Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
West Betuwe

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWest Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020)
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Adviesraad sociaal domein West Betuwe 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-10-202001-10-2020nieuwe regeling

30-09-2020

gmb-2020-258140

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020)

De raad van de gemeente West Betuwe;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 augustus 2020,

 

besluit vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020.

 

Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening en de daarop gebaseerde nadere regelgeving wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviesraad Sociaal Domein: de door de gemeenteraad van West Betuwe ingestelde Adviesraad Sociaal Domein

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe;

  • c.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe;

  • d.

    doelgroep: ingezetenen die een aantoonbaar belang hebben bij de voorbereiding van het beleid en het vaststellen van plannen betreffende het sociaal domein in de gemeente West Betuwe;

  • e.

    gemeente: de gemeente West Betuwe;

  • f.

    kartrekker: de voorzitter van een specialistengroep;

  • g.

    beleid sociaal domein: de beleidsvelden die voortvloeien uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet;

  • h.

    specialistengroep: aantal leden van de Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe die zich bezig houden met (verdiepen in) een specifiek onderwerp / thema en de Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe op de hoogte houden van de ontwikkelingen met betrekking tot het thema / onderwerp;

  • i.

    werkgebied: het grondgebied van de gemeente West Betuwe.

Artikel 2 Doel en reikwijdte

  • a.

    De Adviesraad Sociaal Domein is een onafhankelijk adviesorgaan en heeft als doel om vanuit het perspectief van de inwoner met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid op het terrein van het sociaal domein. Dit gebeurt door daarbij in het bijzonder aandacht te geven aan het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van de inwoners van de gemeente West Betuwe.

  • b.

    Deze verordening regelt de taak, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe.

  • c.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt in overleg met de adviseur sociaal domein, het aanspreekpunt van de Adviesraad, een jaaragenda op die gebaseerd is op de bestuurlijke gemeentelijke agenda. Deze agenda is dynamisch en wordt na afstemming door de Adviesraad vastgesteld.

Taken en bevoegdheden

Artikel 3 Taak en bevoegdheden

  • 1.

    Er is binnen het werkgebied van de gemeente één Adviesraad Sociaal Domein als voortvloeisel uit de verplichting van de gemeente tot burger- en cliëntparticipatie op basis van het beleid sociaal domein.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid en plannen op het terrein van het beleid sociaal domein.

  • 3.

    Voorafgaand aan het uitbrengen van het advies kan de Adviesraad Sociaal Domein inwoners, de gebiedsmakelaars en andere netwerken in de gemeente betrekken om tot een breed gedragen advies te komen.

  • 4.

    De Adviesraad Sociaal Domein functioneert onafhankelijk van de gemeente.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die betrekking hebben op individuele personen of individuele organisaties. Evenmin heeft de Adviesraad Sociaal Domein adviesrecht inzake personeels-en organisatiebeleid en uitvoering van de contracten ten behoeve van de individuele voorzieningen.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein mag geen individuele cliënten bijstaan in rechtsprocedures voortkomend uit besluiten in het kader van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet genomen door de gemeente.

  • 7.

    Het college betrekt de adviezen, uitgebracht door de Adviesraad Sociaal Domein, bij de besluitvorming.

  • 8.

    De Adviesraad Sociaal Domein is verplicht tot geheimhouding van stukken totdat deze openbaar zijn. Deze geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.

  • 9.

    De geheimhouding vervalt niet door de beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 10.

    De Adviesraad Sociaal Domein brengt voor 1 mei van het volgende kalenderjaar een jaarverslag uit. Hierin zijn ten minste de in het betreffende kalenderjaar gevraagde en ongevraagde adviezen opgenomen.

  • 11.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft de mogelijkheid om eenmaal per jaar een openbare vergadering uit te schrijven.

  • 12.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft de mogelijkheid om per beleidsveld werkgroepen in te stellen die thema’s uitwerken of voorbereiden. De bemensing van de werkgroepen kan variëren, afhankelijk van het onderwerp.

  • 13.

    Vergaderingen van een werkgroep zijn niet openbaar. Vergaderingen kunnen worden bijgewoond door alle leden van de Adviesraad Sociaal Domein en, op uitnodiging, ter zake deskundigen.

