Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent eenmalige subsidie om de infrastructuur van de lokale cultuursector en buurt- en dorpshuizen te behouden (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent eenmalige subsidie om de infrastructuur van de lokale cultuursector en buurt- en dorpshuizen te behouden (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020)
CiteertitelSubsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ermelo/623922/CVDR623922_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-11-202003-06-2021nieuwe regeling

03-11-2020

gmb-2020-293898

02330000068041/02330000023303

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo houdende regels omtrent eenmalige subsidie om de infrastructuur van de lokale cultuursector en buurt- en dorpshuizen te behouden (Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo;

 

overwegende dat het gewenst is de infrastructuur van de lokale cultuursector en de lokale buurt- en dorpshuizen te behouden

 

gelet op titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Ermelo 2019;

  • b.

    buurthuis / dorpshuis: een gebouw waar maatschappelijke activiteiten door en voor de bewoners van een buurt plaatsvinden;

  • c.

    cultuursector: het gedeelte van de maatschappij waar de kunst en cultuur wordt geproduceerd en gepresenteerd, zoals een bibliotheek, museum, theaterzaal, filmhuis;

  • d.

    (semi)-professionele organisatie: een organisatie die de activiteiten uitvoert als beroep of zoals een beroepskracht.

Artikel 2. Doel

De subsidie wordt eenmalig verleend om de infrastructuur van de lokale cultuursector en de lokale buurt- en dorpshuizen te behouden die onder financiële druk kwam te staan vanwege de COVID-19-crisis.

Artikel 3. Doelgroep

Het college verleent uitsluitend subsidie aan:

  • 1.

    een (semi-)professionele organisatie die op niet-commerciële basis werkzaam is in de cultuursector, in en/of gericht op Ermelo;

  • 2.

    een vrijwilligersorganisatie die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor het openhouden van een buurthuis / dorpshuis in Ermelo.

Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Een subsidie kan worden verleend voor:

  • a.

    compensatie van kosten voor geplande activiteiten die niet door konden gaan waardoor er inkomsten werden gemist;

  • b.

    compensatie van een lagere kaartverkoop, een lagere advertentieverkoop of lagere inkomsten uit zaalhuur en horeca terwijl er wel kosten zijn gemaakt voor vaste lasten of het doorgaan van activiteiten op kleinere schaal.

Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidieverlening:

  • a.

    kosten of tekorten buiten het tijdvak maart – december 2020;

  • b.

    kosten of tekorten die niet veroorzaakt zijn door de regeringsmaatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het virus COVID-19 te bestrijden;

  • c.

    kosten die niet gemaakt zijn voor activiteiten in de cultuursector of in buurt- en dorpshuizen;

  • d.

    kosten voor commerciële activiteiten;

  • e.

    kosten voor activiteiten die niet passen binnen het vastgesteld en bekendgemaakt beleid van de gemeente Ermelo.

Artikel 6. Voorwaarden

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 van de Asv wordt de subsidie voor de cultuursector uiterlijk aangevraagd op 1 december 2020.

  • 2.

    In afwijking van artikel 9 van de Asv wordt de subsidie voor de buurt- en dorpshuizen uiterlijk aangevraagd op 1 februari 2021.

Artikel 7. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 11, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 weigert het college een subsidie te verlenen voor de activiteiten genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling als:

  • a.

    er een subsidie of tegemoetkoming via een andere regeling verstrekt is of kan worden voor hetzelfde doel en daarbij de kosten of tekorten zoals genoemd in artikel 4 geheel worden gecompenseerd;

  • b.

    de kosten of tekorten gemaakt of ontstaan zijn buiten het tijdvak maart – december 2020;

  • c.

    de kosten of tekorten niet veroorzaakt zijn door de regeringsmaatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het virus COVID-19 te bestrijden;

  • d.

    de kosten niet gemaakt zijn voor activiteiten in de cultuursector in of gericht op Ermelo of in buurt- en dorpshuizen in Ermelo;

  • e.

    de kosten of tekorten gemaakt zijn voor commerciële activiteiten;

  • f.

    de aanvraag ingediend is na de uiterste aanvraagdatum genoemd in artikel 6 van deze subsidieregeling, tweede en derde lid.

