Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent het handhavingsbeleid met betrekking tot de Drank- en Horecawet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van de burgemeester van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent het handhavingsbeleid met betrekking tot de Drank- en Horecawet
CiteertitelHandhavingsbeleid Drank- en Horecawet
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 44a van de Drank- en Horecawet
  2. Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-2014nieuwe regeling

25-02-2014

Stadsnieuws 2014, 12

b14.00114

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent het handhavingsbeleid met betrekking tot de Drank- en Horecawet

 

De burgemeester van Den Helder,

 

besluit:

 

het handhavingsbeleid (nummer ID14.00348) vast te stellen.

 

Aldus vastgesteld op 25 februari 2014.

 

De burgemeester

Koen Schuiling

 

 

Implementatie Nieuwe Drank- en Horecawet

Modelbeleid NHN

Handhavingsbeleid

Oplegnotitie + matrix

 

Versie 31 januari 2014

 

Oplegnotitie bij handhavingsmatrix Drank- en Horeca

De regionale werkgroep wijziging Drank- en Horecawet heeft de consequenties van de veranderingen per 1 januari 2013 in kaart gebracht en is gekomen tot een voorstel met betrekking tot de thema’s die daarmee gepaard gaan. Een van die thema’s is de handhaving van de Drank- en Horecawet en de beleidsregels die daarop betrekking hebben. Daarvoor is een handhavingsmatrix opgesteld, waarbij de matrix van Den Helder en Texel als startpunt is genomen. Van belang is dat regionaal zoveel mogelijk hetzelfde beleid wordt gevoerd, zowel voor wat betreft de bepalingen in de verordening, als die van de handhavingsmatrix en andere horecathema’s. Daarbij moet natuurlijk wel worden opgemerkt dat iedere gemeente een eigen autonome bevoegdheid hierin blijft houden.

 

Bestuurlijke boete, strafbaarstelling, bestuursdwang

In de Memorie van Toelichting (Kamerstukken II 2008/2009, 32 022) staat op pagina 51 vermeld dat aan de bestaande arrangementen niets verandert als het gaat om de afbakening tussen bestuursrechtelijke handhaving via bestuurlijke boeten en strafrechtelijke handhaving via de Wet op de economische delicten (WED). “Uitgangspunt is en blijft dat de handhaving van de DHW zal geschieden door het opleggen van bestuurlijke boeten. Alleen indien de overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft of het door de wetsovertreder genoten economisch voordeel groter is dan de bestuurlijke boetes zal er behoefte kunnen zijn om de zaak voor te leggen aan het OM om via de WED af te doen: de WED voorziet namelijk in een breder arsenaal aan sancties, zoals hogere maxima voor boetes en de mogelijkheid tot ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel. Zolang dit duale stelsel bestaat heeft deze situatie zich nog geen enkele keer voorgedaan. We mogen constateren dat tot op heden het duale stelsel in het kader van de DHW probleemloos functioneert“, aldus de MvT.

 

De grondslag voor het opleggen door de burgemeester van een bestuurlijke boete voor overtreding van onder meer op deze modelbepalingen gebaseerde bepalingen is artikel 44a van de DHW. Op grond van datzelfde artikel 44a kan de burgemeester ook voor overtreding van een aantal andere bepalingen uit de DHW een bestuurlijke boete opleggen. Informatie over de toepassing van de bestuurlijke boete vindt u op de website van het Expertisecentrum handhaving DHW van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, http://www.handhavingdhw.nl, onder FAQ.

 

Overtredingen van de voorschriften uit afdeling 8a van de model-APV zijn strafbaar als overtredingen op grond van artikel 2, vierde lid, juncto artikel 1, onder 4º, van de WED. De desbetreffende artikelen van afdeling 8a van de model-APV dienen dus niet in de opsomming van overtredingen in hoofdstuk 6 van de APV te worden opgenomen.

 

In artikel 44 van de DHW is bepaald dat de Minister en de burgemeester bestuursdwang kunnen toepassen ter handhaving van de verplichting om een toezichthouder alle medewerking te verlenen bij het uitoefenen van zijn bevoegdheden (artikel 5:20, eerste lid, van de Awb).

 

Overige uitgangspunten van de werkgroep

Mede op grond van het hierboven vermelde, heeft de werkgroep ervoor gekozen de bestuurlijke boete als uitgangspunt in het handhavingstraject te nemen. In het besef dat de praktijk de toepassing daarvan (nog) niet altijd toelaat, heeft de werkgroep bij ieder artikel ook een alternatief aangeboden, veelal bestaande uit een last onder dwangsom.