  • 14.

    De leden van de werkgroep worden aangewezen door de Adviesraad Sociaal Domein en zij wijzen uit hun midden een gespreksleider aan. De gesprekspartner voor het college blijft de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 4 Advisering en adviestermijnen

  • 1.

    Het college betrekt de Adviesraad Sociaal Domein in een vroegtijdig stadium bij de ontwikkeling van beleid en evaluatie binnen het beleid sociaal domein.

  • 2.

    Het college legt onderwerpen op het terrein van het sociaal domein middels een schriftelijke adviesaanvraag voor aan de Adviesraad Sociaal Domein. Het college doet dit op een zodanig tijdstip dat de advisering een daadwerkelijke invloed kan hebben op de besluitvorming.

  • 3.

    Het advies wordt uiterlijk twee weken voor de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein gevraagd en binnen uiterlijk vier weken na de vergadering uitgebracht zodat het van invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 4.

    De Adviesraad Sociaal Domein brengt haar advies schriftelijk uit aan het college. Duidelijk wordt aangegeven waarvoor het advies bedoeld is.

  • 5.

    Het college deelt binnen zes weken na ontvangst van het advies, schriftelijk, aan de Adviesraad Sociaal Domein mee wat zij met het gevraagde advies doet.

  • 6.

    Het advies van de Adviesraad Sociaal Domein en de reactie van het college daarop wordt door het college ter kennis gebracht aan de raad.

  • 7.

    In het geval dat het college in een voorstel afwijkt van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein, wordt dit bij het voorstel vermeld. Tevens geeft het college daarbij aan om welke reden(en) wordt afgeweken van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 8.

    De Adviesraad Sociaal Domein krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan.

  • 9.

    Als de Adviesraad Sociaal Domein van oordeel is dat een advies niet binnen de van toepassing zijnde termijn kan worden gegeven geeft zij dit, binnen twee weken na de vergadering waarbij de adviesaanvraag is binnengekomen onder opgave van redenen, aan en wordt in overleg met het college zo spoedig mogelijk een nieuwe termijn bepaald.

  • 10.

    Als de Adviesraad Sociaal Domein besluit een gevraagd advies niet uit te brengen, geeft zij daarvan onverwijld schriftelijk kennis aan het college onder opgave van redenen.

  • 11.

    Het college verstrekt geen informatie aan de Adviesraad Sociaal Domein over individuele personen.

  • 12.

    De vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn niet openbaar. De gevraagde adviezen die door de Adviesraad Sociaal Domein worden uitgebracht zijn wel openbaar.

  • 13.

    De gevraagde adviezen worden door het college gemonitord om te bepalen wat er met de inbreng van de adviezen is gebeurd.

  • 14.

    De Adviesraad Sociaal Domein communiceert actief naar buiten zodat de inwoners van de gemeente bekend raken met de activiteiten en adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein. De gemeente biedt hiervoor digitale ruimte aan op de gemeentelijke website en draagt bij aan de totstandkoming van een folder over de raad.

Artikel 5 Werkwijze bij ongevraagd advies

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan ongevraagd schriftelijk advies uitbrengen aan het college. Duidelijk wordt aangegeven waarop het advies betrekking heeft.

  • 2.

    Het college deelt binnen zes weken na ontvangst van het advies, schriftelijk, aan de Adviesraad Sociaal Domein mee wat zij met het ongevraagde advies doet.

  • 3.

    De ongevraagde adviezen die door de Adviesraad Sociaal Domein worden uitgebracht zijn openbaar.

  • 4.

    De ongevraagde adviezen worden door het college gemonitord om te bepalen wat er met de inbreng van de adviezen is gebeurd.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein communiceert actief naar buiten zodat de inwoners van de gemeente West Betuwe bekend zijn met de activiteiten en adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein.

Samenstelling

Artikel 6 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit minimaal 5 en maximaal 15 leden en een onafhankelijk voorzitter.

  • 2.

