Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de rekenkamer |
Citeertitel | Verordening Rekenkamer Albrandswaard 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Albrandswaard 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2020 | nieuwe regeling | 05-10-2020 | 188771 |
De directeur Rekenkamer stelt het betrokken orgaan in de gelegenheid om, tenzij de Rekenkamer anders bepaalt, binnen een termijn van twee weken zijn zienswijze op de voorlopige onderzoeksresultaten aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Indien de resultaten daartoe aanleiding geven kan de directeur van de Rekenkamer terzake conceptaanbevelingen aan het betrokken orgaan opnemen.
De directeur van de Rekenkamer stelt het betrokken orgaan in de gelegenheid om binnen een termijn van drie weken, tenzij de Rekenkamer anders bepaalt, schriftelijk te reageren op de het conceptonderzoeksrapport en, indien van toepassing, op de conceptaanbevelingen. Het betrokken orgaan deelt, indien van toepassing, tenminste mee:
Artikel 10 Behandeling door de raad
Ten behoeve van de raadsbehandeling wordt door de griffie een raadsvoorstel opgesteld met conceptraadsbesluit. Het conceptbesluit bevat indien van toepassing een opdracht aan het onderzochte orgaan en/of betrokkenen om binnen twee maanden met een plan van aanpak ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen te komen.
Artikel 11 Plan van aanpak ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen
Na ontvangst van het plan van aanpak plaatst de griffie het op de lijst van ingekomen stukken van de eerstvolgende raadsvergadering, mits twee weken daarvoor ontvangen. Op voorstel van de griffier adviseert de agendacommissie de gemeenteraad of en zo ja in welke raadscommissie(s) behandeling van het plan van aanpak zal plaatsvinden.
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening Rekenkamer Albrandswaard 2020
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in zijn geheel moeten worden uitgeschreven.
De raad kan op grond van de Gemeentewet een gemeentelijke Rekenkamer instellen. Daarnaast moet de raad bepalen hoeveel leden de kamer zal hebben.
Artikel 3 Begeleidingsgroep Rekenkamer
De auditcommissie wijst uit haar midden een vaste begeleidingsgroep aan in die het aanspreekpunt is voor de directeur van de Rekenkamer. De taken van de begeleidingsgroep zijn het bespreken van het plan van aanpak voor het onderzoek, het adviseren over programmering en de politiek bestuurlijke afhandeling van de rapporten.
Artikel 4 Benoeming lid en plaatsvervangend lid
De leden leggen de eed of belofte af in de vergadering van de raad (conform art. 81g van de Gemeentewet).
In de verordening wordt geregeld dat de vigerende directeur van de Rekenkamer Rotterdam benoemd wordt tot directeur van de Rekenkamer Albrandswaard. Er ontstaat in deze constructie geen dienstverband met de gemeente Albrandswaard. Wanneer aan de directeur Rekenkamer Rotterdam ontslag wordt verleend, volgt Albrandswaard automatisch in het ontslag. Het is de bedoeling dat er een koppeling is tussen de functie directeur Rekenkamer Rotterdam en de functie directeur Rekenkamer Albrandswaard en niet in de persoon.
In artikel 81f van de Gemeentewet worden de incompatibiliteiten met het lidmaatschap van de rekenkamer geregeld. Artikel 5 van deze verordening is hierop een aanscherping.
Artikel 6 Budget van de Rekenkamer
Voor de hoogte van het budget wordt uitgegaan van € 1,50 per inwoner. De Rekenkamer kan tot een maximum van 40% van het jaarbudget reserveren als egalisatiereserve. Met de reserve kan de rekenkamer de continuïteit alsmede haar onafhankelijkheid aangaande reikwijdte en diepgang waarborgen. Het is lastig om aan het eind van de periode precies op 0 uit te komen. Soms moeten net even wat meer dagen gedraaid worden, vanwege bijvoorbeeld een complexer wederhoor dan gedacht. Om te voorkomen dat een onderzoek dan opeens tijdelijk gestopt moet worden, is uitputting uit een reserve wenselijk. Dit zal uiteraard nog niet bij het eerste onderzoek aan de orde zijn. Daarvan is het zaak zonder meer binnen het budget te blijven.
De onafhankelijkheid van de Rekenkamer blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandig bepaalt welke onderzoeken worden ingesteld. De Rekenkamer kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen, maar is daartoe niet verplicht. De Rekenkamer betrekt de raadsleden via een stemkastsessie. Daar worden verschillende onderzoeksonderwerpen voorgelegd na een bezoek van de Rekenkamer aan de fracties en college.
Artikel 8 Overige bevoegdheden
Naast de bevoegdheden van de Rekenkamer die neergelegd zijn in de artikelen 182 tot en 185 van de Gemeentewet regelt dit artikel van de verordening de toegang tot de gebouwen.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamer verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamer een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
Rekenkamerrapporten zijn per definitie openbaar. Delen van een rapport geheim verklaren wordt door de Gemeentewet uitgesloten. Informatie die op grond van artikel 10 WOB vertrouwelijk is, mag simpelweg niet worden opgenomen.
Artikel 10 Behandeling door de raad
In dit artikel wordt de wijze voor agendering voor de raad vastgelegd. De griffie stelt het concept raadsvoorstel- en besluit op met als uitgangspunt het overnemen van alle aanbevelingen van de rekenkamer in het desbetreffende rapport.
Artikel 11 Plan van aanpak ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen
De resultaten van een onderzoek tezamen met aanbevelingen worden aangeboden aan de raad. De raad kan vervolgens het college van burgemeester en wethouders opdracht geven om zaken anders, beter aan te pakken. Dit moet resulteren in een plan van aanpak.