Organisatie | Altena |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent antidiscriminatievoorzieningen (Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Altena 2020) |
Citeertitel | Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Altena 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen 2010 van de gemeenten Woudrichem, Werkendam en Aalburg.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-11-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 13-10-2020 | D2020-09-003869 / 2020-003865 |
De raad van de gemeente Altena,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders vqan 15 september 2020,
gelet op artikel 2, tweede lid, van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen,
artikel 149 van de Gemeentewet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
Verordening Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen Altena
Artikel 3 Het belang van samenwerking met andere gemeenten
Ten behoeve van antidiscriminatie werkt de gemeente samen met gemeenten uit de omgeving en/of gemeenten met vergelijkbare kenmerken. Daartoe wordt:
Artikel 11 Onvoorziene financiële tegenvallers
In geval van onvoorziene grote financiële problemen en/of buitenproportionele, onverwachte stijging van de prestaties, stelt de ADV het college zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Altena op 13 oktober 2020
de voorzitter,
drs. E.B.A. Lichtenberg MCM
de raadsgriffier,
drs. S.J. Peet
Bijlage 1A Toelichting bij de Antidiscriminatie verordening gemeente Altena 2020
In overeenstemming met de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen dienen wij een aanvraag in voor het minimumpakket voor het jaar 20..
Dit pakket omvat de volgende prestaties:
Omdat u gebruikt maakt van de gestroomlijnde subsidieprocedure bieden wij u de volgende twee prestaties extra aan:
De ADV attendeert bij de aanbieding van de registratiecijfers het college op opmerkelijke gegevens ten opzichte van eerdere rapportages of in vergelijking met andere vergelijkbare gemeenten. Deze gegevens kunnen ingrediënten vormen voor de aanbiedingsbrief van de jaarcijfers van het college aan de minister van BZK.
De hoogte van het subsidiebedrag is voor het jaar 2020 € 0,382 peer inwoner voor het minimumpakket. Het aantal inwoners wordt bepaald door de inwonergegevens van het CBS van het desbetreffende jaar.
Begroting Minimumpakket ………………….. Totaal: € …………………………………………..
Wij hebben uw subsidieaanvraag van (datum) voor de periode van (jaar) ontvangen en verlenen u een subsidie van € (bedrag) voor het minimumpakket. Wij gaan ervan uit dat u de taken als omschreven in de overeenkomst uitvoert.
Wij ontvangen uw verantwoording jaarlijks voor 1 april volgend op het jaar waarover gerapporteerd wordt, volgens de opzet van Format C, inclusief accountantsverklaring.
Conform de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Altena stellen wij deze bedragen als volgt betaalbaar:
Format C: jaarlijkse verantwoording
Verantwoording over het minimumpakket:
De klachten worden geregistreerd en gemeld zoals voorgeschreven in het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en de Ministeriële Regeling. Het betreft in ieder geval de klachten per gemeenten in totaliteit, per discriminatiegrond (zoals burgerlijke staat, geslacht, godsdienst) per maatschappelijk terrein (zoals arbeid, buurt/wijk, huisvesting) en eventueel andere kenmerkende variabelen.
RDO (regionaal districtsoverleg)
Terugkoppeling uit het regionaal discriminatieoverleg tussen politie, OM, ADV en (korpsbeheerder) gemeente.
Ðe financiële verantwoording bevat voor het minimumpakket:
Verantwoording over het basispakket:
Beleidsbevindingen, op hoofdlijnen:
Format D: verzoek tot definitieve vaststelling subsidie
Bij deze verzoek ik u de subsidie voor de antidiscriminatievoorziening voor het minimumpakket/basispakket definitief vast te stellen op € voor het afgelopen kalender jaar, namelijk de periode …………………………………………………...
De verantwoording over het afgelopen kalenderjaar is bijgevoegd.
Format E: definitieve vaststelling subsidie
Op basis van de door u aangeleverde jaarverantwoordingen en uw verzoek tot definitieve vaststelling dd. stel ik hierbij de subsidie voor de antidiscriminatievoorziening voor het minimumpakket voor de periode van een jaar………………………………….. definitief vast. Voor 1 juli ontvangt u het resterende bedrag van het subsidiebedrag, nl. €………………………………, zoals bepaald in de beschikking d.d. ……. .
Toelichting op de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen
Op 28 juli 2009 is de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen (WGA) in werking getreden. Uitgangspunt van de wettelijke regeling is de verplichting voor gemeenten om toegang te verlenen aan burgers tot een antidiscriminatievoorziening (ADV). Volgens artikel 1 van deze wet, dient deze ADV bijstand te verlenen bij klachten over discriminatie en deze klachten te registreren. De Memorie van Toelichting op de WGA benadrukt ook het belang van preventief beleid. De wet voorziet in een besluit Algemene Maatregel van Bestuur. Tevens noemt de wet een Ministeriële Regeling. De Wet, het Besluit en de Ministeriele regeling zijn als bijlage toegevoegd bij deze toelichting (bijlagen 2, 3 en 4). In de WGA is in artikel 2 lid 2 opgenomen dat de gemeenteraad bij verordening regels vaststelt omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening en de uitvoering van haar taak. Nu veel van de nadere invulling die de wet behoeft is geregeld in het besluit, kan deze verordening zich voornamelijk richten op het belang van samenwerking met andere gemeenten en stroomlijning van de subsidieprocedure. Na vaststelling van de verordening wordt er een subsidiebeschikking naar Radar gestuurd, op dat moment is de formele samenwerking tot stand gekomen.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Zoals in het algemene deel van deze toelichting al aangegeven, is deze zorgplicht opgenomen in artikel 1 van de wet. In wetstechnische zin is het dan ook niet noodzakelijk om deze hier te herhalen. Er is voor gekozen om dat wel te doen, nu deze zozeer de kern van deze regelgeving uitmaken, dat het opnemen ervan sterk bijdraagt aan de begrijpelijkheid van deze verordening. Lid 3 benadrukt criteria die direct voor de burger van belang zijn.
Discriminatie is niet aan (gemeente)grenzen gebonden. Regionale samenwerking met naburige of vergelijkbare gemeenten is bevorderlijk voor goed inzicht in trends en ontwikkelingen, en voor goed antidiscriminatiebeleid. Een deel van de regionale samenwerking is geregeld via de aanwijzing discriminatie van het college van procureursgeneraal van het OM, die voorschrijft dat in iedere politieregio een regionaal discriminatieoverleg (RDO) ingesteld wordt tussen politie, OM, antidiscriminatiebureau en lokale overheid (meestal wordt deze taak op zich genomen door de korpsbeheerdergemeente). Dit artikel legt twee concrete andere zaken vast: regionale inzameling van gegevens, die vergelijkingen mogelijk maakt, en periodieke bijeenkomsten met meerdere gemeenten, die bespreking van die cijfervergelijkingen en aanverwante zaken mogelijk maakt. De gegevens worden anoniem gebruikt, het gaat alleen om de statistische gegevens. Bij zwaarwegende gronden worden de gegevens overlegd met politie en OM, dit na overleg met de gemeente.
Uitvoering van een vaste, meerjarige, wettelijke taak zou volgens de meeste gemeentelijke subsidieverordeningen ieder jaar opnieuw geregeld moeten worden. Dat geeft aanzienlijk meer rompslomp dan nodig is. Daarom wordt hier bepaald dat de Algemene subsidieverordening niet geldt voor de taken in kwestie, en in plaats daarvan een subsidieprocedure opgenomen die de beheerstaken zo eenvoudig mogelijk maakt. Wel is zoveel mogelijk aangesloten bij de systematiek van de Algemene subsidieverordening.