 

De werkgroep adviseert verder voor een ‘getrapte‘ handhaving. Dat wil zeggen dat we in beginsel starten met een waarschuwing, daarna twee maal een boete opleggen en bij de vierde overtreding opschalen. Een en ander is afhankelijk van de aard van de overtreding. Sommige overtredingen rekenen we de ondernemer immers strenger aan.

 

De hoogte van de bestuurlijke boetes is in de matrix opgenomen (per categorie) en is gekoppeld aan de in het alternatief opgenomen last onder dwangsom. Verder is de wijze waarop bestuursdwang wordt toegepast mede afhankelijk van de eerder opgelegde boetes en de hoogte daarvan. Voorbeeld: wanneer een ondernemer al twee keer een bestuurlijke boete van categorie C heeft ontvangen, zal bij een volgende overtreding een zwaardere sanctie worden opgelegd dan wanneer hij eerst twee boetes van categorie A heeft ontvangen.

 

Omdat het overtredingen van de Drank- en Horecawet betreft, is bij de sanctionering zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de sanctiemogelijkheden die deze wet biedt. Dat betekent dat bij het toepassen van bestuursdwang in eerste instantie is gekozen voor het schorsen van de drank- en horecavergunning. Het (tijdelijk) intrekken van de exploitatievergunning is in sommige gevallen juridisch wel mogelijk, maar een zwaarder middel. Desalniettemin is het in enkele gemeenten gewoon een koppeling te maken met de overtreding van de Drank- en Horecawet en het intrekken van de exploitatievergunning, wanneer de aantasting van de openbare orde en veiligheid kan worden aangetoond.

 

De overtredingen van de horecaverordening zoals de werkgroep die heeft voorbereid, zijn in de matrix volgens het vaste stramien vertaald. Echter, er bestaat veel discussie over de afzonderlijke artikelen. Iedere gemeente zal daarin bestuurlijke keuzes moeten maken en dat geldt dientengevolge ook voor de handhavingsmatrix.

Leeswijzer:

  • -

    Op dit document is altijd het Besluit bestuurlijke boete Drank- en horecawet van toepassing. Eventuele wijzigingen van dit besluit dienen dan ook verwerkt te worden in dit document. In het geval van een discrepantie tussen het sanctiemodel en het besluit, is het besluit te allen tijde leidend.

  • -

    Het is mogelijk, gemotiveerd, van de aangegeven bestuursrechtelijke sancties af te wijken, niet zijnde de bestuurlijke boete.

  • -

    In de meeste gevallen zijn tot slechts 5 overtredingen omschreven. In het zeldzame geval dat er een 6e overtreding plaats vindt is het algemene advies de vergunning in te trekken.

  • -

    Bij de bestuurlijke boetebedragen is een I en een II bedrag opgenomen. Het onder I genoemde bedrag geldt voor de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op de dag waarop de overtreding is begaan minder dan vijftig werknemers telde. Het onder II genoemde bedrag geldt voor de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op de dag waarop de overtreding is begaan meer dan vijftig werknemers telde.

  • -

    De bestuurlijke boete wordt met maximaal 50% verhoogd indien aan de natuurlijke of rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend door Onze Minister een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de Drank- en Horecawet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke boete onherroepelijk is geworden.

  • -

    De bestuurlijke boete wordt met maximaal 100% verhoogd indien aan de natuurlijke of rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend door Onze Minister twee maal of vaker een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de Drank- en Horecawet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds de eerste van die bestuurlijke boetes onherroepelijk is geworden.

  • -

    In de matrix worden diverse handhavingsmomenten benoemd. Uitganspunt is dat de volgende stap in het handhavingstraject wordt uitgevoerd wanneer de overtreding plaatsvindt binnen een jaar na de vorige overtreding.

 

 

Overtreding artikel

Toezichthouder/BOA Drank- en Horecawet

Burgemeester/B&W

Openbaar Ministerie

Opmerkingen

Artikel 2, tweede lid Drank- en Horecawet:

Maken van reclame voor alcoholhoudende drank in strijd met de regels gesteld krachtens het eerste lid (AMvB).

