Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent de commissie die het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren die met de gemeente een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan (Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent de commissie die het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren die met de gemeente een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan (Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020)
CiteertitelVerordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de Werkgeverscommissie gemeente Beekdaelen 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-202001-01-2020nieuwe regeling

07-07-2020

gmb-2020-260153

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent de commissie die het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren die met de gemeente een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan (Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020)

Artikel 1 Taken en bevoegdheden Werkgeverscommissie

  • 1.

    De Werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren die met de gemeente een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan, zoals door de raad aan haar is gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de Werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De Werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

  • 4.

    De Werkgeverscommissie fungeert als klankbord en sparringpartner van de griffier als deze daarom verzoekt.

Artikel 2 Samenstelling Werkgeverscommissie

  • 1.

    De Werkgeverscommissie bestaat uit drie leden van de raad, waarvan er twee voortkomen uit de collegepartijen en één uit de niet-collegepartijen.

  • 2.

    De Werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de Werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de Werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de Werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de Werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de commissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de secretaris afspraken over eventuele incidentele of structurele ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen heeft de voorzitter een beslissende stem.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de Werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de Werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, stukken en besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de Werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de Werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De Werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De Werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de Werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekken oude verordening en inwerkingtreding nieuwe verordening

  • 1.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening op de Werkgeverscommissie gemeente Beekdaelen 2019 ingetrokken.

  • 2.

    De Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Beekdaelen 2020.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Beekdaelen, d.d. 7 juli 2020.

De raad voornoemd,

De griffier

Mw. B. van der Wijst-Triepels

De voorzitter

dhr. ing. E. Geurts