Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Beleidsregel Handhavinguitvoeringsprogramma 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Handhavinguitvoeringsprogramma 2020
CiteertitelBeleidsregel Handhavinguitvoeringsprogramma 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  3. Besluit omgevingsrecht
  4. Regeling omgevingsrecht
  5. Woningwet
  6. Wet ruimtelijke ordening
  7. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Lisse/636810/CVDR636810_1.html
  8. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Lisse/613029/CVDR613029_1.html
  9. Bouwbesluit 2012
  10. Drank- en Horecawet
  11. Wegenverkeerswet 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-10-202007-10-2020Nieuwe regeling

28-01-2020

LisserNieuws 6 oktober 2020

Z-19-106551

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Handhavinguitvoeringsprogramma 2020

Samenvatting

Voor u ligt het ‘Handhavinguitvoeringsprogramma 2020’ (hierna: HUP 2020). Dit is het eerste uitvoeringsprogramma dat voortvloeit uit het VTH-beleidsplan gemeente Lisse 2019-2023. De doelstelling en prioriteiten in het kader van toezicht en handhaving zijn in dit beleid vastgelegd. Het uitvoeringsprogramma concretiseert dit beleid naar reguliere- en projectmatige activiteiten voor 2020. Het HUP 2020 omvat de werkzaamheden voor de Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) en Bouw- en woningtoezichtinspecteurs (hierna: BWT’ers).

 

De werkzaamheden van de BOA’s bestaan o.a. uit het afhandelen van handhavingsverzoeken, meldingen, toezicht houden op evenementen, uitvoeren van DHW-controles en het controleren van onder andere de blauwe zone, blauwe zone, afval, hangjeugd, weekmarkt, etc.

 

De BWT’ers handelen meldingen en handhavingsverzoeken af in het kader van o.a. illegale bouw en strijdig gebruik. Daarnaast wordt er toezicht gehouden op bouwactiviteiten en worden bepaalde misstanden, zoals strijdigheden met het bestemmingsplan projectmatig aangepakt.

1. Inleiding

Het HUP 2020 is een wettelijke verplichting. Het doel is het inzichtelijk maken van de uit te voeren taken en de benodigde en beschikbare capaciteit zodat, indien nodig, bijgestuurd kan worden. Dit uitvoeringprogramma is een planning en daarmee een schatting van de uitvoering voor 2020. Het HUP is gebaseerd op de vastgestelde doelen en prioriteiten uit het VTH-beleid. De resultaten van de uitgevoerde werkzaamheden worden vervolgens geëvalueerd.

2. Wettelijk kader

Het toezicht op de naleving van wetten is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht. De BWT’ers en BOA’s voeren controles uit op de naleving wetten en aanverwante regelingen, zoals:

  • de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo);

  • het Besluit omgevingsrecht (hierna: Bor);

  • de Ministeriële regeling omgevingsrecht (hierna: Mor);

  • de Woningwet;

  • de Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro);

  • de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV);

  • de Bouwverordening;

  • het Bouwbesluit;

  • de Drank- en horecawet (hierna: DHW);

  • de Wegenverkeerswet.

3. Vaststelling en bevoegdheden

Het HUP 2020 wordt door het college vastgesteld en bekend gemaakt aan de gemeenteraad. De uitvoering van dit uitvoeringsprogramma wordt begin 2021 geëvalueerd. De uitkomst van deze evaluatie maakt het college tevens bekend aan de raad.

4. Ontwikkelingen

 

