Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Bouw- en sloopveiligheid Enschede 2020 |
Citeertitel | Beleidsregel Bouw- en sloopveiligheid Enschede 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-10-2020 | Nieuwe regeling | 22-09-2020 |
Artikel 2 Landelijke Richtlijn BSV van toepassing
Het college toets aanvragen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen/slopen en sloopmeldingen evenals de uitvoering daarvan conform de Landelijke Richtlijn BSV.
Aldus vastgesteld op 22 september 2020,
Burgemeester en wethouders van Enschede,
De loco-secretaris, E.A. Smit
de loco-burgemeester, N. van den Berg
Bijlage Toelichting op de Beleidsregel Bouw- en sloopveiligheid Enschede 2020
Bouw- en sloopveiligheid is een onderdeel van het werk van Bouw- en woningtoezicht dat steeds meer aandacht vraagt. Dat is onder meer een gevolg van een aantal ongelukken die verband houden met bouw- en sloopwerkzaamheden in vooral binnenstedelijk gebied. We bouwen steeds meer in een drukke en complexe bestaande omgeving waardoor het een steeds grotere opgave vormt dit op een veilige en verantwoorde wijze te doen.
Deze beleidsregel stelt daarom de Landelijke Richtlijn bouw- en sloopveiligheid (versie 3 april 2018 en opvolgende versies) van de VBWTN, de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland, vast als beleidsregel waaraan het college bouw- en sloopactiviteiten toetst op omgevingsveiligheid. Met omgevingsveiligheid wordt bedoeld de veiligheid in de directe omgeving van het project.
Aanbevelingen Onderzoeksraad voor de Veiligheid
In het rapport ‘Hijsen in het hart van de binnenstad’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) - naar aanleiding van het ongeval met dodelijke afloop aan de Rijnstraat in Den Haag – worden aanbevelingen gedaan. Eén van de aanbevelingen was om landelijk een veiligheidsniveau vast te stellen voor de omgeving van bouwplaatsen. Als gevolg hiervan is een systematiek in het beleid opgenomen om te komen tot onder meer verantwoorde veiligheidsafstanden. Deze zijn vastgelegd in de Landelijke Richtlijn bouw- en sloopveiligheid die door de VBWTN is ontwikkeld. Deze richtlijn is in publieke/private samenwerking tot stand gekomen. Deze richtlijn ondersteunt de gemeenten, opdrachtgevers en uitvoerende partijen in het veilig kunnen bouwen en slopen.
De in de Richtlijn opgenomen veiligheidsafstanden zijn per 1 juli 2019 opgenomen zijn in het Bouwbesluit 2012 en worden vanaf het in werking treden van de Omgevingswet opgenomen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. Door het opnemen van de veiligheidsafstanden in het Bouwbesluit wordt dit landelijk bindende regelgeving waarop kan worden gehandhaafd. Door het vaststellen van deze beleidsregel worden (ook) de andere onderdelen van de Richtlijn onderdeel van het lokale beleid. Het is daarmee een toetsingskader voor het verplicht stellen van een Veiligheidsplan als onderdeel van een te verlenen omgevingsvergunning activiteit bouwen, een melding slopen of indien er vergunningvrij een bouw- of sloopactiviteit kan plaatsvinden (bijvoorbeeld bij vervanging van dakbedekking).
De beleidsregel ziet op bouw- en sloopveiligheid in relatie tot de omgeving van een project of activiteit. Dit betreft de veiligheid buiten het bouwhek voor personen en belendende objecten. Veiligheid tijdens het bouwen gericht op de werknemers en andere personen die zich binnen het bouwterrein bevinden is geregeld in de Arbo wet- en regelgeving en niet in deze beleidsregel. Hetzelfde geldt voor de veiligheid van het object zelf.