging wordt in dit hoofdstuk niet begrepen conversie, migratie of emulatie.
Artikel 26b. Archiefregeling 2009: De zorgdrager verschaft in het besluit tot vervanging, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995, voor zover dit besluit archiefbescheiden betreft die ingevolge een selectielijst voor bewaring in aanmerking komen, inzicht in ten minste de volgende aspecten van het door hem toegepaste vervangingsproces:
a.
de reikwijdte van het vervangingsproces, waartoe in elk geval worden gerekend een opgave van de organisatieonderdelen en de categorieën archiefbescheiden waarvoor het vervangingsproces geldt;
b.
de inrichting van de apparatuur waarmee wordt vervangen, de gekozen instellingen en de randapparatuur;
c.
voor zover van toepassing de software en de gekozen instellingen;
d.
de criteria voor de keuze ter zake van reproductie in kleur, grijswaarden of zwart/wit;
e.
de wijze waarop de reproductie tot stand komt, waartoe in elk geval worden gerekend de formaten, bewerkingen, metagegevens en, voor zover van toepassing, de keuze ter zake van reproductie per batch of per stuk;
f.
de inrichting van de controle op juiste en volledige weergave en van het herstel van fouten;
g.
het proces van vernietiging van de vervangen archiefbescheiden;
h.
de kwaliteitsprocedures.
Bijlage 8: Procedurebeschrijving Back-up
Back-up Algemeen:
De backups worden tegenwoordig niet meer op tapes bewaard, maar op disken. In zowel de serverruimte in Maasdam als in de serverruimte in Oud-Beijerland staat een fysieke backup server met een heleboel disken, waar de backup wordt opgeslagen.
De dagelijkse backup van onze data wordt op de locatie opgeslagen, waar op dat moment (Maasdam of Oud-Beijerland) de data zich bevindt. Data, die zich in Maasdam bevindt, wordt opgeslagen op de backup server in Maasdam.
In de ochtend nadat de backup klaar is, worden deze backups weer gebackupt en opgeslagen op de andere locatie.
Dus backups, die opgeslagen staan op de backup server in Maasdam worden dan extra bewaard op de backupserver in Oud-Beijerland en andersom.
Retentie:
Dagelijks: zondag t/m vrijdag een incremental backup, 15 dagen retentie.
Wekelijks: op zaterdag een full backup, 31 dagen retentie.
Maandelijks: laatste werkdag van de maand een full back-up, 365 dagen retentie.
Jaarlijks: laatste werkdag van het jaar een full back-up, 1825 dagen retentie.
Bijlage 9: Checklist controle / audit
Fysiek Document
Zaak
Nr.
Omschrijving
Nr.
Omschrijving
1.
Stempel op document
1.
Zaak geregistreerd
2.
Opname in DMS
2.
Metadata volledig en correct
3.
Document is toegevoegd aan correcte zaak *
-
Zaaktype *
-
Omschrijving
4.
Metadata volledig en correct
-
Zaaknummer
-
Documenttype
-
Datum document
-
Extern kenmerk
-
Adres (personen koppelen)
-
Verantwoordelijk organisatieonderdeel
-
Huidige behandelaar
-
Adres (personen koppelen)
5.
Onderwerpsomschrijving duidelijk omschreven
6.
Alle pagina’s gescand 1 op 1 controle
7.
Geen overbodige lege pagina’s
8.
Pagina’s recht gescand
9.
Pagina’s volledig gescand
10.
Zonder vlekken
11.
Geen onleesbare passage
12.
Geen weggevallen tekstdelen
13.
Geen strepen
14.
Geen verspringen en andere vervormingen
15.
Documenten zijn met kleurherkenning gescand
16.
Bestanden benoemd (bij meerdere bestanden aan 1 registratie)
* Geen grote wijzigingen (bv zaaktype) op zaakniveau maken.
Na controle
Actie
Nr.
Omschrijving
1.
Initialen in stempel noteren
2.
Noteer scandatum bij uitgaande brieven op document (rechtsboven)
3.
Feedback noteren*
4.
Fysiek document in doos op datum van stempel
* Eventuele feedback voor collega noteren en op later moment geven. Feedback alleen bij herhaalde constateringen. Eenmalig correcties heeft geen feedback nodig.
Bijlage 10: Specificatie gebruikte scanners
OCÉ C5550i Multifunctional
Systeemtype
Kleuren Laser Multifunctional
Kernfuncties
Printen, kopiëren, scannen, verzenden, opslaan en optioneel faxen
Processorsnelheid
Canon Dual Custom Processor (gedeeld) 1,75 GHz
Bedieningspaneel
25,6 cm (10,1 inch) TFT WSVGA kleuren LCD-touchpanel
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; Trident/7.0; Touch; rv:11.0) like Gecko
Use HTTPS
Other settings
Use SOAP
Profiling
Errorlogging
Use Version Management
Single Logon
Edit e-mail
Default right
N
Active languages
Connect Systems
Systems
Agenderen System
BAG landelijke verzameling
Decos JOIN KlantContact koppeling
Fixi Issues
StUFBG
StUFDCR
StUFZKN
Bijlage 14: Procesbeschrijving overdracht naar e-depot
Versie: 1.1
Datum: 23-8-2012
Betrokken functionarissen: Medewerker C / adviseur
Digitale archiefdocumenten die voor permanente bewaring in aanmerking komen worden overgebracht naar het e-depot van het Regionaal Archief Dordrecht (RAD) gefaciliteerd bij Stadsarchief Rotterdam (SR). Deze procesbeschrijving geeft weer welke stappen er worden doorlopen bij de overdracht. Aangezien er tot op heden nog geen overdracht naar het e-depot heeft plaatsgevonden en de exacte manier van overbrenging nog met het RAD afgestemd dient te worden, worden in deze procesbeschrijving alleen de stappen op hoofdlijnen beschreven. De uitwerking hiervan zal in een later stadium in overleg met het RAD en SR plaatsvinden.
1.Selectie van over te brengen digitale archiefdocumenten
De eerste stap is de selectie van over te brengen archiefdocumenten. De documenten die voor overbrenging naar het e-depot in aanmerking komen moeten voldoen aan één van de volgende criteria:
1.
Het zijn digital-born archiefdocumenten
2.
Het zijn archiefdocumenten die door vervanging de status van origineel hebben overgenomen
Dit geldt in ieder geval voor permanent te bewaren archiefbescheiden. Er is nog geen besluit genomen of op termijn te vervangen archiefbescheiden ook worden overgebracht naar het e-depot. Dit zal in de toekomst – uiteraard in overleg met een vertegenwoordiger van het SR – worden besproken.
Als duidelijk is welk gedeelte van het digitale archief wordt overgebracht naar het e-depot van het SR, kunnen op basis van de ordeningsstructuur en het documentair structuur plan de betreffende dossiers en documenten worden geselecteerd.
2.Overdracht naar het e-depot
Na selectie van het archiefbestand en de daarbij behorende dossiers en documenten kan de overdracht naar het e-depot plaatsvinden. Het SR heeft een Submission Information Package (SIP) opgesteld dat kan dienen als handvat bij de overdracht van het archiefbestand. Hierin staat beschreven welke stappen er worden doorlopen bij een dergelijke overdracht. De vereiste metadata staan hierin beschreven. Ook zal er een overeenkomst worden opgesteld tussen de gemeente en het SR.
Bijlage 15: Begrippenlijst
Achtergrondproces
Een achtergrondproces is een proces dat wel actief is terwijl het computerprogramma dat hiervan gebruik maakt, dat niet is.