4.1 Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

De overheid heeft ten aanzien van de VTH-taken een preventieve rol. Aannemers, vergunninghouders, eigenaren, burgers en ondernemers in het algemeen zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de regels. De maatschappelijke ontwikkeling om burgers meer te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid, vertaalt zich ook door naar het vakgebied VTH. In het wetsvoorstel ‘kwaliteitsborging voor het bouwen’ (Wkb), welke naar verwachting tegelijk met de Omgevingswet (2021) in werking zal treden, wordt het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw geïntroduceerd. Met dit nieuwe stelsel wordt beoogd meer verantwoording bij marktpartijen neer te leggen. De bouwtechnische toets en het toezicht tijdens de bouw zullen in het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw uitgevoerd worden door een marktpartij en niet meer door de gemeente. De gemeente behoudt wel haar taak voor de planologische beoordeling, welstandstoets en toetsing van de omgevingsveiligheid. Ook blijft de gemeente verantwoordelijk voor toezicht op welstand, monumenten, bestaande bouw (minimumeisen bestaande bouw en gebruikseisen) en voor de handhaving. Begonnen wordt met bouwwerken die vallen onder de gevolgklasse 1 (eenvoudigere bouwwerken zoals grondgebonden woningen). Het bouwtechnische gedeelte van het werk valt daarmee weg bij de gemeente, wat invloed heeft op de capaciteit zowel binnen als buiten de organisatie. Afhankelijk van de evaluatie volgt uitbreiding van het systeem naar andere meer complexe bouwwerken die vallen onder de gevolgklasse 2 en 3. Daartegenover staat de komst van de Omgevingswet waarbij de verwachting is dat meer toezicht en handhaving noodzakelijk is. Dit is verder uiteengezet in de volgende alinea.

 

4.2 Omgevingswet

Door de komst van de Omgevingswet is de verwachting dat er meer toezicht en handhaving noodzakelijk is. De wijzigingen in wet- en regelgeving vereisen straks ook een heel nieuwe manier van werken van overheden. Namelijk integraal, participatief, meer digitaal en gebruikmakend van lokaal maatwerk. Het doel staat voorop en niet het middel om er te komen. De houding bij het beoordelen van plannen is ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’. Zo ontstaat ruimte voor bijvoorbeeld bedrijven en instanties om met ideeën te komen. Tevens zal de komst van de Omgevingswet ook voor de vergunningverlening en de handhaving verandering brengen. Zo kunnen er onder invloed van het omgevingsplan (in plaats van de bestemmingsplannen) meer mogelijkheden komen voor vergunningsvrije activiteiten. Voor een deel van de taakuitvoering betekent dit een verschuiving van vergunningverleningswerkzaamheden naar het houden van toezicht achteraf. Hiermee valt onder de Omgevingswet de ‘voortoets’ (vergunningverleningsfase), afhankelijk van het omgevingsplan, deels weg. Dat betekent dat bedrijven en burgers gemakkelijker (onbewust) een overtreding kunnen begaan. Er komt hierdoor, naar verwachting, een groter accent te liggen op de handhaving.

 

4.3 Samenwerking politie

Landelijk en ook lokaal gezien heeft de politie te kampen met steeds minder capaciteit op straat. Dit komt mede door bezuinigingen vanuit het Rijk, maar ook door vergrijzing en nieuwe taken zoals, de aanpak van cybercrime. De politie is daarom genoodzaakt om prioriteiten te stellen. Er kan dus door de gemeente minder worden teruggevallen op de politie. Nu al is de gemeente genoodzaakt om in sommige gevallen een beveiligingsdienst in te zetten.

 

Doordat de middelen beperkt zijn, is intensieve samenwerking van groot belang. Dit gebeurt bijvoorbeeld door samen te surveilleren op het gebied van o.a. hangjongeren en het donkere dagen offensief.

 

4.4 Beeldvorming BOA’s

Burgers komen vaak pas in aanraking met de BOA’s als er repressief wordt gehandeld. Maar de BOA’s zijn ook erg actief op het gebied preventie. Helaas is dit niet bij een ieder bekend en is het een vaak gehoorde klacht dat men weinig BOA’s ziet op straat.

Het is daarom van belang dat de BOA’s meer zichtbaar zijn en laten zien wat zij zoal doen op een werkdag. Door gebruik te maken van de sociale media willen de BOA’s dit beeld veranderen. In 2019 hebben de BOA’s hiervoor een workshop social media gevolgd.

5. Samenwerking en integraal toezicht

Om de handhaving effectief te organiseren is onderlinge afstemming en samenwerking nodig. Daarnaast moeten multidisciplinaire controles, met bijvoorbeeld de brandweer, zo veel mogelijk gezamenlijk worden uitgevoerd. Dit wordt bereikt door goede communicatie en afspraken met vergunningverleners en toezichthouders van de andere taakvelden.

