Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent cliëntenparticipatie (Verordening Cliëntenparticipatie 2016) |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2020 | 01-07-2016 | nieuwe regeling | 11-07-2016 | RVO16.0038 |
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het raadsvoorstel nummer RVO16.0038 van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 17 mei 2016;
dat het noodzakelijk is de wijze waarop personen of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de bovengenoemde wetten, bij verordening te regelen;
kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Maatschappelijke ontwikkeling op 20 juni 2016;
de Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 in te trekken;
Artikel 3 Taken en bevoegdheden ASD
De ASD geeft gevraagd en ongevraagd advies of doet voorstellen aan het college over zaken die betrekking hebben op beleid, de beleidsontwikkeling en de uitvoering op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet en daarmee samenhangende regelingen (inclusief het minima- en armoedebeleid);
het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de ASD de nodige informatie tijdig wordt verstrekt voor het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen.
Artikel 5 Samenstelling van de ASD
De ASD betaat uit cliënte van- en belanghebbenden bij ontwikkeling van beleid en uitvoering van de wetten, in een voor zover redelijkerweijs mogelijk representatieve vertegenwoordiging van de cliëntgroepen en vertegenwoordigers van belangenorganisaties van de bij de uitvoering van de wetten betrokken personen;
het lidmaatschap van de ASD is onverenigbaar met het bekleden van de functie van lid van de gemeenteraad, lid van een commissie uit de gemeenteraad, fractieassistent, lid van het college of ambtenaar van de gemeente, en werknemerschap, adviseurschap of bekleding van een bestuurs-, directie- of toezichtsfunctie bij instellingen, anders dan belangenorganisaties, of ondernemingen die in het Sociaal Domein in de Noordkop actief zijn;
op ad hoc basis kan de ASD één of meerdere deskundigen uitnodigen aan een vergadering van de adviesraad of werkgroep(en) van die raad deel te nemen. Deze perso(o)n(en) tellen niet mee voor de bepaling van het officiële ledenaantal. Zij hebben geen stemrecht inzake de door de ASD uit te brengen adviezen;
Benoeming van de leden in artikel 5 gebeurt door het college op voorstel van de ASD; benoeming van leden van de eerste ASD, bij haar instelling, geschiedt aan de hand van een door het college in te stellen aanstellingsprocedure, waarbij de voorgaande adviesorganen, belangenorganisaties, cliëntgroepen, personen kunnen kandideren;
Artikel 7 Vergadering en besluiten
de ASD stelt in beginsel werkgroepen in, die op thema’s en/of op wijkniveau adviseren aan de ASD. Deze werkgroepen worden gevormd door adviesraadsleden, waarbij de adviesraad er voor kan kiezen leden in specifieke gevallen op basis van hun expertise tot lidmaatschap van
een werkgroep uit te nodigen. Voor de rol en positie van deze genodigden gelden verder de bepalingen onder artikel 5, lid 6 en 7.
De ASD functioneert met een centrale raad waaronder werkgroepen actief zijn die, zeker ook wijk- en themagericht, initiatieven en adviezen voor de raad voorbereiden, op eigen initiatief, dan wel op verzoek van het college.
Jaarlijks wordt tussen de ASD en de gemeentesecretaris geëvalueerd of de gekozen opzet van de ASD voldoet. De ASD brengt verslag uit van deze evaluatie aan de raad. De eerste volledige rapportage verschijnt in het laatste kwartaal van 2017.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 11 juli 2016.
voorzitter
Koen Schuiling
griffier
mr. drs. M. Huisman
De gemeente heeft behoefte aan ondersteuning bij de uitvoering van de wetten in het Sociaal Domein in de vorm van een klankbord. Daarnaast is er de politieke en bestuurlijke wens om via interactieve beleidsontwikkeling de stem van de burger beter door te laten klinken en zo een kwaliteitsimpuls aan de uitvoering te geven.
Artikel 3Taken en bevoegdheden van de ASD
Tot de taak van de ASD wordt in ieder geval gerekend het informeren en adviseren over het uitvoeringsbeleid en de uitvoeringspraktijk. Daarbij kan gedacht worden aan: de bejegening van cliënten, de schriftelijke en mondelinge informatievoorziening, het serviceniveau, de bereikbaarheid, wachttijden, privacybescherming, (klachten-) procedures, evenals het signaleren van ontwikkelingen, klanttevredenheidsonderzoeken.
De ASD zorgt er voor dat na afloop van het kalenderjaar er een verslag komt over de activiteiten van het voorgaande jaar.
Tenslotte is de ASD niet bevoegd om aan individuele belangenbehartiging te doen.
De ASD kan gevraagd en ongevraagd adviezen geven over beleid en beleidsontwikkeling op de beleidsterreinen binnen het Sociaal Domein: Wmo, Jeugd en werk en Inkomen, inclusief het gemeentelijk minimabeleid.
De afdeling Sociaal Domein voert de werkzaamheden uit in het kader van de Wmo (individuele voorzieningen), Wet inburgering en schuldhulpverlening. Voor wat betreft deze regelingen is er niet een directe wettelijke verplichting om advies te vragen aan de ASD. In voorkomende gevallen zal dit wel gevraagd kunnen worden.
Het uitbrengen van een advies is aan een termijn gebonden, omdat dit advies toegevoegd moet worden aan de stukken voor de gemeenteraad. Een termijn van vier weken wordt normaliter gehanteerd, met uitzondering van gevallen waarvoor meer tijd noodzakelijk is, zoals bij klanttevredenheidsonderzoeken. De ASD stelt het college schriftelijk op de hoogte van haar advies. Een ASD-advies is niet bindend. Indien het college afwijkt van het advies wordt dit door hen schriftelijk gemotiveerd.
