Organisatie | Dordrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Bestrijding Onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht |
Citeertitel | Subsidieregeling Bestrijding Onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2020 | nieuwe regeling | 29-09-2020 |
Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;
gezien het voorstel inzake Vaststellen Subsidieregeling Bestrijding Onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht;
overwegende dat de Dordtse onderwijsvisie 2020-2030 is vastgesteld op 7 oktober 2019;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 t/m 4 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht;
vast te stellen de navolgende Subsidieregeling Bestrijding Onderwijsachterstanden gemeente Dordrecht
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
VE-peuteropvang: een peuteropvang waar gebruik wordt gemaakt van VE-programma's, voldoet aan de basisvoorwaarden voor de kwaliteit van de kinderopvang en de basisvoorwaarden voor de kwaliteit van voorschoolse educatie zoals opgenomen in de Wet Kinderopvang en is ingeschreven als VE-locatie in het LRK;
Hoofdstuk 2: Procedurele bepalingen
Het college kan, afhankelijk van de genoemde opties per hoofdstuk, op grond van deze regeling de volgende subsidies verstrekken:
Artikel 4 – Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verlenen aan:
de houder van een kindercentrum voor de inzet van VE-thuis, of vergelijkbare programma's voor peuters, ter bevordering van hun onderwijskansen, met het accent op het vergroten van de woordenschat en het bevorderen van een ondersteunend en stimulerend gezinsklimaat door scholing, vervangingsuren van pedagogisch medewerkers of de aanschaf van themaboekjes en werkmaterialen;
In afwijking op het bepaalde in artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht kan ook een natuurlijk persoon een subsidie vanaf € 20.000,- tot € 100.000,- aanvragen.
Hoofdstuk 3 – Subsidie voor investeringen in kwaliteit VE
Artikel 9 – Hoogte van de subsidie voor investeringen in de kwaliteit van VE
Het college stelt jaarlijks het bedrag per VE-groep vast dat kan worden aangevraagd als vergoeding voor investeringen in de kwaliteit van VE op:
Artikel 10 – Aanvullende aanvraageisen
Hoofdstuk 4 – Subsidie voor uren VE- en reguliere peuteropvang
Artikel 12 – Hoogte van de subsidie
voor doelgroeppeuters in de dagopvang van 2,5 - 4 jaar: 320 uren per jaar maal het hogere subsidietarief voor doelgroeppeuters; deze subsidie is alleen beschikbaar indien de peuter in de periode direct voor de leeftijd van 2,5 jaar aantoonbaar over minder dan drie verschillende dagen per week hele dagopvang afnam en vanaf 2,5 jaar contractueel tenminste 640 uren per jaar afneemt, verdeeld over tenminste drie verschillende dagen per week;
Onverminderd artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk geweigerd indien de aanvrager de kosten als bedoeld in artikel 12 bij de ouders van de kinderen in rekening kan brengen op basis van de Wet kinderopvang.
Hoofdstuk 5 – Subsidie voor (Internationale) schakelklassen
Artikel 17 – Hoogte van de subsidie
Internationale schakelklassen bieden kinderen de hele week ondersteuning in de Nederlandse taal als tweede taal. Een ISK kan maximaal 100% van 1 fte subsidie per klas ontvangen. Daarnaast kan een ISK subsidie krijgen voor het vervoer van leerlingen en eventuele extra huurkosten. Ook kan subsidie ontvangen worden voor de aanschaf van extra materiaal en het organiseren van activiteiten (samen maximaal €1.200,- per klas).
Artikel 18 – Aanvullende aanvraageisen
Artikel 19 – Subsidieverplichtingen
De binnenschoolse schakelklas is bedoeld voor leerlingen met aantoonbare leerpotentie. Dit houdt in dat zij op de taaltoetsen C, D of E scoren (dan wel IV of V) en een discrepantie laten zien tussen taal- en rekenprestaties en/of van wie de leerkracht vermoedt dat de leerling een concrete leerpotentie heeft door gedurende één schooljaar intensieve taalondersteuning aan te bieden, met eventueel de mogelijkheid voor nazorg het jaar na de schakelklas.
Hoofdstuk 6 – Aanvullende programma's t.b.v. onderwijs, kennisontwikkeling en –deling en incidentele activiteiten
Artikel 20 - Hoogte van de subsidie
Artikel 21– Beoordelingscriteria
Alle soorten aanvragen voor deze subsidievorm worden beoordeeld volgens de volgende criteria:
Onverminderd artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht kan de aanvraag geheel of gedeeltelijk geweigerd worden indien de activiteit op basis van een andere subsidieregeling in aanmerking komt voor subsidie.
Hoofdstuk 7 – Verantwoorden subsidie
Artikel 23 – Aanvullende verantwoordingseisen
In aanvulling op de Algemene subsidieverordening Dordrecht legt de subsidieaanvrager verantwoording af over: