Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent subsidie voor sport en bewegen (Subsidieregeling Sport en Bewegen 2020) |
Citeertitel | Subsidieregeling Sport en Bewegen 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Heemskerk/CVDR472842.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2020 | nieuwe regeling | 29-09-2020 | BIVO/2020/30559 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijving
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Kwetsbare inwoners of groepen: Inwoners of groepen inwoners die, al dan niet tijdelijk, belemmeringen ervaren om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten. Het gaat dan onder meer over: (1) lichamelijke gesteldheid, (2) mentaal welbevinden, (3) zingeving, (4) kwaliteit van leven, (5) sociaal maatschappelijk participeren en (6) dagelijks functioneren.
Artikel 1.2 Reikwijdte en subsidieplafonds
In afwijking van het bepaalde in lid 2 kan het college besluiten ook sportverenigingen en sportstichtingen die niet in Heemskerk zijn gevestigd in aanmerking te laten komen voor een sportsubsidie, maar uitsluitend indien en voor zover deze in de gemeente Heemskerk sport- en beweegactiviteiten ontplooien:
Artikel 1.3 Algemene voorwaarden en verplichtingen sportsubsidies
Naast de bepalingen in de ASV zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing op het verstrekken van sportsubsidies:
Noodzakelijkheidscriterium: Sportsubsidie wordt uitsluitend verleend als door de aanvrager wordt aangetoond dat deze noodzakelijk is om haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor sportsubsidie wordt aangevraagd, te kunnen uitvoeren of realiseren. Indien de aanvrager naar het oordeel van het college over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om haar (kern)activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan kan de sportsubsidie op grond daarvan worden geweigerd.
Eigen financiële bijdragen: De aanvrager moet aantonen in hoeverre eigen (organisatie)middelen, contributies, donaties, financiële bijdragen van deelnemers en/of bezoekers dan wel andere inkomsten worden ingezet voor de uitvoering of realisering van haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor sportsubsidie wordt aangevraagd. Uitgangspunt daarbij is dat zowel van de organisatie zelf als van leden, deelnemers en/of bezoekers een reële eigen bijdrage wordt gevraagd, zulks naar het oordeel van het college.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse sportsubsidies
Artikel 2.2 Categorie indeling jaarlijkse sportsubsidies
Categorie Uniek sporten: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Uniek sporten indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging uitsluitend is(zijn) gericht op een aangepast sportaanbod voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, dan wel met psychische of psychosociale problemen.
Categorie Overige sport: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Overige sport indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging naar het oordeel van het college niet voldoe(t)(n) aan hetgeen is bepaald in het eerste, tweede, derde of vierde lid.
Artikel 2.3 Berekeningsgrondslag jaarlijkse sportsubsidies
Van Uniek sporten leden, zoals benoemd in de tabel in lid 2, is uitsluitend sprake als de kernactiviteit waaraan deze actieve leden meedoen staat geregistreerd op de website www.unieksporten.nl.
Artikel 2.4 Aanvragen jaarlijkse sportsubsidies
De aanvraag voor een jaarlijkse sportsubsidie moet, in afwijking van het bepaalde in artikel 12, lid 1 van de ASV, tussen 1 september en 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.
Artikel 2.5 Verdeelregels jaarlijkse sportsubsidies, toepassen generieke korting
Indien voor de jaarlijkse sportsubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van de jaarlijkse sportsubsidies zal leiden tot overschrijding van het voor deze subsidies vastgestelde subsidieplafond, dan past het college een zodanige generieke korting toe op de bedragen genoemd in de tabel in artikel 2.3 lid 2, dat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.
Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies voor sportontwikkeling en innovatie
Artikel 3.1 Eenmalige sportsubsidie voor sportontwikkeling en innovatie
Een eenmalige sportsubsidie wordt verleend als financiële bijdrage voor activiteiten, niet zijnde de (kern)activiteiten zoals bedoeld in de hoofdstuk 2, die naar het oordeel van het college een:
Artikel 3.2 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies
Voldoende draagvlak en tegengaan versnippering: Een eenmalige sportsubsidie wordt uitsluitend verleend voor activiteiten die onderscheidend zijn, een toegevoegde waarde hebben voor de gemeenschap in Heemskerk en niet leiden tot verdubbeling of versnippering (‘meer van hetzelfde’), zulks ter beoordeling door het college.
Voorts kan het college aan het verstrekken van een sportsubsidie de volgende verplichtingen verbinden:
Mede mogelijk gemaakt door: Het college kan aan het verlenen van een sportsubsidie de verplichting verbinden dat bij alle communicatie-uitingen die betrekking hebben op de activiteit(en) waarvoor een sportsubsidie is verstrekt, via naamsvermelding en/of het gebruik van het gemeentelogo vermeld wordt dat de betreffende activiteit(en) mede mogelijk zijn gemaakt door een bijdrage van de gemeente Heemskerk.
