Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van de directeur van het cluster Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent het uitsluiten van een architect van deelname indien de architect niet meer voldoet aan de Verordening Architect aan zet (Beleidsregel Sanctiebeleid Architect aan zet) |
Citeertitel | Beleidsregel Sanctiebeleid Architect aan zet |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2020 | nieuwe regeling | 09-10-2020 | Gemeenteblad 2020, nummer 178 |
In afwijking van het eerste lid wordt de architect voor de duur van ten hoogste 12 maanden van deelname aan de regeling uitgesloten indien sprake is van een overtreding in de categorie onaanvaardbaar risico. De architect wordt weer toegelaten indien deze opnieuw de cursus, bedoeld in artikel 4 van de nadere regels, gevolgd heeft.
Indien de architect na een waarschuwing als bedoeld in artikel 3, eerste lid, opnieuw drie of meer punten in de categorie verwaarloosbare en beheersbare risico’s heeft, wordt de architect voor de duur van ten hoogste 12 maanden uitgesloten van deelname.
De architect wordt weer toegelaten indien deze opnieuw de cursus, bedoeld in artikel 4 van de nadere regels, gevolgd heeft.
Punten in de categorie verwaarloosbare en beheersbare risico’s, bedoeld in bijlage 1, vervallen drie jaar na het tijdstip waarop de overtreding is begaan, of vanaf het moment dat de architect tien projecten in het kader van de verordening heeft uitgevoerd, te rekenen vanaf het moment dat de overtreding is begaan.
Rotterdam, 9 oktober 2020.
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Rotterdam,
de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,
H.M. van Bockxmeer
Dit gemeenteblad is uitgegeven op 14 oktober 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Bijlage 1 Sanctiebeleid Architect aan zet
Het college houdt een overzicht bij van gekwalificeerde architecten die voldoen aan de eisen van deze verordening en die kenbaar hebben gemaakt dat zij willen deelnemen aan deze regeling. Het college publiceert dit overzicht op de website van de gemeente.
De gemeente blijft toezicht houden op het proces en het uiteindelijke resultaat van Architect aan zet. In het eerste jaar zullen alle projecten een reality check ondergaan, waaronder een controle op de bouwplaats. Zodra de deelnemende architecten hebben aangetoond de geëiste kwaliteit te realiseren en het vertrouwen hebben gewonnen, neemt de frequentie van de steekproeven af.
Er kunnen zich ook situaties voordoen waarbij blijkt dat een architect de bouwregelgeving niet, niet juist of onvoldoende heeft toegepast.
De gemeente heeft dan - naast de bevoegdheid tot handhaving - de bevoegdheid onderpresterende architecten uit te sluiten van verdere deelname. De beleidsregel heeft ook als doel dat de architect zich gesteund voelt en zijn rug recht houdt als een opdrachtgever hem zou verzoeken het niet te nauw te nemen met de toepassing van de geldende bouwregelgeving.
Artikel 8, lid 2 van de verordening Architect aan zet luidt:
Indien een architect niet meer voldoet aan de eisen van artikel 3 dan wel niet heeft gehandeld in overeenstemming met de op grond van de artikelen 4, 5, 6 en 7 gestelde eisen, kan het college de architect uitsluiten van deelname aan deze regeling.
In de toelichting op artikel 8, lid 2 wordt het volgende gesteld:
Indien een architect zich niet of niet voldoende houdt aan de bepalingen van deze verordening dan kan het college de architect uitsluiten van deelname.
Het college stelt hiervoor een sanctiebeleid vast.
In deze beleidsregel wordt ingevuld wanneer en op welke wijze de bevoegdheid tot het tijdelijk of voor onbepaalde tijd uitsluiten van deelname van architecten kan worden uitgeoefend, of in welke situaties een waarschuwing wordt gegeven.
In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van categorieën van overtredingen. Dit overzicht is mede op basis van de ervaringen met de proefprojecten in de periode 2015-2018 opgesteld.