 

5.1 Intern overleg en overleg met andere disciplines

Periodiek vinden handhavingsoverleggen plaats om handhavingszaken te bespreken. Naast vertegenwoordigers uit de gemeenten zelf (Openbare orde en veiligheid en Handhaving) neemt ook de politie, de brandweer en de Omgevingsdienst deel aan dit overleg. Afhankelijk van de agenda kunnen ook andere handhavingsinstanties worden uitgenodigd, zoals andere gemeenten, de provincie en het waterschap. Daarnaast hebben de BOA’s wekelijks tweemaal een afstemmingsoverleg waarbij de politie regelmatig aanschuift. Tevens nemen de BOA’s geregeld deel aan de politiebriefing. De gedeelde informatie kunnen de BOA’s gebruiken om de leefbaarheid in de gemeente te bevorderen en de politie om de veiligheid te handhaven.

 

5.2 Overleg toezichthouders-vergunningverleners

Tijdens het proces tot afgifte van vergunningen kan er informatie beschikbaar komen waaruit blijkt dat er risico’s bestaan voor strijdig gebruik en/of de naleving van (bouw)technische regels. Daarom vindt er overleg plaats tussen toezichthouders, vergunningverleners en de betreffende teamleiders. Doel is om de beschikbare uren voor toezicht zo resultaatgericht mogelijk in te zetten.

 

Hieronder volgen integrale projecten in het kader van samenwerking en integraliteit:

 

5.3 Gezamenlijke handhaving buitengebied (Bollen5-gemeenten/GOM)

In het kader van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport (ISG), die in juli 2016 is vastgesteld door onder meer de raden van Hillegom, Lisse en Teylingen, zijn afspraken gemaakt omtrent stringenter handhaven in het buitengebied. Een eenduidige en actieve aanpak van strijdig gebruik is belangrijk voor de effectiviteit van het ruimtelijke beleid in het buitengebied, zoals vastgelegd in de ISG. In 2019 is HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied om de doelstellingen van de ISG te kunnen realiseren. Met de input van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM), team Beleid en Planvorming, de portefeuillehouders en de burgemeesters is Team Toezicht en Handhaving allereerst gestart met de prioriteiten uit een grotere lijst met strijdigheden en is met deze ervaring een Plan van Aanpak opgesteld. Het Plan van Aanpak is met alle betrokkenen besproken en is nu de basiswerkmethode. Er vindt afstemming plaats met de andere bollen-gemeenten (Katwijk, Noordwijk), omdat zij eenzelfde project gaan starten.

 

Het doel van dit project is om de strijdigheden in het buitengebied aan te pakken. Hierbij ligt de nadruk op de voor bollenteelt beschermde gronden. Voor de BWT’ers betekent dit het volgende:

  • Het uitvoeren van controles aan de hand van de lijst van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Deze lijst zal worden aangevuld met overtredingen die de BWT’ers verder in het buitengebied aantreffen;

  • Gesprekken voeren met overtreders/betrokkenen;

  • Het opstellen van constateringsrapporten;

  • Het doen van legalisatieonderzoeken;

  • Mediation;

  • Indien er geen oplossing wordt gevonden om de betreffende overtreding op te heffen, zal het handhavingstraject worden voortgezet.

Daarnaast zullen de BWT’ers tevens toezicht houden op ondermijningszaken.

 

Het is een omvangrijk en langlopend project waarvoor in de begroting van HLT vanaf 2019 (4 jaar) extra middelen beschikbaar zijn gesteld.

 

5.4 Aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit

Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ook in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden waarop we onvoldoende zicht hebben. Zo zijn er verschillende signalen van kleine ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook drugslaboratoria, mensenhandel/- smokkel, witwassen en vastgoedfraude en zogenaamde handhavingsknelpunten (zoals horeca, bedrijventerreinen en illegale prostitutie).

Op 1 november 2018 is het programma aanpak ondermijning van start gegaan binnen de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. Doelstelling is het samen met onze partners signaleren, voorkomen en aanpakken van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door (1) meer en beter zicht te creëren op deze vorm van criminaliteit, (2) criminele kansen tot een minimum te beperken en (3) deze vorm van criminaliteit consequent aan te pakken. Er wordt de komende drie jaar gewerkt aan het zetten van stappen om de doelstellingen te realiseren, wat extra inzet vraagt op het gebied van Toezicht en Handhaving. Zo wordt een bijdrage geleverd aan onderzoeken, integrale controles en inzet van bestuurlijke maatregelen. Daarnaast wordt tijdens reguliere controles, met name in het buitengebied, bedrijventerreinen en rondom de huisvesting van arbeidsmigranten met een bredere bril gekeken en zo direct een bijdrage geleverd aan het creëren van meer en beter zicht op ondermijning. Signalen worden direct doorgegeven en verder binnen het deelteam ondermijning onderzocht.

