Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Westland houdende regels omtrent de raadscommissie (Verordening op de raadscommissie van de Raad van de gemeente Westland 2020) |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2020 | bijlage 1, 2a | 08-12-2020 | |||
15-10-2020 | 19-12-2020 | nieuwe regeling | 22-09-2020 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Bijeenkomsten voor onderlinge Informatie-uitwisseling en Raadsinformatieavonden
Binnen het werkgebied van de betreffende raadscommissie kunnen in het kader van de informatievergaring en beeldvorming bijeenkomsten voor onderlinge Informatie-uitwisseling resp. Inloopavonden (openbaar) worden gehouden.
Deze bijeenkomsten worden gekenmerkt als volgt:
Deze bijeenkomsten worden gehouden voor de onderlinge informatie-uitwisseling en afstemming tussen het college van burgemeester en wethouders en de politieke fracties vanuit de raad in grotere en politiek-bestuurlijk importante dossiers. Deze bijeenkomsten vinden plaats naar behoefte c.q. actualiteit in de vorm van informele en besloten werkbijeenkomsten die in het bijzijn van ambtelijke deskundigheid door het college in afstemming met de griffie worden gearrangeerd.
Deze bijeenkomsten worden gehouden om bij grotere maatschappelijke thema’s in het kader van de beeldvorming tijdens openbare inloopbijeenkomsten informatie op te halen vanuit de samenleving. Mensen en organisaties krijgen hiermede een podium om zich uit te spreken over die grotere thema’s waarop ze met hun inbreng de raadsleden willen attenderen.
Artikel 3 Nadere vormgeving en opzet van de in artikel 2 bedoelde bijeenkomsten
Bij de organisatie van de in artikel 2 bedoelde bijeenkomsten binnen het werkgebied van de betreffende raadscommissie wordt rekening gehouden met het volgende:
Artikel 5 Evenwichtige vertegenwoordiging
Deze verordening regelt in artikel 9 lid 3 de samenstelling van de raadscommissies, waarbij overeenkomstig artikel 82 lid 3 Gemeentewet de Raad zorgdraagt dat, voor zover het benoemingen betreft van leden van de Raad, er sprake is van een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de Raad vertegenwoordigde groeperingen, inhoudende een spreiding van raadscommissiezetels over de raadsfracties, teneinde het voor alle in de Raad vertegenwoordigde fracties mogelijk te maken om met hun raadsleden of steunraadsleden aan de werkzaamheden en beraadslagingen van de raadscommissies deel te nemen.
Ingevolge artikel 82 lid 2 Gemeentewet zijn de burgemeester en de wethouders geen lid van een raadscommissie maar geldt voor hen, zoals ook geldt voor de vergaderingen van de Raad, een doorlopende uitnodiging ("standing invitation") voor de raadscommissies (en voor de bijeenkomsten als bedoeld in artikel 2 van deze verordening) onverlet latend dat een raadscommissie of haar voorzitter de burgemeester en wethouders kan verzoeken bij een raadscommissievergadering (of bij de bijeenkomsten als bedoeld in artikel 2 van deze verordening) aanwezig te zijn om vragen te beantwoorden of aan de beraadslagingen deel te nemen alsmede over bepaalde onderwerpen overleg te voeren met de raadscommissie, zoals artikel 7 van deze verordening bepaald.
Artikel 7 Grondslag en algemene taakstelling van de raadscommissie
De raadscommissies dragen in het kader van hun informatie- en overlegtaken ingevolge artikel 82 lid 1 Gemeentewet op de aan hen door de Raad bij deze verordening toegewezen beleidsterreinen en taakvelden zorg voor de voorbereiding van de besluitvorming van de Raad. Zij kunnen op die beleidsterreinen overleg plegen met het college of de burgemeester (of de afzonderlijke wethouders).
De raadscommissies hebben tot taak de informatiepositie van de Raad voor al zijn werkzaamheden te bevorderen en te dienen. Zij vormen het sluitstuk van het informatieproces ten behoeve van de besluitvorming door de Raad. Een hoofdtaak is, om in de raadscommissies ten aanzien van de voor behandeling in de raadsvergadering voorgedragen onderwerpen te adviseren of deze door kunnen naar de voorlopige raadsagenda.
