Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Verdringingstoets STiP-regeling Den Haag 2020 |
Citeertitel | Beleidsregel Verdringingstoets STiP-regeling Den Haag 2020 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Beleidsregel Verdringingstoets STiP-regeling Den Haag 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2020 | 01-07-2020 | nieuwe regeling | 28-09-2020 | SZW/SZW/10025355 |
In deze beleidsregel maakt het college gebruik van de bevoegdheid om uniforme regels vast te stellen met betrekking tot een tweetal onderwerpen uit de STiP-regeling Den Haag 2020.
Het gaat daarbij om het zogeheten ‘’toetsingskader verdringing’’ (artikel 3.1 onder f en artikel 4.1 onder f van de regeling). Voorkomen moet worden dat het gesubsidieerd werk het bestaande werk gaat vervangen. Dit betekent dat de STiP-banen de bestaande dienstverbanden niet vervangt, zodat mensen niet onnodig werkloos worden. Het doel van de STiP-banen is dat het gaat om additioneel werk en niet moet leiden tot arbeidsverdringing en concurrentievervalsing. Daarnaast wenst het college uniforme regels vast te stellen inzake de beoordeling of voorzetting van de subsidie in het belang is van de re-integratie van de voorgedragen persoon.
Voor wat betreft het toetsingskader verdringing wordt alvast aansluiting gezocht bij het wetsontwerp ‘Wet verdringingstoets’ kamerstuknummer 34325. In dit wetsontwerp moet een gemeente toetsen of:
Is er sprake van een of meerdere van bovenvermelde situaties dan zal er geen voordacht plaatsvinden c.q. zal de subsidie worden geweigerd.
Artikel 2. Uitgangspunten verdringingstoets
Het doel van dit wetsvoorstel is om mensen met een bijstandsuitkering meer kansen te bieden op een echte, betaalde baan en werknemers in loondienst en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) te beschermen tegen oneerlijke concurrentie door de inzet van onbetaalde krachten. Het rijk wil deze ongewenste verdringing tegengaan. Daarbij moet worden opgemerkt dat zeker niet al het onbetaald werk dat door mensen met een uitkering wordt gedaan, gezien wordt als verdringing.
Dit wetsvoorstel is aangenomen door de Tweede Kamer op 21 februari 2017. De Eerste Kamer heeft op 6 maart 2018 met de initiatiefneemster en met de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gedebatteerd over het voorstel. Het wetsvoorstel is in verband met aanvullend onderzoek naar de omvang van verdringing via de Participatiewet voorlopig aangehouden. Deze beleidsregel en zijn artikelen is in lijn met het ingediende wetsvoorstel.
Artikel 3. Toetsingskader verdringingstoets
STiP-banen leveren een bijdrage aan het opdoen van werkervaring en hebben als belangrijk uitgangspunt dat ze niet mogen leiden tot concurrentievervalsing en (onaanvaardbare) verdringing van reguliere banen. Er is kort gezegd sprake van verdringing als er een situatie ontstaat dat anderen hun baan verliezen door de inzet of bemiddeling van werkzoekenden. De vraag is hoe we dit in de dagelijkse praktijk gaan toetsen. Het idee is om hiervoor een uniform kader af te spreken waarbinnen elk aanbod vooraf wordt getoetst, zonder bureaucratische procedures.
Dit toetsingskader biedt naar verwachting voldoende houvast om het aanbod goed te kunnen beoordelen. Het instellen van een toetsingscommissie (met externe vertegenwoordiging) wordt daarom niet nodig geacht. Indien blijkt dat een organisatie vooraf onjuiste gegevens heeft verstrekt, of gemaakte afspraken in het kader van de verdringingstoets niet nakomt, dan wordt de organisatie hierop aangesproken en kan indien nodig de samenwerking worden beëindigd.
Indien noodzakelijk kan het college in bijzondere gevallen afwijken van de artikelen van deze regeling als maatwerk geleverd moet worden.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit vast te stellen de Beleidsregel Verdringingstoets STiP-regeling Den Haag 2020:
In deze beleidsregel betekent:
- vervanging van betaalde arbeid tegen tenminste het wettelijk minimumloon door arbeid die wordt verricht door personen met een uitkering op grond van deze wet of de Werkloosheidswet, zonder loon of tegen een loon of een vergoeding dat lager is dan het wettelijk minumumloon.
- oneerlijke concurrentie die aantoonbaar leidt tot slechtere werkomstandigheden van andere personen die voor dezelfde organisatie werkzaam zijn.
Artikel 2. Uitgangspunten verdringingstoets
Uitgangspunten waaraan moet worden getoetst of werkzaamheden leiden tot verdringing van betaalde arbeid luiden als volgt: van verdringing op de arbeidsmarkt is sprake indien:
Artikel 3. Toetsingskader verdringingstoets
Er is geen sprake van verdringing als:
Het college kan een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover van toepassing, gelet op het belang om personen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt via gesubsidieerde arbeid werkervaring op te laten doen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juli 2020.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel Verdringingstoets STiP-regeling Den Haag 2020.
Deze beleidsregel wordt bekend gemaakt door plaatsing in het digitaal gemeenteblad.
Het college van burgemeester en wethouders,
Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten.
Op grond van hoofdstuk 1.6 van de mandaatregeling gemeente Den Haag (mandaatbesluit BSW/2018/132)