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: voornemen tot opleggen last onder dwangsom.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Burgemeester kan geen bestuurlijke boete opleggen; zie artikel 44a Drank- en Horecawet. Dit is voorbehouden aan de Minister; artikel 44aa Drank- en Horecawet en Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen dwangsom (maximum

€ 2.500)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: opleggen nieuwe last onder dwangsom (tot maximaal € 5.000)

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: opleggen bestuursdwang

5e keer: toepassen bestuursdwang

Artikel 3 Drank- en Horecawet:

Het uitoefenen van het horecabedrijf of slijtersbedrijf zonder vergunning, onafhankelijk van de vraag of vergunning wel of niet is aangevraagd

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: geen waarschuwing maar direct opleggen bestuurlijke boete categorie A (wanneer vergunning nog niet is verleend, I

€ 680 en II € 1.360) en categorie C (wanneer vergunning nog niet is aangevraagd of is geweigerd, (I € 1.360 of II € 2.720))

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie A (wanneer vergunning nog niet is verleend, ) en categorie C (wanneer vergunning nog niet is aangevraagd of is geweigerd.).

2. Het betreft hier alleen de drank- en horecavergunning. Wanneer ook de exploitatievergunning niet aanwezig is, kunnen andere sancties worden opgelegd.

3. Zie ook artikel 30 en 30a in deze matrix (wijzigen inrichting en aanmelden leidinggevende voor aanhangsel)

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en horecawet

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: opleggen bestuursdwang tijdelijke sluiting

4e keer: rapport/mutatie

Toepassen bestuursdwang, tijdelijke sluiting

Artikel 4 Drank- en Horecawet j° artikel 2.34b Algemene plaatselijke verordening 2012

Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 4 Drank- en Horecawet j° artikel 2.34c Algemene plaatselijke verordening 2012

Bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Bestuurlijke boete categorie B.

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (tussen € 1.020 en € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 9, derde lid Drank- en Horecawet:

Het niet aanwezig hebben van een registratie van barvrijwilligers

(paracommercieel bedrijf)

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Bestuurlijke boete categorie A. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie A (I € 680 en II € 1.360)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal één week

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal twee weken

Artikel 9, vierde lid Drank- en Horecawet:

Het niet aanwezig hebben van reglement of afschrift in de inrichting.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Bestuurlijke boete categorie A. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie A (I € 680 en II € 1.360)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal één week

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal twee weken

Artikel 12, eerste lid Drank- en Horecawet:

Het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse in een andere lokaliteit dan in de vergunning vermeld.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 12, tweede lid Drank- en Horecawet:

Het verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtlokaal.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 13, eerste lid Drank- en Horecawet:

Het verstrekken van alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Deze overtreding kan ook leiden tot verstoring van de openbare orde. Dit kan weer gevolgen hebben voor de exploitatievergunning.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal twee weken

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal vier weken

Artikel 13, tweede lid Drank- en Horecawet:

Het verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijtlokaliteit voor gebruik ter plaatse.

Dit geldt niet voor het proeven

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal twee weken

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal vier weken

Artikel 14, eerste lid Drank- en Horecawet:

Het gelijktijdig in gebruik hebben van een slijtlokaal voor het verrichten van andere bedrijfsactiviteiten dan die welke tot het slijtersbedrijf behoren dan wel toe te laten dat daarin zodanige activiteiten worden uitgeoefend.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 14, tweede lid Drank- en Horecawet:

Het in gebruik hebben van een horecalokaliteit of een terras voor het uitoefenen van de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van activiteiten, genoemd in lid 3, tenzij het betreft de verkoop van etenswaren die voor consumptie gereed zijn.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 15, eerste lid Drank- en Horecawet:

Verboden bedrijfsactiviteiten (kleinhandel) uit te oefenen in een lokaliteit behorende tot de inrichting waar het horecabedrijf wordt uitgeoefend, tenzij het publiek slechts toegang heeft tot die lokaliteit zonder een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B.

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 15, tweede lid Drank- en Horecawet:

Verbinding tussen de slijterij en een andere neringruimte.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 16 Drank- en Horecawet

Het aanwezig hebben van automaten voor bedrijfsmatige verstrekking alcoholhoudende drank.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 17 Drank- en Horecawet:

Verstrekken van alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 18, eerste lid Drank- en Horecawet:

Verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren, anders dan in een slijtersbedrijf.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II € 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: opleggen bestuursdwang, inbeslagname drank

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: toepassen bestuursdwang, inbeslagname drank

Artikel 18, derde lid Drank- en Horecawet:

Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank

(m.u.v. alcoholvrije alternatieven voor bier en wijn)

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B .

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 19, eerste en tweede lid Drank- en Horecawet:

Verbod op illegale bestelservice voor zwakalcoholhoudende en sterke drank

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B.