De adviestaak van de raadscommissies betreft de agendeerbaarheid op technisch-procedurele aspecten, onverminderd de rechten tot agendering van de leden en de fracties van de Raad en onverminderd de bevoegdheid van de Raad, om op grond van de Gemeentewet en het Reglement van Orde van de Raad, zijn agenda vast te stellen.
Artikel 8 Beleidsterreinen raadscommissies
De verdeling van de beleidsterreinen over de raadscommissies wordt als volgt geregeld, waarnaast deze verdeling, de instelling en de naamgeving van de raadscommissies op ieder moment aangepast of gewijzigd kan worden door een besluit van de Raad, onverminderd het bepaalde in artikel 4 lid 2 van deze verordening.
Artikel 9 Samenstelling en plaatsvervanging incl. voorzitters en plaatsvervangend voorzitters
De leden van de raadscommissies worden op voordracht van de fracties uit de kring van raadsleden en steunraadsleden door de Raad benoemd overeenkomstig artikel 31 en artikel 82 lid 3 van de Gemeentewet. Dit geschiedt naar evenredigheid van de vertegenwoordigers van de fracties in de Raad, met dien verstande dat voor de raadscommissies Maatschappelijke Omgeving, raadscommissie Ruimte en raadscommissie Economie, Financieel beleid en Organisatie en Bestuur, de fractie CDA Westland vijf leden per raadscommissie mag voordragen; de fracties Westland Verstandig, LPF Westland en GemeenteBelang Westland vier leden per raadscommissie mogen voordragen; de fracties VVD Westland en ChristenUnie-SGP Westland drie leden per raadscommissie mogen voordragen en de fracties GroenLinks Westland, D66 Westland en PvdA Westland twee leden per raadscommissie mogen voordragen.
De Raad kan de getalsmatige verhouding in en de samenstelling van de raadscommissies op elk moment wijzigen; in ieder geval geschiedt dit wanneer de politieke verhoudingen wijzigen in de Raad. Tevens kan de verhouding en samenstelling van de raadscommissies wijzigen wanneer er vacatures in de raadscommissies ontstaan. Aan het begin van elke nieuwe raadsperiode worden de samenstelling en indeling van de raadscommissies door de Raad in nieuwe samenstelling opnieuw besloten.
Artikel 11 Taken van de raadscommissie
Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze verordening hebben elk van de in artikel 4 van deze verordening genoemde raadscommissies de volgende taken:
Artikel 13 Raadsleden, burgemeester, wethouders, ambtenaren, deskundigen en derden
Onverminderd en overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van deze verordening kunnen raadscommissies leden van het college en de burgemeester voor overleg dan wel voor het verstrekken van informatie in de raadscommissievergadering (en de bijeenkomsten als bedoeld in artikel 2 van deze verordening) uitnodigen. De wethouders en de burgemeester kunnen zich daarbij door ambtenaren doen vergezellen.
Artikel 14 Agendavorming, publicatie en ondersteuning
De leden van de raadscommissies kunnen agendapunten stellen voor de agenda van hun raadscommissie en kunnen agendapunten aan de voorlopige agenda van de raadscommissie toevoegen voorafgaand aan de vergadering of uiterlijk in de vergadering bij de vaststelling van de agenda. Zij doen hiervan vooraf melding aan de voorzitter van de raadscommissie en de commissiegriffier. De onderliggende stukken worden via de commissiegriffier naar de commissieleden gezonden. Ingeval van een openbare agendering worden de stukken naar externen (pers en belangstellenden) gezonden met de aangevulde agenda en eveneens op de site gepubliceerd met de aangevulde agenda. Op verzoek van het raadscommissielid geeft de commissiegriffier verdere technische ondersteuning aan de agendering, bijvoorbeeld met betrekking tot het samenstellen van het dossier.
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86 eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden verzonden of zodanig ter kennis gebracht en toegankelijk gemaakt dat zij zonder beletsel raadpleegbaar zijn.
