Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2020 GEMEENTE EPE

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2020 GEMEENTE EPE
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Epe
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement Burgerlijke Stand

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  7. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  8. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-202001-01-2020Nieuwe Regeling

29-09-2020

gmb-2020-286131

200266

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2020 GEMEENTE EPE

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, zaaknr. 200266 d.d. 29 september 2020;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 16, 16a en 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand,

 

BESLUITEN

 

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Het reglement verstaat onder:

 

  • 1.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van het Burgerlijk Wetboek (Stbl. 1993, 555);

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stbl. 1994, 160) als gewijzigd van 19 december 1994, Stbl. 900;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: ieder gebouw en de daaraan verbonden (buiten) ruimten dat bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig (éénmalig) is aangewezen;

  • 6.

    Huwelijkssluiting met ceremonie: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Voor iedere huwelijkssluiting zijn leges verschuldigd conform de geldende Tarieventabel van de gemeente Epe;

  • 7.

    Huwelijkssluiting zonder ceremonie: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een huwelijkssluiting zonder ceremonie in groot of in klein gezelschap. Voor iedere huwelijkssluiting zijn leges verschuldigd conform de geldende Tarieventabel van de gemeente Epe;

  • 8.

    Groot gezelschap: naast het paar en de (B)ABS is maximaal het aantal gasten aanwezig dat een zitplaats kan krijgen in de trouwzaal van het gemeentehuis;

  • 9.

    Klein gezelschap: naast het paar en de (B)ABS is maximaal het aantal gasten aanwezig, gelijk aan de wettelijke getuigen en evt. minderjarige kinderen van het bruidspaar.

 

Artikel 2 Aanwijzing van de (B)ABS van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    Voor aanwijzing tot ABS komen in aanmerking:

  • a.

    Ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente Epe en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand

  • b.

    Ambtenaren die in dienst zijn van een andere gemeente en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand;

  • 2.

    De aanwijzing zoals genoemd in lid 1, geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Epe, dan wel van een andere gemeente en zijn/haar werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand uitvoert;

  • 3.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 4.

    Voor aanwijzing tot BABS komen in aanmerking:

  • a.

    personen die zich, wanneer een vacante plek als BABS beschikbaar is, bereid hebben verklaard structureel huwelijken te willen sluiten en hiertoe door het college van burgemeester en wethouders geschikt worden geacht;

  • b.

    de leden van het college van burgemeester en wethouders voor de periode dat zij hun functie als burgemeester en wethouder van de gemeente Epe vervullen

  • c.

    personen die éénmalig een huwelijk zullen sluiten, mits zij in het bezit zijn van een geldige aanwijzing als (B)ABS binnen een andere gemeente én binnen deze gemeente recentelijk huwelijkssluitingen hebben gedaan;

  • 5.

    aanwijzingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd;

  • 6.

    de bevoegdheid om de (B)ABS aan te wijzen, zoals bedoeld in artikel 1 en artikel 4, is gemandateerd aan de teamleider Klant Contact Centrum (hierna: KCC) van de gemeente Epe;

  • 7.

    de aangewezen BABSen zijn uitsluitend belast met het uitvoeren van huwelijkssluitingen.

 

Artikel 3 Leiding van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    De leidinggevende van het team KCC, waar het bureau burgerlijke stand in de gemeente Epe is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand;

  • 2.

    De verantwoordelijke leidinggevende is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de in artikel 2 lid 1 tot en met lid 4 bedoelde ambtenaren;

  • 3.

    De leidinggevende kan anderen met de uitvoering belasten.

 

Artikel 4  

 

  • 1.

    De (B)ABS verricht de werkzaamheden met betrekking tot huwelijkssluitingen in opdracht vanuit het bureau burgerlijke stand;

  • 2.

    Met uitzondering van de huwelijkssluitingen op een kosteloos tijdstip én de huwelijkssluitingen zonder ceremonie, draagt de (B)ABS een door de gemeente te beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar geen toga wenst;

  • 3.

    De (B)ABS houdt zich te allen tijde aan de aanwijzingen of instructies die door of vanwege de teamleider KCC, in lijn met de geldende regelgeving, zijn gegeven;

  • 4.

    De (B)ABS moet ieder wettelijk huwelijk of geregistreerd partnerschap binnen de geldende regelgeving voltrekken dat hem/haar wordt toegewezen.

 

Artikel 5 Vergoedingen voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    De BABS, zoals genoemd in artikel 2, lid 4 onder a, ontvangt een vergoeding per voltrokken huwelijk/geregistreerd partnerschap, conform de ‘arbeidsvoorwaardenregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand’ en de arbeidsovereenkomst tussen de gemeente Epe en de BABS. De BABS, zoals genoemd in art 2, lid 4 onder b en c, ontvangt geen vergoeding voor een huwelijkssluiting.

 

Artikel 6 Locatie

 

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ABS en de BABS hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2.

    De (B)ABSen kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten. Dit uitsluitend na toestemming van de leidinggevende van het bureau van de burgerlijke stand;

  • 3.

    Binnen de gemeente Epe zijn, naast het gemeentehuis, 2 locaties permanent aangewezen als trouwlocatie, nl. Kasteel de Cannenburch, Maarten van Rossumplein 4 in Vaassen en het Kulturhus, Stationsstraat 25 in Epe.

  • 4.

    Binnen de gemeente Epe is dorpshuis De Hezebrink, Dominee van Rhijnstraat 69 in Emst aangewezen als vervangende trouwlocatie gedurende de verbouwing van het gemeentehuis vanaf augustus 2020 tot en met december 2021;

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders kan andere locaties éénmalig aanwijzen als huis der gemeente voor het sluiten van een specifiek huwelijk, mits deze voldoen aan de gestelde eisen onder lid 7 tot en met 20 en de aanvraag daartoe voldoet aan lid 7 en 8;

  • 6.

    Het éénmalig aanwijzen van locaties als huis der gemeente is gemandateerd aan de teamleider KCC;

  • 7.

    Het verzoek tot een éénmalige aanwijzing moet uiterlijk acht weken voor de huwelijkssluiting bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend. Hierbij moet het door de gemeente (digitaal) verstrekte formulier gebruikt worden;

  • 8.

    Bij dit verzoek moet de toestemming van de eigenaar zijn gevoegd, waarin deze instemt met de aanwijzing van de locatie als gemeentehuis voor 1 dag én verklaart bekend te zijn en zich te houden aan de voorwaarden uit dit reglement;

  • 9.

    Voor het in behandeling nemen van deze aanvraag is de aanvrager leges verschuldigd conform de geldende legesverordening;

  • 10.

    Een locatie moet een adres hebben uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen en naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      De locatie moet tijdens de huwelijkssluiting/ partnerschapsregistratie openbaar toegankelijk zijn

    • b.

      De aanwezigheid van voldoende tafels, stoelen en spreekgestoelte

    • c.

      Voldoende verlichting in de ceremonieruimte

    • d.

      Een aparte ruimte voor de (B)ABS om zich om te kleden

    • e.

      De aanwezigheid van een sanitaire ruimte;

  • 11

    De locatie moet voldoen aan de eisen van openbare orde en veiligheid en voldoen aan wettelijke voorschriften binnen het omgevingsrecht, waaronder de brandveiligheids-voorschriften;

  • 12

    De locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden;

  • 13

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;

  • 14

    het bruidspaar of de partners zijn verantwoordelijk voor het borgen van de veiligheid. Ook de veiligheid van de (B)ABS moet gewaarborgd zijn;

  • 15

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen en verkeersstromen ter plaatse, welke altijd in overeenstemming met de geldende regelgeving moeten zijn;

  • 16

    De gemeente is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijkssluiting op de locatie. De (B)ABS is een gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van de huwelijkssluiting;

  • 17

    De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij het bruidspaar of de partners dan wel de eigenaar/ beheerder van de locatie;

  • 18

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement en/of andere wettelijke voorschriften kan een reden zijn om de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen. Dit kan via een weigering op het verzoek óf via een intrekking van de toestemming wanneer blijkt dat niet aan de voorwaarden in dit Reglement wordt voldaan en/of dat de aanvraag is gebaseerd op door de aanvrager onjuist verstrekte gegevens;

  • 19

    Het is niet verboden om gebedshuizen aan te wijzen als gemeentehuis, er mag echter geen strijd bestaan met artikel 68 Boek 1 van het burgerlijke Wetboek.(Artikel 68, boek 1 BW: Geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken).

  • 20

    Bruidsparen regelen rechtstreeks met de externe locatie (permanent aangewezen of aangewezen voor 1 dag) eventuele kosten voor het gebruik van de locatie.

 

Artikel 7 Huwelijkssluitingen zonder ceremonie en kosteloos

 

  • a.

    Conform het bepaalde in de Wet, wordt twee maal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijkssluitingen;

  • b.

    De kosteloze huwelijkssluitingen worden gesloten in het gemeentehuis op dinsdag 08.30 en 09.00 uur;

  • c.

    Kosteloze huwelijkssluitingen vinden plaats in aanwezigheid van, naast het paar en de (B)ABS, maximaal de wettelijke getuigen en eventuele minderjarige kinderen van het paar;

  • d.

    Deze huwelijkssluitingen bestaan uitsluitend uit het voorlezen van de akte en de feitelijke huwelijkssluiting door middel van het ondertekenen van de akte. Het maximale tijdsbeslag van deze huwelijkssluitingen is 15 minuten;

  • e.

    Deze huwelijkssluitingen kennen geen keuzemogelijkheden voor bijv. een specifieke (B)ABS, muzikale wensen, extra sprekers, een bijzonder welkom voor speciale gasten; Huwelijkssluitingen zonder ceremonie en kosteloos beperken zich tot de wettelijke handelingen, waaronder de vaststelling van de identiteit van het paar en de getuigen;

  • f.

    De melding voor een kosteloze huwelijkssluiting doen de paren bij voorkeur digitaal.

 

Artikel 8 Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, niet kosteloos

 

  • a.

    Deze huwelijkssluitingen vinden plaats in het gemeentehuis;

  • b.

    Deze vorm van huwelijkssluitingen is een alternatief voor de kosteloze huwelijkssluitingen, zodat de kosteloze variant gekozen kan worden voor degenen die de legestarieven voor de huwelijkssluitingen zonder ceremonie niet kunnen opbrengen;

  • c.

    Deze huwelijkssluitingen vinden plaats in groot gezelschap of in klein gezelschap. De keuze hiervoor moet bij de melding van de huwelijkssluiting gemaakt worden;

  • d.

    Deze huwelijkssluitingen bestaan uitsluitend uit het voorlezen van de akte en de feitelijke huwelijkssluiting door middel van het ondertekenen van de akte. Het maximale tijdsbeslag van deze huwelijkssluitingen is 15 minuten;

  • e.

    Deze huwelijkssluitingen kennen geen keuzemogelijkheden voor bijv. een specifieke (B)ABS, muzikale wensen, extra sprekers, een bijzonder welkom voor speciale gasten; Huwelijkssluitingen zonder ceremonie beperken zich tot de wettelijke handelingen, waaronder de vaststelling van de identiteit van het paar en de getuigen;

  • f.

    De melding voor een huwelijkssluiting zonder ceremonie doen de paren bij voorkeur digitaal.

 

  •  

Artikel 9 Huwelijkssluitingen met ceremonie

 

  • a.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie worden gesloten door een BABS;

  • b.

    Het paar kan daartoe een voorkeur voor een specifieke BABS opgeven;

  • c.

    Wanneer de gewenste BABS niet beschikbaar is, wordt in overleg met het paar een andere BABS toegewezen;

  • d.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie kunnen plaatsvinden in het gemeentehuis of op een permanent of éénmalig aangewezen locatie;

  • e.

    De melding voor een huwelijkssluiting met ceremonie doen de paren bij voorkeur digitaal

 

Artikel 10 Openstelling

 

  • a.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend op afspraak;

  • b.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, kosteloos, vinden op afspraak plaats op dinsdag om 08.30 en 09.00 uur;

  • c.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, niet kosteloos, vinden op afspraak plaats op maandag tot en met donderdag;

  • d.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie in het gemeentehuis te Epe vinden op afspraak plaats op maandag tot en met vrijdag;

  • e.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie op (eenmalig) aangewezen locatie vinden op afspraak plaats op maandag tot en met zaterdag;

  • f.

    Het bureau is gesloten, indien de openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van art 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend;

  • g.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn door burgemeester en wethouders, op na voorafgaande bekendmaking te bepalen uren;

  • h.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau;

  • i.

    Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend door de teamleider KCC op na voorafgaande kennisgeving te bepalen uren.

 

Artikel 11 Hardheidsclausule

De gemeente Epe handelt overeenkomstig het reglement, tenzij dat door een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

 

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Epe;

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt en werkt terug tot 1 januari 2020.

  • 3.

    Met ingang van de inwerkingtreding van dit Reglement vervallen:

    • a.

      “Reglement Burgerlijke Stand 2014 gemeente Epe” van 11 november 2014

    • b.

      Regeling "aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014" van 11 november 2014

    • c.

      Regeling “sobere huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie” van 11 november 2014

 

Epe, 29 september 2020

 

Burgemeester en wethouders van Epe,

 

de burgemeester, dhr. dr. T.C.M. Horn

de secretaris, mw. C. Kats