Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Beleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn
CiteertitelBeleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-02-2018Nieuwe regeling

30-01-2018

gmb-2020-264067

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn

 

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

 

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T vast te stellen de:

 

Beleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn

 

Artikel 1. Algemene criteria

- de locatie dient te voldoen aan het openbaarheidsvereiste (vrij en voor iedereen toegankelijk) en moet goed toegankelijk zijn voor mindervalide bezoekers;

- er moet sprake zijn van een voldoende aanwijsbare locatie;

- de locatie is een gebouw, een tuin of terras aansluitend aan de trouwzaal gelegen kan aangemerkt kan worden als een verlenging van het gebouw;

- tijdens de plechtigheid in de tuin of het terras moet het gebouw als uitwijklocatie beschikbaar zijn en blijven;

- indien de plechtigheid plaatsvindt in een partytent die geplaatst wordt in de tuin of op het terras, dan moet er een evenementenvergunning aangevraagd worden of een melding klein evenement worden gedaan;

- de locatie kan benoemd worden tot vaste huwelijkslocatie als deze één keer benoemd is tot huwelijkslocatie voor één dag mits het geen privélocatie betreft;

- de locatie moet voor iedereen beschikbaar zijn die een huwelijk of partnerschap wil aangaan, ongeacht het geloof, gezindte en/of seksuele voorkeur; Ook moeten de kosten die de locatie in rekening brengt voor iedereen gelijk zijn, ongeachte het geloof, gezindte en/of seksuele voorkeur;

- als het gaat om een ruimte die geschikt is of gebruikt wordt, dan wel in het verleden geschikt is geweest of gebruikt werd voor het houden van godsdienstige bijeenkomsten of vergelijkbare bijeenkomsten van groeperingen met een levensbeschouwelijk karakter, moet de scheiding tussen kerk en staat gewaarborgd worden. De gemeente zal met een dergelijke locatie en met de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand een aantal afspraken maken waarbij de scheiding tussen kerk en staat wordt gerespecteerd. Ook is het noodzakelijk dat de informatie over deze voorwaarde naar de burger duidelijk moet zijn.

 

Artikel 2. Logistieke criteria

- de eigenaar/beheerder van de locatie stelt zijn ruimte beschikbaar aan de gemeente gedurende de plechtigheid. De trouwlocatie moet op het moment van de plechtigheid naar behoren zijn ingericht: de aanwezigheid van een tafel en stoelen, voldoende verlichting van de ruimte, voldoende sanitaire voorzieningen en een omkleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

- bij de huwelijkslocatie moeten voldoende parkeerfaciliteiten aanwezig zijn. De aankomst en het vertrek van het bruidspaar en het gevolg mag het verkeer niet hinderen.

 

Artikel 3. Organisatorische criteria

- het is niet toegestaan voor een locatie om een eigen vaste (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te nemen of een voorkeur voor een bepaalde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand uit te spreken;

- het is niet toegestaan om een huwelijk plaats te laten vinden op een zondag of op een feestdag;

- de eigenaar/beheerder van de locatie zorgt ervoor dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand assistentie krijgt van een gastheer/gastvrouw/bode;

- de gemeente voert de agenda van de huwelijksvoltrekkingen en regelt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

 

Artikel 4. Juridische criteria

- de locatie dient te voldoen aan de eisen van openbare orde, (brand)veiligheid en goede zeden;

- de locatie moet in het bezit zijn van een stoelenplan en van een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik als bedoeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

- de eigenaar/beheerder van de locatie moet voldoen aan alle van toepassing zijnde regelgeving:

• de locatie moet voldoen aan de regels uit het geldende bestemmingsplan;

• per locatie zal beoordeeld moeten worden of het volgens de bestemmingsplan een horecabestemming heeft. Als de locatie geen horecabestemming heeft dan is het niet mogelijk om een feest te geven rondom de voltrekking van een huwelijk of partnerschapsregistratie.

- aanwijzing van een gebouw tot huwelijkslocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;

- de eigenaar/beheerder van de locatie vrijwaart de gemeente van eventuele schadeaanspraken wanneer de locatie niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar;

- de verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en/of verzekeringen ligt bij de locatiebeheerder/-eigenaar/-gebruiker.

- de gemeente is niet verantwoordelijk voor de overige afspraken die de locatie maakt met de burger;

- de gemeente is niet aansprakelijk voor, gedurende en na de huwelijksvoltrekking ontstane schade of letsel aan personen of goederen waaronder tevens begrepen de trouwlocatie of haar inrichting.

 

Artikel 5. Specifieke criteria voor een éénmalige aanwijzing als (privé)huwelijkslocatie

- de locatiebeheerder-/-eigenaar/-gebruiker moet schriftelijk verklaren in te stemmen met de eenmalige benoeming van de locatie als huwelijkslocatie;

- voor een benoeming van een privélocatie tot huwelijkslocatie voor één dag moet er voldaan worden aan de volgende criteria:

• de eigenaar/eigenaren van de privélocatie verklaart/verklaren schriftelijk dat het openbaarheidsvereiste gerespecteerd wordt;

• de eigenaar/eigenaren moet/moeten in het bezit zijn van een evenementenvergunning of een positief besluit op een melding klein evenement;

• een huwelijksbode in dienst van Gemeente Alphen aan den Rijn zal op de privélocatie aanwezig zijn en erop toezien dat het openbaarvereiste wordt gewaarborgd;

• een privélocatie kan niet benoemd worden tot vaste huwelijkslocatie.

 

Artikel 6. Overige criteria

- het verzoek om een locatie als huwelijkslocatie aan te wijzen wordt uiterlijk zes weken voor de huwelijksdatum schriftelijk ingediend;

- de eigenaar/beheerder van de locatie moet medewerking verlenen aan een vooronderzoek van een medewerker van de gemeente;

- de eigenaar/beheerder van de locatie gaat akkoord met de gestelde criteria.

 

Artikel 7. Slotbepalingen

- De aanwijzing van een locatie tot vaste huwelijkslocatie is voor onbepaalde tijd;

- De gemeente kan besluiten om een locatie niet toe te laten als huwelijkslocatie zodra er niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria.

- Indien een locatie na de benoeming tot huwelijkslocatie alsnog niet voldoet aan de criteria, kan de gemeente besluiten om de toewijzing tot huwelijkslocatie in te trekken;

- Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking daarvan;

- Deze beleidsregels worden aangehaald als: beleidsregels criteria huwelijkslocaties gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 30 januari 2018,

De secretaris, de burgemeester.