Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Raalte

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Raalte 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRaalte
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand gemeente Raalte 2020
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand gemeente Raalte 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

29-09-2020

gmb-2020-267918

47144-2020

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Raalte 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

Gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het BW en de artikelen 1 t/m 4 van het besluit burgerlijke stand 1994.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994.

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van het Burgerlijk Wetboek.

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van het Burgerlijke Wetboek.

  • e.

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

  • f.

    verbintenis: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.

  • g.

    voltrekking: het sluiten van een verbintenis.

  • h.

    partijen: degene die een verbintenis met elkaar aangaan.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking medewerkers van de gemeente Raalte, die gewoonlijk belast zijn met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en de daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft, zoals bedoeld in de wet.

  • 2.

    Voor aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die uitsluitend worden belast met taken zoals omgeschreven in artikel 16a, lid 2 van de wet komen personen, anders dan bedoeld in lid 1, in aanmerking.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1, wordt aangewezen voor de periode dat hij onafgebroken in dienst is van de gemeente Raalte en belast is met de daarin vermelde werkzaamheden.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die structureel voltrekkingen verricht:

    • a.

      wordt aangewezen tot de dag waarop de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt;

    • b.

      kan na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd op zijn verzoek telkens voor 1 jaar worden aangewezen, mits het managementteam Raalte daarmee instemt en maximaal tot het bereiken van de 70-jarige leeftijd;

    • c.

      bij een eerdere beëindiging van de arbeidsovereenkomst eindigt de aanwijzingsperiode bedoeld onder a en b met ingang van de dag van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die eenmalig en op verzoek van partijen een voltrekking doet, wordt uitsluitend aangewezen voor de dag waarop die voltrekking plaatsvindt.

Artikel 4 Salaris

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die buiten zijn feitelijke arbeidsduur als aangestelde medewerker van de gemeente Raalte een voltrekking doet, ontvangt daarvoor een salaris, zoals is opgenomen in de arbeidsovereenkomst van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die benoemd is voor een dag voor het voltrekken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die tevens lid is van de raad, wethouder of burgemeester van de gemeente Raalte is, ontvangt geen salaris voor het voltrekken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

De domeinmanager waar de werkzaamheden – zoals bedoeld in artikel 2 – organisatorisch zijn ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie

Als gemeentehuis waar voltrekkingen kunnen plaatsvinden, geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Raalte onder voorwaarde dat:

  • a.

    de eigenaar dan wel de gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

  • b.

    de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

  • c.

    bestaande wetten, regels of gebruiken zich niet verzetten tegen het gebruik van de ruimte en/of het gebied waar de voorgenomen voltrekking plaatsvindt.

Artikel 7 Reguliere wijze van voltrekking

Een reguliere voltrekking vindt plaats:

  • a.

    in de Trouwzaal, of

  • b.

    op een door partijen gekozen locatie; met inachtneming van de voorwaarden genoemd in artikel 6.

Artikel 8 Specifieke wijze van voltrekking

  • 1.

    De voltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

    • a.

      Is alleen opengesteld voor partijen waarvan tenminste een in de basisregistratie personen van Raalte is ingeschreven;

    • b.

      Vindt plaats in de spreekkamer en wordt verricht door een ambtenaar van de burgerlijk stand.

  • 2.

    Een eenvoudige ceremonie:

    • a.

      Vindt uitsluitend plaats op dinsdag- en woensdagmiddag om 16.00 uur in de trouwzaal.

    • b.

      Duurt maximaal 15 minuten;

    • c.

      Wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 3.

Artikel 9 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor werkzaamheden met uitzondering van voltrekkingen, geopend tijdens de uren dat de publieksbalie in het gemeentehuis voor publiek is geopend.

  • 2.

    Het bureau voor de burgerlijke stand is geopend voor voltrekkingen:

    • a.

      in de Trouwzaal: maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur.

    • b.

      als bedoeld in artikel 8 lid 2 van dit reglement: op dinsdagmiddag en woensdagmiddag om 16.00 uur.

  • 3.

    Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau voor de burgerlijke stand worden geopend op een zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als het ‘Regelement [red: Reglement] Burgerlijke Stand gemeente Raalte 2020’.

  • 2.

    Dit regelement [red: reglement] treedt in werking op 1 januari 2021.

Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en wethouders op 29 september 2020

de burgemeester,

de secretaris,