 

Voor deze aanpak zijn binnen HLT-samen vanaf 2019 (3 jaar) extra middelen beschikbaar zijn gesteld, omdat hiervoor onvoldoende beschikbaar is binnen de vaste formatie.

6. Cluster BOA

De werkzaamheden van de BOA’s bestaan in hoofdzaak uit het toezicht houden op o.a. de APV en de DHW. Indien er overtredingen zijn, treden zij handhavend op.

 

6.1 Reguliere en specifieke activiteiten

  • afhandelen van alle handhavingsverzoeken, meldingen en klachten. Dit zijn doorgaans meldingen/verzoeken omtrent: zwerfafval, foutief aanbieden huishoudelijke afval, honden, jeugdoverlast, uitstallingen en parkeren, etc.;

  • extra controles naar aanleiding van handhavingsverzoeken, meldingen of klachten indien er sprake is van politieke gevoeligheid of onrust bij omwonenden of bedrijven;

  • actief toezicht houden op, en handhaven van, de hoogste prioriteiten uit het handhavingsbeleid welke binnen de bevoegdheden van de BOA’s vallen;

  • toezicht op blauwe zone, foutief parkeren en het onterecht innemen van een invalideparkeerplaats zonder vergunning;

  • taken omtrent de weekmarkt;

  • specifieke activiteiten, zoals:

    • -

      extra toezicht in het centrum: toezicht op de naleving van de geldende verkeersregels, zoals blauwe zone, rijden in strijd met geslotenverklaring en gevaarlijk en hinderlijk parkeren. Het toezicht zal vooral plaatsvinden tijdens winkelopeningstijden op de middag en zaterdag;

    • -

      ondersteuning in het kader van ondermijning;

    • -

      toezicht op vuurwerk;

    • -

      ondersteuning politie in het kader van het donkere dagen-offensief;

    • -

      toezicht bij evenementen zoals: Bloemencorso, Harddraverij, Koningsdag, Najaarsfeest, Castlefest en Intocht Sinterklaas.

      De afgelopen jaren is de samenwerking met de politie hierin aanzienlijk toegenomen. Wel dient deze samenwerking goed te worden afgestemd gezien de verminderde politie capaciteit.

Bij de taken van de BOA’s, met in het bijzonder blauwe zone en foutief parkeren, ligt nadruk op het bevorderen van de leefbaarheid en het zorgen voor een positieve gedragsverandering. Deze gedragsverandering wordt vaker bereikt door iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken, dan door het uitschrijven van een bekeuring. De werkwijze is daarom dat er veelal eerst wordt gewaarschuwd.

 

6.2 Projectmatige activiteiten

Met projectmatige activiteiten wordt hier bedoeld; een beproefde manier om op een controleerbare manier iets tot stand te brengen. Het gaat om het stellen van meetbare doelen en het tijdelijk bij elkaar brengen van verschillende disciplines om een resultaat te halen.

Verkeersveiligheid rondom basisscholen

Om de verkeersveiligheid rondom basisscholen bij het brengen en halen van de kinderen te bevorderen, worden de volgende acties uitgevoerd:

  • 1.

    De BOA’s brengen bezoek aan alle basisscholen en overhandigen een brief met het verzoek tot medewerking van burgemeester. Aan de school zal worden gevraagd deze brief te verspreiden onder de ouders. Tevens zal worden gevraagd om zelf actie te ondernemen naar de betreffende ouders toe, zoals het wijzen op het gevaarlijk/verkeerd parkeren bij het halen en brengen van de kinderen met de auto;

  • 2.

    In de pers wordt aangekondigd dat binnenkort de bovengenoemde actie komt op extra controle bij scholen op gevaarlijk/verkeerd parkeren bij de scholen. Hierbij zal direct worden bekeurd;

  • 3.

