Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de afhandeling van klachten |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Albrandswaard 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-11-2014 | nieuwe regeling | 27-10-2014 De Schakel, 06-11-2014 | 100440 |
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het advies van het presidium van 22 september 2014;
Gelezen het voorstel van de griffier en de voorzitter van de raad;
Overwegende, dat het wenselijk is ook voor raad en griffie een klachtenregeling vast te stellen;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Albrandswaard 2014
Aldus besloten in openbare vergadering
van de raad van de gemeente Albrandswaard,
d.d. 27 oktober 2014
de griffier
mr. Renske van der Tempel
de voorzitter
drs. Hans-Christoph Wagner
Toelichting Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Albrandswaard 2014
Een deel van de artikelen die in deze regeling zijn opgenomen, staan ook in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Voor de leesbaarheid van deze regeling zijn deze (wets)artikelen hierin echter ook opgenomen.
Dit artikel spreekt voor zich. Het maakt duidelijk dat deze regeling enkel ziet op bejegeningsklachten en derhalve niet op klachten die gaan over bijvoorbeeld losliggende tegels.
De eerste twee leden komen overeen met artikel 9:1en 9:2 van de Algemene wet bestuursrecht. Om ervoor te zorgen dat niet onnodig formeel wordt omgesprongen met klachten, is ervoor gekozen om mondelinge klachten waar mogelijk mondeling af te doen. Wanneer dat niet mogelijk blijkt, wordt klager gewezen op de mogelijkheid zijn klacht schriftelijk in te dienen. Ook dan bestaat nog de mogelijkheid dat de klacht naar tevredenheid wordt afgehandeld. Het vierde lid komt overeen met artikel 9:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Deze bepaling komt overeen met artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit artikel bepaalt overigens ook nog dat verder uitstel in overleg met klager mogelijk is.
In dit artikel is aangegeven wie de klacht behandelt. Waar het presidium als klachtbehandelaar is vermeld, wordt bedoeld een delegatie van het presidium. De klachtbehandelaar hoort de klager en de beklaagde en adviseert ten aanzien van de afhandeling van de klacht.
In dit artikel is opgenomen waaraan de klacht moet voldoen om behandeld te kunnen worden. Uiteraard moet de klacht binnen een redelijke termijn worden ingediend, deze is gesteld op een jaar. Verder is in dit artikel bepaald dat mondelinge klachten zo veel mogelijk informeel worden afgehandeld. De vereisten waaraan een klaagschrift moet voldoen zijn ook opgenomen in artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging
Dit artikel komt overeen met artikel 9:6 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast dient in de ontvangstbevestiging informatie over de verdere procedure te worden gegeven.
Artikel 7 Registratie en publicatie
Dit artikel regelt – de titel zegt het al – de registratie van klachten de verslaglegging daarvan in het jaarverslag van de griffie. Dit komt overeen met artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 8 Buiten behandeling laten
In dit artikel is opgenomen wanneer een klacht buiten behandeling kan worden gesteld. Verwezen wordt naar de artikelen 9:4 en 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht. Deze luiden als volgt:
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Dit artikel regelt de bevoegdheid van de klachtenbehandelaar inlichtingen in te winnen en advies te vragen wanneer de klacht daartoe aanleiding geeft. De klachtenbehandelaar is ook degene die uitnodigt voor het horen zoals bedoeld in het hiernavolgende artikel 11.
Een niet weg te denken beginsel in het recht wordt in dit artikel geregeld. Zowel klager als beklaagde worden in de gelegenheid gesteld op adequate wijze hun zienswijze te geven op de klacht en daarbij zo nodig stukken te overleggen. Beide partijen hebben het recht om zich bij de behandeling van de officiële klacht voor eigen rekening door derden te laten vergezellen of bijstaan.
Vanwege het feit dat bejegeningsklachten nagenoeg altijd over personen gaat, is ervoor gekozen het horen achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. Er is dus geen sprake van een openbare zitting.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
Dit artikel regelt een en ander rond de uitnodiging voor het horen en spreekt verder voor zich.
In dit artikel wordt aangegeven aan wie de klachtenbehandelaar van artikel 4 advies uitbrengt. Het bestuursorgaan onder wiens verantwoordelijkheid de beklaagde zijn handelingen heeft verricht, is bevoegd de klacht af te doen. Een advies uitgebracht door het presidium wordt gedragen door de meerderheid van stemmen. Bij de griffier, de griffiemedewerkers en de raad is de raad het bevoegde bestuursorgaan. Voor klachten tegen griffiemedewerkers is het, gezien de bevoegdheden die aan de werkgeverscommissie zijn toegekend, voor de hand liggend, dat deze commissie ook de klachten tegen griffiemedewerkers afdoet. Zij doet dit uiteraard in mandaat, dus namens de raad. Hoewel individuele raadsleden niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad vallen, is het wel aan te raden deze klachten ook in de raad af te doen.
Tegen de afdoening van de klacht kan geen bezwaar worden ingediend, want er kan geen beroep worden ingesteld (artikel 7:1 Awb). Dit blijkt uit artikel 9:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 9:3 AwbTegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuursorgaan kan geen beroep worden ingesteld.
De Nationale Ombudsman neemt onder voorwaarden klachten over gedragingen van bestuursorganen in behandeling. Dat geldt dus ook voor klachten ten aanzien van de gemeenteraad, maar niet noodzakelijkerwijs voor individuele raadsleden aangezien zij niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad vallen. Wel heeft de ombudsman uitgesproken dat hij meent dat gemeenteraden aan onethisch gedrag van raadsleden aandacht moeten besteden in een openbare raadsvergadering. Alleen zo kunnen kiezers zich een oordeel vormen of raadsleden over de schreef gaan. Raadsleden zijn uiteindelijk alleen aan de kiezer verantwoording schuldig (http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/343).
Artikel 13 Nationale Ombudsman
Na de klachtafdoening kan nog geklaagd worden bij de Nationale Ombudsman. Een ieder heeft het recht de ombudsman schriftelijk te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, bepaalt artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht. Wanneer de Nationale Ombudsman een onderzoek instelt en dit is afgesloten, stelt hij een rapport op waarin hij zijn bevindingen en oordeel weergeeft.
De termijn voor het indienen van een dergelijk verzoek bij de Nationale Ombudsman is één jaar nadat de klacht door het bestuursorgaan is afgedaan (artikel 9:24 van de Algemene wet bestuursrecht). (NASCHRIFT: PER 1 JANUARI 2016 HEEFT DE GEMEENTE ALBRANDSWAARD EEN EIGEN OMBUDSMAN: https://www.ombudsmanrotterdam.nl/aangesloten-organisaties/albrandswaard/)