Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Dongeradeel

Mandaatbesluit 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Dongeradeel
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2009
CiteertitelMandaatbesluit Dongeradeel 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

tevens vastgesteld door de burgemeester

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, afd. 10.1.1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-201001-10-201017-03-2011bijlage (o.a. WABO)

28-09-2010

Nieuwe Dockumer Courant, 13 oktober 2010

Onbekend
13-01-2010nieuwe regeling

12-01-2010

Nieuwe Dockumer Courant, 27 januari 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit 2010

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dongeradeel, ieder voor zover het haar/zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het gewenst is de mandaatfiguur te gebruiken opdat:

  • -

    er slagvaardiger gehandeld kan worden en het publiek snel en doeltreffend geholpen kan worden, omdat de procedures korter zullen zijn;

  • -

    bestuursorganen minder uitvoerend bezig hoeven te zijn, waardoor de werklast van

  • -

    de bestuurders zal worden verlicht en meer tijd beschikbaar zal zijn voor het uitzetten van de hoofdlijnen van het beleid en het nemen van de meer complexe beslissingen; ~ de deskundigheid in het ambtelijk apparaat optimaal kan worden benut, hetgeen de motivatie van het personeel ten goede komt;

  • -

    de verantwoordelijkheid binnen de organisatie en naar buiten toe duidelijker tot uitdrukking komen;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht

b e s l u i t e n :

  • I.

    met behoud van eigen verantwoordelijkheid de uitoefening van hun bevoegdheden, aangegeven in de bij dit besluit behorende mandateringslijst, op te dragen aan de in die lijst genoemde functionarissen;

  • II.

    te bepalen dat bij het uitoefenen van de onder I bedoelde bevoegdheden de volgende voorschriften in acht moeten worden genomen.

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, inclusief de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en daarbij behorende stukken;

  • 2.

    ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een mandataris besluiten te nemen, inclusief de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en daarbij behorende stukken;

  • 3.

    mandateringslijst: de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage, houdende een overzicht van de gemandateerde onderwerpen met daarbij vermeld aan welke functionaris de bestuursbevoegdheid is opgedragen;

  • 4.

    mandataris: de functionaris aan wie de bestuursbevoegdheid is opgedragen.

Artikel 2

  • 1.

    de in de mandateringslijst bij elke bevoegdheid eventueel aangegeven bepalingen worden in acht genomen;

  • 2.

    van de bevoegdheid is uitgesloten het beslissen op bezwaarschriften die op grond van dit besluit genomen besluiten worden ingediend;

  • 3.

    bij het uitoefenen van de bevoegdheid worden de terzake aan het betreffende bestuursorgaan gestelde regelen in wetten, verordeningen, besluiten, circulaires of andere regelingen van welke aard ook met inbegrip van vastgestelde beleidsregels, in acht genomen;

  • 4.

    bij voorgenomen aanvulling of afwijking van beleid zoals dat in schriftelijke beleidsregels is vastgelegd, legt de mandataris de zaak vooraf voor aan het bestuursorgaan;

  • 5.

    indien het uitoefenen van de bevoegdheid financiële consequenties heeft, kan van die bevoegdheid geen gebruik worden gemaakt, indien er in de betreffende begrotingspost geen ruimte is;

  • 6.

    de beslissing blijft voorts voorbehouden aan het bestuursorgaan indien:

    • a.

      de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke gevolgen met zich mee kan brengen, dan wel precedentwerking kan oproepen;

    • b.

      de afdoening van een zaak niet als routine-aangelegenheid kan worden aangemerkt, waaronder onder meer wordt begrepen het geven van negatieve, niet- gebonden besluiten;

    • c.

      al tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar of beroep zal worden aangetekend;

    • d.

      omtrent een zaak de standpunten van de mandataris en de voorgeschreven adviserende instantie uiteenlopen;

    • e.

      de mandataris daartoe de wens te kennen geeft;

    • f.

      indien meerdere afdelingen betrokken zijn bij de besluitvorming en er niet tot overeenstemming wordt gekomen.

Artikel 3

  • 1.

    bij afwezigheid van de mandataris mag de bevoegdheid tot (onder)mandaat uitgevoerd door diens direct leidinggevende dan wel, bij afwezigheid van de direct leidinggevende door de secretaris/algemeen directeur, dan wel diens plaatsvervangers;

  • 2.

    bij ondermandaat blijven de in dit besluit gegeven voorschriften onverminderd van toepassing.