Een raadscommissievergadering wordt op voorstel van de agendacommissie en/of de voorzitter geannuleerd indien alle benoemde leden van de raadscommissie het hiermee unaniem eens zijn. Dit laatste wordt in een telefonische, mondelinge peiling of mailconsultatie aangenomen indien één namens elke fractie in de raadscommissie benoemd lid te kennen heeft gegeven het met het annuleren van de raadscommissievergadering eens te zijn.
Artikel 16 Openbaarheid van vergaderingen
De vergaderingen van de raadscommissies en de in artikel 2 bedoelde Inloopavonden zijn openbaar, tenzij op grond van de Gemeentewet anders wordt besloten.
Indien op grond van de voorgaande leden van dit artikel niet met een quorum vergaderd kan worden en de voorzitter van de vergadering de behandeling van één of meer op de voorlopige agenda staande onderwerpen met de wel aanwezige raadsleden en steunraadsleden in het belang acht van de informatiepositie van de Raad of de externe beeldvorming kan hij besluiten dat hierover toch beraadslaagd wordt. Deze vergadering en zijn uitkomst heeft een informele status.
Artikel 23 Verslag, Registratie
De commissiegriffier zal op een lijst de gedane toezeggingen van wethouders, college of burgemeester registreren. Overeenkomstig artikel 11 onder e van deze verordening wordt genoteerd per fractie of zij in adviserende zin wel of niet akkoord waren met plaatsing op de voorlopige raadsagenda van de voor vervolgbehandeling en besluitvorming in Raad voorgelegde onderwerpen of voorstellen.
Artikel 24 Raadscommissieadvies aan de Raad
Nadat de beraadslaging over een onderwerp is gesloten peilt de voorzitter overeenkomstig artikel 11 onder e van deze verordening de adviserende meningen der fracties en formuleert hij een advies voor de agendacommissie ten behoeve van diens taak de voorlopige raadsagenda op te stellen. Daarbij wordt in het bijzonder aangegeven ten aanzien van welk onderwerp de raadscommissie positief adviseert voor agendering in de Raad als hamer- of bespreekstuk.
Artikel 25 Geluid en beeldregistratie, mobiele telefoons
Van de openbare raadscommissievergaderingen en overige bijeenkomsten in de RIA's kunnen door externen beeld- en geluidsregistraties worden gemaakt. Het filmen en het maken van foto’s is toegestaan vanaf de publieke tribune en vanuit de vier hoeken van de raadzaal (links en rechts naast de publieke tribune en links en rechts achter de voorzitterstafel). Heen en weer lopen kan, mits dit de orde van de vergadering niet verstoort.
In de vergaderzaal en op de publieke tribune is het alleen toegestaan gebruik te maken van communicatiemiddelen zoals een mobiele telefoon, indien de geluidsfuncties hiervan die de orde van de vergadering zouden kunnen verstoren uitgeschakeld staan. In uitzonderlijke gevallen kan door de voorzitter ontheffing worden verleend.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter, de raadscommissie gehoord, of wordt de kwestie voorgelegd aan de agendacommissie van de Raad.
Ingeval van onduidelijkheid hebben de bepalingen van de Gemeentewet en het Reglement van Orde
voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westland, voorrang.
De bijlagen bij deze verordening te weten het “Protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan (bijlage 1), resp. de Aanwijzing categorieën gevallen waarin een verklaring van geen bedenkingen niet is vereist (bijlage 2), resp. het Protocol procesafspraken Ruimtelijke Procedures: Omgevingsvergunning met grote buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan met verklaring van geen bedenkingen (bijlage 2a) maken onlosmakelijk deel uit van deze verordening.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 22 september 2020,
de griffier,
A.P.M.A.F. Bergmans
de voorzitter,
B.R. Arends
Bijlage 1 PROTOCOL PROCESAFSPRAKEN RUIMTELIJKE PROCEDURES: BESTEMMINGSPLAN EN EXPLOITATIEPLAN
Vrijgeven voorontwerp bestemmingsplan voor inspraak
Het college geeft een voorontwerp bestemmingsplan vrij voor inspraak. Bij actualiseringsplannen geldt het principe dat deze plannen niet worden vrijgegeven voor inspraak, tenzij het college anders beslist. Bij de voorbereiding van grootschalige ontwikkelingsprojecten (meer dan 100 woningen) en projecten met politiek zwaarwegende elementen wordt altijd de mogelijkheid tot inspraak geboden.
