Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over de ambtelijke welstandstoets [Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020]

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over de ambtelijke welstandstoets [Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020]
CiteertitelBeleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 6.2, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-11-2020wijziging artt. 1,2 en 3

27-10-2020

gmb-2020-284388

2020-059198
06-10-202004-11-2020nieuwe regeling

25-08-2020

gmb-2020-254490

2020-031004

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over de ambtelijke welstandstoets [Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020]

Het college van de gemeente Den Helder;

 

gezien de wens om het adviesstelsel omgevingskwaliteit te moderniseren;

 

gelet op het bepaalde in artikel 6.2, lid 1 van het Besluit omgevingsrecht en artikel 4:81 en verder van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

 

De navolgende Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020 vast te stellen:

 

Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020

 

Inleiding

 

In de gemeente Den Helder is in het kader van de aanstaande invoering van de Omgevingswet een nieuwe Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit ingesteld. Deze commissie is belast met zowel de beoordeling van monumentale aspecten als de beoordeling van het uiterlijk van het bouwwerk. De commissie wordt conform de gedachte van de Omgevingswet in een beperkt aantal gevallen ingezet. De overige plannen zullen ambtelijk getoetst worden aan de redelijke eisen van welstand. Om deze werkwijze onder het huidig wettelijk kader te implementeren is deze beleidsregel opgesteld.

 

Huidig wettelijk kader

 

In artikel 2.1 lid 1 sub a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is bepaald dat voor het bouwen van een bouwwerk een omgevingsvergunning is vereist. In artikel 2.10 lid 1 sub d wordt bepaalt dat een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wordt geweigerd indien het uiterlijk of de plaatsing van het bouwwerk, beoordeeld naar de criteria in de welstandsnota, in strijd is met redelijke eisen van welstand, tenzij het bevoegd gezag van oordeel is dat de omgevingsvergunning niettemin moet worden verleend.

 

Op grond van artikel 6.2 van het Besluit omgevingsrecht (Bor) is het college van burgemeester en wethouders (B&W) niet verplicht om bij de welstandsbeoordeling van bouwplannen, advies te vragen aan de welstandscommissie of stadsbouwmeester. In gevallen waarin B&W het inwinnen van advies wel noodzakelijk achten, zijn zij gehouden deze advisering door de welstandscommissie of stadsbouwmeester te laten verrichten.

 

Gelet op het voorgaande is het van belang om expliciet te besluiten voor welke bouwplannen geen advies aan de welstandscommissie meer wordt gevraagd. Deze bouwplannen worden vanzelfsprekend nog wel aan de door de gemeenteraad vastgestelde welstandsnota getoetst, maar de toetsing zelf wordt verricht door B&W aangewezen ambtenaren. Een en ander is neergelegd in deze beleidsregel.

 

Hoofdstuk 1 Reikwijdte ambtelijke toets

Artikel 1 Objecten

 

  • 1.

    Voor de beoordeling van de volgende type bouwplannen of combinaties hiervan zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van de vigerende welstandsnota, vinden burgemeester en wethouders het niet noodzakelijk advies in te winnen bij de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit

  • a.

    Dakkappellen;

  • b.

    Dakopbouwen;

  • c.

    Balkons en Loggia’s;

  • d.

    Erf- of perceelafscheiding;

  • e.

    Rolhekken en – Luiken;

  • f.

    Reclame;

  • 2.

    Voor zover het bouwplan zoals bedoeld in het eerste lid tevens:

  • a.

    betrekking heeft op een Rijksmonument, provinciale monument, gemeentelijke monument of beeldbepalend pand, of;

  • b.

    is gelegen binnen het Beschermd Stadsgezicht De Stelling als bedoeld in hoofdstuk 3 van de vigerende welstandsnota en de daarbij behorende kaart ‘Beoordelingsniveaus;

vindt de beoordeling plaats door de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.

 

Artikel 2 Gebieden

 

  • 1.

    Voor de beoordeling van de bouwplannen die gelegen zijn in de volgende gebieden als bedoeld in hoofdstuk 3 en de daarbij behorende kaart ‘Gebiedstypering’ van de vigerende welstandsnota, vinden burgemeester en wethouders het niet noodzakelijk advies in te winnen bij de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit

  • a.

    Dorpskernen;

  • b.

    Historische centrumbuurten;

  • c.

    Vroegstedelijke woongebieden;

  • d.

    Planmatige woongebieden;

  • e.

    Haven- en bedrijventerreinen;

  • f.