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsen van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken

Artikel 20, eerste lid j° vierde lid Drank- en Horecawet:

Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Het gaat hier om bedrijven waar de gemeente een vergunningsrelatie mee heeft

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II € 2.720) en schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde heeft*. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C.. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Vanwege de ernst van de overtreding wordt gelijktijdig met de waarschuwing een bestuurlijke boete opgelegd. Daarna niet een tweede bestuurlijke boete, maar bestuursdwang.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twee weken

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal vier weken

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: intrekken vergunning ogv slecht levensgedrag

Artikel 20, eerste lid, j° vierde lid, j° artikel 19a Drank- en Horecawet:

Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt

Het gaat hier om bedrijven waar de gemeente geen vergunningsrelatie mee heeft (winkelbedrijven)

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II € 2.720) en schriftelijke waarschuwing

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde heeft*. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Vanwege de ernst van de overtreding wordt gelijktijdig met de waarschuwing een bestuurlijke boete opgelegd. Na drie overtredingen volgt bestuursdwang.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: opleggen bestuursdwang tot sluiting van alcoholafdeling voor maximaal twee weken

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: toepassing bestuursdwang tot sluiting van alcoholafdeling voor maximaal vier weken.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: definitieve sluiting

Artikel 20, tweede lid en derde lid Drank- en Horecawet:

Het in een slijtlokaal toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie C

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor maximaal twee weken

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor maximaal vier weken

Artikel 20, vierde lid Drank- en Horecawet:

Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie A. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie A (I € 680 en II € 1.360)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal één week.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twee weken.

Artikel 20, vijfde lid Drank- en Horecawet:

Het in een slijtlokaal of horecalokaliteit of op een terras toelaten van de aanwezigheid van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: voornemen tot opleggen last onder dwangsom.

Afdoening via de WED.

De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Het opleggen van een bestuurlijke boete is niet mogelijk

2. Economisch delict

3. Overtreding kan ook effect hebben op de OOV, daarom koppeling met intrekken exploitatievergunning

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen dwangsom (maximum

€ 2.500)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: opleggen nieuwe last onder dwangsom (tot maximaal € 5.000)

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twee weken.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal vier weken.

Artikel 20, zesde lid Drank- en Horecawet:

Het in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere

psychotrope stoffen dienst doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twaalf weken.

Afdoening via de WED.

De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Het opleggen van een bestuurlijke boete is niet mogelijk

2. Economisch delict

3. Vanwege de ernst van de overtreding direct sanctie opleggen

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: definitief intrekken van drank- en horecavergunning in verband met slecht levensgedrag

3e keer: rapport/mutatie

4e keer: rapport/mutatie

5e keer: rapport/mutatie

Artikel 21 Drank- en Horecawet:

Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed, dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding bestuursdwang volgt.

Afdoening via de WED.

De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Het opleggen van een bestuurlijke boete is niet mogelijk

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal één week.

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal vier weken.

4e keer: rapport/mutatie

4e keer schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twaalf weken

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: intrekken van de drank en horecavergunning

Artikel 22, eerste lid (onder a, b of c) Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met art. 25 Drank- en Horecawet):

Verkoopverbod tankstations, winkels in wegrestaurants.

Na constatering:

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II € 2.720)

en schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: opleggen bestuursdwang, inbeslagname drank

4e keer: rapport/mutatie

4e keer:. toepassen bestuursdwang

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: nogmaals toepassen bestuursdwang

Artikel 24, eerste lid Drank- en Horecawet:

Een horecalokaliteit of slijtlokaal voor het publiek geopend houden indien in de inrichting geen leidinggevende aanwezig is die vermeld staat op de vergunning

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie B.. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal tien dagen.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer:, intrekken van de drank- en horecavergunning in verband met schijnbeheer.

Artikel 24, tweede lid:

Het geopend houden van een horecalokaliteit door een paracommerciële rechtspersoon, gedurende de tijd dat er alcoholhoudende drank wordt verstrekt en in die inrichting geen leidinggevende of barvrijwilliger aanwezig is.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal tien dagen.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal drie weken.

Artikel 24, derde lid Drank- en Horecawet:

Personen jonger dan 16 jaar dienst laten doen in een slijterij- of horecalokaliteit gedurende de tijd dat daarin drank wordt verstrekt.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040) en schriftelijke waarschuwing.

Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Vanwege de ernst van de overtreding direct sanctie opleggen

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor maximaal tien dagen.

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor maximaal drie weken.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer:intrekken vergunning, feitelijke sluiting

Artikel 25, eerste lid Drank- en Horecawet:

Verbod op de illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Er is geen onderscheid gemaakt in sterke en zwak-alcoholhoudende drank.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: opleggen bestuursdwang (bijvoorbeeld in beslag nemen van drank of sluiten van het lokaal)

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: toepassen bestuursdwang

Artikel 25, tweede lid Drank- en Horecawet:

Verbod op het illegaal nuttigen van alcoholhoudende drank in een voor het publiek geopende ruimte.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Er is geen onderscheid gemaakt in sterke en zwak-alcoholhoudende drank.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: opleggen bestuursdwang (bijvoorbeeld in beslag nemen van drank of sluiten van het lokaal)

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: toepassen bestuursdwang

Artikel 25, derde lid Drank- en Horecawet:

Aanwezigheid van alcoholhoudende drank in vervoermiddel voor het rondtrekkend uitoefenen van de kleinhandel.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie C. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Er is geen onderscheid gemaakt in sterke en zwak-alcoholhoudende drank.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: bij herhaling overtreding opleggen bestuurlijke boete categorie C (I € 1.360 of II

€ 2.720)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: opleggen bestuursdwang (bijvoorbeeld in beslag nemen van drank)

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: toepassen bestuursdwang

Artikel 25a, eerste en tweede lid j° artikel 2:34d Algemene plaatselijke verordening 2012:

Verbod om in bepaalde inrichtingen of op bepaalde tijden bedrijfsmatig alcohol te verstrekken.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing waarin kenbaar wordt gemaakt dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie B.. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal 10 dagen.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal drie weken.

Artikel 25d, eerste en tweede lid j° artikel 2:34f Algemene plaatselijke verordening 2012:

Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank tegen een prijs die lager is als 60% als de normale prijs.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Bestuurlijke boete categorie B .

Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal tien dagen.

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal drie weken.

Artikel 29, derde lid Drank- en Horecawet:

Vergunning of aanhangsel niet in bedrijf aanwezig hebben.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt

Bestuurlijke boete categorie A. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie A (I € 680 en II € 1.360)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal één week

5e keer: rapport/mutatie

5e keer: schorsing van de drank- en horecavergunning voor een periode van maximaal twee weken

Artikel 35, tweede lid Drank- en Horecawet:

Niet naleven van beperkingen of voorschriften van een ontheffing.

Na constatering

1e keer: rapport/mutatie

Na melding:

1e keer: schriftelijke waarschuwing met vermelding dat de overtreding direct moet worden beëindigd. In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding een bestuurlijke boete volgt.

Uitgangspunt is dat handhaving primair zal geschieden door oplegging van bestuurlijke boetes.

Afdoening via de WED zal met name worden toegepast wanneer dit meerwaarde* heeft. De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

1. Bestuurlijke boete categorie B. Deze wordt verhoogd wanneer er meerdere boetes binnen een jaar na de eerste zijn opgelegd.

2. Optioneel: opnemen in evenementenbeleid

2e keer: rapport/mutatie

2e keer: opleggen bestuurlijke boete categorie B (I € 1.020 en II € 2.040)

3e keer: rapport/mutatie

3e keer: het hierboven opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete verhoogd conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

4e keer: rapport/mutatie

4e keer: ontheffing intrekken

Artikel 38 Drank- en Horecawet:

Overtreding van het verbod om onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken ter zake van een aanvraag om een vergunning of een ontheffing

1. Gunnen herstelperiode en voornemen tot weigeren vergunning.

Afdoening via de WED.

De maximale straf die kan worden opgelegd is 6 maanden hechtenis of een geldboete van de vierde categorie. Het OM zal vervolgen conform de richtlijnen na opmaak van proces-verbaal door een BOA of de politie.

Geen bestuurlijke boete mogelijk

2. Na herstelperiode nog geen volledige en/of juiste gegevens ontvangen, dan vergunning of ontheffing weigeren

Artikel 45 Drank- en Horecawet:

Verbod voor degene die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt, op voor het publiek toegankelijke plaatsen alcoholhoudende drank aanwezig te hebben of voor consumptie gereed te hebben.

Na constatering:

1e keer: proces verbaal

Doorsturen naar bureau Halt (zie noot bij opmerkingen)

Strafrechtelijke handhaving is de aangewezen weg. De sanctie op overtreding is maximaal een straf met een geldboete uit de eerste categorie.

1. Geen bestuurlijke boete mogelijk

2. Doorverwijzen naar Halt kan alleen wanneer daar een project aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld Wakkere ouders) én dit door de driehoek is goedgekeurd.

2e keer: proces verbaal

Opleggen gebiedsontzegging

 

* Meerwaarde; Alleen indien de overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft of het door de wetsovertreder genoten economisch voordeel groter is dan de bestuurlijke boetes