Artikel 4

  • 1.

    de besluiten worden schriftelijk genomen;

  • 2.

    de verantwoording van de mandataris aan het betreffende bestuursorgaan dient periodiek te geschieden via de managementrapportages;

Artikel 5

  • 1.

    gemandateerde besluiten van burgemeester en wethouders worden in de wij-vorm geredigeerd; ondertekening geschiedt als volgt: "Burgemeester en wethouders van Dongeradeel, namens hen", gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn/haiar handtekening;

  • 2.

    gemandateerde besluiten van de burgemeester worden in de ik-vorm geredigeerd; ondertekening geschiedt als volgt: "De burgemeester van Dongeradeel, namens haar", gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn/haar handtekening;

  • 3.

    bij het uitoefenen van de bevoegdheid wordt gebruikgemaakt van digitale of persoonlijk geschreven handtekeningen

  • 4.

    in publicaties en openbare kennisgevingen wordt volstaan met het vermelden van het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 6

De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat krachtens artikel 1 vervalt door een daartoe strekkend besluit van het bestuursorgaan, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

Artikel 7

Het bestuursorgaan kan te allen tijde omtrent de bevoegdheden genoemd in artikel 1 nadere instructies geven, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

Artikel 8

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Dongeradeel 2010.

Artikel 9

Dit besluit treedt in werking op 13 januari 2010

Op dat moment komen de eerdere mandaatbesluiten van burgemeester en wethouders of de burgemeester te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Dongeradeel op 12 januari 2010

Secretaris Burgemeester

Mr. F.R. van Dijk drs. M.C.M. Waanders

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Dongeradeel op 12 januari 2010