Indien een voorontwerp bestemmingsplan voor inspraak ter inzage wordt gelegd doet het college hiervan een schriftelijke mededeling aan de raad. Technische vragen kunnen worden gesteld aan de vakafdeling. De raad heeft de mogelijkheid het voorontwerp bestemmingsplan te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Ruimte.
Voor projecten in de kern met een oppervlakte van meer dan 1.000m2 en projecten met meer dan 10 woningen wordt er aan omgevingsmanagement gedaan. Dat wil zeggen dat de ontwikkelaar de omwonenden, belanghebbenden en stakeholders uitnodigt voor bijvoorbeeld een informatieavond om het project te bespreken en te peilen wat de gevoelens van de omgeving zijn. Het staat een initiatiefnemer vrij om dit te doen voor andere projecten.
Terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan (en ontwerp exploitatieplan) voor zienswijzen
Indien een ontwerp bestemmingsplan (en ontwerp exploitatieplan) ter inzage wordt gelegd doet het college hiervan een schriftelijke mededeling aan de raad. Technische vragen kunnen worden gesteld aan de vakafdeling. De raad heeft de mogelijkheid het ontwerp bestemmingsplan te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Ruimte.
De indieners van zienswijzen krijgen de mogelijkheid om de naar voren gebrachte zienswijze in een hoorzitting toe te lichten. De hoorzitting wordt in overleg tussen de griffie en de vakafdeling zo snel mogelijk na het verstrijken van de termijn van terinzagelegging ingepland. Na de hoorzitting wordt de concept nota van beantwoording opgesteld en wordt de nota met het (eventueel gewijzigde) ontwerp bestemmingsplan aangeboden aan de raadscommissie Ruimte en de gemeenteraad. Indieners van zienswijzen worden hiervan per e-mail op de hoogte gebracht d.m.v. toezending van de datum van behandeling in commissie en raad, waarbij tevens melding wordt gemaakt van de vindplaats van de stukken op de gemeentelijke website (inclusief de concept nota van beantwoording) met het telefoonnummer van de behandelaar.
Bijlage 2 AANWIJZING CATEGORIEËN GEVALLEN WAARIN EEN VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN NIET IS VEREIST
Categorieën gevallen in stedelijk gebied
Het bouwen en uitbreiden ten behoeve van de woonfunctie (woningen, woonzorgcentra, woonwagens et cetera) - inclusief bij die functie behorende bijgebouwen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde en voorzieningen (garages, carports, parkeerkelders, zwembaden, et cetera)-, voor zover het geen omzetting betreft van bestaande functies in andere functies. Indien het wel een omzetting betreft van bestaande functies in andere functies mag het gaan om maximaal 10 woningen met een maximale bouwhoogte van 11 meter.
Het bouwen en uitbreiden van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde ten behoeve van voorzieningen van educatieve, medische, recreatieve, sociaal-maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard (bijvoorbeeld scholen, sportvoorzieningen, horeca, gezondheidscentra, kerken, en dergelijke), voor zover het geen omzetting betreft van bestaande functies in andere functies. Indien het wel een omzetting betreft van bestaande functies in andere functies tot een maximum van 500m2.
Bijlage 2a: protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: omgevingsvergunning met
grote buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan met verklaring van geen bedenkingen
In het geval een aanvraag om omgevingsvergunning betreft een grote buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan waarvoor een verklaring van geen bedenkingen van de raad is vereist, wordt de aanvraag doorgezonden naar de raad. Na voorbereiding van de omgevingsvergunning stelt het college de raad voor de ontwerp verklaring van geen bedenkingen te verlenen c.q. te weigeren.
In het geval er geen zienswijzen zijn ingediend tegen de ontwerp verklaring van geen bedenkingen om een omgevingsvergunning te verlenen c.q. te weigeren, wordt de ontwerp verklaring van geen bedenkingen aangemerkt als een definitieve verklaring van geen bedenkingen om de omgevingsvergunning te verlenen c.q. te weigeren.