Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Bloemendaal 2009 |
Citeertitel | Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Bloemendaal 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2009 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 03-03-2009 Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 12 maart 2009 | 2009004580 |
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR/UWO, alsmede de personen die anderszins in dienst van gemeente Bloemendaal werkzaamheden verrichten.
2. Bedrijfshulpverlening (BHV)
De zorg van de werkgever om de nodige, op de specifieke situatie van de organisatie afgestemde maatregelen te treffen op het gebied van eerste hulp (bij ongevallen), brandbestrijding en evacuatie van medewerkers.
De medewerker die door de directie is aangewezen tot het verrichten van taken in het kader van BHV als bedoeld in artikel 15 lid 2 van de Arbeidsomstandighedenwet.
4. Bedrijfshulpverleningstaken
De taken zoals bedoeld in artikel 15 lid 2 van de Arbeidsomstandighedenwet.
Een bedrijfshulpverlener die als zodanig door de directie is aangewezen om, tijdens operationele inzet in ploegverband, leiding te geven aan andere bedrijfshulpverleners c.q. een medewerker die op grond van zijn functie deze taken verricht.
6. Bedrijfshulpverleningscursus (BHV-cursus)
Een speciaal voor de bedrijfshulpverlening samengestelde cursus waarmee de als BHV’er aangewezen medewerker kennis en vaardigheden opdoet, teneinde de hem of haar toebedeelde bedrijfshulpverleningstaken naar behoren te kunnen vervullen.
7. Bedrijfshulpverleningsherhalingscursus en –training
Jaarlijks terugkerende bijeenkomsten waarmee het peil van de opgedane kennis en vaardigheden op een verantwoord niveau wordt gehouden en eventueel wordt verhoogd.
8. Bedrijfshulpverleningsvergoeding
Een bruto bedrag voor het naar behoren uitvoeren van bedrijfshulpverleningstaken.
Artikel 2 Bedrijfshulpverlening
De coördinatie van de BHV-werkzaamheden is neergelegd bij een medewerker van het team Personeel en Organisatie. Hij draagt enkel zorg voor de coördinatie en heeft geen eindverantwoordelijkheid bij het voordoen van een calamiteit. Hij ontvangt dan ook geen bedrijfshulpverleningsvergoeding als bedoeld in artikel 3.
Voor iedere vestiging (Gemeentehuis, Brouwerskolk, voormalig gemeentehuis van Bennebroek en de gemeentewerf in Bennebroek) wordt door de directie een hoofd bedrijfshulpverlener en bedrijfshulpverlener(s) aangewezen. Het aantal bedrijfshulpverleners per vestiging is afhankelijk van een risicoanalyse van iedere vestiging. De medewerkers die worden aangewezen krijgen hiervan schriftelijk bericht.
Artikel 3 Bedrijfshulpverleningsvergoeding
De bedrijfshulpverlener ontvangt jaarlijks een vergoeding van € 311,54 netto (en wordt naar rato van het aantal maanden dat men bedrijfshulpverlener is geweest vastgesteld). Hiervoor geldt de voorwaarde dat de bedrijfshulpverlener in het bezit is van het basisdiploma Bedrijfshulpverlening en daadwerkelijk volgens opgave van het hoofd bedrijfshulpverlening aan oefeningen heeft deelgenomen. De vergoeding zal via de salarisadministratie in de maand december worden uitbetaald.
Met betrekking tot de in deze regeling genoemde vergoedingen vindt geen afbouw plaats, indien de bedrijfshulpverleningsvergoeding krachtens deze regeling op een gegeven moment niet meer van toepassing is op de betreffende medewerker.
Artikel 5 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Deze regeling treedt met ingang 1 januari 2009 in werking onder gelijktijdige intrekking van de “Regeling bedrijfshulpverlening Bennebroek” en de vigerende uitvoeringsregels voor de bedrijfshulpverlening Bloemendaal op 31 december 2008.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 3 maart 2009
de gemeentesecretaris de burgemeester,
Mr. A.Ph. van der Wees drs. M.J. van Ravesteyn-Kramer
Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 12 maart 2009.