Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie uitwegenbeleid |
Citeertitel | Notitie Uitwegenbeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-01-2014 | nieuwe beleidsregel | 16-12-2013 Gemeenteblad, 15 januari 2014, nr. 1518 |
2.5 De aanvraag tot aanleg uitweg
3.3 NML (Nota Mobiliteit Lochem)
3.6 Handhaving illegale inritten
4 Beschrijving categorieën uitwegen
4.1 Aanleg uitweg particulier bestaande en nieuwe situatie
4.2 Aanleg uitweg particulier FAB/ woningsplitsing
4.3 Aanleg uitweg bedrijf bestaande en nieuwe situatie
5.1 Materiaal gebruik woninguitweg
5.2 Materiaal gebruik bedrijfsuitweg
5.4 Richtlijnen voor het uitvoeren van werkzaamheden nabij bomen
Het ontbreekt in de gemeente Lochem aan een eenduidig beleid op het gebied van uitwegen. Bij het verkrijgen van een uitwegvergunning wordt wel getoetst op beoordelingscriteria (vastgelegd in de APV). Er bestaat echter geen kader waarbinnen gehandeld en op teruggevallen kan worden.
Binnen de gemeente Lochem bestaat behoefte aan een beleid omtrent de toekenning van uitwegvergunningen. Het is belangrijk dat elke aanvraag op dezelfde wijze wordt behandeld.
De doelstelling van deze beleidsnota is om een formeel kader te scheppen waarin de voorwaarden, de aansprakelijkheid en het beheer en onderhoud met betrekking tot het aanleggen, verplaatsen of veranderen van uitwegen zijn vastgelegd.
Belangrijkste uitgangspunten zijn:
In hoofdstuk 2 staan de wettelijke kaders die voor uitwegen van toepassing zijn en wordt het beleid nader geformuleerd. In hoofdstuk 3 worden de toetsing van de melding uitgewerkt. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 aandacht besteed aan de categorieën uitwegen. Tot slot geeft hoofdstuk 5 weer hoe en ander uitgevoerd moet worden.
Met betrekking tot het betreden en de bruikbaarheid van de weg zijn er meerdere wettelijke regelingen van kracht. In dit hoofdstuk worden de regelingen die van toepassing zijn behandeld.
De eigendom van wegen wordt, zolang en voor zover niet het tegendeel blijkt, vermoed te zijn bij de provincie, de gemeente of het waterschap, door welke of hetwelk de weg wordt onderhouden.
Het rijk, de provincie, de gemeente en het waterschap is verplicht een weg te onderhouden, wanneer dat openbare lichaam die tot openbare weg heeft bestemd.
In de geactualiseerde bestemmingsplannen voor alle kernen binnen de gemeente Lochem staat niet specifiek iets opgenomen over uitwegen of parkeren in de voortuin. In de tekstuele uitleg hiervan is parkeren niet verboden. Ook dit biedt onvoldoende houvast bij specifieke vragen als parkeren in de voortuin en aantal uitwegen per perceel.
In het geactualiseerde bestemmingsplan Buitengebied is opgenomen dat het een bedrijf met een agrarische bestemming is toegestaan om twee uitwegen te hebben (een ‘schone’ en een ‘vuile’). Alle overige percelen is het toegestaan om één uitweg te hebben.
Voor het veranderen van functie van agrarische bedrijven is speciaal beleid geschreven, het FAB (beleidskader Functieverandering van vrijkomende Agrarische Bedrijven, 30 oktober 2008).
Deze verandering houdt bijna altijd het verruilen van bedrijfsschuren voor woningbouw in. De oude en de nieuwe woningen moeten het in principe doen met één, bestaande, uitweg. De eisen ten aanzien van uitwegen zijn opgenomen in het beleid hierover:
In september 2008 is de nota Mobiliteit Lochem (NML) vastgesteld door de raad. Hierin is een wensbeeld vastgelegd voor de categorisatie van de wegen. Aan deze categorisatie zijn een aantal randvoorwaarden gekoppeld, zoals snelheid, intensiteit maar ook het al dan niet toestaan van extra uitwegen. De bijbehorende kaart uit de NML is hierbij leidend. Voor de gebiedsontsluitingswegen A en B geldt dat een inrit/uitrit niet zondermeer is toegestaan. Voor de volledigheid is de kaart met categorisering wegen opgenomen in bijlage 1.
