Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming
CiteertitelMandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-11-2020Nieuwe regeling

13-10-2020

gmb-2020-285490

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Overweging

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wetbestuursrecht;

gelet op besluitnummer O216;

 

Besluiten:

vast te stellen de navolgende mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Artikel 1: definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen.

  • b.

    mandaatgever: het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling.

  • c.

    de mandaatnemer: de gemeentesecretaris/ directeur van de gemeente Terschelling

  • d.

    de ondermandaatnemer: de medewerker(s) die door de mandaatnemer ondergemandateerd zijn;

  • e.

    machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.

  • f.

    de mandaatregeling: mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming 2020.

 

Artikel 2: mandaatnemer

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de mandaatgever wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris/directeur en de adjunct-directeur.

  • 2.

    De mandaatgever kan het mandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als hij of zij voortzetting van het mandaat niet wenselijk vindt; met de intrekking van het mandaat wordt ook het ondermandaat ingetrokken.

 

Artikel 3: reikwijdte (onder)mandaat

  • a.

    het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;

  • b.

    het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;

  • c.

    het voeren van correspondentie rondom het besluit;

  • d.

    het verstrekken van informatie rondom het besluit.

 

Artikel 4 : ondermandaatnemer

  • 1.

    De gemeentesecretaris/directeur kan voor de in artikel 2 gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verlenen aan specifieke medewerkers.

  • 2.

    Een in ondermandaat verkregen bevoegdheid, als bedoeld in het eerste lid, kan door de ondermandaatnemer slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte van het (onder)mandaat.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/directeur kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als hij of zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.

 

Artikel 5 : instructies voor de (onder)mandaatnemer

  • 1.

    De (onder)mandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.

  • 2.

    Halfjaarlijks geeft de (onder)mandaatnemer aan mandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.

  • 3.

    Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de mandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.

  • 4.

    Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien het te nemen besluit:

  • a.

    (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

  • b.

    leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

  • c.

    tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

  • d.

    volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

  • e.

    leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;

  • f.

    samenhangt met mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.

 

Artikel 6: ondertekening

  • 1.

    Uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening van het besluit of stuk.

  • 2.

    In geval van de uitoefening van mandaat worden documenten als volgt ondertekend:

  • a.

    “Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

  • (persoonlijke ondertekening)

  • naam en functie van de gemandateerde”.

  • b.

    “Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,

  • (persoonlijke ondertekening)

  • naam en functie van de gemandateerde”.

 

Artikel 7: slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt pas in werking na bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming”.

 

Vastgesteld in vergadering van 13 oktober 2020.

 

 

 

 

Bijlage: bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de secretaris/directeur en adjunct-directeur als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de mandaatregeling

 

Bevoegdheid

Grondslag

 

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

0

Beslissen op aanvraag om inzage in persoonsgegevens

Artikel 15 AVG

1

Verlengen beslistermijn op aanvragen als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 22 AVG

Artikel 12, lid 3 AVG

2

Beslissen op aanvraag tot rectificatie onjuiste persoonsgegevens

Artikel 16 AVG

3

Beslissen op aanvraag tot wissen van persoonsgegevens

Artikel 17 AVG

4

Beslissen op aanvraag tot beperking van de verwerking van persoonsgegevens

Artikel 18 AVG

5

In kennis stellen van ontvanger van persoonsgegevens van elke rectificatie, wissen of beperken van verwerking van persoonsgegevens

Artikel 19 AVG

6

Beslissen op aanvraag tot overdragen van persoonsgegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke

Artikel 20 AVG

7

Meedelen aan betrokkene dat verwerking persoonsgegevens wordt gestaakt als betrokkene daarom verzoekt (recht van bezwaar)

Artikel 21 AVG

8

Melden datalek bij Autoriteit Persoonsgegevens

Artikel 33 AVG

9

Mededelen van inbreuk in persoonsgegevens aan betrokkene

Artikel 34 AVG

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

10

Verlangen van een schriftelijke machtiging

Artikel 2:1, lid 2 Awb

11

Doorsturen aanvraag en stukken naar bevoegd bestuursorgaan

Aanvraag en stukken terugsturen naar afzender

Artikelen 2:3 en 6:15 Awb

12

Buiten behandeling laten van het aanvraag als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 21 AVG

Artikel 4:5 Awb

13

AVG - aanvraag afwijzen met verwijzing naar de eerdere aanvraag

Artikel 4:6 Awb

14

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Artikel 4:18 Awb

15

Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom

Artikel 4:20 Awb

16

Ontvangstbevestiging bezwaarschrift

Artikel 6:14, lid 1 Awb

17

Stukken sturen naar de gemachtigde

Artikel 6:17 Awb

18

Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 2 Awb

19

Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb

20

Achterwege laten ter inzage leggen stukken

Artikel 7:4, lid 5 Awb

21

Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest

artikel 7:9 Awb

22

Verdagen beslistermijn op bezwaar

Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb

23

Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert

7:13, lid 2 Awb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong, J.H.M. Hermans-Vloedbeld,

secretaris/ directeur. burgemeester.

De burgemeester van de gemeente Terschelling,

J.H.M. Hermans-Vloedbeld,