In dit artikel is geregeld dat de ASD door cliënten en belanghebbenden wordt gevormd. Als ervaringsdeskundigen kan van de cliënten veel informatie verwacht worden over de gevolgen van beleid en over de wijze van uitvoering.
Met de deelname van belangenorganisaties wordt ook de aanwezigheid van expertise uit hun kring geborgd. De deelnemende belangenorganisaties hebben het recht om namens hen benoemde leden tussentijds gemotiveerd te vervangen.
In dit artikel is ook opgenomen welke (gemeentelijke) functies niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap van de ASD. Wij verstaan daar ook onder de leden van adviescommissies die namens een in de raad vertegenwoordigde politieke partij daarin zitting hebben.
De leden worden door het college benoemd voor een bepaalde periode welke niet gelijk loopt met de zittingsperiode van de gemeenteraad, dit ook om eens te meer de vrijheid en onafhankelijkheid van de commissie te benadrukken. De zittingsperiode kan verlengd worden met eenzelfde periode.
Er is een beperkt aantal redenen om het lidmaatschap te beëindigen. Dat gebeurt automatisch als de zittingsduur is afgelopen (a), als de persoon door een verhuizing geen inwoner meer is van de gemeente (b), als iemand niet meer tot de doelgroep van de afdeling Sociaal Domein hoort (c), als iemand daar zelf om vraagt (d) en door overlijden (e)
In de Algemene wet bestuursrecht (artikel 2:2) is bepaald dat een bestuursorgaan iemand kan weigeren als vertegenwoordiger als er tegen die persoon ernstige bezwaren zijn gerezen of bestaan. Op analoge wijze is de bepaling in de verordening opgenomen. Omdat het gaat om een zeer bijzondere situatie wordt geen definitie gegeven van die omstandigheden, juist omdat er vanuit gegaan wordt dat een dergelijke omstandigheid zich alleen bij zeer hoge uitzondering zal voordoen. Deze bepaling is louter in de verordening opgenomen voor het geval een dergelijke, hopelijk zeer uitzonderlijke, situatie zich voordoet.
Artikel 7Vergadering en besluiten
Het college vindt de inbreng van cliënten en belanghebbenden belangrijk om inzicht te verkrijgen in het functioneren van de eigen organisatie en de dienstverlening waar nodig te verbeteren. In de dialoog tussen de wethouder, afdeling Sociaal Domein en de ASD zal een duidelijke meerwaarde voor de kwaliteit van de dienstverlening door de afdeling Sociaal Domein ontstaan.
Artikel 8Ondersteuning van de ASD
Het college draagt er zorg voor dat de leden van de ASD scholing kunnen ontvangen om hun taken te kunnen uitvoeren. Deze scholing kan omvatten: de hoofdlijnen van en relevante ontwikkelingen op het gebied van de wetgeving in het Sociaal Domein, trainingen op het terrein van vergadertechniek en voorzitterschap.
Het college zorgt indien gewenst ook voor vergaderaccommodatie en daarbij behorende aanvullende voorzieningen. Het college draagt er zorg voor dat de ASD, in de vorm van een ambtelijke ondersteuning, adequaat wordt ondersteund.
Omdat burgers als leden van gemeentelijke adviesraden presentiegelden kunnen ontvangen, zijn wij van mening dat leden van de ASD een persoonlijke onkostenvergoeding kunnen te ontvangen. Het is aan de ASD zelf hier een keuze in te maken.
Om te voorkomen dat, indien van toepassing, deze persoonlijke onkostenvergoeding in mindering gebracht wordt op een uitkering, wordt het bedrag als een onkostenvergoeding vrijwilligerswerk aangemerkt (artikel 31 tweede lid sub k en l WWB). Het bedrag is afgestemd op de fiscale forfaitaire vrijwilligersregeling zoals die op grond van de Coördinatiewet sociale verzekeringen geldt voor de werknemersverzekering en deze vergoeding wordt ook door de belastingdienst buiten beschouwing gelaten. Dit betekent wel dat zowel binnen een maand als binnen een kalenderjaar rekening gehouden moet worden met het maximale aantal bijeenkomsten van de ASD en het maximale bedrag van de vrijwilligersvergoeding (zowel per maand als op jaarbasis in verband met verrekening met uitkering of bijtelling belastingdienst) dat verstrekt kan worden.
De persoonlijke onkostenvergoeding is in ieder geval bestemd voor de uitgaven die gemoeid zijn voor de vervoerskosten tussen woonhuis en de plaats waar de vergadering van de adviesraad wordt gehouden, evenals gesprekskosten bij telefoongebruik.
Ambtelijke toelichting of uitleg vindt op casuïstieke basis plaats. Ambtelijke ondersteuning is geen vast of structureel gegeven; de ASD voert, voedt en ontwikkelt zijn agenda zelf.
De structuur van de ASD ziet er in essentie als volgt uit:
De ASD is dus geen ‘klassiek’ platform, maar een orgaan dat dicht op de burgers en mede gevuld door burgers actief is. De ASD wordt ook in staat gesteld zich te ontwikkelen tot een adviesraad die (op eigen initiatief dan wel in gevallen op verzoek van het college) ook meer wijk- en themagericht te werk gaat, waarbij samenwerking met de wijkplatforms een duidelijke optie is.
In gevallen waarin niet is voorzien dan wel voor een juiste uitvoering van de verordening, kan het college beslissen nadere regels vast te stellen.