    Gemengde voorzieningen;

  • g.

    Sport- en recreatieterreinen;

  • h.

    Landelijk gebied;

  • i.

    Duin en strand;

  • j.

    Verbindingsassen;

  • k.

    De Stelling.

  • 2.

    Voor zover het bouwplan gelegen is in een gebied zoals bedoeld in het eerste lid tevens betrekking heeft op een Rijksmonument, provinciale monument, gemeentelijke monument of beeldbepalend pand, vindt de beoordeling plaats door de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.

  • 3.

    Voor zover het bouwplan gelegen is in een gebied zoals bedoeld in het eerste lid en tevens is gelegen binnen het Beschermde Stadsgezicht De Stelling, als bedoeld in hoofdstuk 3 en de daarbij behorende kaart ‘Beoordelingsniveaus’, vindt de beoordeling plaats door de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.

 

Hoofdstuk 2 Advisering door Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit

Artikel 3 Advisering door Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit

 

Voor beoordeling van de volgende bouwplannen vinden burgemeester en wethouders het noodzakelijk advies in te winnen bij de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit

  • a.

    Bouwplannen die betrekking hebben op Rijksmonumenten, provinciale monumenten, gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden, als bedoeld in bijlage 3 van de vigerende welstandsnota;

  • b.

    Bouwplannen die zijn gelegen binnen het Beschermd Stadsgezicht De Stelling als bedoeld in hoofdstuk 3 van de vigerende welstandsnota en de daarbij behorende kaart ‘Beoordelingsniveaus';

  • c.

    Bouwplannen die zijn gelegen binnen het gebied Stadshart, als bedoeld in hoofdstuk 3 en de daarbij behorende kaart ‘Gebiedstypering’ van de vigerende welstandsnota, met uitzondering van de objecten zoals bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregel.

 

Hoofdstuk 3 Afwijkingsmogelijkheden

Artikel 4 Nader advies

 

In de gevallen als genoemd in artikel 1 en 2 kunnen burgemeester en wethouders, op het moment dat zij dat noodzakelijk achten en gemotiveerd aangeven waarom zij dit vinden, de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit inschakelen voor de begeleiding bij de planvorming en het inwinnen van advies.

 

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 5 Overgangsrecht

 

  • 1.

    Deze beleidsregel is niet van toepassing op een aanvraag om omgevingsvergunning, die is ingediend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregel en waarop op dat tijdstip nog niet is beschikt, voor zover:

  • a.

    de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit reeds heeft geadviseerd en het bouwplan ‘akkoord’ heeft bevonden;

  • b.

    de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit reeds heeft geadviseerd en het bouwplan ‘niet akkoord, tenzij wordt voldaan aan opmerking’ heeft bevonden en waarbij nader overleg niet noodzakelijk is;

  • 2.

    In afwijking van de artikelen 1 en 2 van deze beleidsregel geldt voor een aanvraag om omgevingsvergunning, die is ingediend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregel en waarop op dat tijdstip nog niet is beschikt, en waarbij de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit het bouwplan ‘niet akkoord’ heeft bevonden en nader overleg noodzakelijk is, dat het aangepaste bouwplan ter beoordeling wordt voorgelegd aan de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.

 

Artikel 6 Inwerkingtreding

 

De “Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020” treedt in werking met ingang van 6 oktober 2020.”

 

Artikel 7 Citeertitel

 

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: “Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020”.

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 25 augustus 2020.

Het college van de gemeente Den Helder,

Burgemeester,

Secretaris,

Toelichting bij de Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020

Inleiding

 

In de gemeente Den Helder is in het kader van de aanstaande invoering van de Omgevingswet een nieuwe Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit ingesteld. Deze commissie is belast met zowel de beoordeling van monumentale aspecten als de beoordeling van het uiterlijk van het bouwwerk. De commissie wordt conform de gedachte van de Omgevingswet in een beperkt aantal gevallen ingezet. De overige plannen zullen ambtelijk getoetst worden aan de redelijke eisen van welstand. Om deze werkwijze onder het huidig wettelijk kader te implementeren is de ‘Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020’ (hierna: beleidsregel) opgesteld.

 

Verdere algemene uitgangspunten

  • -

    Voor belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen worden vaak aanvullende instrumenten ingezet om de kwaliteit te waarborgen. De uitgangspunten worden dan geformuleerd en geïllustreerd in een Beeldkwaliteitplan. Om initiatiefnemers te steunen kan er ook een supervisor worden aangesteld. Supervisors (op dit moment (dd. 17-3-2020) Edzo Bindels voor het Stadshart en Willemsoord en Frank de Volder voor Willem Alexanderhof) zijn met name actief bij de begeleiding van initiatiefnemers in de planvorming in deze gebieden. Zij stellen ten aanzien van een initiatief een advies op, dat in de beoordeling door de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit of het Team Omgeving wordt meegenomen in de advisering.