    Bij de benoeming van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein wordt recht gedaan aan een evenredige afspiegeling van de diverse doelgroepen binnen het sociaal domein om een zo breed mogelijk draagvlak voor de Adviesraad Sociaal Domein na te streven.

  • 3.

    Het college benoemt en ontslaat de leden en de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 4.

    De voorzitter is onafhankelijk en heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, houdt overzicht, is procesgericht en is een bindende factor binnen de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 5.

    De voorzitter, die geen deel uitmaakt van de Adviesraad Sociaal Domein en geen stemrecht heeft, wordt in samenspraak tussen de gemeente en de Adviesraad Sociaal Domein via een sollicitatieprocedure geworven.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter (vicevoorzitter) aan.

  • 7.

    De voorzitter wordt bij ziekte of afwezigheid vervangen door de plaatsvervangend voorzitter.

  • 8.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden op persoonlijke titel benoemd. Zij hebben zitting in de Adviesraad Sociaal Domein zonder last of ruggenspraak.

  • 9.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn onafhankelijk en hebben geen zakelijke binding met de gemeente c.q. de gemeentelijke organisatie.

  • 10.

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein en de voorzitter zijn inwoner van de gemeente West Betuwe.

  • 11.

    Een lid van de Adviesraad Sociaal Domein kan niet tevens lid zijn van het college van burgemeester en wethouders, lid van de gemeenteraad of een commissie van de gemeenteraad dan wel medewerker zijn van de gemeente West Betuwe.

Artikel 7 Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden

  • 1.

    Benoeming van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein door het college gebeurt bij voorkeur op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    De selectiegesprekken met de boogde onafhankelijk voorzitter worden gehouden door de gemeente.

  • 3.

    De selectiegesprekken met de boogde leden van het dagelijks bestuur van de Adviesraad Sociaal Domein worden gehouden door de gemeente en de onafhankelijk voorzitter.

  • 4.

    De selectiegesprekken met de kandidaat leden worden gehouden door een selectiecommissie bestaande uit een vertegenwoordigers vanuit de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 5.

    De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van een vooraf door het college vastgestelde profielschets.

  • 6.

    De zittingsduur van de voorzitter en de leden van de Adviesraad Sociaal Domein bedraagt maximaal vier jaar.

  • 7.

    De voorzitter en de leden kunnen na afloop van één periode eenmaal voor eenzelfde zittingsperiode worden herbenoemd.

  • 8.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein kan tussentijds worden beëindigd:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door intrekking van de benoeming door het college wanneer hij of zij de geheimhoudingsplicht, bedoeld in artikel 86 van de gemeentewet schendt of op voorstel van de Adviesraad Sociaal Domein wegens disfunctioneren van het lid, als dit voorstel bij meerderheidsbesluit en met reden omkleed wordt genomen;

  • 9.

    De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen en geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein. Een afschrift gaat naar het college.

  • 10.

    Als een lid tussentijds aftreedt dan wordt er door de Adviesraad Sociaal Domein een nieuw lid geworven welke wordt benoemd door het college.

  • 11.

    Aftredende leden blijven, zo mogelijk, hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien. Dit geldt niet ingeval van ontslag op grond van disfunctioneren.

  • 12.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt een rooster van aftreden op. Daarbij wordt gelet op een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing.

Artikel 8 Taken voorzitter

Tot de taken van de voorzitter behoren:

  • a.

    het opstellen van de agenda in samenspraak met de leden van de Adviesraad Sociaal Domein;

  • b.

    het bepalen van dag en uur van de vergadering;

  • c.

    het leiden van de vergadering;

  • d.

    het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen en stemmingen;

  • e.

    zorg dragen voor een jaarlijkse evaluatie van het functioneren binnen de Adviesraad Sociaal Domein;

  • f.

    het extern vertegenwoordigen van de Adviesraad Sociaal Domein;

  • g.

    het ondertekenen van uitgaande stukken van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 9 Vergaderingen, middelen en faciliteiten

  • 1.

