Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oegstgeest

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent de toewijzingsgronden voor de omgevingsvergunning vellen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOegstgeest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent de toewijzingsgronden voor de omgevingsvergunning vellen
CiteertitelToewijzingsgronden omgevingvergunning vellen Artikel 4 bomenverordening Oegstgeest 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-10-2020nieuwe regeling

06-10-2020

gmb-2020-279155

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent de toewijzingsgronden voor de omgevingsvergunning vellen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest;

 

gelet op artikel 4:81 Awb

 

b e s l u i t:

 

Vast te stellen de navolgende

 

TOEWIJZINGSGRONDEN OMGEVINGVERGUNNING VELLEN

ARTIKEL 4 BOMENVERORDENING OEGSTGEEST 2019

 

Beoordelingscriteria omgevingsvergunning vellen

Toetsing toewijzingsbelang

Zwaar

Toetsing toewijzingsbelang

Middel

Toetsing toewijzingsbelang

Weigering

Toewijzingsbelang artikel 4

Bomenverordening Oegstgeest 2019

++

+

o

Art. 4 lid 1 a. Monumentale houtopstand:

 

Een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden van artikel 3 kan, mits alternatieven tot behoud van de houtopstand voldoende zijn onderzocht en niet uitvoerbaar zijn, door het bevoegd gezag worden verleend indien sprake is van een:

 

zwaarwegend

algemeen maatschappelijk belang

Zwaarwegend algemeen maatschappelijk belang is:

  • 1.

    Veiligheids-, volksgezondheids- en wezenlijke milieubelangen zijn zonder meer zwaarwegend algemeen maatschappelijk belang. Voorbeelden:

    • -

      uitbreiding ziekenhuis;

    • -

      vrije doorgang voor hulpdiensten wordt door houtopstand belemmerd;

    • -

      zicht voor gebruik van weg of inrit wordt zodanig belemmerd dat onveilige situaties ontstaan.

  • 2.

    Sociale- en economische belangen van zwaarwegende aard.

  • 3.

    Aanleg van een hoofd-infrastructurele ontsluiting (hoofdverkeersweg, hoofdriool, hoofdgasleiding etc.).

  • 4.

    In de directe omgeving van houtopstanden, met een matig tot slechte vitaliteit, wordt rioolrenovatie/herprofilering, nieuwbouw verricht en de vitaliteit van de houtopstand wordt door de werkzaamheden verder aangetast.

  • 5.

    Geveld moet worden in het kader van een door het college goedgekeurd reconstructie- of beheerplan voor de openbare ruimte.

  • 6.

    Houtopstand moet worden geveld voor vrije uitgroei van andere, waardevollere bomen.

  • 7.

    Houtopstand moet worden geveld in verband met terugkerende verhardingsopdruk die niet met reguliere onderhoudsmiddelen te verhelpen is.

  • 1.

    De kosten voor (toekomstige) boombesparende maatregelen staan niet (meer) in verhouding tot de totale projectkosten.

  • 2.

    De kosten van te treffen maatregelen staan niet in verhouding tot duurzame instandhouding van de houtopstand.

 

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 1 b. eerste deel zin. Waardevolle houtopstand:

 

Een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden van artikel 3 kan, mits alternatieven tot behoud van de houtopstand voldoende zijn onderzocht en niet uitvoerbaar zijn, door het bevoegd gezag worden verleend indien sprake is van een:

 

algemeen maatschappelijk belang

 

Algemeen maatschappelijk belang is:

  • 1.

    Veiligheids-, volksgezondheids- en wezenlijke milieubelangen zijn zonder meer algemeen maatschappelijk belang. Voorbeeld: uitbreiding huisartsenpost.

  • 2.

    Sociale- en economische belangen van gemiddeld zware aard.

  • 3.

    Aanleg van een hoofd

    infrastructurele ontsluiting (hoofdverkeersweg, hoofdriool, hoofdgasleiding etc.).

  • 4.

    In de directe omgeving van houtopstanden, met een matig tot slechte vitaliteit, wordt rioolrenovatie/herprofilering, nieuwbouw verricht en de vitaliteit van de houtopstand wordt door de werkzaamheden verder aangetast.

  • 5.

    De kosten voor (toekomstige) boombesparende maatregelen staan niet (meer) in verhouding tot de totale projectkosten.

  • 6.

    Houtopstand moet worden geveld voor vrije uitgroei van andere, waardevollere bomen

-

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 1 b. tweede deel zin. Waardevolle houtopstand:

Een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden van artikel 3 kan, mits alternatieven tot behoud van de houtopstand voldoende zijn onderzocht en niet uitvoerbaar zijn, door het bevoegd gezag worden verleend indien sprake is van een:

 

zwaarwegend individueel belang van niet tijdelijke aard dat opweegt tegen duurzaam behoud van de houtopstand

  • 1.

    Verlening van omgevings-vergunning voor het maken van een uitrit en de aanleg daarvan.

  • 2.

    Verlening van omgevingsvergunning voor bouwen met daadwerkelijk aanleg van bouwwerk.

-

  • 1.

    Tijdelijke bebouwing, tijdelijke opslagruimte, tijdelijk grondgebruik.

  • 2.

    Bouwwerk waarvoor geen omgevingsvergunning voor bouwen nodig is.

Art. 4 lid 2 a.

Vordering tot verwijdering van de houtopstand in het kader van art. 5:42 BW

Er is een rechtmatige vordering van de eigenaar van het aanliggende perceel op de eigenaar van de houtopstand, om de houtopstand te verwijderen.

-

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 2 b 1o.

Oordeel boomdeskundige:

Verwachte levensduur < 5 jaar

Rapportage boomdeskundige toont aan dat houtopstand binnen 5 jaar zal afsterven.

-

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 2 b 2o.

Oordeel boomdeskundige: Instandhouding is niet langer verantwoord ter voorkoming van letsel of ernstige schade

 

  • 1.

    Risico op tak- of stambreuk met ernstige gevolgen voor omgeving.

  • 2.

    Een civieltechnisch schaderapport toont aan dat de houtopstand ernstige schade veroorzaakt aan een bouwwerk.

Een civieltechnisch schaderapport toont aan dat de houtopstand ernstige schade veroorzaakt aan een werk, niet zijnde een bouwwerk.

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 2 b 3o Oordeel boomdeskundige:

Noodzakelijke maatregelen tot behoud van de houtopstand die niet vallen onder regulier periodiek onderhoud

Rapportage boomdeskundige toont aan dat aan de houtopstand maatregelen moeten worden uitgevoerd, zoals grootschalige snoei, die niet vallen onder regulier periodiek onderhoud. De maatregelen worden uitgevoerd om de houtopstand te kunnen behouden.

-

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

Art. 4 lid 2 onder c.

Houtopstand levert direct gevaar die noodkap noodzakelijk maakt

Het met spoed vellen van houtopstand in kader van veiligheid, ter voorkoming van letstel en schade, na beoordeling door gemeentelijk boombeheerder.

-

Geen toewijzingsbelang aanwezig.

 

 

Dit besluit treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

 

 

Aldus besloten in de vergadering van 6 oktober 2020

Het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

de secretaris,

J. Versluis

de burgemeester,

E.R. Jaensch