    Er zullen twee acties, een in de ochtend en een in de middag, worden gepland waarbij een aantal BOA’s bij de betreffende scholen controles gaan uitvoeren op gevaarlijk/verkeerd parkeren. Zij zullen onopvallend aanwezig zijn en direct bekeuren;

  • 4.

    Direct na de acties wordt op social media deze actie kenbaar gemaakt met foto’s/aantal bekeuringen;

  • 5.

    Bij excessen zal buiten deze acties tevens handhavend worden opgetreden.

Blauwe zone

In het kader van controle op blauw zone zullen de volgende acties worden uitgevoerd:

  • 1.

    De BOA’s gaan de winkeliers af om de problematiek rondom de blauwe zone te bespreken en zullen hen aanspreken op het probleem van personeel dat hun auto parkeert op de blauwe zone;

  • 2.

    Aankondiging van handhavingsactie blauwe zone. De BOA’s gaan een brief van de burgemeester uitreiken over dit probleem waarbij hun medewerking wordt gevraagd;

  • 3.

    De winkeliersvereniging wordt benaderd met dezelfde brief, waarin medewerking wordt gevraagd;

  • 4.

    Aankondiging in de pers dat er binnenkort een actie komt op extra controle is op de blauwe zone en verkeerd parkeren;

  • 5.

    Handhavingsactie op blauwe zone en verkeerd parkeren met een aantal BOA’s. Direct bekeuren;

  • 6.

    Direct na deze handhavingsactie op social media wordt deze actie kenbaar gemaakt met foto’s/aantal bekeuringen.

Naleefgedrag van het afvalbeleid

In 2020 zullen de volgende acties worden uitgevoerd om het naleefgedrag van het afvalbeleid te bevorderen:

  • 1.

    De BOA’s zullen tweemaal per jaar (eventueel samen met portefeuillehouder en andere betrokken partners) ’s avonds aanbellen in de omgeving van de hotspots. Hierbij delen zij een brief van de burgemeester uit, bespreken de problematiek rondom het afval in de buurt, vragen om hun medewerking en om met elkaar hierop te letten. De tweede actie zal alleen door de BOA’s worden uitgevoerd, waarbij er in gesprek zal worden gegaan met de buurtbewoners over de actuele situatie;

  • 2.

    Aankondiging in de pers en social media van deze actie;

  • 3.

    Bijplaatsingen/dumpen van afval wordt zo snel als mogelijk verwijderd door de Meerlanden en onder regie van het domein buitenruimte. Bij verwijdering worden er foto’s (de straat herkenbaar in beeld) op social media geplaatst met de oproep om dit te voorkomen;

  • 4.

    Bij excessen zal onderzoek worden gedaan naar de afzender van het foutief aangeboden afval en zal worden bekeurd;

  • 5.

    De BOA’s zullen viermaal per jaar op de milieustraat meehelpen om het bedrijfsafval te reduceren. Zij zullen zich hierbij zichtbaar opstellen en mensen aanspreken die bedrijfsafval komen afleveren. De milieustraat is niet bedoeld voor bedrijfsafval en de reductie hiervan is een van de milieudoelstellingen.

Jeugdoverlast/hangjongeren

De BOA’s voeren periodieke controles uit op locaties waar hangjongeren zich ophouden. Er wordt niet alleen gecontroleerd op zaken, zoals geluidsoverlast en zwerfafval, maar ook op aanwezigheid/gebruik van alcohol en drugs.

Uitstallingen in winkelgebied

Ondernemers kunnen een uitstalling plaatsen bij hun winkel. Hiervoor is toestemming nodig van de gemeente en moet mogelijk precariobelasting worden betaald. In 2020 zullen de BOA’s hier controles op uitvoeren. Daarnaast wordt er een uitstallingenbeleid opgesteld. Als dit beleid is vastgesteld zullen de BOA’s ook actief controles uitvoeren op de regels in dit beleid.

Hondenactie

Tijdens deze actie wordt er aandacht gevraagd voor het hondenbeleid en wordt het belang van de handhaving van dit beleid benadrukt. De BOA’s zullen extra controles uit voeren op de aanlijnplicht, de opruimplicht en de aanwezigheid van honden op de voor honden verboden gebieden, zoals kinderspeelplaatsen.

