Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Bomenverordening gemeente Bunnik |
Citeertitel | Beleidsregels Bomenverordening gemeente Bunnik |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | beleidsregels bomenverordening bijlage 1 beleidsregels bomenverordening bijlage 2 |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Bunnik/CVDR607361.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-10-2020 | nieuwe regeling | 29-09-2020 |
De bomenverordening gemeente Bunnik 2017 omschrijft diverse criteria voor het verlenen of weigeren van een omgevingsvergunning voor het vellen van bomen. Een van deze criteria is het “verbeteren van de groenstructuur of om redenen van beheer en onderhoud van de openbare ruimte”.
Deze beleidsregels maken een transparante afweging mogelijk tussen het belang van behoud van een boom of bomenrij, enerzijds en het belang van kap van de boom of bomenrij, anderzijds bij verbeteringen van de groenstructuur of om redenen van beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Ook zorgen de beleidsregels voor meer transparantie wanneer gebruik gemaakt wordt van de bepaling om een herplantplicht als onderdeel van de omgevingsvergunning op te leggen.
Artikel 3 lid 1 onder g en artikel 6van de Bomenverordening gemeente Bunnik 2017.
de definities van artikel 1 van de Bomenverordening gemeente Bunnik 2017 zijn van toepassing op deze beleidsregels;
Voor de toepassing van deze beleidsregels wordt voorts verstaan onder:
Gelijkwaardige herplant: een boom of houtopstand die in potentie tenminste hetzelfde aantal punten behaalt als de te vellen boom of houtopstand, zoals bepaald in regel 3 t/m 6 van de “punten ten gunste van behoud bestaande boom of houtopstand” in de waarderingstabel in bijlage 1 van deze beleidsregels.
A. Beleidsregels bij artikel 3, eerste lid onder g van de Bomenverordening
Het bevoegd gezag verleent een omgevingsvergunning voor de velling en vervanging van bomen en houtopstanden ter verbetering van de groenstructuur of om reden van beheer en onderhoud van de openbare ruimte indien:
het een boom betreft met een levensverwachting van 2 jaar of minder;
het geen monumentale boom, toekomstboom of boom met een bijzondere ecologische waarde betreft en de boom heeft een levensverwachting van 5 jaar of minder;
de boom geen beeldbepalende waarde heeft, het geen monumentale boom, toekomstboom of boom met een bijzondere ecologische waarde betreft en de boom een levensverwachting van 10 jaar of minder heeft.
Het bevoegd gezag weigert een omgevingsvergunning voor de velling en vervanging van bomen en houtopstanden ter verbetering van de groenstructuur of om reden van beheer en onderhoud van de openbare ruimte indien het een monumentale boom, toekomstboom of boom met een bijzondere ecologische waarde is met een de levensverwachting van meer dan 2 jaar, indien de boom behouden kan worden door aanpassing van het ontwerp van de groenstructuur, met behoud van de projectdoelen.
Bij de beoordeling van aanvragen van een omgevingsvergunning voor de velling en vervanging van bomen en houtopstanden ter verbetering van de groenstructuur of om reden van beheer en onderhoud van de openbare ruimte, niet vallend onder artikel 2.1 en artikel 2.2. van deze beleidsregels, maakt het bevoegd gezag gebruik van een waarderingstabel zoals vermeld in bijlage 1 bij deze beleidsregels. De puntentabel bestaat uit twee benaderingswijzen. Enerzijds geeft de tabel punten voor het belang van het behoud van de boom/bomen, anderzijds worden punten in het belang van kap van de boom/bomen gegeven. De gegeven punten worden als volgt beoordeeld:
- Punten in het belang van van behoud bestaande boom of houtopstand > 100, punten ten gunste van velling boom of houtopstand < 100: Er is hier sprake van een boom of bomen met een grote maatschappelijke waarde. De voordelen van kap wegen niet op tegen de boomwaarde. Er wordt geen omgevingsvergunning verleend.
- Punten ten gunste van behoud bestaande boom of houtopstand > 100, punten ten gunste van velling boom of houtopstand > 100: Er is hier sprake van een boom of bomen met een grote maatschappelijke waarde, maar er zijn ook veel voordelen bij kap. In dit geval is er sprake van een dilemma. Het bevoegd gezag heeft beleidsruimte voor het nemen van een besluit.
- Punten ten gunste van behoud bestaande boom of houtopstand < 100, punten ten gunste van velling boom of houtopstand > 100: Er zijn in dit geval veel voordelen bij kap, terwijl de maatschappelijke waarde van de boom/bomen beperkt is. Er wordt een omgevingsvergunning verleend.
- Punten ten gunste van behoud bestaande boom of houtopstand < 100, punten ten gunste van velling boom of houtopstand <100: Als de maatschappelijke waarde van de boom hoger is dan het kapvoordeel wordt geen omgevingsvergunning verleend. Als het kapvoordeel hoger is dan de maatschappelijke waarde van de boom wordt een omgevingsvergunning verleend.
Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning voor de velling en vervanging van bomen en houtopstanden ter verbetering van de groenstructuur of om reden van beheer en onderhoud van de openbare ruimte verlenen in geval van niet in artikel 2.1 tot en met 2.3 van deze beleidsregels voorziene omstandigheden.
B. Beleidsregels bij artikel 6 van de Bomenverordening
Het bevoegd gezag beoordeelt bij elke omgevingsvergunning voor de velling en vervanging van bomen en houtopstanden of gelijkwaardige herplant op de locatie van de gevelde boom/bomen mogelijk is op voorwaarde dat de boom of houtopstand voldoende groeiruimte krijgt, zowel bovengronds als ondergronds, en of een goede ruimtelijke inpassing mogelijk is met behoud van landschappelijke of stedenbouwkundige waarden.
Het bevoegd gezag besluit pas tot het opleggen van een geldelijke bijdrage in plaats van een herplantplicht als op grond van de vorige leden van dit artikel geen herplant mogelijk blijkt te zijn, Het besluit om in plaats van een herplantplicht een geldelijk bijdrage ter waarde van de gevelde boom of houtopstand op te leggen wordt aan de hand van degelijk en zorgvuldig onderzoek gemotiveerd. De rapportage van het onderzoek maakt deel uit van de omgevingsvergunning.