Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent projectsubsidie voor investeringen sport en bewegen (Projectsubsidieregeling investeringen sport en bewegen 2021) |
Citeertitel | Projectsubsidieregeling investeringen sport en bewegen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling sport en bewegen 2020 op 1 januari 2021.
Deze regeling vervalt op 1 januari 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-11-2020 | nieuwe regeling | 03-11-2020 |
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de Sportnota ‘Samenspel voor een gezond groeiend Amersfoort’ (2019 – 2024) uit december 2019 en de peilnota over de Projectsubsidieregelingen Sport en Bewegen 2021 met bijbehorende besluitenlijst uit de Ronde d.d. 6 oktober 2020;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is investeringen te stimuleren die bijdragen aan de ambitie van de gemeente Amersfoort om een leven lang sport en bewegen voor iedere inwoner mogelijk te maken en de maatschappelijke waarden van sport en bewegen optimaal te benutten en we daarom inzetten op een aantrekkelijk en toegankelijk sport- en beweegaanbod voor alle Amersfoorters,
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Projectsubsidieregeling voor investeringen sport en bewegen 2021
In aanvulling op artikel 1 van de ASV wordt in deze regeling verstaan onder:
Duurzame sportinventaris: materialen die noodzakelijk zijn voor een veilige en volwaardige sportbeoefening, met een technische levensduur/afschrijvingstermijn van tenminste 10 jaar, of materialen die noodzakelijk zijn voor een veilige en volwaardige sportbeoefening door sporters met een beperking en die specifiek en slechts voor hen zijn bedoeld en technische levensduur/afschrijvingstermijn hebben van tenminste 5 jaar.
Artikel 2 Doel van de subsidie
Deze regeling heeft tot doel een projectsubsidie te verstrekken voor kosten van een subsidiabele activiteit van een niet-commerciële sport- of beweegaanbieder die bijdraagt aan realisatie van de ambities en doelstellingen van het sportbeleid van de gemeente Amersfoort. De subsidie draagt bij aan het duurzaam verhogen en/of borgen van de deelname aan sport- en/of beweegactiviteiten door inwoners van Amersfoort en/of de toegankelijkheid daarvan. In het bijzonder kan de subsidie bijdragen aan:
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag voor een subsidie zoals bedoeld in de artikel 3, eerste lid onder a. en c. niet eerder in dan zeven kalenderdagen na bekendmaking van deze regeling en niet later dan drie maanden voor afloop van het tijdvak waarop de aanvraag betrekking heeft.
In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag voor een subsidie zoals bedoeld in de artikel 3, eerste lid onder b. niet eerder in dan drie maanden voor het tijdvak waarop de aanvraag betrekking heeft en niet later dan drie maanden voor afloop van het tijdvak waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
In aanvulling op artikel 9 van de ASV verstrekt het college slechts subsidie als:
uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager, of zijn familielid in eerste en tweede graad, of een aan hem verbonden (rechts)persoon, of bestuurders van een aan hem verbonden (rechts)persoon, geen direct of indirect, persoonlijk of financieel belang heeft bij subsidieverstrekking op grond van deze regeling; en
In aanvulling op artikel 10 van de ASV kunnen de volgende kosten in aanmerking komen voor subsidie:
Artikel 7 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 10 van de ASV verstrekt het college in ieder geval geen subsidie voor:
Als ná beoordeling van alle aanvragen voor subsidie zoals bedoeld in artikel 3, onder a., van deze regeling en vóór het verstrijken van het tijdvak waarvoor deze subsidie bedoeld is, blijkt dat een deel het subsidieplafond voor deze subsidie niet is benut, dan wordt het subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b., van deze regeling zonder aanvullend collegebesluit verhoogd met een bedrag dat gelijk is aan het resterende onbenutte deel.
Verstrekking van subsidie vindt plaats op basis van een bijzondere regeling waarbij de volgorde van ontvangst van complete aanvragen een belangrijke rol speelt maar, voor aanvragen ontvangen in de eerste maand van de indieningstermijn, niet steeds doorslaggevend is, zoals hieronder wordt beschreven:
Voor aanvragen voor zoals bedoeld in artikel 3, onder a. en b., van deze regeling worden in de rangschikking voor de eerste verdelingsronde slechts de eerste drie ontvangen aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon meegenomen, waarbij de volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt. De vierde en volgende aanvragen worden gerangschikt voor de volgende verdelingsronde(s).
Voor aanvragen voor zoals bedoeld in artikel 3, onder c., van deze regeling wordt in de rangschikking voor de eerste verdelingsronde slechts de eerste ontvangen aanvraag van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon meegenomen, waarbij volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt. De tweede en volgende aanvragen worden gerangschikt voor de volgende verdelingsronde(s).