drs. M.C.M. Waanders

 bevoegdheidvoorwaardenmandaterend bestuursorgaanMandaat aanOndermandaataan
           
IAlgemeen (Wabo)        
1.Verzenden bewijs van ontvangst van aanvraag om omgevingsvergunningArtikel 3.1 lid 2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
2.Publicatie aanvraag om omgevingsvergunningArtikel 3.8 waboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
3.Toezenden aanvraag naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bezwaar te gevenArtikel 3.11 WaboB&W    
4.Toezenden ontwerpbesluit en de beschikking op de aanvraag naar: -het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bezwaar te geven; -de bestuursorganen die daarvoor zijn aangewezen Artikel 3.12 lid 4 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
5.Verzenden brief met informatie over de procedureArtikel 3.2 lid 3 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
6.Verzoek om aanvullende gegevensArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrechtB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
7.buiten behandeling laten aanvraagArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrechtB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
8.Verlenen omgevingsvergunning als de activiteit i.o.m. het vigerend en in voorbereiding zijnde bestemmingsplan isArtikel 3.3 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
9.Aanhouding planologischArtikel 3.3 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
10.Aanhouding exploitatieplanArtikel 3.5 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
11.Aanhouding monumentaalArtikel 3.3 lid 4 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
12.Besluit verdagen beslistermijn op aanvraag om omgevingsvergunningArtikel 3.9 lid 2 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
13.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor de activiteit bouwenArtikel 2.1 lid 1 sub a WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
14.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het bouwen met beperkte instandhoudingstermijnArtikel 2.23 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
15.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijndeArtikel 2.1 lid 1sub b Wabo, bestemmingsplanB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
16.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan Artikel 2.1 lid 1 sub c: -Artikel 2.12 lid 1, onder a onder 1° Wabo, Artikel 3.6 lid 1 onderdeel c Wro (binnenplans) -Artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2° Wabo, artikel 3.23 WRO (buitenplans) Geen mandaat als: -er zienswijzen zijn ingediend -Afgeweken wordt van het welstandsadviesB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
17.Verlenen/ weigeren van de omgevingsvergunning voor het tijdelijk afwijken van het bestemmingsplanArtikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 2 Wabo, 3.23 Wro Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediend      
18.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het brandveilig gebruikArtikel 2.1 lid 1 sub d Wabo, artikel 2.11.1 Besluit brandveilig gebruik bouwwerken Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
19.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het oprichten, veranderen, veranderen van de werking of in het werking hebben van een milieu-inrichtingArtikel 2.1 lid 1 sub e Wabo Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
20.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het beperkt veranderen van (de werking van) milieu-inrichtingArtikel 2.1 lid 1 onder e jo. 3.10 lid 3 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
21.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen, verstoren, verplaatsen, wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebrachtArtikel 2.1 lid 1 sub f Wabo B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
22.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk als dat in het bestemmingsplan is bepaaldArtikel 2.1 lid 1 sub g Wabo, bestemmingsplan B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
23.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezichtArtikel 2.1 lid 1 sub h Wabo B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
24.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het verrichten van een andere activiteit die behoort tot een bij amvb aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgevingArtikel 2.1 lid 1 sub i Wabo (het)B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
25.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen bouwwerkArtikel 2.2 lid 1 sub a WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
26.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het aanleggen en veranderen van een wegArtikel 2.2. lid 1 onder d Wabo Artikel 2.1.5.2. Algemene Plaatselijke VerordeningB&WGemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
27.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het maken, hebben, veranderen van een uitweg of het gebruik daarvan veranderenArtikel 2.2 lid 1 sub e WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
28.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van een houtopstandArtikel 2.2 lid 1 sub f WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
29.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het voeren van handelsreclameArtikel 2.2 lid 1 sub h Wabo, artikel 4.7.2 Algemene Plaatselijke Verordening B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
30.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het opslaan van roerende zaken op, aan of boven de weg Artikel 2.2 lid 1 sub j en k Wabo, artikel 2.1..5.1 Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover passend binnen beleidB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
31.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen in beschermd natuurgebiedHoofdstuk IX, titel 2 Natuurbeschermingswet 1998B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
32.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen in habitatgebied Hoofdstuk IX, titel 2 Natuurbeschermingswet 1998B&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
33.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen met gevolgen voor beschermde soortenHoofdstuk V, titel III, afdeling 2a Flora- en faunawetB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
34.Verbinden voorschriften aan omgevingsvergunningArtikel 2.22 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
35.Verlenen/ weigeren toestemming voor het later indienen van gegevensArtikel 2.8 lid 1 Wet algemene omgevingsrecht, artikel 4.7 Besluit omgevingsrechtB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
36.Publicatie beslissing op de aanvraag om omgevingsvergunningArtikel 3.9 Wabo lid 1 en lid 5 WaboB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
37.Intrekken omgevingsvergunningArtikel 2.33 lid 2 sub a, b en c Wabo Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
38.Vertegenwoordiging van gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures inzake besluiten op aanvragen om omgevingsvergunningArtikel 160 lid 1 sub f GemeentewetB&Wgemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
           
IIafdeling Publiekszaken        
1.Uitvoeren van besluiten van bevoegd bestuursorgaan of tot mandaat bevoegde functionarisOmvat o.a. redigeren en verzenden van brieven, beschikkingen, advertentiesB&W Burgemeester raadgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
2.Accorderen van uitgaven/belastingen ten laste van begrotingsproduct  B&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
3.Vertegenwoordiging van gemeente in bezwaar- en beroepsproceduresArtikel 160 lid 1 sub f GemeentewetB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
IIAfdeling Publiekszakena. team Burgerzaken        
1.uitvoeren diverse regelingen Kieswet en KiesbesluitKieswet en KiesbesluitB&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
2.-in ontvangst nemen optieverklaringen -beoordelen naturalisatieverzoeken -toetsing gegevensbevestiging -weigering bevestiging optieverklaring Afdracht gelden naturalisatieverzoekenRijkswet Nederlanderschap/Besluit naturalisatiegelden/ Besluit verkrijging Nederlanderschapburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
3.-uitgifte van graven c.a. -andere termijn stellen voor lijkbezorging -afgeven laissez-passerWet op de Lijkbezorging en daarop gebaseerde gemeentelijke verordeningenB&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
4.Afgifte verklaring betreffende legalisatie handtekeningen en waarmerken documenten  burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
5.Uitvoering Wet GBA: afgifte uittreksels, afgifte diverse verklaringen, verstrekken van inlichtingen en muteren van gegevens; het nemen van negatieve besluiten (w.o. weigeren informatieverstrekking aan derden)Wet GBAB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
6.Verstrekking en weigering, wijziging en intrekking paspoorten en identiteitskaarten en kindbijschrijvingenPaspoortwet; Besluit paspoortgelden, paspoortuitvoeringsregeling Nederlandburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
7.Inname rijbewijs, afgifte rijbewijs, afgifte vervangend rijbewijs, ongeldig verklaren rijbewijsWegenverkeerswet artikel 115,116,210,214 en 125burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
8.Aanvragen uittreksels uit registers en in ontvangst nemen verzoeken om een verklaring omtrent het gedragWet justitiële gegevens art. 30Burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
9.Toekennen/wijzigen huisnummeringartikel 108 Gemeentewet en artikel 3, lid 1 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) van de gemeente DongeradeelB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
IIafdeling Publiekszaken        
 b. team Dienstverlening        
 Algemeen Plaatselijke Verordening        
1.Optochten Verlenen/ weigeren vergunning voor organiseren optochtenAlgemeen Plaatselijke Verordening artikel 2.1.2.1; voorzover passend binnen beleidburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
2.vertoningen e.d. op de weg Verlenen/weigeren vergunning voor vertoningen e.d. op de wegAlgemeen Plaatselijke Verordening artikel 2.1.4.1 en 2.1.4.2; voorzover passend binnen beleidburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
4.toezicht op evenementen verlenen/ weigeren vergunning voor organiseren evenementenAlgemeen Plaatselijke Verordening artikel 2.2.2 voorzover passend binnen beleidburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
5.toezicht op openbare inrichtingen (terrasvergunning) verlenen/ weigeren aanvraag om exploitatievergunning/ terrasvergunningAlgemeen Plaatselijke Verordening hoofdstuk 2 afdeling 3 artikel 2.3.1.2 lid 5; voorzover passend binnen beleidburgemeester B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
6.inzameling van geld of goederen verlenen/ weigeren vergunning voor inzamelingenAlgemeen Plaatselijke Verordening artikel 5.2.1; voorzover passend binnen beleidB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
7.Venten e.d. Verlenen/weigeren vergunning voor ventenAlgemeen Plaatselijke Verordening hoofdstuk 5 afdeling 2 artikel 5.2.2; voorzover passend binnen beleidB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
8.Standplaatsen Verlenen/ weigeren vergunning voor het innemen van een standplaatsAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.2.3 voor zover passend binnen beleidB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
9.Snuffelmarkten Verlenen/ weigeren vergunning voor het organiseren van snuffelmarkten Algemeen Plaatselijke Verordening artikel 5.2.4; voorzover passend binnen beleidburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
10.Wet op de Kansspelen/ speelautomaten2-0-0 beleidburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
11.verlotingen/bingopositief advies politie; passend binnen richtlijnenburgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
 Drank- en Horecawet        
12.voorbereidende handelingen in procedure (inwinnen inlichtingen politie en openbare werken)  B&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
13.beslissen op aanvraag Drank- HorecawetDrank- en Horecawet (gebonden beschikking)B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
14.beschikken op artikel 35 aanvragen (bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard)Drank- en Horecawet (eis van Sociale Hygiëne/>21 jaar/goed gedrag)burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
15.verlof verstrekken alcoholvrije drankeisen Verordening beperking drankverstrekking 2002burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -ambtenaar
 Overig        
16.Aanwijzingsbesluit verkeersregelaarsArtikel 56 Besluit administratieve bepalingen wegverkeer Burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
