Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening gemeente Rheden 2020 |
Citeertitel | Archiefverordening gemeente Rheden 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Algemene toelichting |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2020 | nieuwe regeling | 30-09-2020 |
De raad van de gemeente Rheden;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 juni 2020;
gelet op het bepaalde in artikel 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;
overwegende dat die wet voorschrijft een verordening te hebben betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organen alsmede betreffende het interne toezicht daarop;
Hoofdstuk II De zorg voor beheer van archiefbescheiden
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het doen vaststellen van een kwaliteitssysteem voor het beheer van archiefbescheiden.
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het vaststellen of het doen vaststellen van voorschriften voor het beheer van archiefbescheiden.
Hoofdstuk III Het toezicht op het beheer van archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het afleggen van verantwoording door de gemeentearchivaris aan het college van burgemeester en wethouders over het beheer van archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De gemeentearchivaris kan de uitoefening van het toezicht op het beheer van archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats opdragen aan voldoende en deskundige medewerkers.
De beheerder verstrekt aan de gemeentearchivaris of aan degene(n) aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen, alle schriftelijke en mondelinge informatie die nodig is voor een goede taakuitvoering.
De gemeentearchivaris en degene(n) aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen hebben toegang tot de archiefbescheiden, de ruimten en digitale systemen waarin de archiefbescheiden zich bevinden en met behulp waarvan de archiefbescheiden beheerd worden.
De gemeentearchivaris brengt de beheerder onverwijld in kennis van de resultaten van de uitoefening van het toezicht. Bij voldoende aanleiding stelt de gemeentearchivaris tevens het college van burgemeester en wethouders hiervan in kennis en brengt hij desgewenst hierover verslag uit. De gemeentearchivaris geeft daarbij aan welke handelingen en voorzieningen naar zijn oordeel in strijd zijn met de naleving van het bepaalde bij of krachtens de wet alsmede welke herstelmaatregelen moeten worden getroffen om aan de wet te voldoen.