Artikel 3.3 Subsidie speerpunt Sportstimulering en bevordering gezonde leefstijl
Een eenmalige sportsubsidie kan worden verleend voor activiteiten die naar het oordeel van het college:
Artikel 3.4 Subsidie speerpunt Toekomstbestendige verenigingen
Een eenmalige sportsubsidie kan voorts worden verleend voor activiteiten die gericht zijn op:
Artikel 3.5 Aanvragen eenmalige sportsubsidies
Bij de aanvraag moet, naast de in te dienen gegevens zoals bepaald in artikel 11, lid 2 en 3 van de ASV, tevens worden verstrekt:
een opgave van de inspanningen die zijn of worden verricht voor het verwerven van financiering voor de activiteit via sponsoring, particuliere- en/of goede doelen-fondsen, subsidieregelingen van andere overheden, crowdfunding etcetera, en welke resultaten dat (eventueel naar verwachting) oplevert, en
Artikel 3.6 Verdelingscriteria eenmalige sportsubsidies
Indien voor de eenmalige sportsubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van subsidieaanvragen, op volgorde zoals bedoeld in lid 2, leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, worden deze subsidieaanvragen op grond van artikel 4:25, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geweigerd.
Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea
Artikel 4.1 Waarderingssubsidie voor jubilea
Een waarderingssubsidie, zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV, wordt eenmalig verstrekt aan een sportvereniging die een jubileum viert in het kader van het 25-, 50-, 75-, 100- of 125-jarig bestaan van de vereniging.
Hoofdstuk 5 Overgangsbepalingen
Artikel 5.1 Eerder verstrekte subsidies
Op subsidies aan sportverenigingen die zijn verstrekt vóór 2 oktober 2020 en betrekking hebben op het subsidiejaar 2020 of eerder, blijven de vastgelegde subsidieafspraken van toepassing, ook indien de uitvoering van de betreffende activiteiten plaatsvindt of doorloopt na de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.
Artikel 5.2 Afbouwregeling bij verlaging of beëindiging subsidie
Organisaties die in 2020 een subsidieaanvraag indienen voor het subsidiejaar 2021 en op grond van deze regeling geheel of gedeeltelijk geen recht hebben op subsidie, komen in aanmerking voor een afbouwregeling indien zij voor de subsidiejaren 2018, 2019 en 2020 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen.
Organisaties zoals bedoeld in lid 1 die een jaarlijkse subsidie tot € 1000,- ontvangen (peildatum 1 januari 2020), dan wel voor wie de vermindering van de jaarlijkse subsidie minder is dan 20% van de totale uitgaven van de organisatie over het boekjaar 2019, worden geacht dat zij zelf de effecten op kunnen vangen en komen niet in aanmerking voor de afbouwregeling zoals opgenomen in lid 2.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de B&W vergadering d.d. 29 september 2020.
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester,
Algemene en hoofdstukgewijze toelichting
De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.
Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.
Subsidie = uitvoering van beleid
Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.
In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het sport- en beweegbeleid van de gemeente nader uitgewerkt. Het inhoudelijk beleidskader voor deze subsidieregeling wordt gevormd door de beleidsnota Sport en Bewegen 2020-2023 ’Heel Heemskerk beweegt!’, die op 26 september 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarnaast is in deze subsidieregeling ook aansluiting gemaakt met onder andere het beleidsplan Sociaal domein 2020-2023 en het lokaal volksgezondheidsbeleid, zodat sprake is van meer samenhang met het subsidiebeleid in andere maatschappelijk werkvelden.
Sportsubsidies: sport als doel en sport als middel
Het verstrekken van sportsubsidies op basis van deze subsidieregeling is enerzijds bedoeld om sportverenigingen die dat nodig hebben financieel te ondersteunen in hun reguliere sport- en beweegaanbod voor de Heemskerkse inwoners. Dit vormt de basis en daarmee geeft de gemeente ook uiting aan de belangrijke maatschappelijke waarde van de verenigingssport voor de Heemskerkse samenleving. Dit is nader uitgewerkt in de hoofdstukken 2 en 4 van deze subsidieregeling.
