Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Nadere regels voor de passantenhavens en Lage Loswal ’t Bat

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels voor de passantenhavens en Lage Loswal ’t Bat
CiteertitelNadere regels voor de passantenhavens en lage loswal 't Bat
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021nieuwe regeling

01-09-2020

gmb-2020-235341

1667356

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels voor de passantenhavens en Lage Loswal ’t Bat

 

Gelet op het bepaalde in artikel 5:25, van de Algemene plaatselijke verordening Venlo

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van Venlo;

  • b.

    officier van Dienst Bevolkingszorg: de als zodanig door het college benoemde ambtenaar of zijn plaatsvervanger;

  • c.

    gereserveerde ligplaats: een ligplaats bestemd voor het tijdelijk gemeerd liggen met een aangewezen schip;

  • d.

    gemeentelijk havenmeester: de als zodanig door het college benoemde ambtenaar of zijn plaatsvervanger;

  • e.

    Lage Loswal 't Bat: kade/steiger ten behoeve van het aan- en afmeren van passagiersschepen c.q. rondvaartboten en het aan boord nemen van respectievelijk van boord laten gaan van passagiers met een beschikbare loopbrug; zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende tekening nr. 4;

  • f.

    ligplaats innemen: het aanleggen met een vaartuig aan een kade, laad- en losplaats of steiger;

  • g.

    passagiersschip: een vaartuig, dat is bestemd of wordt gebruikt voor bedrijfsmatig vervoer van personen ( > 12 personen);

  • h.

    passantenhaven: de stadshaven Venlo, de Blerickse en Arcense haven, bestemd voor het kortstondig afmeren van pleziervaartuigen, zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende tekeningen resp. nrs. 1, 2 en 3;

  • i.

    pleziervaartuig: een vaartuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt voor sportieve of recreatieve doeleinden, niet zijnde een passagiersschip, hotelschip of rondvaartboot;

  • j.

    rechthebbende/schipper. degene die over een vaartuig het gezag heeft of degene die hem vervangt of als zodanig optreedt;

  • k.

    rondvaartboot: een vaartuig, dat is bestemd of wordt gebruikt voor vervoer van personen, waarbij een bezienswaardige route en/of bestemmingen wordt gevolgd/aangedaan, en vervolgens naar het startpunt terugkeert;

  • l.

    stadshaven: de stadshaven Venlo, zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende tekening nr. 1;

  • m.

    steiger: drijvend of vast kunstwerk met het doel er een vaartuig ligplaats aan te laten nemen, met inbegrip van de passantensteiger;

  • n.

    vaartuig: een drijvend lichaam dat wegens zijn drijfvermogen gebezigd wordt dan wel bestemd of geschikt is voor het vervoer te water van personen of goederen, alsmede elk ander voorwerp, hoe ook genaamd, dat uitsluitend of hoofdzakelijk bestemd is of gebruikt wordt tot drijven, berging of bewoning.

Artikel 1.2 Toepassingsgebied

Deze regels zijn van toepassing in de passantenhaven én aan de Lage Loswal 't Bat en alle

tot deze locaties behorende kunstwerken, voor zover hiervan bij deze regels niet wordt afgeweken.

Il GEBRUIK VAN DE HAVEN

Artikel 2.1 Aanwijzing

  • 1.

    In de passantenhaven zijn uitsluitend pleziervaartuigen toegelaten.

  • 2.

    Aan de Lage Loswal 't Bat zijn geen pleziervaartuigen toegestaan.

Artikel 2.2 Zeilschepen, zeilplanken, waterskiër

  • 1.

    Het is verboden in de passantenhaven een vaartuig uitsluitend door middel van zijn zeil voort te bewegen indien het vaartuig over een motor beschikt.

  • 2.

    Het is verboden in de passantenhaven te varen met een zeilplank of een waterjetski.

  • 3.

    Het is verboden in de passantenhaven een waterskiër voort te bewegen dan wel zich op waterski's voort te bewegen of te doen voortbewegen.

Artikel 2.3 Ligplaats in passantenhaven

  • 1.

    Het is aan schippers van pleziervaartuigen langer dan 15 meter niet toegestaan gebruik te maken van de passantenhaven.

  • 2.

    Het is aan schippers van pleziervaartuigen onverminderd het bepaalde in lid 1, niet toegestaan anders dan aan de steiger, ligplaats in te nemen in de passantenhaven.

  • 3.

    Aan elke zijde van de steiger in de stadshaven Venlo mag maar één vaartuig worden aangelegd.

  • 4.

    Het is niet toegestaan langer dan 48 uur zonder onderbreking, van de steiger in de passantenhaven gebruik te maken. De onderbreking moet ten minste 24 uur bedragen.

  • 5.

    Het is niet toegestaan ligplaats te nemen aan het gedeelte van de passantenhaven dat van gemeentewege op een of andere wijze is gereserveerd.

  • 6.

    De dagelijkse exploitatie van de stadshaven Venlo is bij overeenkomst "Concessie beheer & exploitatie passantenhaven Maasboulevard Venlo" in handen van watersportvereniging De Maas.

  • 7.

    Voor de duur van bovengenoemde overeenkomst is het Havenreglement passantenhaven aan de Maasboulevard te Venlo van Wsv de Maas van toepassing.

  • 8.

    Alle aanwijzingen van de havenmeester van wsv de Maas in de stadshaven Venlo dienen terstond te worden opgevolgd.

Artikel 2.4 Ligplaats aan Lage Loswal ’t Bat

  • 1.

    Het innemen van een ligplaats aan de Lage Loswal 't Bat is enkel voorbehouden aan passagiersschepen en rondvaartboten.

  • 2.

    Het innemen van een ligplaats door passagiersschepen aan de Lage Loswal 't Bat dient minimaal 2 weken van te voren bij de gemeentelijk havenmeester te worden gereserveerd.

  • 3.

    Het innemen van een ligplaats door rondvaartboten aan de Lage Loswal 't Bat dient minimaal 1 week van te voren bij de gemeentelijk havenmeester te worden gemeld;

  • 4.

    Het is niet toegestaan dubbel af te meren;

  • 5.

    Het is niet toegestaan langer dan bij de gemeentelijk havenmeester gereserveerd c.q. gemeld een ligplaats in te nemen.

  • 6.

    Alle aanwijzingen van de gemeentelijk havenmeester dienen terstond te worden opgevolgd.

Artikel 2.5 Buiten gebruik stellen vaartuigen

Het is niet toegestaan met een vaartuig ligplaats in te nemen met het doel dit vaartuig voor

langere tijd buiten bedrijf te stellen.

Artikel 2.6 Gereserveerde ligplaatsen.

  • 1.

    Het college kan ligplaatsen aanwijzen die bestemd zijn voor het al dan niet tijdelijk afmeren van aangewezen vaartuigen.

  • 2.

    Voor het innemen van een dergelijke ligplaats is toestemming vereist van het college.

  • 3.

    Het is de eigenaar en/of de gebruiker van een aangewezen vaartuig, niet toegestaan het vaartuig te doen verblijven op een andere dan de in het eerste lid aangewezen ligplaats.

111 ORDE IN DE HAVEN

Artikel 3.1 Verbod om stil te liggen of te laden en te lossen

Het is niet toegestaan met een vaartuig stil te liggen in de passantenhaven, aan de Lage

Loswal 't Bat of op andere dan de daarvoor bestemde aangegeven of toegelaten ligplaatsen.

Artikel 3.2 Hinderen

  • 1.

    Het is verboden met een vaartuig de doorvaart van andere vaartuigen te hinderen of hinderlijke waterbeweging te veroorzaken.

  • 2.

    De schipper is verplicht er voor te zorgen dat geen onderdelen van het vaartuig of andere voorwerpen buiten boord steken zodanig, dat daardoor gevaar of hinder kan ontstaan.

  • 3.

    Indien van een schip enig voorwerp verloren raakt dat drijvende of gezonken gevaar of hinder kan veroorzaken, is de schipper verplicht hiervan onverwijld kennis te geven aan de gemeentelijk havenmeester.

Artikel 3.3 Bekwaamheid opvolgen aanwijzingen

De schipper is verplicht ervoor te zorgen dat steeds iemand aan boord is die bekwaam is om

de van gemeentewege gegeven aanwijzingen op te volgen.

Artikel 3.4 Afmeren aan bolders

Het is verboden in de passantenhaven en aan Lage Loswal 't Bat, aan een steiger, een kade

of laad- en losplaats met een vaartuig af te meren aan andere dan de daartoe bestemde

bolders, ringen of palen.

Artikel 3.5 Verplichting vaart minderen

Het in- en uitvaren van de passantenhaven dient met gepaste snelheid (maximaal 5 km/u) te

gebeuren teneinde hinderlijke golfslag of zuiging te voorkomen.

Artikel 3.6 Melding gezonken vaartuig

  • 1.

    De schipper van een in een passantenhaven of aan de Lage Loswal 't Bat gezonken vaartuig is verplicht onmiddellijk na het zinken daarvan kennis te geven aan de Officier van Dienst Bevolkingszorg en het gezonken vaartuig deugdelijk te markeren.

  • 2.

    De schipper is verplicht om binnen een door of namens het college te stellen termijn en op de door hem/haar aangegeven of goedgekeurde wijze, het gezonken vaartuig en de lading uit de haven te verwijderen of te doen verwijderen.

  • 3.

    Bij afwezigheid of nalatigheid van de schipper rusten de verplichtingen, bedoeld in het eerste en tweede lid, op de eigenaar en/of de gebruiker van het vaartuig.

IV SCHADE, VEILIGHEID EN GEVOLGEN VOOR HET MILIEU

Artikel 4.1 Veroorzaken van schade

  • 1.

    Wanneer een vaartuig schade heeft veroorzaakt aan de passantenhaven, de Lage Loswal 't Bat, steigers, de kaden, de haveninrichting, enig eigendom van de gemeente of aan eigendommen van derden, is de schipper verplicht daarvan uiterlijk binnen één uur na dit tijdstip mededeling te doen bij de gemeentelijk havenmeester voor zover dit de Lage Loswal 't Bat, passantenhaven Arcen en Blerick betreft en bij de havenmeester wsv de Maas voor zover dit de stadshaven Venlo betreft;

  • 2.

    In geval van toegebrachte schade wordt door de gemeentelijk havenmeester een rapport opgemaakt, welk rapport zo spoedig mogelijk aan het college wordt gezonden;

  • 3.

    Het rapport dient in ieder geval te vermelden:

    • a.

      De wijze, waarop de schade is ontstaan

    • b.

      Het bedrag, waarop de kosten van herstel van de schade wordt begroot

    • c.

      De namen en adressen van personen, die tot schadevergoeding gehouden worden geacht

    • d.

      Alle verdere feiten en omstandigheden, die van belang kunnen zijn voor de beoordeling van het ongeval en de vaststelling van de aansprakelijkheid

  • 4.

    In geval van toegebrachte schade is de gemeentelijk havenmeester bevoegd de vaart van het betrokken vaartuig te beletten en te eisen dat, alvorens de vaart wordt voortgezet, een waarborgsom is gestort of een bankgarantie is gesteld ten bedrage van de getaxeerde kosten van herstel van het beschadigde werk.

Artikel 4.2 Veroorzaken van nadelige gevolgen voor het milieu

Het is verboden rook, roet, dampen, gassen, stof of stoom op een zodanige wijze uit een

vaartuig te laten ontsnappen of andere handelingen zodanig uit te voeren of na te laten dat

daardoor gevaar, schade of nadelige gevolgen voor het milieu ontstaan of kunnen ontstaan.

Artikel 4.3 Melding en verwijdering van te water geraakte stoffen of voorwerpen

Degene door wiens toedoen een stof of voorwerp in het water van de haven of bij de Lage

Loswal 't Bat terechtkomt, waardoor de veiligheid in gevaar wordt gebracht of de

waterkwaliteit wordt of kan worden benadeeld, is verplicht er voor te zorgen dat:

  • a.

    daarvan onmiddellijk kennis wordt gegeven aan de Officier van Dienst Bevolkingszorg.

  • b.

    de stof of het voorwerp onmiddellijk uit het water wordt verwijderd, tenzij dit redelijkerwijs niet uitvoerbaar is.

Artikel 4.4 Verrichten van herstellingen

  • 1.

    Het is niet toegestaan om in de passantenhaven en aan de Lage Loswal 't Bat aan of op een schip herstellingswerkzaamheden te verrichten of te doen verrichten, tenzij de werkzaamheden plaatsvinden met toestemming van het college.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde verbod is niet van toepassing op vaartuigen die geen gevaarlijke stof aan boord hebben of van die stof zijn schoongemaakt, mits:

    • a.

      bij de herstellingswerkzaamheden geen vuur wordt gebruikt en geen vuur kan ontstaan;

    • b.

      tijdens de herstellingswerkzaamheden de bedrijfsgereedheid van het schip nietwordt belemmerd;

    • c.

      de herstellingswerkzaamheden geen gevaar, schade of nadelige gevolgen voor het milieu opleveren of kunnen opleveren, en,

    • d.

      de werkzaamheden niet langer duren dan 48 uur.

Artikel 4.5 Veroorzaken geluidshinder

Het is niet toegestaan op een in de passantenhaven en aan de Lage Loswal 't Bat liggend

vaartuig zonder noodzaak geluidssignalen te geven.

Artikel 4.6 Gebruik spudpalen Lage Loswal ’t Bat

  • 1.

    Het is verboden aan de Lage Loswal 't Bat een spudpaal te gebruiken, tenzij dit geschiedt in overeenstemming met ter plaatse aangebrachte verkeerstekens (eventueel voorzien van nadere aanduidingen) zoals vermeld in het Binnenvaartpolitiereglement en tenzij dit geschiedt met toestemming van de gemeentelijk havenmeester.

  • 2.

    Onder spudpaal wordt verstaan een voorziening waarmee een schip zichzelf in de bodem kan verankeren door middel van verticale meerpalen waarmee het schip zelf is uitgerust.

V SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2021.

  • 2.

    Op dat tijdstip worden de Nadere regels voor de passantenhavens, vastgesteld bij besluit van 5 januari 2010, ingetrokken.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Nadere regels voor de passantenhavens en Lage

Loswal 't Bat".