17.Verlenen/ weigeren vergunning LeegstandwetArtikel 15 Leegstandwet B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
18.Ontheffingen, opleggen voorwaarden en beperkingen ZondagswetArtikel 4 lid 3 en artikel 5 lid 3 Zondagswet Burgemeestergemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
19.Verlenen/ weigeren ontheffing WegenverkeerswetArtikel 148 Wegenverkeerswet B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
IIAfdeling Publiekszakenc. Team Bouwen en Milieu        
 Toezicht en handhaving        
1. Aanschrijvingen tot indiening aanvraag of doen van meldingWoningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet Wabo, Algemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
2.1e aanschrijving n.a.v. controleWoningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Wabo, Algemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
3. 2e brief waarin voornemen tot opleggen last onder bestuursdwang/ dwangsom kenbaar wordt gemaaktWoningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, Wabo, Algemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Senior Bouwen en Milieu
4. Onmiddellijke toepassing van bestuursdwang in spoedeisende gevallen (kan inhouden dat het bouwen, gebruik, of slopen moet worden gestaakt of dat er voorzieningen moeten worden getroffen)Artikel 5:24 lid 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht; artikel 100d Woningwet, artikel 5.17 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
5.Last onder dwangsom tot staken illegale bouwwerkzaamhedenArtikel 5:32 en 5:24 lid 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht, WoningwetB&WGemeentesecretarisManager Publiekszaken -Senior Bouwen en Milieu
6.Afhandeling klachten en meldingen op basis van Wet ruimtelijke ordening, Woningwet, Wet milieubeheer en WaboAlgemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
7.Verbod gebruik werktuigArtikel 4.10, lid 3 en 5 BouwverordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
8.Voorwaarden aan gebruik krachtwerktuigArtikel 4.10, lid 4 en 5 BouwverordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Handhaving Wet Kinderopvang        
9.Het geven van een aanwijzingArtikel 65 lid 1 en 2 Wet kinderopvangB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
10.Verlengen bevelArtikel 65, lid 3 Wet kinderopvangB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -senior bouwen en milieu
11.ter uitvoering Wet kinderopvangAlgemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -senior bouwen en milieu
 Bouwzaken        
12.Verlenen/ weigeren ontheffing BouwbesluitArtikel 6 WoningwetB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
13.Verlenen/ weigeren ontheffing BouwverordeningArtikel 11 WoningwetB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 sloopmelding        
14.Besluit sloopmeldingArtikel 8.2.1 BouwverordeningB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Milieuzaken        
15.Acceptatie meldingAmvb’s, Wet MilieubeheerB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
16.Weigeren/verlenen ontheffing stookverbodArtikel 10.63 lid 2 Wet milieubeheer, artikel 5.5.1 lid 1 APVB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
17.Besluit vaststelling hogere grenswaardeWet geluidhinder, indien geen bedenkingenB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 bodem        
16.Melding gevallen van bodemverontreinigingBesluit Bodemkwaliteit, Wet BodembeschermingB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 afvalwater        
18.Weigeren/verlenen ontheffingWet Milieubeheer; Wet BodembeschermingB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 bouwstoffen        
19.Afhandeling meldingBesluit BodemkwaliteitB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Brandweer        
20.Afhandeling gebruiksmeldingArtikel 2.12.2 en 2.12.3 Besluit brandveilig gebruik bouwwerkenB&Wgemeentesecretaris-Brandweer NOF
21.Opleggen nadere voorwaarden na gebruiksmeldingArtikel 2.12.4 en 2.12.5 Besluit brandveilig gebruik bouwwerken B&Wgemeentesecretaris-Brandweer NOF
22.Wijzigen nadere voorwaarden gebruiksmeldingArtikel 2.12.5 Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, als er geen bedenkingen zijn ingediend.B&Wgemeentesecretaris-Brandweer NOF
III afdeling Ontwikkeling
1.uitvoeren van besluiten van bevoegd bestuursorgaan of tot mandaat bevoegde functionarisomvat o.a. redigeren en verzenden van brieven, beschikkingen, advertentiesB&W burgemeester raadgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
2.vertegenwoordiging van gemeente in bezwaar- en beroepsproceduresArtikel 160 lid 1 sub f GemeentewetB&W burgemeester raadgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
3.accorderen van uitgaven/belastingen ten laste van begrotingsproduct  B&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
IIIAfdeling Ontwikkelinga. VRO/ Economische en grondzaken        
1.stellen nadere eisen binnen bestemmingsplanArtikel 3.6 lid 1 sub d WroB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
2.afhandeling principeverzoeken  B&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
3.Verlenen/weigeren woonvergunningArtikel 60 WoningwetB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
 Archeologische monumentenvergunning        
4.Opstarten openbare voorbereidingsprocedure voor archeologische monumentenvergunningArtikel 14a lid 1 sub b Monumentenwet 1988, artikele 3:11 t/m 3:17 AwbB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
 subsidies stads- en dorpsvernieuwing        