  • g.

    de activiteiten niet passen binnen het vastgestelde en bekendgemaakte beleid van de gemeente Ermelo.

Artikel 8. Subsidieplafond en verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling voor tegemoetkoming in de cultuursector bedraagt maximaal € 166.532,00.

  • 2.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling voor tegemoetkoming in de buurt- en dorpshuizen bedraagt maximaal € 20.000,00.

  • 3.

    Als het subsidieplafond voor de cultuursector en/of voor de buurt- en dorpshuizen overschreden dreigt te worden, wordt na de uiterste indieningsdatum het beschikbare subsidiebedrag, genoemd in het subsidieplafond in het eerste of tweede lid van dit artikel, verdeeld volgens een gelijk percentage van het aanvraagbedrag onder de indieners. Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag.

  • 4.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 9. Aanvraag

In aanvulling op artikel 8 van de Asv voegt de aanvrager bij de aanvraag toe:

  • -

    een overzicht van de geplande en geannuleerde activiteiten;

  • -

    een overzicht van de kosten;

  • -

    een bewijsstuk waaruit de gederfde inkomsten aannemelijk worden, zoals jaarverslagen van voorgaande jaren.

Artikel 10. Vaststelling

In afwijking van artikel 21 van de Asv kunnen subsidies tot € 50.000,00 meteen verleend en vastgesteld worden als de verantwoording van de subsidie over het hele tijdvak is ingeleverd bij de aanvraag.

Artikel 11. Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college.

  • 2.

    Het college kan deze subsidieregeling, met uitzondering van de artikelen 1 en 2, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 5 november 2020.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling tegemoetkoming voor lokale cultuursector en lokale buurt- en dorpshuizen vanwege de COVID-19-crisis Ermelo 2020

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Ermelo op 3 november 2020 onder nummer e200043576.

A.M. Weststrate,

secretaris,

A.L. Klappe

burgemeester (loco),

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2. Doel

Om sluiting van de lokale voorzieningen (cultuur en buurt- en dorpshuizen) te voorkomen heeft de rijksoverheid aan de gemeenten geld beschikbaar gesteld om via een subsidie de tekorten of een gedeelte van de tekorten te compenseren, die mogelijk zijn ontstaan als gevolg van de regeringsmaatregelen om verspreiding van het virus COVID-19 te voorkomen.

De culturele sector helpt om mensen te verbinden en te verrassen en heeft een positief effect op het vestigingsklimaat en het visiekaartje van Nederland en Ermelo.

De buurt- en dorpshuizen zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen voor bijvoorbeeld kwetsbare mensen in de samenleving.

 

Artikel 5. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

In het Subsidiebeleidskader Ermelo 2018 – 2022 en de Algemene subsidieverordening Ermelo 2019 is bepaald dat subsidie alleen verleend kan worden voor activiteiten die vastgelegd zijn in vastgesteld en bekendgemaakt beleid van de gemeente Ermelo.

In Asv artikel 11, derde lid, aanhef en onder b staat de volgende weigeringsgrond genoemd:

“als de subsidieverlening niet past binnen het vastgestelde en bekend gemaakte beleid van de gemeente Ermelo”.

 

Dit betekent dat er binnen deze subsidieregeling geen subsidie kan worden verleend voor kosten of tekorten voor activiteiten waarvoor de gemeenteraad niet heeft bepaald dat deze activiteiten nodig zijn voor de Ermelose samenleving en dat de gemeenteraad deze activiteiten wil stimuleren.

 

Als er een jaarlijkse subsidie verstrekt wordt voor de activiteiten of bijvoorbeeld een jaarlijkse subsidie voor huurcompensatie, dan is het duidelijk dat deze activiteiten vallen onder vastgesteld en bekendgemaakt beleid. Als een organisatie tot nu toe zonder gemeentelijke subsidie heeft gewerkt, dan zal de aanvraag alsnog getoetst moeten worden op het bestaande beleid.

 

Artikel 6. Voorwaarden

De verdeling van de subsidie bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond gaat niet op volgorde van binnenkomst, maar er zal een gelijk percentage worden afgetrokken van de aangevraagde bedragen tot het te verlenen subsidiebedrag binnen het vastgestelde subsidieplafond valt. Het is daarom noodzakelijk dat de aanvragen binnen een bepaalde datum ontvangen worden, zodat een overschrijding duidelijk wordt en een percentage voor de korting vastgesteld kan worden.

 

Artikel 7. Weigeringsgronden

Er zijn diverse (subsidie)regelingen om de kosten en tekorten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis te compenseren. Zowel gemeente, provincie als rijksoverheid kennen subsidieregelingen of bijvoorbeeld kwijtscheldingsregelingen voor huur van gemeentelijke gebouwen. Het is niet toegestaan om kosten of tekorten dubbel of meerdere malen te laten compenseren. Als de kosten of tekorten via andere regelingen gedeeltelijk zijn gecompenseerd, is het mogelijk om binnen deze subsidieregeling de kosten of tekorten aanvullend te compenseren.

 

Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten die ontstaan zijn door de COVID-19-crisis. Tekorten die ontstaan zijn door een andere oorzaak moeten op een andere wijze worden opgelost.

 

Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor tekorten of kosten in de lokale cultuursector of lokale buurt- en dorpshuizen. De rijksoverheid heeft voor deze doelen budget overgemaakt naar de gemeenten om via subsidies de lokale voorzieningen te compenseren.

 

Uitleg over activiteiten die vastgelegd zijn in het vastgestelde en bekendgemaakte beleid van de gemeente Ermelo is te vinden in de toelichting bij artikel 5.

 

Artikel 8. Subsidieplafond en verdeling

Het subsidieplafond is ter grootte van de ontvangen bedragen van de rijksoverheid voor de doelen die genoemd staan in de subsidieregeling.

 

Bij een dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt na de uiterste indieningsdatum een percentage bepaald waarmee het bedrag verdeeld wordt.

 

Voorbeeld

Het subsidieplafond is € 20.000,00.

Er zijn 3 aanvragers:

Aanvrager 1 vraagt 10.000,00 aan = 42% van het totale aangevraagde bedrag.

Aanvrager 2 vraagt 8.000,00 aan = 33% van het totale aangevraagde bedrag.

Aanvrager 3 vraagt 6.000,00 aan = 30% van het subsidieplafond.

In totaal is 24.000,00 aangevraagd. Een overschrijding van 4.000,00.

 

Aanvrager 1 heeft 42% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (42% van 24.000,00)

Aanvrager 2 heeft 33% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (33% van 24.000,00)

Aanvrager 3 heeft 25% aangevraagd van het totale aangevraagde bedrag (25% van 24.000,00)

 

Bij alle aanvragers wordt een gezamenlijke korting ter grootte van de overschrijding van het subsidieplafond toegepast volgens de percentuele verhouding van hun aanvraag.

 

Aanvrager 1 krijgt een korting op de aanvraag van 42% x 4.000,00 = 1.680,00

Aanvrager 2 krijgt een korting op de aanvraag van 33% x 4.000,00 = 1.320,00

Aanvrager 3 krijgt een korting op de aanvraag van 25% x 4.000,00 = 1.000,00

 

Aanvrager 1 krijgt 10.000,00 – 1.680,00= 8.320,00 subsidie

Aanvrager 2 krijgt 8.000,00 – 1.320,00 = 6.680,00 subsidie

Aanvrager 3 krijgt 6.000,00 – 1.000,00 = 5.000,00 subsidie

Totale subsidieverlening = 20.000,00. Dit is gelijk aan het subsidieplafond.

 

Artikel 10. Vaststelling

Gebruikelijk is dat subsidies worden aangevraagd voor een komende periode op grond van een planning en een begroting. De subsidie wordt verleend en een voorschot wordt verstrekt. Na afloop van de activiteiten verantwoordt de subsidieontvanger de activiteiten inhoudelijk en financieel via een jaarverslag en een jaarrekening.

De subsidies die vallen binnen deze subsidieregeling worden achteraf ingediend waarbij de verantwoording al wordt ingeleverd bij de aanvraag. Het is dan niet nodig om de normale procedure te volgen, maar de subsidie kan in één subsidiebeschikking zowel worden verleend als vastgesteld. Het ontvangen subsidiebedrag is geen voorschot, maar een vastgestelde subsidie.