Opschoonactie (brom)fietswrakken

De opschoonactie (brom)fietswrakken wordt tweemaal per jaar gehouden. Een (brom)fiets wordt als wrak aangemerkt als deze rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde toestand verkeren (artikel 5:11 APV). Tijdens deze actie worden de (brom)fietswrakken die zich op de openbare weg bevinden gelabeld. De betreffende wrakken krijgen vervolgens een groen label met daarop de mededeling dat deze moet worden verwijderd. Na 28 dagen krijgen de wrakken die nog niet zijn verwijderd een rood label met daarop een termijn waarbinnen deze uiterlijk moet zijn verwijderd. De wrakken die na de gestelde termijn er nog staan worden door de gemeente verwijderd en 13 weken opgeslagen. Binnen deze termijn hebben de eigenaren de gelegenheid om hun (brom)fiets op te halen. Indien niemand zich meldt zal het betreffende wrak worden vernietigd.

 

6.3 Toezicht Drank- & Horecawet

Er zullen steekproefsgewijs diverse Drank- en Horecacontroles worden gehouden. Deze controles bestaan onder andere uit:

  • -

    Controle op de aanwezigheid van een leidinggevende in horeca- of slijtersbedrijven, zoals bedoeld in de Drank- en Horecawet;

  • -

    Controle op de inrichtingseisen, zoals bedoeld in de Drank- en Horecawet, van de horecalokaliteiten bij verbouwingen of een nieuwe eigenaar;

  • -

    Het uitvoeren van een schouw alvorens een evenement aanvangt. Hierbij wordt gekeken of het evenement voldoet aan de vergunningvoorschriften (bijv. gebruik van polsbandjes, aanwezigheid van leeftijdsaanduiding etc.);

  • -

    Het uitvoeren van leeftijdscontroles op of nabij het evenemententerrein van evenementen die aantrekkelijk zijn voor jongeren. Het gaat hier om controle van jongeren die niet onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en met alcohol worden aangetroffen. Hetzij door wederverstrekking, hetzij verstrekt door de medewerker achter de bar die de leeftijd niet heeft gecontroleerd.

7. Cluster BWT

De werkzaamheden van de BWT’ers bestaan in hoofdzaak uit het toezicht houden op Wabo-gerelateerde taken. Hierbij moet men denken aan bijvoorbeeld het toezicht houden op bouwregelgeving en de voorschriften van het planologisch gebruik van gronden en gebouwen. Indien er overtredingen zijn, wordt er handhavend opgetreden.

7.1 Reguliere activiteiten

  • afhandelen van alle handhavingsverzoeken en meldingen;

  • actief toezicht houden op en handhaven van:

    • -

      de hoogste prioriteiten in het VTH-beleid;

    • -

      toezicht houden op de uitvoering van bouwactiviteiten waarvoor een omgevingsvergunning is verleend, conform toezichtprotocol.

7.2 Bouwtoezicht

In het kader van het bouwtoezicht op projecten worden dit jaar de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • Het uitvoeren van structurele controles van het woningbouwproject “De Waterkanten”;

  • Het uitvoeren van structurele controles van het woningbouwproject “Havenkwartier”;

  • Het uitvoeren van structurele controles van het woningbouwproject “Plan Greveling”;

  • Het uitvoeren van structurele controles van de 8 woningen aan de Don Boscostraat;

  • Het uitvoeren van structurele controles van het project “plan Kruishoorn, fase 1”.

7.3 Handhavingsprojecten cluster BWT

Met een project wordt hier bedoeld; een proces waarbij binnen een bepaalde tijd wordt toegewerkt naar een gesteld doel. Het is per definitie eenmalig en wordt gekenmerkt door een beperkt tijdsbestek, waarbinnen de gestelde doelen behaald dienen te worden.

Handhaving strijdig gebruik industrieterrein Meer & Duin

In 2020 wordt verder gewerkt aan de actualisatie van het overzicht van de planologische strijdigheden. Zowel overdags, als ’s avonds zullen inspecties plaatsvinden. Met de inspecties wordt tevens de zichtbaarheid van de gemeente op het bedrijventerrein vergroot. Op strijdig gebruik wordt gehandhaafd. Bij dit project wordt tevens aansluiting gezocht met de activiteiten voor het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) en de ondermijningstafel.

