Organisatie | Stein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wsw |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet sociale werkvoorziening, artikel 2, derde lid
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2008 | Nieuwe regeling | 25-09-2008 Schakel, 29-10-2008 | Gem. blad Afd. A 2008, no. 169 |
De raad van de gemeente Stein,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 juli 2008,
gezien het advies van de stichting Sociaal Overleg,
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening,
vast te stellen de verordening inzake de wijze waarop geïndiceerden ingevolge de wet sociale werkvoorziening en directe belanghebbenden betrokken kunnen worden bij de totstandkoming van het beleid en de wijze van uitvoering inzake de Wet sociale werkvoorziening.
In dit besluit wordt verstaan onder:a. de wet: de Wet sociale werkvoorziening;b. gemeenten: de gemeenten die deel uitmaken van de Gemeenschappelijke Regeling Vixia;c. Bestuur: Het Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Vixia;d. cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisatie van belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wet sociale werkvoorziening en het integrale gemeentelijke arbeidsmarktbeleid;e. Wsw-raad: de door burgemeesters en wethouders van de gemeenten, als zodanig erkende en in deze gemeenten actief zijnde cliëntenraad van geïndiceerden of hun belangenbehartigers;f. integraal arbeidsmarktbeleid: de samenhangende wijze waarop de gemeenten in al hun beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de mogelijkheden tot arbeidsinschakeling van alle mensen waar de gemeenten bij enig wettelijk voorschrift verantwoordelijk voor is gesteld of verantwoordelijkheid heeft genomen;g. geïndiceerde: de persoon die krachtens een indicatiebeschikking van het CWI is toegelaten de wet;h. belangenbehartiger: de persoon, die namens een geïndiceerde optreedt op grond van een wettelijke toewijzing of een machtiging van de geïndiceerde.
De cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:1. het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wet sociale werkvoorziening en het integrale gemeentelijke arbeidsmarktbeleid vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde arbeidsmarktbeleid;2. het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het integrale gemeentelijke arbeidsmarktbeleid gericht op de deelname van geïndiceerden aan het arbeidsproces en maatschappelijke participatie.
Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in dat:a. bij nieuw beleid de Wsw-raad om advies wordt gevraagd over de hoofdlijnen van dit beleid;b. bij evaluatie van beleid de Wsw-raad om advies wordt gevraagd bij het opstellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 september 2008.
De raad voornoemd,de Griffier. de Voorzitter.
De modernisering van de Wsw, die per 1 januari 2008 van kracht is geworden, beoogt onder meer om meer rechten te geven aan geïndiceerden. Zo stelt artikel 2, derde lid, van de Wsw, dat geïndiceerden betrokken moeten worden bij de uitvoering van de Wsw. Hiervoor is deze Wsw-raad bedoeld.
De uitvoering van de Wsw is overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Vixia. In opdracht van de GR Vixia voert Vixia BV de Wsw uit voor de gemeenten Sittard-Geleen, Stein, Beek en Schinnen.Vanwege deze gezamenlijke uitvoering, is gekozen voor een regionale Wsw-raad.
Nu er sprake is van een regionale raad voor de GR Vixia, levert het werkvoorzieningschap de faciliteiten, en adviseert de raad het Bestuur.
In deze verordening wordt in ieder geval geregeld de wijze waarop:a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers;b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. (artikel 2, derde lid, van de Wsw)
De praktische uitwerkingen worden geregeld via een Uitvoeringsbesluit. Dit betreffen bijvoorbeeld aspecten, die aan verandering onderhevig kunnen of zullen zijn, zoals de aan te wijzen contactambtenaar of de aard van de faciliteiten. Dit zijn wijzigingen, die geen invloed hebben op de verordening zelf, en waarvoor dus ook geen nieuw raadsbesluit voor hoeft te worden genomen.
Artikel 2 DoelstellingenHet doel is om de doelgroep te betrekken bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde arbeidsmarktbeleid, waarbij zij hun belangen kunnen inbrengen.
Artikel 3 BeleidsterreinenD Wsw-raad wordt niet alleen bij de Wsw betrokken, maar bij het gehele arbeidsmarktbeleid.De Wsw is immers een reïntergratie-instrument, en is ook expliciet opgenomen in het arbeidsmarktbeleid. Daarom wordt de Wsw-raad ook bij het arbeidsmarktbeleid betrokken.
Artikel 4 WerkwijzeDit artikel omschrijft op welke wijze aan de drie vereisten wordt voldaan die in artikel 2, derde lid, van de Wsw zijn genoemd, en die in de algemene toelichting zijn geciteerd.Zoals eerder is vermeld, voorziet het Bestuur is de faciliteiten en de informatievoorziening, en heeft het Bestuur het periodieke overleg met de Wsw-raad.
Artikel 5 SamenstellingHet lidmaatschap is niet alleen voor geïndiceerden, maar ook voor hun belangenbehartigers.Hiermee wordt beoogd, dat ook geïndiceerden, die zelf niet in staat zijn om hun belangen kenbaar te maken, toch gehoord kunnen worden. Te denken valt aan verstandelijk gehandicapten: immers, ook met hun belangen dient rekening te worden gehouden.
Het aantal van 12 leden wordt het meest werkbaar geacht. De raad dient enerzijds niet zo groot te zijn, dat dit ten koste gaat van de effectiviteit van het overleg, terwijl anderzijds de raad wel voldoende omvang dient te hebben om een representatieve afspiegeling mogelijk te maken van zowel de diversiteit van de doelgroep én de verschillen in omvang van de Wsw-populaties van de vier gemeenten.
Met de verdeling 6:2:2:2 wordt een evenredige verdeling beoogt tussen de vier gemeenten.
Voorkomen dient te worden, dat de Wsw-raad een platform wordt voor andere groepen dan de geïndiceerden zelf.Medewerkers van het sw-bedrijf of een begeleidingsorganisatie en leden van een ondernemingsraad kunnen andere belangen hebben, en zouden via de Wsw-raad het (gemeentelijke) beleid kunnen beïnvloeden.De agenda van de leden behoort enkele de in artikel 3 genoemde doelstellingen te bevatten, en bijvoorbeeld niet de interne of commerciële belangen van de partners in de uitvoering van de Wsw.
Artikel 6 FaciliteitenHet Bestuur stelt de faciliteiten beschikbaar, als regionaal bestuursorgaan en verlengstuk van de lokale besturen.De faciliteiten betreffen onder andere vergaderruimte, gelegenheid om te kopiëren, printen, computergebruik (met internet), en vergoeding van kosten die voor het functioneren van de Wsw-raad noodzakelijk zijn.
Artikel 7 KlachtenDit artikel behoeft geen nadere toelichting.