Het sanctiebeleid geeft weer hoe wordt gehandeld bij specifieke overtredingen. Daarbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
De architect die volgens de methodiek van Architect aan zet werkt krijgt het vertrouwen en de verantwoordelijkheid de bouwregelgeving te toetsen en daarop toezicht te houden. Indien een architect de bouwregelgeving niet, niet juist of onvoldoende heeft toegepast, dan is het vertrouwen in deze architect in het geding.
Overtredingen in de categorie verwaarloosbaar en beheersbaar wegen minder zwaar dan die in de categorie onaanvaardbaar. Indien een architect bijvoorbeeld in de loop van de tijd vanwege diverse overtredingen in de categorie verwaarloosbaar of beheersbaar een totaal van 10 punten heeft bereikt, zal hij een waarschuwing krijgen.
Indien de architect een zeer ernstige overtreding begaat, zoals het niet melden van de start bouw, het niet informeren van omwonenden, het niet inleveren van het dossier bevoegd gezag, of het aanvaarden van een niet-volledige opdracht, kan de architect met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde tijd geschrapt worden van de lijst van architecten.
Afwijken van deze beleidsregel
Op het sanctiebeleid is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dat betekent dat het sanctiebeleid overeenkomstig deze beleidsregel moet worden uitgevoerd. Volgens artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht kan in bijzondere gevallen anders beslist worden. Dit is het geval als het besluit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
In dit verband moet worden opgemerkt dat nog geen ervaring is opgedaan met dit sanctiebeleid. Zowel de gemeente als de architecten zullen er nog mee moeten leren omgaan. Dat betekent dat alles niet van tevoren voorzien kan worden en dat bij de uitvoering ervan de nodige flexibiliteit nodig is.
Een sanctie is een besluit in het kader van de Algemene wet bestuursrecht. Bij het nemen van een besluit gelden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zoals het proportionaliteitsbeginsel en het beginsel van deugdelijke motivering. Als een architect het niet eens is met een opgelegde sanctie kan hij gebruik maken van het recht van bezwaar en beroep.
Het sanctiebeleid is nieuw en het is de bedoeling hiermee de komende jaren ervaring op te doen. De ervaringen met het sanctiebeleid worden meegenomen in de jaarlijkse rapportages en bij de evaluatie van Architect aan zet.
De Beleidsregel zal twee jaar na inwerkingtreding, of eerder als daartoe aanleiding is, geëvalueerd worden en zo nodig worden bijgesteld.
De sanctie kan voor de duur van ten hoogste 12 maanden worden opgelegd. Dit is een maximumtermijn. Bij het opleggen van een concrete sanctie kan het aantal maanden lager zijn. Zeker in de beginperiode valt dit te overwegen, omdat het sanctiebeleid nog nieuw is en de deelnemende architecten de nodige ervaring en kennis zullen moeten opdoen met de aanpak van Architect aan zet.
Bij ernstige situaties kan een architect voor onbepaalde duur en met onmiddellijke ingang worden uitgesloten van deelname. Dat betekent dat de juridische basis voor uitvoering van het project onder de werkingssfeer van de Verordening Architect aan zet niet meer aanwezig is. Omdat bij Architect aan zet sprake is van vergunningsvrij bouwen, heeft dat als gevolg dat gebouwd wordt zonder vergunning. Bouw- en Woningtoezicht zal in deze situatie van haar bevoegdheid tot handhaving gebruik kunnen maken.
In deze bijzondere situatie zal de opdracht niet kunnen overgaan op een andere architect van de lijst Architect aan zet maar zal de initiatiefnemer de reguliere omgevingsvergunning-procedure moeten volgen.
Artikel 3, lid 2 en artikel 4, lid 1:
Het opnieuw volgen van de cursus is een aanvulling op de uitsluiting.
Dat betekent dat pas na afloop van de termijn van uitsluiting de architect weer activiteiten in het kader van de Verordening Architect aan zet mag verrichten.
Het kan zijn dat een architect die voor de duur van maximaal 12 maanden of voor onbepaalde duur wordt uitgesloten nog één of meer andere projecten volgens de aanpak van Architect aan zet in uitvoering heeft.
