Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Huizen) |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Huizen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand van 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-08-2020 | nieuwe regeling | 20-07-2020 |
Artikel 5 Leiding burgerlijke stand
De teamleider van het team Burgerzaken is verantwoordelijk voor het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 6 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd, nadat de huwelijksaangifte heeft plaatsgevonden.
Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 20 juli 2020.
De secretaris,
de burgemeester,
Toelichting Reglement Burgerlijke Stand 2020 Gemeente Huizen
In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Huizen kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn bij het team Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) kunnen worden benoemd.
In tegenstelling tot de abs wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden benoemd tot babs.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (b)abs voor een bepaalde periode kan worden benoemd.
De benoeming tot abs is verbonden aan de periode dat de abs onafgebroken werkzaam is bij het team Burgerzaken. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit team de benoeming van rechtswege vervalt.
Een benoeming tot babs kan plaats vinden tot de, binnen de organisatie geldende, pensioengerechtigde leeftijd. Om organisatorische redenen kan het wenselijk zijn een babs na het bereiken van deze leeftijd in dienst te houden. Verlenging van de benoeming kan plaatsvinden tot de leeftijd van 70 jaar wordt bereikt, mits daarvoor organisatorische redenen zijn.
De babs die structureel huwelijken sluit, doet dit volgens inroostering. Onder structureel huwelijken sluiten, wordt minimaal 10 huwelijken per jaar verstaan.
Op verzoek van een (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag tot babs te benoemen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de gemeente Huizen plaatsvindt.
Om adequaat te kunnen handelen, is de benoeming tot (b)abs gemandateerd aan de teamleider Burgerzaken.
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Huizen verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het gemeentehuis (zie artikel 7).
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt in de gemeente Huizen ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn twee voorwaarden verbonden:
de veiligheid van de (b)abs moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (b)abs die het huwelijk sluit, mag de (b)abs, na overleg met de leiding van de burgerlijke stand, weigeren het huwelijk te sluiten als de (b)abs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd. Om aanspraken van het (bruids)paar te voorkomen, wordt dit bij het afspreken van het huwelijk bij de gemeente uitdrukkelijk aan het (bruids)paar kenbaar gemaakt.
De teamleider Burgerzaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand (conform art 2 Besluit Burgerlijke stand 1994). De (b)abs is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de teamleider Burgerzaken. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (b)abs is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (b)abs als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.
Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. Bij het vastleggen van een huwelijksdatum gelden de bepalingen van de Legesverordening.
De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (b)abs gesloten aan de balie van het team Burgerzaken of in de ondertrouwkamer van het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting worden geen andere aanwezigen dan de getuigen toegelaten.
In dit artikel is de verplichting aan het college om, op grond van artikel 1:16c BW, een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de abs de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het team Burgerzaken. Om praktische redenen vinden de werkzaamheden, in principe, alleen plaats op afspraak.
In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijkssluiting gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en dag worden gesloten, mits een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.
De beslissing om op grond van artikel 9, lid 3 of 4 de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te verruimen of te beperken, is gemandateerd aan de teamleider Burgerzaken.
Dit reglement is ook van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarom is deze schakelbepaling in lid 1 opgenomen.