Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Mandaatregeling ‘Schade’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling ‘Schade’
CiteertitelMandaatregeling “Schade”.
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-11-2020Nieuwe regeling

13-10-2020

gmb-2020-285491

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling ‘Schade’

 

Overweging

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wetbestuursrecht;

gelet op besluitnummer O212;

 

Besluiten:

vast te stellen de navolgende mandaatregeling ‘Schade’:

 

Artikel 1: definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen.

  • b.

    mandaatgever: het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling.

  • c.

    de mandaatnemer: de gemeentesecretaris/ directeur van de gemeente Terschelling en de adjunct-directeur van de gemeente Terschelling;

  • d.

    de mandaatregeling: mandaatregeling “Schade”.

 

Artikel 2: mandaatnemer

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de mandaatgever wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris/directeur en de adjunct-directeur.

  • 2.

    De mandaatgever kan het mandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als hij of zij voortzetting van het mandaat niet wenselijk vindt.

 

Artikel 3: reikwijdte mandaat

  • a.

    het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;

  • b.

    het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;

  • c.

    het voeren van correspondentie rondom het besluit;

  • d.

    het verstrekken van informatie rondom het besluit.

 

Artikel 4 : instructies voor de mandaatnemer

  • 1.

    De mandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.

  • 2.

    Halfjaarlijks geeft de mandaatnemer aan mandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.

  • 3.

    Van een mandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de mandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.

  • 4.

    Van een mandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien het te nemen besluit:

  • a.

    (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

  • b.

    leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

  • c.

    tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

  • d.

    volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

  • e.

    leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;

  • f.

    samenhangt met mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.

 

Artikel 5: ondertekening

  • 1.

    Uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening van het besluit of stuk.

  • 2.

    In geval van de uitoefening van mandaat worden documenten als volgt ondertekend:

“Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

(persoonlijke ondertekening)

naam en functie van de gemandateerde”.

 

Artikel 6: slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt pas in werking na bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatregeling “Schade”.

 

Vastgesteld in vergadering van 13 oktober 2020.

 

 

Bijlage: bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de secretaris/directeur en adjunct-directeur als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de mandaatregeling

 

Bevoegdheid

Grondslag

 

Wet ruimtelijke ordening

1

Beslissen op een aanvraag om tegemoetkoming in schade toteen bedrag van € 25.000,-

Afdeling 6.1. Tegemoetkoming in schade

 

Besluit ruimtelijke ordening

2

Ontvangst aanvraag bevestigen

 

 

 

 

Afdeling 6.1. Tegemoetkoming in schade

 

 

Aanvraag buiten behandeling laten (niet ontvankelijk verklaren)

 

 

Verlengen termijn beslissen op ontvankelijkheid van de aanvraag

 

 

Schadeadviseur aanwijzen

 

 

Afwijzen aanvraag indien kennelijk ongegrond

 

 

Verlengen termijn beslissen tot afwijzing aanvraag wegens kennelijke ongegrondheid

 

 

Beslissen op een aanvraag om tegemoetkoming in schade

 

 

Verlengen termijn beslissen op aanvraag om tegemoetkoming in schade

 

 

Toekennen voorschot vergoeding op aanvraag

 

Procedureverordening planschade

3

Verstrekking opdracht aan schadeadviseur uitbrengen van advies

 

Procedureverordening

 

Verzoeker tot planschade in gelegenheid stellen tot wraking van schadeadviseur

 

 

Beslissen op wrakingsverzoek

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong, J.H.M. Hermans-Vloedbeld,

secretaris/ directeur. burgemeester.

Toelichting

Indien de planschadeadviseur het college adviseert om een tegemoetkoming in schade toe te kennen van € 25.000,- of meer, dan beslist het college in die gevallen op de aanvragen om een tegemoetkoming in schade. De directeur en adjunct-directeur mogen beslissen op aanvragen in de gevallen waarin de planschadeadviseur adviseert om een tegemoetkoming toe te kennen beneden de € 25.000,-.