Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://wetten.overheid.nl/zoeken

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-20231e wijziging

18-04-2023

gmb-2023-154699

06-10-202021-04-2023nieuwe regeling

29-09-2020

gmb-2020-254782

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht

De raad van de gemeente Stichtse Vecht,

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 7 september 2020;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht

 

 

Artikel 1 Instelling commissie

Er is een werkgeverscommissie die de invulling van het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame medewerkers.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 2.

    De werkgeverscommissie is bevoegd te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 3.

    De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel sub volmacht verlenen aan de griffier.

  • 5.

    De griffier beheert, onder verantwoordelijkheid van de werkgeverscommissie, de raming en de uitgaven van de werk- en opleidingsbudgetten van de raad.

 

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en drie andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant en adviseur.

 

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden vanwege de belangen als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid onder e of lid 4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie. Op dat tijdstip vervalt de ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Stichtse Vecht’ vastgesteld op 31 mei 2011 en gewijzigd op 31 januari 2017.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht'.

 

 

29 september 2020

Griffier Voorzitter

mw. B. Espeldoorn-Bloemendal drs. A.J.H.T.H. Reinders

TOELICHTING

 

Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 gemeente Stichtse Vecht

 

Algemeen

 

Aanleiding voor wijziging van de verordening voor de werkgeverscommissie is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en de Aanpassingswet Wnra die op 1 januari 2020 in werking zijn getreden. De Wnra heeft ten doel de rechtspositie van de ambtenaren zoveel mogelijk gelijk te stellen aan die van werknemers in de private sector, die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst.

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij de werkgever van de griffie en het college voor zijn organisatie. De raad gaat niet over de CAO gemeenten (de Cao Gemeenten geldt direct voor griffiepersoneel). Ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en overig griffiepersoneel is de afspraak gemaakt dat voor het griffiepersoneel dezelfde regelingen gelden als voor het overig gemeentepersoneel. Het vaststellen van integriteitsbeleid voor griffiepersoneel (dit is een verplichting op grond van de Ambtenarenwet 2017) ligt bij de raad. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap de bevoegdheden voor het nemen van personele besluiten op grond van artikel 107e Gemeentewet delegeert aan de werkgeverscommissie. Het vaststellen van griffie specifieke rechtspositieregelingen wordt niet gedelegeerd.

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Instelling commissie

 

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 2 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap van de raad horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het toepassen van de gesprekscyclus met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant of adviseur.

Artikel 4 Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de raad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

Het zal voorkomen dat in de werkgeverscommissie zaken aan de orde zijn die direct op de griffier betrekking hebben. Uiteraard kan de commissie bepalen dat de beraadslagingen buiten aanwezigheid van de griffier zullen plaatsvinden. In dat geval maakt de commissie zelf afspraken over de verslaglegging. De raad, en derhalve ook de werkgeverscommissie, heeft op grond van het bepaalde in artikel 33 lid 1 Gemeentewet recht op ambtelijke bijstand. Het bepaalde dat de griffier met de gemeentesecretaris afspraken maakt over ondersteuning is in lijn met de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikelen 6 en 7 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 8, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 10 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden, 12 Inwerkingtreding en 13 Citeertitel.

De inhoud van deze artikelen spreken voor zich.