  • -

    Het denken in mogelijkheden (ja, mits..) in plaats van beperkingen (nee, tenzij..) is een van de belangrijkste uitgangspunten in de Omgevingswet. Om hiervoor de ruimte te hebben is het belangrijk dat een initiatiefnemer samen met de overheid tot een plan komt dat toegevoegde waarde heeft voor de omgeving. Bij alle advisering over plannen met een grote impact die afwijken van de regels in het Omgevingsplan (tot 31-12-2020 bestemmingsplan en/of welstandsnota) wordt gestimuleerd om in vooroverleg tot overeenstemming te komen. Participatie met de betrokken omgeving is daarbij een noodzakelijk onderdeel. De gemeente faciliteert initiatiefnemers bij de uitvoering van deze participatie.

  • -

    De uitgangspunten voor omgevingskwaliteit worden onderdeel van de Omgevingsvisie gemeente Den Helder. Dit onderwerp wordt expliciet aan de orde gesteld in de communicatie en participatie ter voorbereiding op de omgevingsvisie.

Artikelsgewijze toelichting

Toelichting bij Artikel 1 en 2

 

Een groot deel van de advisering over omgevingskwaliteit wordt ambtelijk gedaan. Dit wordt geregeld in Artikel 1 en Artikel 2. Het beleid ten aanzien van omgevingskwaliteit wordt vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet integraal onderdeel van de omgevingsvisie en van het omgevingsplan. De Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit werkt vanaf inwerkingtreding van deze beleidsregel met een beperkt takenpakket, welke hieronder nader wordt toegelicht:

 

Toelichting bij Artikel 3

 

De Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit brengt altijd advies uit aan het college over plannen en aanvragen die betrekking hebben op monumenten (Rijks-, provinciaal en gemeentelijk) en het Beschermd Stadsgezicht De Stelling Den Helder (inclusief Willemsoord). Dit advies is een integrale beoordeling van monumentale aspecten, de omgeving van het monument en de omgeving van het Beschermd Stadsgezicht en het uiterlijk van bouwwerken.

 

Voor actuele lijsten van de monumenten binnen de gemeente Den Helder wordt in de Welstandsnota Den Helder 2015 – herziening 2020 verwezen naar de gemeentelijke website:

 

https://www.denhelder.nl/inwoner/product/rijksmonumenten

 

https://www.denhelder.nl/inwoner/product/provinciale-monumenten

 

https://www.denhelder.nl/inwoner/product/gemeentelijke-monumenten

 

Het Beschermd Stadsgezicht De Stelling Den Helder kent de volgende door de Rijksoverheid vastgestelde gebiedsaanduiding (schuin in rood gearceerd), welke ook in de Welstandsnota Den Helder 2015 – Herziening 2020 te vinden is:

 

 

Daarnaast brengt de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit altijd advies uit aan het college wat betreft het uiterlijk van bouwwerken voor plannen en aanvragen die betrekking hebben op beeldbepalende panden en het Stadshart (met uitzondering van de in Artikel 1 genoemde objecten). Voor een actuele lijst van beeldbepalende panden binnen de gemeente Den Helder wordt in de Welstandsnota Den Helder 2015 – herziening 2020 verwezen naar de gemeentelijke website:

 

https://www.denhelder.nl/inwoner/product/beeldbepalende-panden

 

Het Stadshart kent de volgende gebiedsaanduiding (in rood op de kaart hieronder), in lijn met de Welstandsnota Den Helder 2015 – herziening 2020:

 

 

Toelichting bij Artikel 4

 

Het college kan de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit wanneer zij dat nodig acht en de inschakeling motiveert om advies vragen bij plannen en/of aanvragen die belangrijk zijn voor de omgevingskwaliteit van Den Helder als geheel. Daarbij kan gedacht worden aan bijzondere landschappen, de entree van de stad en cultuurhistorisch waardevolle buurten. Daarnaast kan de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit worden ingeschakeld als onafhankelijk adviseur in geval van grote afwijkingen van de bestaande kaders, bezwaar/beroepzaken, excessen of op verzoek van de initiatiefnemer en/of belanghebbenden.