Archiefbescheiden
Informatie van overheidsorganen, ongeacht de drager van deze informatie. De Archiefwet 1995 definieert archiefbescheiden als bescheiden door de overheidsorganen ontvangen of opgemaakt, anders gezegd: procesgebonden informatie. Niet alle bescheiden bij overheidsorganen kunnen als archiefbescheiden worden aangemerkt: ze moeten naar hun aard bestemd zijn daaronder te berusten. Dit betekent dat er een relatie moet zijn met de taak van het overheidsorgaan. Voor archiefbescheiden geldt geen vormvereiste. Ook: informatie-element.
Archivistiek
Archivistiek of archiefwetenschap is de studie van het vastleggen van doelgericht verzamelde menselijk kennis.
Audit
Een onderzoek dat, met een systematische en gedisciplineerde aanpak, wordt uitgevoerd naar het goed en betrouwbaar functioneren van de interne organisatie, procedure en systemen.
Authenticiteit
Eigenschap van een archiefstuk dat de integriteit vaststaat als gevolg van een controleerbare wijze van archiefvorming, overlevering, bewaring en raadpleging.
Backup
Een backup (back-up in het Engels) is een preventieve dataopslag gemaakt om belangrijke gegevens veilig te stellen voor het geval er zich daadwerkelijk problemen voordoen. Indien gewenst kan een backup weer op de harde schijf worden teruggeplaatst.
Beheer
Geheel van normen, plannen, procedures en activiteiten gericht op de archiefvorming, de archiefbewerking, het beheer van de archiefdepots, de daarin berustende archiefbescheiden en het beschikbaar stellen daarvan.
Beheerder
Functionaris, directielid bedrijfsvoering, aangewezen op basis van de Archiefverordening en belast met het beheer.
Criteria
Vooraf bepaalde normen waaraan iemand of iets moet voldoen.
Document Managementsysteem (DMS)
Digitaal beheerssysteem, bedoeld om digitale bestanden op te slaan en te beheren.
Doorlopende machtiging
Een doorlopende machtiging geeft toestemming voor een bepaalde periode om vooraf benoemde handelingen te verrichten, zonder dat hier telkens toestemming voor gevraagd hoeft te worden.
Hotspot
Hiermee wordt een gebeurtenis of kwestie bedoeld die leidt tot een opvallende of intensieve interactie tussen overheid en burger of tussen burgers onderling. Het gaat dus om zaken die veel maatschappelijke beroering veroorzaken
Informatiehuishouding
Omvat de opslag, het beheer en de verstrekking van gegevens binnen een organisatie. Voor alle operationele bedrijfsprocessen vormt het fundament een adequaat ingerichte en professioneel gebruikte informatiehuishouding.
Metadata
Gegevens die de karakteristieken van bepaalde document beschrijven. Het expliciet opslaan van metadata bij de data waar het betrekking op heeft, heeft als voordeel dat de data makkelijker gevonden kan worden.
Optical Character Recognition
OCR zorgt voor een optische tekstherkenning. Bij de scans wordt tekst in het document geïndexeerd
Procestypeomschrijving
Een groep processen met dezelfde kenmerken en behandelingstappen
Redunant
Onderdelen (onder regie van een speciaal algoritme) dubbel, of nog vaker, aanwezig zijn, zodat het geheel goed blijft functioneren wanneer een onderdeel uitvalt
Restore
Het weer kunnen oproepen van bewaarde data.
Selectielijst
De selectielijst is de belangrijkste grondslag voor de vernietiging en overbrenging van archiefbescheiden. Een selectielijst beschrijft de archiefbescheiden van een overheidsorgaan. In een selectielijst wordt aangegeven of archiefbescheiden voor blijvende bewaring of voor vernietiging in aanmerking komen. Bij archiefbescheiden die voor vernietiging in aanmerking komen, staat vermeld na welke termijn de stukken moeten worden vernietigd. Elk overheidsorgaan is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een selectielijst die voldoet aan de wettelijke eisen.
Serverfarm
Een groep servers, vaak in een beveiligde ruimte, die samen een zelfde taak delen, waarbij de werk belasting over deze servers verdeeld wordt.