Huisvesting arbeidsmigranten

Om misstanden, zoals overbewoning, brandonveilige situaties en strijdigheden met het bestemmingsplan, bij de huisvesting van arbeidsmigranten aan te pakken, worden in 2020 wederom controles uitgevoerd. Aan de hand van een inventarisatie worden de ons bekende panden bijgehouden in een lijst. Deze lijst bestaat voor geheel HLT, voor zo ver nu in beeld, uit ongeveer 200 adressen en wordt zoveel mogelijk actueel gehouden door klachten/meldingen en eigen constateringen. In 2020 zullen er structureel integrale controles worden uitgevoerd met de brandweer en indien nodig de politie. Gezien de beschikbaar gestelde uren in tabel 8.4 Urenraming cluster BWT kan er in 2020 een beperkt aantal adressen worden bezocht. Voor de controlebezoeken is een protocol opgesteld. Indien er sprake is van een overtreding zal worden opgetreden. Brandonveilige situaties zullen direct worden aangepakt.

Monumenten

Binnen de gemeente Lisse bevinden zich 35 rijks- en 92 gemeentelijke monumenten. In het kader van de zorgplicht dient de conditionele staat van deze monumenten te worden gecontroleerd. In 2020 zal hiermee worden gestart en een inventarisatie worden gemaakt. Indien wordt geconstateerd dat onderhoud is vereist zal de eigenaar worden verzocht, d.m.v. een aanschrijving of een persoonlijk gesprek, hier actie op te ondernemen.

Controles Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

De BAG is een wettelijke verplichte authentieke basisregistratie. De gegevens in deze registratie dienen betrouwbaar te zijn. Vanuit de BAG komen er bij BWT regelmatig meldingen binnen van onduidelijkheden in deze registratie. Deze meldingen hebben betrekking op zowel het gebruik van panden als op bouwwerken die mogelijk illegaal zijn gebouwd. Naast deze meldingen zullen vanuit de jaarlijkse “mutatiedetectie” ook panden aan het licht komen die onderzocht moeten worden. Naar verwachting zullen dit er 20 op jaarbasis zijn. BWT heeft de taak om het te controleren en zal indien nodig ter plaatse gaan kijken naar de situatie. Uiteindelijk zullen de bevindingen worden teruggekoppeld aan de BAG, zodat dit kan worden verwerkt.

 

Indien BWT een strijdige situatie constateert zal er gekeken worden naar legalisatiemogelijkheden en handhavend worden opgetreden. Deze laatst genoemde werkzaamheden vallen onder de reguliere handhavingsuren.

Gezamenlijke handhaving buitengebied ISG

In 2019 is HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied. Wat dit project inhoudt is omschreven in paragraaf 5.3. Ook in 2020 zal dit project worden voortgezet. Naast de extra middelen die beschikbaar zijn gesteld, zal binnen de vaste formatie de BWT’ers ook een bijdrage leveren aan dit project en zullen zij tevens toezicht houden op ondermijningszaken. Echter zijn hiervoor een beperkt aantal uren beschikbaar (zie de urenraming in paragraaf 8.4.)

8. Urenraming

 

8.1 Productieve uren

Op jaarbasis staat 1 fte voor 1.872 beschikbare uren. Na aftrek van improductieve uren is er een restant van 1284 productieve uren.

 

8.2 Capaciteit

Het gehele team van de BOA’s telt 9,6 fte aan ingevulde formatie. Voor de gemeente Lisse is er 2.118 uur (1,65 fte) beschikbaar.

Voor het gehele team van Bouw- en Woningtoezicht is 6,3 fte aan formatie ingevuld. Hierin is de invulling van de vacante formatieplaats meegenomen. Daarnaast is er een budget van €50.000,- beschikbaar ten behoeve van formatie. Dit bedrag staat gelijk aan ca. 0,7 fte formatieruimte en brengt de totale formatieruimte op 7 fte (= 8.988 productieve uren). Voor de gemeente Lisse betreft dit 2247 uur (1,75 fte).

 

Voor zowel de BOA’s als de BWT’ers is er 1,4 fte aan administratieve ondersteuning en 1,5 fte aan handhavingsjuristen beschikbaar.

