Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Plassenschap Loosdrecht e.o.

Ontheffingenbeleid voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePlassenschap Loosdrecht e.o.
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingOntheffingenbeleid voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten 2020
CiteertitelOntheffingenbeleid voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten 2020
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpOntheffingenbeleid voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten 2020

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Plassenschap%20Loosdrecht%20e.o/612170/CVDR612170_2.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-202017-09-2020Nieuwe regeling

17-09-2020

bgr-2020-1110

DB2020-09-17

Tekst van de regeling

Intitulé

Ontheffingenbeleid voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten 2020

Naast de regels uit de Visserijwet en de daaruit voorvloeiende AMVB’s en de Wet Milieubeheer dienen beroepsvissers voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten in de Loosdrechtse plassen ook de regels in de Verordening Plassenschap Loosdrecht na te komen.

 

Voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten is ontheffing benodigd is van de verboden in art. 10 lid 1d en art. 19 lid 1b Verordening Plassenschap Loosdrecht.

 

Van groot belang bij het verlenen van ontheffing voor het plaatsen van visnetten is de hoeveelheid vrij bevaarbaar water boven de visnetten. Beroepsvaart (aannemers en proefvaarten voor de verkoop), zeilwedstrijden en recreanten moeten het gehele jaar door vlot en veilig over de plassen kunnen varen. Een kajuitboot steekt gemiddeld 145 cm. diep, boten van aannemers steken tot 160 cm. diep, wedstrijdzeilboten en verkoopboten steken tot max. 180 cm. diep. Rekening houdend met het flexibele waterpeil op de Loosdrechtse plassen (van -1.05m tot -1,20m. NAP) is er met 190 cm. vrij bevaarbaar water nog steeds kans op calamiteiten. Rekening houdend met een marge van 10 cm. zorgt het behoud van 200 cm. vrij bevaarbaar water boven de visnetten voor een vlotte en veilige doorvaart van het scheepvaartverkeer en voorkomt dit schade aan boten en visnetten.

 

Deze diepte van 200 cm. vrij bevaarbaar water is eveneens conform de baggerscope van het OVP baggerproject waarbij voor het verbeteren van de bevaarbaarheid wordt gebaggerd tot een diepte van 2 meter onder waterspiegel (-3,2 m. NAP) tenzij er een vaste waterbodem van zand of veen aanwezig is. Op plaatsen in het water waar de scheepvaart niet gehinderd wordt en overige recreanten geen gevaar of hinder ondervinden (dus niet in doorvaarten en de open plassen waar aannemers varen, proefvaarten plaatsvinden en zeilwedstrijden worden gehouden) kunnen visnetten door daartoe bevoegde beroepsvissers worden geplaatst mits deze duidelijk zichtbaar, en voor de toezichthouder duidelijk herkenbaar, gemarkeerd zijn.

 

Het dagelijks bestuur van het Plassenschap Loosdrecht heeft op 17 september 2020 de volgende uitgangspunten en voorwaarden vastgesteld voor ontheffingverlening voor het plaatsen en geplaatst houden van visnetten door daartoe bevoegde beroepsvissers:

  • 1.

    Een ontheffing voor het plaatsen van beroepsvisnetten wordt voor een periode van telkens 1 jaar verleend. Dat maakt het mogelijk de ervaringen van het aflopende jaar te evalueren en zo nodig de voorwaarden aan te passen.

  • 2.

    Boven de geplaatste visnetten in voor de scheepvaart bestemde vaarwater (doorvaarten en de open plassen waar aannemers varen, proefvaarten plaatsvinden en zeilwedstrijden worden gehouden) dient er minimaal 200 cm. vrij bevaarbaar water te blijven ten behoeve van de vlotte en veilige doorvaart van het scheepvaartverkeer. Deze diepte is conform de baggerscope van het OVP baggerproject waarbij voor het verbeteren van de bevaarbaarheid wordt gebaggerd tot een diepte van 2 meter onder waterspiegel (-3,2 NAP) tenzij er een vaste waterbodem van zand of veen aanwezig is.

  • 3.

    Op plaatsen in het water waar de scheepvaart niet gehinderd wordt en overige recreanten geen gevaar of hinder ondervinden kunnen met de benodigde ontheffing visnetten door daartoe bevoegde beroepsvissers worden geplaatst mits deze duidelijk zichtbaar, en voor de toezichthouder duidelijk herkenbaar, gemarkeerd zijn.

  • 4.

    Visnetten mogen alleen geplaatst worden buiten het vaarseizoen, in de periode november t/m maart.

  • 5.

    Visnetten moeten worden geplaatst binnen de kadastergrenzen van de percelen waarvoor een beroepsvisser visgerechtigd is.

  • 6.

    Wanneer en waar visnetten worden geplaatst, wordt vooraf aan de toezichthouder gemeld.

  • 7.

    Gebruik van lood voor het op zijn plaats houden van visnetten is niet toegestaan.

  • 8.

    Voldaan moet worden aan alle gestelde eisen uit overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Hierbij wordt met name gelet op milieu aspecten (in N2000-gebied) en er moet aangetoond worden dat publiekrechtelijke toestemming o.g.v. de Wet natuurbescherming niet nodig is ofwel gegeven is.

Overtreding

Een overtreding van een van de bovenstaande regels kan worden gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van tweede categorie. Bovendien zal het Plassenschap de eigenaar van illegaal geplaatste visnetten aanschrijven tot verwijdering waarbij, indien nodig, gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid om de overtreder een dwangsom op te leggen ofwel om middels bestuursdwang illegaal geplaatste visnetten te verwijderen.

 

Doel

Het stellen van duidelijke voorwaarden aan de ontheffingverlening voor het plaatsen en geplaatst houden van beroepsvisnetten draagt bij aan het voorkomen van hinderlijke en onveilige situaties voor het scheepvaartverkeer en draagt bij aan milieudoeleinden en de visstand.

 

Evaluatie

Het ontheffingenbeleid voor het plaatsen van vistuigen wordt eind 2021 geëvalueerd.