Strategisch InformatieOverleg (SIO)
Een structureel overleg, waarin vraagstukken behandeld worden over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats.
Vernietigingstermijn
De termijn van vernietiging die aanvangt op het moment waarop het jongste document in het dossier de leeftijd heeft bereikt die staat vermeld in de vernietigingslijst dan wel selectielijst.
Vervanging
Vervanging of substitutie is het vervangen van archiefbescheiden door reproducties. De reproducties nemen volledig de plaats in van de oorspronkelijke bescheiden. Vervanging vindt meestal plaats van papier naar digitaal.
Virtuele omgeving
Een virtuele omgeving gebruikt een virtuele machine (vaak afgekort tot VM). Dit is een softwarematige machine die een echte computer - een werkstation of een server - nabootst. De grootste voordelen van virtuele machines is dat hiermee applicaties gebruikt kunnen worden die niet voor het eigen besturingssysteem geschikt zijn en de verschillende (server)rollen voor een computer strikt gescheiden kan houden.
Waardering
Activiteit binnen het selectieproces, waarbij wordt bepaald welke categorieën archiefbescheiden voor tijdelijke of blijvende bewaring in aanmerking komen, al dan niet door toekenning van bewaartermijnen
Werkproces
De uitvoering van de taak of handeling uit hoofde waarvan archiefbescheiden door een overheidsorgaan worden ontvangen of opgemaakt als naar hun aard bestemd om daaronder te berusten. Hiermee wordt een proces bedoeld waarmee een gemeente haar door de wet opgedragen taken uitvoert.
Zaak
Een zaak is een samenhangende hoeveelheid werk met een gedefinieerde aanleiding en een gedefinieerd eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden
Zaaksysteem
Een zaaksysteem is een informatiesysteem waarbinnen zaaksgewijs wordt gewerkt.
Zaaktype
Kenmerken van groepen vergelijkbare zaken worden vastgelegd met het zaaktype. Een zaaktype beschrijft de procesgang van de behandeling van gelijksoortige aanvragen of andere aanleidingen. Een zaaktypebeschrijving omvat onder meer de statussen van het proces, de doorlooptijd(en) van zaak en statussen, rollen en betrokkenen, de samenstelling van het dossier (welke documenten kunnen of moeten er in voorkomen) en de mogelijke resultaten (aanvraag gehonoreerd, geweigerd, etc.).
Zorgdrager
Overheidsorgaan die bij of krachtens de Archiefwet 1995 belast is met de zorg voor de archiefbescheiden.
Bijlage 16: Bronnen
Archief 2020 (2014) ‘Toepassingsprofiel metadatering Lokale Overheden’.
Gegevens over gegevens. In documentaire systemen: gegevens over documenten en hun ontstaan.
2
MDTO is de toekomstige opvolger van het Toepassingsprofiel Metagegevens Lokale Overheden (TMLO) en vervangt tevens het Toepassingsprofiel Metagegevens Rijksoverheid (TMR).
3
Een zaaktype bestaat uit de combinatie van onder andere statussen, betrokkenen, documenten, zaakobjecten, resultaten en archiveringskenmerken.
4
Een multifunctional is een apparaat dat meerdere functies van printen, kopiëren, scannen en/of faxen combineert.
5
De i-Navigator is een beheershulpmiddelen, ontwikkeld om de complete informatiehuishouding van een organisatie centraal in kaart te brengen en te beheren. In de i-Navigator worden de belangrijkste gegevens over werkprocessen, informatiebeheer, applicaties en informatiebestanden samengebracht
Dit houdt in dat bepaalde onderdelen (onder regie van een speciaal algoritme) dubbel, of nog vaker, aanwezig zijn, zodat het geheel goed blijft functioneren wanneer een onderdeel uitvalt.
8
Een workflow is een digitaal proces, waarin vaste stappen of activiteiten benoemd zijn.