De uitsluiting van de architect betekent dat belangen van de desbetreffende opdrachtgever(s) geschaad kunnen worden. Per project wordt bezien of, en in hoeverre de belangen van de opdrachtgever worden geschaad indien de uitvoering door de architect niet onder de werkingssfeer van de verordening kan worden afgerond.
De situatie kan zich voordoen dat een architect het project niet kan afronden door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte of overlijden. In die bijzondere situatie voorziet artikel 3, lid 5. Het college kan op verzoek van de opdrachtgever besluiten dat de opdracht door een andere architect die voldoet aan de criteria van artikel 3 van de verordening, wordt afgerond.
In de bijlage worden de begrippen “verwaarloosbaar risico”, beheersbaar risico” en “onaanvaardbaar risico” gehanteerd. Deze zijn ontleend aan de evaluatie van de proefprojecten uit de periode 2015-2018. Voorbeelden van situaties waarin sprake was van een “verwaarloosbaar risico”, “beheersbaar risico” en “onaanvaardbaar risico” zijn te vinden in de evaluatie-brochure Architect aan zet uit maart 2018.
De voorwaarde dat er sprake is van een volledige opdracht voor de architect is in artikel 6j van het Besluit Crisis- en Herstelwet van 8 juli 2016 vastgelegd.
De termijnen zijn in artikel 6j van het Besluit Crisis- en Herstelwet vastgelegd.
Hier wordt gedoeld op de situatie waarin de architect, omwonenden of een kwaliteitsborger aan de gemeente hebben gevraagd hoe een onderdeel in de bouwregelgeving geïnterpreteerd moet worden. Als de gemeente/BWT hierover uitsluitsel heeft gegeven, zal deze interpretatie ook gevolgd moeten worden door de architect.
Tot slot: Enkele voorbeelden van situaties waarin een sanctie wordt opgelegd
De architect heeft drie projecten in het kader van de Verordening Architect aan zet uitgevoerd. Bij de reality check blijkt dat bij één project sprake is van een verwaarloosbaar risico en een beheersbaar risico. De architect heeft dan 1 + 3 = 4 punten.
De architect heeft drie projecten in het kader van de Verordening Architect aan zet uitgevoerd. Bij de reality check blijkt dat bij één project van een onaanvaardbaar risico sprake is. De architect heeft dan 10 punten en de overtreding valt onder artikel 3, tweede lid van de beleidsregel. Dit leidt vervolgens tot een uitsluiting van maximaal 12 maanden. Hij dient opnieuw de cursus Architect aan zet te volgen en wordt pas weer toegelaten als hij zowel deze cursus heeft gevolgd als ook de termijn van uitsluiting is afgelopen.
De architect heeft inmiddels 7 punten opgebouwd en heeft nu een project waarbij bij de reality check een beheersbaar risico wordt geconstateerd. De architect heeft dan 7 + 3 = 10 punten. Als sanctie krijgt de architect een waarschuwing.
Zelfde als voorbeeld 3, maar de architect maakt bij een volgend project een overtreding met een beheersbaar risico. In dat geval heeft hij 10 + 3 = 13 punten. Dit leidt vervolgens tot een uitsluiting van maximaal 12 maanden. Hij wordt pas weer toegelaten nadat hij opnieuw de cursus Architect aan zet heeft gevolgd.
De architect heeft een project in het kader van de Verordening Architect aan zet in uitvoering en begaat een zeer ernstige overtreding, zoals het niet melden van de start bouw, het aanvaarden van een niet-volledige opdracht1 , het niet informeren van omwonenden of het niet inleveren van het dossier bevoegd gezag (artikel 3, tweede lid, van de beleidsregel).
In deze situatie wordt de architect met onmiddellijke ingang en voor onbepaalde tijd uitgesloten van deelname.
Een volledige opdracht betekent dat de architect een opdracht heeft van schetsontwerp tot en met oplevering. Dat betekent dat het niet mogelijk en niet toegestaan is woningen die vallen in de categorie van zgn. kant- en klare en cataloguswoningen te realiseren in het kader van de Verordening Architect aan zet. Realisatie dient dan via de reguliere vergunningenprocedure te lopen waarbij o.a. een preventieve ruimtelijke toets plaatsvindt.