 

8.3 Urenverdeling

Bij het verdelen van de beschikbare uren wordt allereerst gekeken naar de standaard- werkzaamheden die in ieder geval uitgevoerd moeten worden. Dit aantal uren wordt o.a. bepaald aan de hand van ervaringen uit het verleden. Vervolgens worden de resterende uren verdeeld op basis van de prioriteiten en doelstellingen in het VTH-beleidsplan en het Integraal Veiligheidsbeleid en politieke wensen.

 

8.4 Urenraming cluster BOA

regulier: toezicht en handhaving o.a. APV

uren

meldingen/handhavingsverzoeken

470

parkeren/blauwe zone/verkeersovertredingen centrum/parkeerexcessen

120

extra toezicht centrum

270

weekmarkt

110

honden

50

surveillance

76

standplaatsen

10

hinderlijk gedrag

10

pleziervaartuigen

10

wrakken & 'verwijderde objecten'

10

verkeersveiligheid rondom scholen

75

ondersteuning i.h.k.v. ondermijning

100

vuurwerk

20

ondersteuning politie

30

overig (waaronder ook: ad hoc-zaken)

90

regulier: toezicht en handhaving DHW

 

toezicht op evenementen

30

toezicht inrichtingen (leeftijd)

25

toezicht inrichtingen (DHW-vergunning)

45

regulier: toezicht tijdens evenementen

 

Bloemencorso

17

harddraverij

10

Najaarsfeest

15

Koningsdag

15

intocht Sinterklaas

5

Castlefest

20

overige evenementen(-vergunningen)

50

projectmatige activiteiten

 

naleefgedrag afvalbeleid

150

hondenactie

15

jeugdoverlast/hangjongeren

150

opschoonactie (brom)fietswrakken

40

uitstallingen in winkelgebied

80

TOTAAL

2.118

 

8.5 Urenraming cluster BWT

handhaving (regulier) op hoogste prioriteiten

uren

handhavingsverzoeken/meldingen

967

toezicht hoogste prioriteiten

57

acuut prioriteit

132

handhavingsprojecten

 

Meer en Duin

150

huisvesting arbeidsmigranten

50

monumenten

30

gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)

40

Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

50

bouwtoezicht

 

regulier; conform vastgestelde toezichtsprioriteiten

311

bouwprojecten

 

Waterkanten

50

Havenkwartier

15

Plan Greveling

40

Don Boscostraat

20

plan Kruishoorn, fase 1

15

overig

 

verzoeken minister

30

ondermijning

25

werkzaamheden OOV; jaarwisseling, rampenbestrijding

25

advisering

50

beleid (evaluatie HUP 2018/2019 en HUP 2019/2020)

125

applicatiebeheer en urenregistratie

25

ondernemingsraad

40

TOTAAL

2.247

 

Voor de projecten “Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)” en “Ondermijning” zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Deze zijn niet in bovenstaande tabel opgenomen.

9. Juridische opvolging

De meeste handhavingsbesluiten worden genomen op het gebied van bouwen en bestemmingsplannen. Tegen deze besluiten staat bezwaar en beroep open. De vooraanschrijving, de besluiten en de juridische procedures die kunnen volgen worden door de handhavingsjuristen behandeld.

 

Voor juridische opvolging is niet altijd voldoende capaciteit om alle zaken en overige taken op te pakken. Er worden, aan de hand van o.a. de veiligheidssituatie en de prioritering in het beleid, keuzes gemaakt in welke zaken als eerste juridische opvolging krijgen. Deze keuzes worden in gezamenlijk overleg met de juristen, toezichthouders en eventueel externe partners bepaald. Deze keuzes worden afgestemd met de betrokken portefeuillehouder(s).

10. Monitoring en evaluatie

Monitoring en evaluatie is van belang om na te gaan of het toezicht en de handhaving volgens planning verloopt. Daarnaast kan, waar nodig, tijdig worden bijgestuurd. Met behulp van een registratiesysteem wordt de voortgang en het resultaat bewaakt.

 

Aan het einde van het handhavingsjaar 2020 wordt deze geëvalueerd en de belangrijkste constateringen worden meegenomen in de “Evaluatie HUP 2020”. In deze evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de voorgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd.