Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent de lijst buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor advies met instemming van de raad benodigd is |
Citeertitel | Lijst buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor advies met instemming van de raad benodigd is |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 21-09-2020 | 0637583545 |
Wanneer het college van burgemeester en wethouders voornemens is een positief besluit te nemen over een aanvraag omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, is een advies met instemming vereist in de volgende gevallen:
Maatschappelijke voorzieningen Het bouwen en/of uitbreiden van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde ten behoeve van voorzieningen van educatieve, (sociaal)-medische, sportieve, recreatieve, (sociaal)-maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard3 , indien:
Zorginstelling: uitbreiding van meer dan 2.000 m2 bvo4 .
Winkels, horeca, kantoren en bedrijfsgebonden kantoren Het oprichten en/of uitbreiden van winkels, bedrijvigheid, horeca en kantoren en de daarbij behorende voorzieningen5 , indien:
Aanvragen waarvoor geen advies met instemming is vereist
In afwijking van het hiervoor gestelde is voor de hiervoor genoemde buitenplanse omgevingsactiviteiten geen advies met instemming van de raad nodig in de volgende gevallen:
Aanvragen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op een gebruikswijziging van een bestaand gebouw. Deze activiteiten vielen voorheen onder de kruimelgevallenregeling van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het Besluit omgevingsrecht. De wetgever heeft voorheen bepaald dat dergelijke aanvragen volledig afgehandeld konden worden door het college en dat hiervoor dus ook geen verklaring van geen bedenkingen nodig was, of
Aanvragen voor een omgevingsvergunning die voldoen aan de daarvoor opgenomen wijzigingsbevoegdheid6 in het omgevingsplan van rechtswege (voorheen het bestemmingsplan), of
Voor alle genoemde categorieën geldt dat de voorgenomen ontwikkeling niet in strijd mag zijn met door de raad vastgesteld ruimtelijk relevant beleid. In ieder geval wordt onder ruimtelijk beleid verstaan de gemeentelijke omgevingsvisie in de zin van artikel 3.1. Omgevingswet.
Op grond van de Omgevingswet is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om te beslissen op de aanvragen om omgevingsvergunningen voor omgevingsplanactiviteiten. Omgevingsplanactiviteiten zijn in de Omgevingswet gedefinieerd als:
De activiteit onder a zijn de binnenplanse omgevingsplanactiviteiten. De activiteiten onder b en c zijn in de Omgevingswet aangemerkt als buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Voor de activiteit vallend onder b geldt dat de activiteit niet voldoet aan de beoordelingsregels van het omgevingsplan. De activiteit kan echter niet zomaar worden geweigerd op grond van de beoordelingsregels. Onderzocht moet worden of de vergunning verleend kan worden met het oog op evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Voor de activiteit onder c geldt dat deze activiteiten in strijd zijn met het omgevingsplan. Ook voor deze activiteiten geldt dat onderzocht moet worden of aan deze activiteiten medewerking verleend kan worden als voldaan wordt aan een evenwichtige toedeling van functies en de instructieregels en instructies van Rijk en provincie.
Voor de activiteiten onder b en c moet dus onderzocht worden of een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit verleend kan worden.
Op grond van artikel 16.15 juncto artikelen 16.15a en 16.15b van de Omgevingswet kan de gemeenteraad worden aangewezen als adviseur die een advies met instemming moet verlenen voordat het college een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit kan verlenen. Hiervoor is vereist dat de gemeenteraad de betreffende gevallen waarvoor hij een advies instemming wil verlenen, aanwijst. Het advies met instemming vervangt de huidige ‘verklaring van geen bedenkingen’ (vvgb).
In de afgelopen jaren is voor circa 5 vergunningen per jaar een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) verleend. In alle gevallen heeft de gemeenteraad ingestemd met het afgeven van een vvgb. Daarnaast zijn er voor dergelijke activiteiten ook projectbestemmingsplannen vastgesteld. Dit zijn bestemmingsplannen die voor een concreet bouwplan zijn opgesteld (ook hier gaat het om circa 5 per jaar). In totaal is de inschatting dat voor circa 10 gevallen per jaar een advies met instemming nodig zal zijn.
In het Programma Implementatie Omgevingswet Zoetermeer is als uitgangspunt genomen om beleidsneutraal over te gaan. Daarom zijn deze activiteiten waarvoor de raad een advies met instemming moet geven zoveel als mogelijk gelijk aan de gevallen waarin op grond van de huidige afspraken een vvgb benodigd is. Bij nadere bestudering bleek een actualisatie wenselijk. Daarom is een aantal wijzigingen doorgevoerd, te weten:
Onder 1b is toegevoegd: ‘het oprichten van nieuwe bebouwing ten behoeve van een woonfunctie en daarmee samenhangende bebouwing indien de omvang van de nieuwe bebouwing groter is dan 50 niet zelfstandige woningen in een woonzorgcentrum’. Dit aantal is gebaseerd op recente projecten in Zoetermeer (bijvoorbeeld Katwijkerlaantracé).
Vergroten van een woning buiten de bebouwde kom. Voorheen was voor een woning met een maximale inhoud van 650 m3 geen verklaring van geen bedenkingen nodig. Op grond van de geldende bestemmingsplan was in het buitengebied al een woning mogelijk van 660 m3. Een verruiming van de inhoudsmaat ligt dan ook in rede. Een inhoudsmaat van 750 m3 is een gebruikelijke maat voor woningen in het buitengebied.
Voor zorginstellingen (genoemd onder 3c) gold dat voor een instelling met 250 bedden geen verklaring van geen bedenkingen vereist was. Tegenwoordig is er meer sprake van poliklinische zorg. Daarom is ervoor gekozen het beddencriterium te schrappen en in plaats daarvan dat voor een zorginstelling van meer dan 2000 m2 een advies met instemming nodig is.
Voor het uitbreiden van agrarische bedrijfsbebouwing was voorheen 1,5 ha opgenomen. Deze maat is tegenwoordig heel gebruikelijk en ook al opgenomen in bestemmingsplannen. Daarom is de oppervlakte van het agrarisch bouwperceel waarvoor advies met instemming van de raad nodig is gewijzigd in meer dan 2 ha.
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt. Tenzij over dit besluit een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.
In de bestemmingsplannen zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd is een andere functie toe te laten. Hiervoor kan het college een wijzigingsplan laten opstellen. Bij het toepassen van deze bevoegdheid moet wel voldaan worden aan de voorwaarden die in het bestemmingsplan zijn opgenomen en dus door de gemeenteraad zijn meegegeven.