Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020 |
Citeertitel | Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-10-2020 | 01-07-2021 | nieuwe regeling | 13-10-2020 | RIS306384 DSB/10026846 |
Bij besluit van 1 april 2008 hebben wij een milieuzone ingesteld voor de binnenstad van de gemeente Den Haag. De milieuzone wordt aangeduid door middel van verkeersborden conform model C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
In november 2019 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een besluit gepubliceerd over de harmonisatie van milieuzones in Nederland. Met dit besluit geeft het Rijk eenduidige regelgeving voor milieuzones ten einde gemeenten de mogelijkheid te geven op eenduidige wijze te werken aan schonere lucht. Met deze landelijke regelgeving weten voertuigbezitters en ondernemers waar zij aan toe zijn en wordt voorkomen dat er in Nederland een te grote diversiteit ontstaat aan regels ten aanzien van milieuzones. Het besluit is opgesteld in overleg met onder andere gemeenten en belangenorganisaties van ondernemers. Het beleid van de gemeente Den Haag is conform deze landelijke regels.
Om hier uitvoering aan te geven is op 9 september 2020 een hernieuwd verkeersbesluit genomen op basis waarvan vrachtverkeer met een emissieklasse 3, of lager niet in het centrum van Den Haag mag rijden.
Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen van de geslotenverklaring van het verkeersbord C22a. De criteria die wij daarbij hanteren, zijn uitgewerkt in het “Ontheffingenbeleid Milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020” zoals vastgesteld op 14 januari 2020. Als gevolg van de landelijke regels zijn bepaalde soorten dieselvrachtauto’s van de geslotenverklaring milieuzone vrijgesteld. Het bestaande systeem van ontheffingen dat onder het Convenant stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering gold, is daarmee grotendeels vervangen door een vrijstelling. Doordat wordt gewerkt met vrijstellingen, is het aanvragen van een aantal ontheffingen niet langer nodig.
Met deze beleidsregel wordt het Haagse ontheffingenbeleid in overeenstemming gebracht met de landelijke regels en wordt rekening gehouden met deze vrijstellingen. Deze beleidsregel heeft verder niet ter inzage gelegen, omdat er door de harmonisatie inhoudelijk weinig is veranderd aan de huidige milieuzone voor vrachtverkeer in het centrum van Den Haag.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020:
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
In de milieuzone worden vanaf 30 oktober 2020 geen vrachtauto’s toegelaten die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van:
Voor vrachtauto’s die zijn opgenomen in het kentekenregister van de RDW en die voldoen aan het bepaalde in artikel 2, onderdeel a, wordt ontheffing verleend, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode nadat het voertuig 13 jaar oud is geworden, te rekenen vanaf de datum van eerste toelating.
Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur). Iedere kentekenhouder van een vrachtauto komt in aanmerking voor maximaal 12 dagontheffingen per vrachtauto per jaar.
Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing weegt het college in ieder geval de navolgende belangen:
a. de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;
b. de voorhanden zijnde alternatieven;
c. de financiële mogelijkheden van de ondernemer;
d. de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone, zoals niet-frequent gebruikte niet-commerciële voertuigen;
e. ondernemers die financieel geen mogelijkheden hebben om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en (andere) schrijnende gevallen;
f. vrachtauto’s die vervangen worden door een nieuwe vrachtauto die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd is. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper te worden overlegd. De termijn waarbinnen geleverd gaat worden mag maximaal één jaar beslaan of zoveel korter als de levertijd is.
Een door het college afgegeven ontheffing krachtens welke het is toegestaan om met een vrachtauto de milieuzone binnen te rijden, bevat in elk geval de volgende gegevens:
De ontheffing geldt alleen ten aanzien van verkeersbord C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) dat ziet op het instellen van de milieuzone.
Reeds verleende ontheffingen op grond van het Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag (RIS304300), gepubliceerd in het Gemeenteblad nr. 2020, 13008 op 17 januari 2020, blijven geldig, totdat de in de ontheffing opgenomen geldigheidsduur is verstreken.
Het eerdere Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag wordt ingetrokken, op de dag dat deze beleidsregel in werking treedt.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 30 oktober 2020.
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020.