    De vergoedingen voor de leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn afgestemd op het bijwonen van maximaal 10 reguliere vergaderingen, het bijwonen van maximaal 14 werkgroep vergaderingen en het bijwonen van maximaal 4 themabijeenkomsten per kalenderjaar.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein komt maximaal 10 keer per kalenderjaar bij elkaar. De data van de vergaderingen zijn gelijktijdig met de data van de raadsvergaderingen in verband met de openstelling van het gemeentehuis.

  • 3.

    Het college stelt aan de Adviesraad Sociaal Domein een werkbudget beschikbaar waaruit zij de kosten, voortkomend uit de uitoefening van haar taken, dient te bekostigen. Tot deze vergoeding behoren:

    • a.

      vergoeding voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen;

    • b.

      reiskosten;

    • c.

      kosten voor het raadplegen van deskundigen en het inwinnen van advies;

    • d.

      kosten voor deskundigheidsbevordering gebaseerd op een persoonlijk ontwikkelingsplan;

    • e.

      kosten voor website en lidmaatschap (koepel)organisaties.

  • 4.

    Aan de Adviesraad Sociaal Domein wordt de mogelijkheid geboden om te experimenteren om hun nieuwe rol en werkwijze te kunnen uitvoeren.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein organiseert maximaal 4 themabijeenkomsten per kalenderjaar. Hierbij wordt beoordeeld of het aantal van vier bijeenkomsten een haalbare en reële optie is. Het doel en het beoogde resultaat van de te organiseren themabijeenkomst wordt helder geformuleerd. Bij het organiseren van een themabijeenkomst neemt de Adviesraad Sociaal Domein vooraf contact op met de gebiedsmakelaar(s) om helder te krijgen welke sleutelfiguren/inwoners tijdens deze themabijeenkomst een rol kunnen hebben.

  • 6.

    Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein in staat om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen vervullen. Het betreft hier ook het aanbieden van informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De Adviesraad Sociaal Domein kan ook zelf om informatie aan het college verzoeken.

  • 7.

    Vanuit het ambtelijk apparaat van de gemeente kan ambtelijke ondersteuning aan de Adviesraad Sociaal Domein worden geboden. De ambtelijke ondersteuning faciliteert de Adviesraad Sociaal Domein in de informatievoorziening en brengt hen in contact met inhoudelijke deskundige ambtenaren.

  • 8.

    De ambtelijke ondersteuning is geen lid van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 9.

    De Adviesraad Sociaal Domein dient jaarlijks voor 1 april een aanvraag voor een werkbudget en een begroting in bij de gemeente voor het daaropvolgende kalenderjaar.

  • 10.

    De hoogte van het werkbudget wordt door het college vastgesteld.

  • 11.

    Over het afgelopen kalenderjaar wordt jaarlijks door de Adviesraad Sociaal Domein voor 1 mei verantwoording afgelegd over de besteding van het werkbudget.

  • 12.

    De gemeente stelt kosteloos aan de Adviesraad Sociaal Domein vergaderruimte in het gemeentehuis beschikbaar.

  • 13.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan in overleg één of meer ambtenaren van de gemeente en/of derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een nadere toelichting op beleidsontwikkelingen.

  • 14.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en / of advies.

Slotbepalingen

Artikel 10 Onvoorziene zaken

In de gevallen waarin deze Verordening niet voorziet beslist het college, gehoord de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 11 Huishoudelijk reglement

Met inachtneming van deze verordening stelt de Adviesraad Sociaal Domein een huishoudelijk reglement vast waarin de eigen werkwijze wordt uitgewerkt en vastgelegd. Het college ontvangt een afschrift van het Huishoudelijk reglement.

Artikel 12 Wijziging of intrekking verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de Adviesraad Sociaal Domein daarover is gehoord.

Artikel 13 Inwerkingtreding en vervallen oude verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking een dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 oktober 2020.

  • 2.

    Alsdan vervalt de Verordening Adviesraad sociaal domein West Betuwe 2019 door de raad vastgesteld op 15 januari 2019.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe 2020.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van 30 september 2020,

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting  

Algemeen

De gemeente West Betuwe heeft een Adviesraad Sociaal Domein die het college adviseert over beleid gericht op het sociaal domein. De taken van de Adviesraad Sociaal Domein en de reikwijdte van haar bevoegdheden zijn vastgelegd in een verordening. Zowel in de Wmo2015 als de Jeugdwet en Participatiewet is voorgeschreven dat er een cliënten- en/of inwonersvertegenwoordiging moet zijn.

  • v

    Op basis van de Wmo2015 en de Participatiewet stelt de gemeenteraad bij verordening regels over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de betreffende wet.

  • v

    In de Jeugdwet is hierover niets geregeld, maar bij de behandeling in de Tweede Kamer bleek dat het wel de intentie is om net als bij de Wmo, cliënten of hun vertegenwoordigers te betrekken bij het beleid in het kader van de Jeugdwet.

Voor wat betreft de Participatiewet is dit bij Werkzaak Rivierenland geregeld via de cliëntenraad Werkzaak Rivierenland. De gemeente is in deze raad vertegenwoordigd. In het verlengde hiervan wordt er dan ook geen advies gevraagd aan de Adviesraad Sociaal Domein West Betuwe over beleidsontwikkelingen die een relatie hebben met de Participatiewet. Uitzondering hierop is het minimabeleid dat door de gemeente wordt vormgegeven en uitgevoerd dan wel uit naam van de gemeente wordt uitgevoerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Met beleid sociaal domein wordt in deze verordening de onderwerpen bedoeld uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo2015), de Participatiewet en de Jeugdwet bedoeld. Aan onderwerpen binnen deze wetten kan worden gedacht aan basismobiliteit, toegankelijkheid, het minimabeleid en begeleiding op grond van de Jeugdwet dan wel Wmo2015.

 

Artikel 2 Doel en reikwijdte

Behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 3 Taak en bevoegdheden

De belangrijkste taak van de Adviesraad Sociaal Domein is te beoordelen of inwoners op basis van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein voldoende kunnen meedoen aan de lokale samenleving.

Deze taak kan op twee niveaus worden uitgevoerd:

  • »

    Beleidsmatig niveau: meedenken, meepraten en adviseren over voorgenomen beleid.

  • »

    Uitvoerend niveau: monitoren en signaleren hoe het vastgestelde gemeentelijk beleid in de praktijk werkt. Dit op basis van signalen die ze vanuit de achterbannen ontvangt.

De Adviesraad Sociaal Domein heeft de vrijheid om zich te laten voeden door de samenleving. Het is aan de Adviesraad Sociaal Domein om invulling te geven aan de inhoudelijke voorbereiding van de adviezen en de opstelling van communicatie (brieven / flyers en dergelijke).

 

De Adviesraad Sociaal Domein heeft geen rol daar waar het gaat om / over individuele casuïstiek dan wel organisaties. Zoals hierboven aangegeven is de belangrijkste taak van de Adviesraad Sociaal Domein om te beoordelen of inwoners van de gemeente West Betuwe op basis van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein voldoende kunnen meedoen aan de lokale samenleving. In het verlengde hiervan heeft zij geen rol in personeels-en organisatiebeleid en uitvoering van de contracten ten behoeve van de individuele voorzieningen.

 

De stukken die ter adviesaanvraag aan de Adviesraad Sociaal Domein worden aangeboden zijn nog niet vastgesteld door het college en derhalve niet openbaar. Om deze reden is er sprake van geheimhouding.

 

Artikel 4 Advisering en adviestermijn

De Adviesraad Sociaal Domein wordt tijdig door het college geïnformeerd wanneer er advies wordt gevraagd. De adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn niet bindend. Het college kan afwijken van het advies.

Wanneer afgeweken wordt van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Adviesraad Sociaal Domein. Dit gebeurt schriftelijk.

De vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein zijn, gelet op de aard van de stukken die ter advisering aan hen worden voorgelegd, niet openbaar.

De Adviesraad Sociaal Domein kan jaarlijks eenmaal een openbare vergadering uitschrijven waarbij vooraf met de gemeente wordt kortgesloten welke onderwerpen er worden geagendeerd.

 

Artikel 5 Werkwijze bij ongevraagd advies

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 6 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • »

    De voorzitter heeft een onafhankelijke positie, is het gezicht naar buiten en het aanspreekpunt voor de gemeente. Omdat van een onafhankelijk voorzitter bepaalde kwaliteiten worden verwacht om o.a. de Adviesraad Sociaal Domein te laten ontwikkelen voert de gemeente de selectiegesptrekken met de kandidaten voor deze functie.

  • »

    De leden worden benoemd op persoonlijke titel, wat wil zeggen dat de leden niet vervangbaar zijn. De verordening kent geen plaatsvervangende leden.

  • »

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt in samenspraak met de gemeente een profielschets op voor de leden en voor de functie van voorzitter. Werving vindt plaats via plaatsing van het functieprofiel op zowel de gemeentelijke website als die van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • »

    In de Adviesraad Sociaal Domein mogen geen vertegenwoordigers zitting nemen namens zorginstellingen, corporaties e.d., maar ook geen beroepskrachten van welzijnsstichtingen, vrijwilligerscentrales, etc. die onder het beleid van de gemeente vallen. Dit in verband met mogelijke belangenverstrengeling.

 

Artikel 7 Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden

  • »

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden benoemd door het college en treden na een zittingsperiode van vier jaar af. Zij zijn eenmalig herbenoembaar. Nieuwe leden worden benoemd op basis van een sollicitatiegesprek en profielschets. Als tussentijds leden aftreden vindt benoeming, door het college, van nieuwe leden plaats op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • »

    De Adviesraad Sociaal Domein bepaalt, voordat de vacature voor een nieuw lid wordt opengesteld, aan welke competenties het nieuwe lid dient te voldoen. Hiervoor is het opgestelde functieprofiel de basis.

 

Artikel 8 Taken voorzitter

De voorzitter leidt de vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein. Bij afwezigheid van de voorzitter worden diens taken overgenomen door de vicevoorzitter. Deze wordt door de leden van de Adviesraad Sociaal Domein, binnen de leden, gekozen.

De voorzitter stelt de agenda op in samenspraak met de leden. Dit gebeurt trapsgewijs wat wil zeggen dat de voorzitter samen met een afvaardiging (DB / agendacommissie) de agenda voorbereid.

 

Artikel 9 Vergaderingen, middelen en faciliteiten

  • »

    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein ontvangen een vergoeding voor o.a. het bijwonen van maximaal 10 reguliere vergaderingen, het bijwonen van maximaal 14 werkgroep vergaderingen en voor het bijwonen van maximaal 4 themabijeenkomsten per kalenderjaar. Naast de aanwezigheid bij deze vergaderingen is deze vergoeding tevens bestemd voor de inzet van de leden.

  • »

    Het begrip vergoeding die in deze verordening is opgenomen is voor de belastingdienst niet doorslaggevend om aan te merken als een vrijwilligersvergoeding in de zin van de belastingwetgeving. Belastingwetgeving gaat voor de verordening.

  • »

    De Adviesraad Sociaal Domein bepaalt binnen het werkbudget de hoogte van deze vergoeding, waarbij het aan de Adviesraad Sociaal Domein is om te bepalen welke maatstaven hiervoor worden gebruikt.

  • »

    Voor de gezamenlijke vergadering wordt gebruik gemaakt van de vergaderruimte in het gemeentehuis. Deze wordt kosteloos beschikbaar gesteld door de gemeente.

  • »

    Het toe te kennen werkbudget heeft naast de vergoeding voor de leden betrekking op meerdere aspecten.

  • »

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft de mogelijkheid beleidsadviseurs uit te nodigen bij de vergaderingen om de Adviesraad Sociaal Domein te informeren over actuele onderwerpen die spelen in het sociaal domein en over onderwerpen waarover het advies van de Adviesraad Sociaal Domein zal worden gevraagd.

 

Artikel 10 Onvoorziene zaken

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 11 Huishoudelijk reglement

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 12 Wijziging of intrekking van de verordening

Op het moment dat de gemeente van mening is dat de verordening Adviesraad Sociaal Domein moet worden aangepast dan wel wordt ingetrokken dan wordt de Adviesraad Sociaal Domein hierbij betrokken.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 14 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.