5.verlenen subsidies, in overeenstemming met subsidieverordening en binnen budget (voorlopige toekenning, uitbetalen na gereedmelding)verlening met toepassing hardheidsclausule en weigering is niet gemandateerdB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Senior VRO/EZ
 recreatievergunningen        
6.verlenen/weigeren ontheffingen van eis permanente bewoning  B&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
7.Het waarmerken van digitale ruimtelijke plannen/besluiten tbv het electronisch beschikbaar stellenArtikel 1.2.1 Besluit Ruimtelijke OrdeningB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Teamleider -Functioneel ambtenaar
 Economische zaken        
8.Aanvragen en ondertekenen van economisch gerelateerde subsidies  B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
9.Besluiten over plaatsen promotionele advertentiesBinnen door de raad vastgesteld budgetB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
 Grondzaken        
10.Verlenen van opties en verkopen van grondBinnen vastgestelde exploitaties of conform anderszins door de raad vastgestelde grondprijzenB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
11.Besluiten over losse aan- en verkopen beneden € 23.000,00Op basis van individuele basisbesluiten of beleid B&W/raadB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
12.Besluiten over aankoop grond ten behoeve van stads- en dorpsuitbreidingenBinnen basisbesluit B&W tot aankoop met richtprijs of binnen taxatieprijzen c.q. met advies (agrarisch) makelaarB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar (tot € 450.000,00)
13.Verpachting, verhuur grond voor korte termijn, voor zover geen verplichting cf wettelijke termijnen worden aangegaanPachtwet, HuurwetB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
14.(tijdelijke) verhuur van grond in exploitatiegebieden  B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
15.Afwijzen verkoop/ verhuur grond, indien niet passend binnen beleidBezwaar tegen afwijzing, geen mandaatB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -functioneel ambtenaar
IIIAfdeling Ontwikkelingb. Welzijn        
1.Toekennen/weigeren aanvragen vergoedingen leerlingenvervoerverordening LeerlingenvervoerB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
2.Vrijstellingen LeerplichtwetLeerplichtwet 1969B&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar (leerplichtambtenaar)
3.Verhuur sportaccommodatiesverordening Gebruiksvoorwaarden gemeentelijke sportaccommodatiesB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
4.Alle besluiten inzake subsidieaanvragen welzijn tot een bedrag van € 5.000,00algemene subsidieverordening 2005 B&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
5.toepassen jubileumregelingjubileumregeling (beleidsregel)B&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
6.uitvoering gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidplan van aanpak gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
7.uitvoering volwasseneneducatieWet Educatie Beroepsonderwijs raamovereenkomst productovereenkomstB&Wgemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Product verantwoordelijke ambtenaar
8.Uitvoering Wet KinderopvangBeschikkingen inzake voorzieningen gastouderopvang en registratie in landelijk registerB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
IIIAfdeling Ontwikkelingc. Openbare Werken        
1.uitvoering infrastructurele bouwkundige en onderhoudsprojectenplanvaststelling/kredietvotering door de raadB&Wgemeentesecretaris-Manager afdeling openbare werken (bedragen > € 50.000,00) projectleiders (tot € 50.000,00)
2.vergunning kabels en leidingenAPVB&Wgemeentesecretaris-Manager Openbare Werken -Product verantwoordelijke ambtenaar
3.verkoop grasgewassen  B&Wgemeentesecretaris-Manager Openbare Werken -Product verantwoordelijke ambtenaar
4.bouwstoffenbesluit: afhandeling melding, controle werken van derdenzie afdeling B&Wgemeentesecretaris-Manager Openbare Werken -Functioneel ambtenaar
5.Ontheffingen bijzondere transportenWegenverkeerswet, Voertuigenreglement Reglement verkeersregels en verkeerstekensB&Wgemeentesecretaris-Manager Openbare Werken -Algemeen Directeur Dienst Wegverkeer (RDW)
IVAfdeling Financiële en Juridische Zakena. team algemeen juridische zaken        
1.verzekeringenaansprakelijkstellingen bij schade aan gemeente-eigendommen; verstrekken van inlichtingen aan verzekeringsmaatschappijen over schade aan gemeente-eigendommen; schademeldingen door derdenB&Wgemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
2.risicobeheervrijblijvend opvragen van offertes bij verzekeringsmaatschappijenB&Wgemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
3.het vragen van (al dan niet verplichte) adviezen aan overheidsorganen en andere instellingengeldt de hele organisatieB&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
4.opvragen van inlichtingen en bescheiden aan derden voor zover kosteloos en niet leidend tot enige verplichtinggeldt de hele organisatieB&Wgemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
5.toezending en ondertekening van briefjes waarbij stukken of genomen besluiten worden verzondengeldt de hele organisatieB&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
6.doen van wettelijke voorgeschreven publicaties in kader van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen  B&Wgemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
7.het beslissen op aanvragen om informatie in kader van de Wet Openbaarheid van BestuurverordeningB&Wgemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
8.bezwaarschriften -verzenden bericht van ontvangst -verzenden van stukken die rechtbank opvraagt (incl. verweerschrift)verordeningB&W burgemeestergemeentesecretaris-Manager -Product verantwoordelijke ambtenaar
IV Afdeling Financiële en Juridische Zaken b. team financiële administratie en beleidBelastingverordeningenHeffingsambtenaar als bedoeld in art. 231 Gemeentewet (attributie)Senior beleidsmedewerker belastingen  
1.gemeentelijke belastingen: -toepassen hardheidsclausule -ambtshalve kwijtschelding administratieve verhoging belastingaanslag -instelling cassatie belastingzaken  B&Wgemeentesecretaris-senior beleidsmedewerker belastingen -comptabele
2.oninbaarverklaren belastingschulden  B&W  comptabele
3.Aangaan langlopende geldleningenTreasury statuutB&W  comptabele
4.hypothecaire geldleningen ambtenarenVerordening (overgangsrecht)B&Wgemeentesecretaris-Manager Financiën -Functioneel ambtenaar
5.aangaan kas-/daggeldleningenkasgeldbesluit, raadB&Wgemeentesecretariscomptabele
6.uitzetten overtollige kasmiddelenverordening, treasury statuutB&Wgemeentesecretariscomptabele
7.ondertekeningsbevoegdheid:        
 betaalopdrachten  B&Wgemeentesecretaris1e handtekening medewerker comptabiliteit/belastingn 2e handtekening medewerker FAB
 facturen, nota’s  B&Wgemeentesecretaris-Manager Financiën -Product verantwoordelijke ambtenaar
 correspondentie over facturen en nota’s  B&Wgemeentesecretaris-Manager Financiën -Productverantwoordelijk ambtenaar
8.BTW-aangifte  B&Wgemeentesecretaris-Manager Financiën -Functioneel ambtenaar
9.IV3-opgave  B&Wgemeentesecretaris-Manager Financiën -Functioneel ambtenaar
10Aanslagen gemeentelijke belastingen (ambtshalve vermindering onjuiste aanslagen; ambtshalve verlenen voorziene verminderingen, ontheffingen of teruggaaf; ambtshalve verlenen van voorziene vrijstelling; bij uitspraak beslissen op verzoekschrift (vrijstelling, vermindering, ontheffing, teruggaaf, behandeling bezwaarschriften (incl. in gelegenheid stellen onjuist ingediend bezwaarschrift)BelastingverordeningenHeffingsambtenaar als bedoeld in art. 231 Gemeentewet (attributie)Senior beleidsmedewerker belastingen  
11Dwanginvordering van belastingvorderingen  Invorderingsambtenaar als bedoeld in de art. 230 e.v. Gemeentewet (attributie)Nader aan te wijzen deurwaarderskantoor  
V Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning        
 a. team Personeel en Organisatie        
1.uitvoering CAR/UWO regelingen:        
 aanstellen van medewerkers m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanagerformatieve ruimte, regels mbt werving en selectieB&Wgemeentesecretarisafdelingsmanager
 aanstellen van afdelingsmanagerformatieve ruimte, regels mbt werving en selectieB&Wgemeentesecretarisdirecteur
 ontslag op verzoek van alle medewerkers m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanageroverige ontslagbesluiten worden niet gemandateerdB&Wgemeentesecretarisafdelingsmanager
 ontslag op verzoek van afdelingsmanageroverige ontslagbesluiten worden niet gemandateerdB&Wgemeentesecretarisdirecteur
 alle rechtspositionele besluiten, behalve aanstelling en ontslag, m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanagerconform beleidsregels en in overleg met P&OB&Wgemeentesecretarisafdelingsmanager
 alle rechtspositionele besluiten, behalve aanstelling en ontslag, t.b.v. afdelingsmanagerconform beleidsregels en in overleg met P&OB&Wgemeentesecretarisdirecteur
 aanstelling of inlenen in verband met (ziekte)vervanginggeen formatieruimte, advies van P&O en financiën zijn verwerkt in voorstelB&Wgemeentesecretarisdirecteur
 opstellen en ondertekenen van reïntegratieplannen bij langdurig ziekenin overleg met P&OB&Wgemeentesecretaris-afdelingsmanager BMO -teamleider
 toestemming werkhervatting na ziekte in overleg met P&OB&Wgemeentesecretaris-afdelingsmanager BMO -teamleider
 uitvoering personeels- en salarisadministratie  B&Wgemeentesecretaris-Manager BMO -Functioneel ambtenaar
2.Vaststellen personeelsbeleid voor zover het geen algemeen verbindende voorschriften betreft  B&WgemeentesecretarisAlgemeen directeur
 b. Bodedienst/ DIV        
1.opvragen van inlichtingen en bescheiden van derdenvoorzover niet leidend tot verplichtingen waarvoor geen krediet beschikbaar is gesteldB&Wgemeentesecretaris-Manager Facilitaire Zaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
2.gebruik localiteiten van/t.b.v. gemeentekantoor  B&Wgemeentesecretarisa.manager facilitaire zaken b.boden
3.in ontvangst nemen van alle poststukken o.v.k. postmachtiging PTT  B&Wgemeentesecretaris-Manager Facilitaire Zaken -Boden
4.aanschaf en onderhoud dagelijkse benodigdheden conform gemeentebegroting=>  10.000,00B&Wgemeentesecretarismanager facilitaire zaken
   < 10.000,00    Manager Facilitaire Zaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
5.afsluiten van contracten o.a. -kopieerapparatuur -posttarieven -telecommunicatie -schoonmaak gemeentekantoor -plantenverzorging -catering -onderhoud apparatuur -beveiliging gemeentekantoor -bedrijfshulpverleningbinnen toegekende budgettenburgemeestergemeentesecretaris  
   => 10.000,00    manager facilitaire zaken
   < 10.000,00    Coördinator DIV
   < 2.500,00    Medewerker DIV-B
6.afsluiten van contracten voor BHVbinnen toegekende budgettenburgemeestergemeentesecretaris-Manager Facilitaire Zaken -Hoofd BHV
7.afsluiten van contracten ter uitvoering van besluiten voor aanschaf van materialen waarvoor afzonderlijk krediet is gevoteerdbinnen toegekende budgetburgemeestergemeentesecretaris  
   => 10.000,00    manager facilitaire zaken
   < 10.000,00    -Manager Facilitaire Zaken -Coördinator DIV
           
8.aanschaf IT-goederen (pc’s, printers) incl. garantieclaimsbinnen toegekende budgettenB&Wgemeentesecretaris-Manager Facilitaire Zaken -Product verantwoordelijke ambtenaar
   => 10.000,00    manager facilitaire zaken
   < 10.000,00    Coördinator ICT
   <= 2.500,00    medewerker ICT-B
9.afsluiten onderhouds- en leasecontractenbinnen toegekende budgettenburgemeestergemeentesecretarismanager facilitaire zaken
10Inkopen en aanbestedingen boven de drempelbedragenDe door de raad vastgestelde drempelbedragen voor inkopen en aanbesteden: -voor werken € 100.000,-- -voor leveringen € 50.000,-- -voor diensten € 50.000,--  gemeentesecretarisAfdelingsmanager(s)
11Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen a.toetsen brondocumenten aan vereisten inschrijving b.uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c.inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d.plaatsen van aantekeningen op het brondocument e.verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f.verstrekken van bewijs van inschrijving g.waarmerken van afschriften van brondocumenten waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h.het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register i.verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn j.het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k.het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorzieninga/ jaarlijks voor 1 juli wordt verslag gedaan van de wijze waarop van de bevoegdheid gebruik is gemaakt b/ doormandatering mogelijk aan de plaatsvervangend beheerder c/ bevoegdheden onder h. en i. mogen doorgemandateerd worden aan de baliemedewerkersB&Wgemeentesecretaris-Manager Facilitaire Zaken -Beheerder, coördinator team DIV
VIAfdeling Gemeentewurk        
 Afval        
1.Verlenen/weigering vergunning o.g.v. gemeentelijke afvalstoffenverordeningAfvalstoffenverordening      

Geactualiseerd: Benw besluit 28 september 2010. Datum publicatie: 13 oktober 2010. Datum inwerking treden: 1 oktober 2010