2.5 De aanvraag tot aanleg uitweg
De aanvraag tot aanleg van een uitweg kan worden onderverdeelt in drie fasen:
De melding moet schriftelijk worden ingediend en zijn gericht aan het College van Burgemeester en Wethouders. Dit moet door gebruik te maken van het aanvraagformulier dat via de website van de gemeente Lochem te verkrijgen is, of te halen is aan de balie. Op dit formulier wordt ook een schets van de nieuwe situatie gevraagd en een foto van de bestaande situatie. De aanvraag wordt in behandeling genomen door een medewerker van de afdeling Openbare Werken.
Een uitweg kan worden aangevraagd voor de volgende situaties:
Er moet binnen 4 weken een besluit genomen worden over de melding. De aanvraag wordt getoetst aan de hand van uitgangspunten genoemd in deze notitie. Indien daaraan wordt voldaan wordt de uitwegvergunning verleend. De melder krijgt geen bericht. Aangezien het om een melding gaat wordt het toestaan van de uitweg niet gepubliceerd. Er kan ook ‘’akkoord mits’’ gegeven worden. De uitweg wordt dan toegestaan mits er aan aanvullende voorwaarden wordt voldaan. Als een uitweg wordt verboden krijgt de melder hiervan binnen 4 weken bericht. De melder mag vervolgens binnen 6 weken na dagtekening bezwaar tegen de beslissing indienen bij het college van B&W. Hierop volgt de standaard bezwarenprocedure bij de Commissie Bezwaar en Beroep.
Om te bepalen of de gevraagde uitweg kan worden aangelegd worden er een aantal zaken getoetst. Dit wordt in een logische volgorde gedaan, zo heeft het bijvoorbeeld geen zin een melding te behandelen als de eigenaar van het perceel niet mede heeft ondertekent.
De eerste toets is of een aanvraag volledig is ingevuld, inclusief handtekeningen, situatieschets en foto. Via kadastrale informatie wordt bekeken wie de eigenaar van het perceel is waarop de uitweg is gepland. Deze eigenaar moet de melding (mede) ondertekend hebben. Verder wordt bekeken wie de eigenaar/beheerder van de openbare weg is waar de uitweg op uitkomt en wie dus bevoegd gezag is, de gemeente of de provincie.
In bestemmingsplannen wordt feitelijk niks over parkeren in tuinen en uitwegen gezegd. Bij tweekappers en vrijstaande woningen is het toegestaan als er in de tuin en langs de gevel wordt geparkeerd op eigen terrein (en dan is er een uitweg nodig), en bij hoekwoningen ook als het perceel breed genoeg is. In de voortuin van rijwoningen voor de gevel is het niet gewenst dat er wordt geparkeerd uit oogpunt van beeldkwaliteit. Om dit laatste in het bestemmingsplan te verbieden vergt een zeer gedetailleerd bestemmingsplan. In geval van een tussenwoning wordt een uitweg niet toegestaan, het dichtstraten van de voortuin zelf is echter niet te verbieden. Op het moment dat er met trottoirbanden is gerommeld valt het onder aanleg illegale uitweg en is handhaving mogelijk en gewenst. Maar bestrating op gelijk niveau met de openbare weg is in feite iemands idee van tuininrichting. Formeel mag de laatste strek tegen de openbare weg niet gelegd worden, maar dat verhindert niet dat men op die manier zonder uitweg de tuin kan in –en uitrijden.
3.3 NML (Nota Mobiliteit Lochem)
Via de categorisatie-kaart wordt gekeken of de uitweg op een erftoegangsweg uitkomt (uitwegen toegestaan) of op een gebiedsontsluitingsweg (uitwegen niet toegestaan).
De APV is de basis om te bepalen of een uitweg uit verkeersveiligheidsoverwegingen en uit esthetische overwegingen toegestaan is. In deze nota wordt het desbetreffende artikel specifiek ingevuld om alle onduidelijkheden weg te nemen.
Wordt het verkeer op de weg in gevaar gebracht?;
De verkeersveiligheid kan nadelig worden beïnvloed door een uitweg. Om de volgende redenen wordt een uitweg verboden:
Gaat de uitweg ten koste van een openbare parkeerplaats?;
Een uitweg wordt altijd geweigerd als:
Wordt het openbare groen aangetast?;
Een uitweg wordt niet toegestaan als deze schade aan de groenvoorziening oplevert van de gemeente Lochem als:
Zodra de aanleg van de uitweg is afgerond, dient de groenstrook naar behoren te worden afgewerkt. Dit in overleg met de Afdeling Openbare Werken, cluster groen.
Is er sprake van een uitweg van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten, en/of gaat de aanleg van deze tweede uitweg ten koste van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen?;.
De gemeente Lochem staat maar één uitweg per perceel toe.
De enige uitzondering hierop zijn onder voorwaarden (agrarische) bedrijven.
Aan het verplaatsen van straatmeubilair als een lichtmast of een straatkolk ten behoeve van de uitweg wordt alleen medewerking verleend als hiervoor een goede alternatieve locatie wordt gevonden. Dit is ter beoordeling aan de vakspecialist van de afdeling Openbare Werken. Alle kosten die voortkomen uit het verplaatsen van het straatmeubilair zijn voor rekening van de melder.
In het buitengebied of bij een bedrijventerreinen kan het voorkomen dat er een sloot aanwezig is op de geplande locatie voor de uitweg. In dat geval dient er een duiker te worden gelegd volgens de specificaties uit hoofdstuk 4. In sommige gevallen is hiervoor toestemming van het Waterschap Rijn en IJssel voor nodig. Dit dient degene die de melding maakt zelf na te gaan en indien noodzakelijk dient de melder ook zelf een vergunning aan te vragen via de internetsite www.wrij.nl/vergunningen. De kosten zijn voor rekening van de melder. De gemeente Lochem is overigens niet verantwoordelijk voor de eventuele vertraging die de vergunningafhandeling voor de uitweg hierdoor op kan lopen.
Bij twijfel over de verkeersveiligheid of andere zaken wordt een veldbezoek gebracht door een medewerker van Openbare Werken. Bevindingen hiervan worden genoteerd en genoemd in de afwijzing.
Formeel moeten de uitwegen in een nieuwbouwplan ook worden gemeld.
Als de uitweg op een gemeentelijke weg uitkomt controleert de afdeling Openbare Werken de uitweg. Bij een provinciale weg moet er een uitwegvergunning bij de provincie Gelderland worden aangevraagd. De uitweg wordt tijdens het woonrijp maken uitgevoerd. Binnen de gemeente Lochem worden de meeste wijken door projectontwikkelaars gebouwd, zij zorgen voor de uitvoering en het verrekenen van de aanlegkosten.
4 Beschrijving categorieën uitwegen
In dit hoofdstuk worden alle categorieën uitwegen die we in de gemeente Lochem kennen op een rij gezet. Per categorie worden de bijzonderheden vermeld.
4.2 Aanleg uitweg particulier FAB/ woningsplitsing
4.3 Aanleg uitweg bedrijf bestaande en nieuwe situatie
Voor de aanleg van uitwegen zijn de constructie en de maatvoering vastgelegd. Dit geeft een herkenbare uitwegconstructie. Het materiaalgebruik in woonwijken wordt echter zoveel mogelijk vrij gelaten. Zo wordt voorkomen dat het straatbeeld in de gemeente Lochem saai wordt, een nieuwbouwwijk kan zo een eigen sfeer neerzetten. Voor bedrijventerreinen wordt wel een standaard materiaalgebruik voorgeschreven.
5.1 Materiaal gebruik woninguitweg
De verharding van een woninguitweg dient te bestaan uit hele betonstenen KOMO gekeurd, 8 cm dik. De stenen moeten worden gelegd in keperverband. De verharding moet worden opgesloten door betonnen opsluitbanden (10 cm breed, 20 cm hoog en 100 cm lang).
5.2 Materiaal gebruik bedrijfsuitweg
De verharding van een bedrijfsuitweg dient te bestaan uit hele betonstenen KOMO gekeurd, 22 * 11 cm, 8 cm dik. De kleur dient dubbelrood te zijn met rode porfier in plaats van grind als toeslagmateriaal. De stenen moeten in keperverband worden gelegd en worden opgesloten door middel van betonbanden 13/15/25/100, waar mogelijk met bochtbanden met een minimale straal van 7 m (afhankelijk van de afstand van de erfgrens tot de rijbaan). De banden moeten worden gesteld in stampbeton en aan de buitenzijde worden voorzien van een verstevegingsdriehoek van 30 cm stampbeton.
Ander verhardingsmateriaal of een andere boogstraal kunnen goed beargumenteerd ter goedkeuring aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken worden voorgelegd.
De uitweg mag in eigen beheer worden aangelegd zolang daarvoor door de gemeente Lochem bevoegd geachte aannemers worden ingezet. De vergunninghouder moet minimaal 3 dagen voor aanvang van de werkzaamheden aan de toezichthouder van Openbare Werken melden wie de werkzaamheden gaan uitvoeren en wanneer dit gaat gebeuren. De toezichthouder is bereikbaar onder het algemene telefoonnummer van de gemeente Lochem: (0573) 289 222.
5.4 Richtlijnen voor het uitvoeren van werkzaamheden nabij bomen
In uitzonderingsgevallen in overleg met de Gemeente Lochem, afd. Openbare werkencluster groen:
Het onderhoud van de betonbanden of inritblokken en de achterliggende verharding tot de erfgrens komt voor rekening van de gemeente Lochem, mits aangelegd als verreist en gebruikt als aangegeven door de melder. Alles op eigen terrein komt voor rekening van de melder.
Bij het herstraten of herinrichten van de openbare weg behoudt de gemeente Lochem zich het recht voor om het gebruikte materiaal voor de uitweg te wijzigen om alle uitwegen in de straat een zelfde vormgeving te geven. De kosten zijn voor rekening van de gemeente Lochem.
Bijlage 3 Inventarisatieformulier
Deze vragenlijst is bedoeld als hulpmiddel om te bepalen of een aanvrager in aanmerking komt om een inrit/uitrit aan te leggen of te wijzigen.
Nee, voor (pluim)veehouders etc. is het toegestaan een tweede inrit/uitrit aan te leggen. Bedrijven bestaande uit een kantoor en een fabriek of een woning met bedrijf is het ook toegestaan om voor elk onderdeel een aparte inrit/uitrit te hebben met een maximum van twee inritten/uitritten per perceel. U kunt een melding doen. Vult u alstublieft het meldingsformulier in.
Is het antwoord op 1 of meerdere vragen: Ja, dan de inrit/uitrit is niet mogelijk.
Is het antwoord op alle vragen Nee Ga door naar vraag 8
Ja Neem dan contact op met het Waterschap Rijn om na te gaan of u van hen een vergunning nodig heeft voor de aanleg van de duiker. Voeg óf de verklaring (indien u geen vergunning nodig heeft) óf de vergunning (indien u wel een vergunning nodig heeft) toe. Zonder één van deze documenten kunnen wij uw melding niet in behandeling nemen.
Ja, dan is de inrit/uitrit niet mogelijk
Ja, de gemeente beoordeelt de mate van doorsnijding en bepaald in hoeverre de inrit/uitrit mogelijk is.
Nee, de inrit/uitrit is in principe mogelijk. U kunt een melding doen. Vult u alstublieft het meldingsformulier in.