Als na een verdelingsronde nog aanvragen resteren die niet zijn meegenomen in een rangschikking voor een verdelingsronde, vindt steeds een nieuwe rangschikking voor een volgende verdelingsronde plaats, waarbij slechts één van de eerstvolgende aanvragen van, namens, of ten behoeve van een gelieerde (rechts)persoon wordt meegenomen, waarbij volgorde van ontvangst de rangschikking bepaalt voor de betreffende verdelingsronde.
Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, of een gebrek te herstellen, geldt met betrekking tot de verdeling als moment van ontvangst van de aanvraag het moment waarop de aangevulde, of herstelde aanvraag is ontvangen.
Artikel 11 Beslissing op aanvraag
Overeenkomstig artikel 6, tweede lid, van de ASV stelt het college een subsidie met een aangevraagd bedrag van minder dan exact €2.500,00 op grond van deze regeling zonder voorafgaande verlening vast.
Indien de subsidieontvanger buiten zijn schuld om niet binnen de toepasselijke termijn kan voldoen aan een van zijn verplichtingen op grond van de deze regeling, kan het college die termijn op schriftelijk en gemotiveerd verzoek, ingediend door de subsidieontvanger vóór het verstrijken van de toepasselijke termijn, één maal met een redelijke termijn, doch ten hoogste één maand verlengen.
Artikel 13 Aantonen verrichten prestatie direct vastgestelde subsidie
De subsidieontvanger van een direct vastgestelde subsidie op grond van deze regeling is verplicht binnen vier weken na realisatie van het doel waarvoor subsidie is verstrekt aan te tonen dat het doel behaald is en de subsidie daarvoor is aangewend.
Uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) volgt dat een bestuursorgaan slechts subsidie verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift waarin wordt geregeld voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor de gemeente Amersfoort geldt dat in de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019 (ASV) de algemene procedureregels voor het verstrekken van subsidies zijn opgenomen. Het college is op grond van artikel 2, vijfde lid, ASV bevoegd nadere regels (subsidieregelingen) vast te stellen. Bij opstelling van deze regeling is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de model-subsidieregeling om het opstellen van een subsidieregeling eenvoudiger te maken én om de uniformiteit zo veel mogelijk te bewaren. Artikel 6 van de ASV stelt eisen aan de inhoud van de subsidieregeling en dit model is daar dan ook op afgestemd. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten van belang:
De ASV biedt op sommige onderwerpen de mogelijkheid om in de subsidieregeling af te wijken van de ASV. Hiervan wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt om te zorgen voor een uniforme werkwijze in de gemeente bij subsidieverstrekking. Dit element speelt mee bij de regelgevingstoets: hoe meer variatie, hoe hoger de administratieve lasten en hoe lastiger de uitvoering.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Doel van de subsidie
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
Artikel 8 van de ASV bevat de hoofdregel met betrekking tot de aanvraagtermijn. Artikel 4 van deze regeling voorziet in een daarvan afwijkende termijn.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
In dit artikel worden afwijkende en aanvullende eisen gesteld aan de aanvraag naast de eisen die gelden op grond van artikel 9 van de ASV. De verlangde gegevens zijn noodzakelijk voor het beoordelen van de aanvraag.
Artikel 7 Niet-subsidiabele kosten
Alleen de kosten die in artikel 6 zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Kosten die niet in een van de categorieën genoemd in artikel 6 vallen, zijn dus niet subsidiabel.
Voor de duidelijkheid staan in artikel 7 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend en dat is ook niet noodzakelijk: als kosten niet onder artikel 6 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn.
Eerste lid: Het college neemt het beschikbare budget op in een besluit.
Tweede tot en met vierde lid: Om te waarborgen dat het college alleen overgaat tot verlaging van subsidieplafonds als die verlaging ook daadwerkelijk kan worden gebruikt, zijn deze leden opgenomen. Het komt er op neer dat een subsidieplafond alleen kan worden verlaagd als het oorspronkelijke subsidieplafond is vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld en de aanvragen voor de vaststelling van de begroting moesten zijn ingediend, en er bovendien op de mogelijke verlaging wordt gewezen bij de bekendmaking van het plafond.
Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.
In deze regeling is gekozen voor een afwijkende variant van het verdeelmechanisme “op volgorde van ontvangst van de aanvragen”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 Beslissing op aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 13 Aantonen verrichten prestatie direct vastgestelde subsidie
Voor dit soort subsidies is de mogelijkheid geopend voor het college om andere bewijsmiddelen te verlangen dan de gebruikelijke. Bij de aanschaf van een speeltoestel bijvoorbeeld kan gedacht worden aan een foto. Bij een gehouden evenement aan een krantenartikel.