Anderzijds zijn de sportsubsidies vanuit deze regeling vooral ook bedoeld om een impuls te geven aan vernieuwend sportaanbod en aan het toekomstbestendiger maken van de verenigingssport. Dit is nader geregeld in hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling. Sportverenigingen worden uitgenodigd om vernieuwend sport- of beweegaanbod te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor specifieke doelgroepen, en daarbij ook nadrukkelijk aansluiting te zoeken bij bredere, maatschappelijke doelen dan sport alleen. Sport als ‘middel’ dus bij het nastreven van de beleidsdoelen zoals bijvoorbeeld ook is vastgelegd in het beleidsplan Sociaal domein 2020-2023 ‘Naast elkaar, met elkaar, voor elkaar’. Het is belangrijk dat daarbij ook een betere verbinding tot stand komt tussen de sport en de organisaties die actief zijn op de andere beleidsterreinen in het sociaal domein.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk een aantal algemene zaken opgenomen. Zo is in artikel 1.2 bepaald dat de subsidies in het kader van deze regeling expliciet zijn bedoeld voor de Heemskerkse sportverenigingen. Een uitzondering kan worden gemaakt voor regionaal opererende sportverenigingen/-stichtingen voor zover het gaat om een sportaanbod dat is gericht op specifieke doelgroepen. Een dergelijk sportaanbod kan in sommige gevallen alleen op regionaal niveau voldoende levensvatbaar zijn.
Voorts zijn in artikel 1.3 de algemene uitgangspunten voor subsidieverstrekking opgenomen zoals het college die op 12 mei 2020 heeft vastgelegd in de Notitie Uitgangspunten en planning actualisering subsidieregels 2020.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse sportsubsidies
In dit hoofdstuk is geregeld dat sportverenigingen jaarlijks financieel ondersteund kunnen worden vanwege het belang van hun reguliere sportaanbod voor de Heemskerkse gemeenschap. De subsidie wordt daarbij gebaseerd op de aanname: hoe groter het aantal Heemskerkse leden, hoe groter de maatschappelijke betekenis. De jaarlijkse sportsubsidie heeft dus het karakter van een ‘ledensubsidie’. Daar zijn wel enkele belangrijke differentiaties in aangebracht:
Enerzijds is gekeken naar de voor de betreffende sport in het algemeen benodigde sportfaciliteiten, de daaraan verbonden kosten en de mogelijkheden om naast contributies ook andere verenigingsinkomsten te genereren. Relevant daarbij is ook of bewegen en fysieke inspanning al dan niet een wezenlijk onderdeel c.q. doel zijn van een sport. Op basis van deze weging is de indeling in veldsporten, zaalsporten, zwemsporten, uniek sporten en overige sporten tot stand gekomen.
En anderzijds wordt ook gekeken naar de samenstelling van het ledenbestand. Actieve leden die behoren tot doelgroepen waaraan in het kader van het gemeentelijk sociaal beleid extra aandacht en prioriteit wordt gegeven, worden bij de subsidieberekening hoger gewaardeerd. Daaruit is de indeling in jeugdleden, volwassen leden, seniorleden en uniek sporten leden voortgekomen.
De tot stand gekomen berekeningsgrondslag voor de jaarlijkse sportsubsidies heeft hiermee een objectief karakter gekregen, terwijl tegelijk gedifferentieerd wordt naar het verschil in financiële draagkracht per sportcategorie en verschil in doelgroepen.
Aanvragen voor een jaarlijkse subsidie kunnen uitsluitend worden ingediend in de maand september. Dit komt omdat de peildatum voor de ledenaantallen op 1 september is gesteld. Dat valt voor veel sporten in de startfase van het nieuwe (sport)seizoen. Tegelijk schrijft de ASV voor dat aanvragen voor een jaarlijkse subsidie voor 1 oktober moeten worden ingediend.
Om een succesvolle subsidieaanvraag te kunnen indienen, worden hoge eisen gesteld aan de ledenadministratie van de sportverenigingen. Een volledig en correct ledenoverzicht voor de subsidieaanvraag is op de eerste plaats belangrijk voor een juiste subsidieberekening en de rechtmatigheid van de subsidie. Maar daarnaast biedt dit ook veel uitgebreider inzicht in deelname aan de verenigingssport in Heemskerk. Uiteraard worden bij een eventuele controle van de opgegeven ledenaantallen door de gemeente de privacyregels in acht genomen.
Bij de verdeling van het voor de jaarlijkse sportsubsidies beschikbare budget kan het voorkomen dat het totaalbedrag van alle aanvragen groter is dan het beschikbare budget. Als daarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, dan is het college wettelijk verplicht een zodanig aantal aanvragen af te wijzen dat een budgetoverschrijding niet plaatsvindt. Om dat te voorkomen ziet het college zich in die situatie genoodzaakt om een generieke (voor alle aanvragers procentueel gelijke) korting toe te passen. Zo kunnen ondanks het begrensde subsidiebudget toch alle subsidieaanvragen deels worden gehonoreerd.
Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies voor sportontwikkeling en innovatie
De sportsubsidies in dit hoofdstuk zijn vooral gericht op het geven van een impuls aan de speerpunten van het gemeentelijk sportbeleid. Maar daarnaast wordt ook aangehaakt bij die van het sociaal beleid, volksgezondheidsbeleid en vrijwilligersbeleid. Hierin komt ook de instrumentele waarde van de sport tot uiting.
Ook voor de toekomst van de sportverenigingen zelf is het belangrijk om hun positie en betekenis voor de Heemskerkse samenleving verder te verbreden en te versterken. De sportvereniging wordt met de subsidiemogelijkheden in dit hoofdstuk uitgenodigd om:
De sportsubsidies in dit hoofdstuk hebben een eenmalig karakter en zijn dus gericht op een projectmatige aanpak door de sportvereniging. Het is dan ook de bedoeling dat de met deze eenmalige sportsubsidies ontwikkelde activiteiten en/of daarmee bereikte (doel)groepen uiteindelijk ‘landen’ in het reguliere sport- en beweegaanbod van de sportvereniging, dan wel in die van een partnerorganisatie waarmee in de (project)activiteiten nauw is samengewerkt.
Meer en betere samenwerking door verenigingen en organisaties in de sport en in het sociaal domein is een belangrijke doelstelling in het gemeentelijk beleid. Het samenwerken met anderen is dan ook een vereiste om in aanmerking te komen voor een eenmalige sportsubsidie. Met wie en op welke wijze er wordt samengewerkt en wat daarbij de beoogde inzet/bijdrage van een ieder is, dient in (het projectplan bij) de subsidieaanvraag te worden beschreven.
De hoogte van de eenmalige sportsubsidie wordt gebaseerd op de door de sportvereniging opgestelde activiteiten- of projectbegroting. Daarbij wordt ook nadrukkelijk rekening gehouden met de andere (mogelijke) inkomsten, bijdragen en fondsen, die als ‘voorliggend’ worden beschouwd. De eenmalige sportsubsidie zal daarom niet hoger zijn dan het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om de activiteiten of het project financieel mogelijk te maken.
Sporten en bewegen leveren bij uitstek een belangrijke bijdrage aan een actieve en gezonde leefstijl. Voor de sport is dan ook een belangrijke voortrekkersrol weggelegd bij het verder stimuleren van actief en gezond gedrag. Activiteiten en projecten in dit kader kunnen met een eenmalige sportsubsidie in dit hoofdstuk worden ondersteund. Ook bij deze activiteiten of projecten wordt gekeken naar mogelijke, voorliggende inkomstenbronnen of (landelijke) subsidieprogramma’s.
Eenmalige sportsubsidies voor deskundigheidsbevordering van sportvrijwilligers worden alleen verstrekt voor zover in de bekostiging daarvan niet al kan worden voorzien uit andere bronnen, zoals sportbonden, landelijk Sportakkoord, lokaal/regionaal cursusaanbod van bijvoorbeeld Sportservice of het Steunpunt Vrijwilligers, of andere fondsen en regelingen. Daarnaast komen kosten van de reguliere kaderopleidingen van de sportbonden (zoals bijvoorbeeld opleidingen van trainers of scheidsrechters) niet voor subsidie in aanmerking.
Vrijwilligersvergoedingen aan sportvrijwilligers die vallen binnen het fiscaal vrijgestelde bedrag, worden in het kader van deze subsidieregeling niet beschouwd als betaalde inzet.
Naast deskundigheidsbevordering zijn ook andere activiteiten of projecten die een gerichte bijdrage leveren aan het versterken en toekomstbestendiger maken van de sportvereniging subsidiabel in dit hoofdstuk. Maar ook hiervoor geldt: Uitsluitend indien en voor zover niet op een andere wijze kan worden voorzien in de bekostiging van dergelijke activiteiten en projecten, zoals bijvoorbeeld via verenigingsondersteuningsprogramma’s van sportbonden, Sportservice en andere dienstverleners, of bijvoorbeeld via stimuleringsprogramma’s in het kader van duurzaamheid.
Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea
In dit hoofdstuk is een regeling getroffen voor het verstrekken van eenmalige sportsubsidies als blijk van waardering voor de vele jaren waarin een sportvereniging een bijdrage heeft geleverd aan de Heemskerkse gemeenschap. De hoogte van deze ‘jubileumsubsidie’ wordt uitsluitend bepaald aan de hand van het aantal jaren dat de sportvereniging bestaat. Noch de omvang of de activiteiten van de sportvereniging, noch de aard van eventuele jubileumactiviteiten wegen daarbij mee. Dat betekent dat deze subsidie een waarderingssubsidie is zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV.