Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrechtse Heuvelrug

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van de bestaande terrassen in het winterseizoen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrechtse Heuvelrug
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van de bestaande terrassen in het winterseizoen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen)
CiteertitelTijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug van 29 mei 2020.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze beleidsregel werkt tot 15 maart 2021.

Deze beleidsregel treedt inwerking op de dag na bekendmaking met dien verstande dat toepassing van de beleidsregel pas is toegestaan wanneer de Noodverordening VRU COVID-19 of de tegen die tijd in werking gestelde tijdelijke wet maatregelen COVID-19 dat toelaat.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://www.vru.nl/images/ghor_covid-19/noodverordening_covid-19_veiligheidsregio_utrecht_29_september_2020_nieuwe_versie.pdf
  2. https://wetten.overheid.nl/BWBR0043413/2020-04-24
  3. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Utrechtse%20Heuvelrug/CVDR619622/CVDR619622_1.html
  4. artikel 3 van de Drank- en Horecawet
  5. artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-11-202026-03-2021nieuwe regeling

03-11-2020

gmb-2020-294588

11256

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent de tijdelijke uitbreiding van de bestaande terrassen in het winterseizoen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen)

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

 

Gelet op de Noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Utrecht of de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019, artikel 3 van de Drank- en Horecawet en artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

Besluit vast te stellen:

 

Beleidsregels Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen

 

Aanleiding

 

Zodra Het Rijk aankondigt dat horecagelegenheden weer open mogen, willen we voor horecaondernemers meer mogelijk maken, mits de beperkende maatregelen in acht worden genomen. Horecaondernemers kunnen niet terug naar de verdiensten van voor de uitbraak van het coronavirus. In het zomerseizoen heeft de gemeente tijdelijke uitbreiding van terrassen onder voorwaarden toegestaan. Hiervoor is op 29 mei 2020 de beleidsregel ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug’ vastgesteld en zijn gedoogbeschikkingen afgegeven.

 

De horecaondernemers hebben de gemeente gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor 1) tijdelijke uitbreiding van bestaande terrasruimte in het winterseizoen en 2) het afschermen van het terras om het bruikbaar te maken voor het winterseizoen. Door tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen, kunnen horecabedrijven binnen de beperkende maatregelen hun inkomstenderving beperken.

 

De gemeente wil de horecaondernemers zoveel als mogelijk ondersteunen en faciliteren om weer goed te kunnen draaien. Tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen met afscherming wordt dan ook mogelijk gemaakt. In een korte periode zijn beleidsregels opgesteld waarbij de tijdelijke uitbreiding van een bestaand terras met afscherming met inachtneming van de beperkende voorwaarden is toegestaan.

 

Juridisch kader

 

De Noodverordening, zoals deze door de voorzitter van de Veiligheidsregio (VRU) op grond van artikel 39 van de Wet op de veiligheidsregio’s is vastgesteld of de tegen die tijd in werking gestelde Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, is leidend.

  • 1)

    Het exploiteren van een terras is verboden zonder vergunning van de burgemeester op grond van artikel 2.28 Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019 (APV). Voor het uitbreiden van een terras zou normaal gesproken een wijziging van de bestaande vergunning of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Dit geldt ook voor de drank- en horecavergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (DHW).

 

  • 2)

    Het is verboden een bouwwerk te bouwen zonder omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Verschillende soorten afscherming zijn vaak bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning van het college nodig is.

Omdat dit veel tijd in beslag neemt en sprake is van een tijdelijke situatie, is gekozen om te werken met een gedoogbesluit. In elk individueel geval kan aan de hand van de beperkende voorwaarden van deze beleidsregel in snelheid worden beoordeeld of tijdelijke uitbreiding van het terras met afscherming mogelijk is.

 

Gedoogbesluit

 

Een dergelijk besluit heeft als karakter dat het tijdelijk is en voor een specifieke en uitzonderlijke situatie, zoals nu gaande is. Een gedoogbesluit betekent dat het bestaande beleid niet wordt aangepast. De voorwaarden waaronder gedoogd wordt staan in deze beleidsregel.

 

De gedoogsituatie houdt in dat overtredingen van regels die zijn opgenomen in APV, de DHW en de Wabo, voor zover deze betrekking hebben op de fysieke uitbreiding en afscherming van het terras, worden gedoogd. Dit tenzij in een individueel geval een handhavingsverzoek wordt gedaan dat tot handhavend optreden noopt, dan wel de beperkende voorwaarden door een ondernemer niet worden nageleefd.

 

Uiteraard kan handelen in strijd met de Noodverordening of de Wet tijdelijke maatregelen COVI-19 altijd aanleiding zijn om de gedoogsituatie (in individuele gevallen) te beëindigen.

 

Alle regels en voorwaarden van toepassing op de bestaande vergunde situatie blijven ook van kracht, tenzij hier in deze beleidsregel een uitzondering op is gemaakt.

 

De ontwikkelingen gaan snel. Ervaren moet worden welk effect de toepassing van de beleidsregel hebben. Als blijkt dat deze beleidsregel negatieve ervaringen opleveren voor de openbare ruimte, is tussentijdse wijziging van deze beleidsregel en aanpassing of intrekking van het gedoogbesluit mogelijk.

 

Voorwaarden uitbreiding terrassen winterseizoen

 

Aan de tijdelijke uitbreiding van terrassen met afscherming worden onderstaande beperkende voorwaarden gesteld. Tijdelijke uitbreiding van het terras met afscherming is niet mogelijk, als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan:

Artikel 1 Voorwaarden algemeen

  • Er moet worden voldaan aan de landelijk geldende richtlijnen en de geldende Noodverordening COVID-19 of de tegen die tijd in werking gestelde Wet tijdelijke maatregelen COVID-19.

  • De ondernemer is in het bezit van een geldige horeca exploitatievergunning.

  • De geldende sluitingstijden dienen altijd te worden nageleefd, te weten:

  • Winterseizoen: in de periode van 16 oktober tot 15 maart mag het terras op zondag tot en met donderdag tot 22.00 uur geopend zijn. Op vrijdag en zaterdag mag het terras tot 23.00 uur geopend zijn.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in een verzoek.

Artikel 2 Voorwaarden uitbreiding terras

  • Er moet sprake zijn van een voldoende veilige verkeerssituatie bij de uitbreiding, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen. Het terras mag geen hinder veroorzaken voor weggebruikers.

  • (Nood)Uitgangen/toegangen van panden/woningen/AED/brandkranen dienen altijd toegankelijk te blijven in verband met de veiligheid.

  • Omwonenden moeten de ruimte hebben hun huis te kunnen verlaten en thuis te komen.

  • Muziekgeluid op de (vergunde en uitbreidingen) terrassen is niet toegestaan.

  • De situering van het terras gaat bij voorkeur niet ten koste van o.a. voetgangersgebied, parkeerplaatsen, fietspaden en rijbanen.

  • Buiten het terras moet een doorgang zijn gewaarborgd van tenminste 3,5 meter voor hulpdiensten.

  • De uitbreiding moet bij voorkeur aansluitend zijn aan het al vergunde terras.

Artikel 3 Voorwaarden afscherming terras

  • Het overkappen van een terras kan worden gerealiseerd met een gevelterras (terras direct aan de gevel) of een overterras (terras niet direct aan de gevel maar met een looproute ertussen) waarbij gebruik wordt gemaakt van een parasol, zonnescherm of (pagode)tent.

  • Het gevelterras mag aan maximaal twee zijden dicht worden gezet met schotten van maximaal 150 cm hoog welke transparant zijn boven de 60 cm. Staat de afscherming tegen de gevel of korter dan 50 cm tegen de gevel dan wordt de gevelkant als dichte zijde gezien.

  • Een overterras kan aan maximaal drie zijden dicht worden gezet met schotten van maximaal 150 cm hoog welke transparant zijn boven de 60 cm.

  • Tussen de parasol, het zonnescherm, de tent en de schotten dient minimaal 50 cm vrije ruimte te zitten voor voldoende ventilatie.

  • Actieve gladheidbestrijding op het trottoir en de doorgaande weg moet doorgang kunnen vinden. Hiervoor is een minimale breedte van 1,80 m op het trottoir nodig.

  • Weggebruikers moeten voldoende zicht blijven houden.

  • Bij monumentale panden mogen parasols, (pagode)tenten en schotten niet aan het pand bevestigd worden.

  • Verwarmingstoestellen zoals (gas)heaters, warmteluchtblazers en infraroodverwarming mogen worden geplaatst op zodanige wijze dat aan de brandveiligheidseisen wordt voldaan. Voorkomen moet worden dat een tentdoek of ander inrichtingsmateriaal wordt aangestraald door de verwarmingstoestellen. Ook moeten maatregelen worden genomen voor het veilig gebruik van gasflessen. Bij warmteluchtblazers moet rekening worden gehouden met de richting en sterkte van de luchtstroom. De sterke luchtstroom moet worden voorkomen, in het bijzonder luchtstromen van persoon naar persoon. Open vuur is niet toegestaan.

Het betreft nadrukkelijk alleen de uitbreiding van bestaande (legale) terrassen en geen nieuwe terrassen bij bestaande horecabedrijven door de gemeente.

 

Indien na akkoord wordt geconstateerd dat de ondernemer zich niet aan één of meerdere voorwaarden houdt, dan wordt handhavend opgetreden. Dit kan inhouden dat het gedoogbesluit wordt ingetrokken.

 

Kanttekeningen

  • Er is nog geen goed beeld van de eindtijd. Met de stap voor stap-versoepelingen, waarbij de Rijksoverheid zoveel mogelijk een routekaart volgt en indien mogelijk of nodig tussentijds tot andere besluitvorming kan komen, zal ook rekening moeten worden gehouden met de dynamiek van wijzigingen, nieuwe besluitvorming, onverwachte ontwikkelingen, leren van lokale initiatieven en handelen bij ongewenste drukte. Er ligt geen blauwdruk voor de te volgen route; het is een adaptief proces.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om het gedoogde terras geheel, gedeeltelijk of voor bepaalde tijdvakken te sluiten. Verblijven mag niet ten kosten gaan van verplaatsen.

  • Mocht door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijken dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrechtse Heuvelrug zich het recht deze instructies toe te passen.

Procedure

De beoordeling van verzoeken voor bestaande terraslocaties geschiedt bij de intaketafel van de gemeente. Uitgangspunt bij handhavend optreden is de geldende handhavingsstrategie, waarbij rekening zal worden gehouden met de overwegingen in en gevolgen van deze gedoogbeschikking. We vertrouwen erop dat iedereen, mens en bedrijf, zijn verantwoordelijkheid neemt. Alleen dan kunnen we de schaarse ruimte succesvol verdelen.

 

De ondernemer dient een verzoek in voor de gewenste uitbreiding. Het verzoek bevat het volgende:

 

Indieningsvereisten uitbreiding terrassen winterseizoen

  • Een omschrijving van de gewenste situatie;

  • Een situatietekening, met maten, de vergunde en gevraagde extra terrasruimte;

  • Voor zover nodig de toestemming van de zakelijk gerechtigde van het pand waarvoor het terras wordt geplaatst;

  • Voor zover nodig in verband met belendende woonbestemmingen inzicht in overleg met en instemming van de directe omgeving.

Indieningsvereisten afscherming en verwarming terras

  • Een situatietekening van de afscherming;

  • Omschrijving van het soort afscherming, het materiaal en hoe dit wordt gemonteerd;

  • Omschrijving van het soort, het aantal en de plaatsing van verwarmingselement op het terras.

De ingediende verzoeken worden getoetst aan de genoemde voorwaarden. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de verkeersveiligheid en de bouw- en brandveiligheid.

 

De toezichthouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug toetsen de maten in de praktijk.

 

De gewenste uitbreiding mag niet eerder worden uitgevoerd dan nadat akkoord is gekregen op dit verzoek. Als bij dit akkoord opmerkingen worden gemaakt dan wel aanpassingen aan het verzoek worden gemaakt, is de uitbreiding alleen toegestaan met inachtneming van die opmerkingen of gevraagde aanpassingen.

 

Het is aan de ondernemer om overlast zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij excessen zal de goedkeuring aan het verzoek worden ingetrokken. Dit ter beoordeling van de gemeente.

 

Bij akkoord van de in dit beleid genoemde voorwaarden, zal de gemeente een gedoogbesluit afgeven.

 

De horecaondernemer die op grond van de beleidsregel ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug van 29 mei 2020’ reeds een gedoogbesluit heeft, kan verzoeken deze te verlengen. De gemeente zal in de praktijk controleren of nog aan voornoemde voorwaarden wordt voldaan. Indien dit het geval is, zal het gedoogbesluit worden verlengd. Aanvullend kan een verzoek om een afscherming worden gedaan. Dit wordt dan beoordeeld en zal, wanneer aan de daarvoor geldende voorwaarden wordt voldaan, meegenomen worden in het gedoogbesluit.

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking tot 15 maart 2021.

 

Toepassing van de beleidsregel is alleen toegestaan wanneer de Noodverordening of de Wet tijdelijke maatregel COVID-19 dit toelaat.

 

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit, wordt de beleidsregel ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug van 29 mei 2020’ van 29 mei 2020, ingetrokken.

 

Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug winterseizoen’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 november 2020,

Voor zover ieder zijn bevoegdheid,

De burgemeester,

G.F. Naafs

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

drs. M.J.T.H. Havekes

de burgemeester,

G.F. Naafs