Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vught

Richtlijnen Reclamecriteria Vught

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVught
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijnen Reclamecriteria Vught
CiteertitelRichtlijnen Reclamecriteria Vught
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Vught/397672/CVDR397672_1.html
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Vught/632198/CVDR632198_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-01-2021Artt. 3, 4

18-12-2020

gmb-2021-992

10-09-202007-01-2021Nieuwe regeling

25-08-2020

gmb-2020-225682

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijnen Reclamecriteria Vught

Regels toe te passen bij de uitvoering van artikel 4:16 en 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Welstandsnota Vught.

 

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze richtlijnen wordt verstaan onder:

  • 1.

    reclame: het visueel in het openbaar aanprijzen van of aandacht vestigen op diensten, goederen, activiteiten of namen;

  • 2.

    bedrijfsgebouw: een gebouw dat in gebruik is bij één of meer gebruikers, uitsluitend voor zakelijke doeleinden;

  • 3.

    weg: weg als bedoeld in artikel 1 van de APV;

  • 4.

    inrichting: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht, inclusief culturele en overheidsinstellingen;

  • 5.

    uitstalling: onder uitstalling wordt verstaan, een los voorwerp geplaatst voor een pand op een openbare plaats, dat een onmiskenbare relatie heeft met de bedrijfsactiviteiten van de in dat pand gevestigde onderneming, waaronder tevens wordt verstaan: reclame-uiting, uitstallingsmaterialen en voorwerpen of stoffen behorend bij het reguliere assortiment.

Hoofdstuk 2 Administratieve bepaling

Artikel 2 Beoordeling

Burgemeester en wethouders vragen ten behoeve van de beoordeling van de reclame het advies van de Welstandscommissie wanneer deze valt onder de Welstandsnota.

Hoofdstuk 3 Algemene regels

Artikel 3 Reclame-uitingen

  • 1.

    lichtkranten, lichtslangen en lichtreclame met veranderlijk of intermitterend licht en lichtprikkabels zijn niet toegelaten;

  • 2.

    reclames in de vorm van lichtreflecterende borden zijn niet toegelaten;

  • 3.

    reclames dienen evenwijdig aan en vlak tegen de gevel worden geplaatst;

  • 4.

    per inrichting mag maximaal één reclame-uiting evenwijdig aan en vlak tegen de gevel worden aangebracht;

  • 5.

    reclame in de vorm van vlaggen, banieren of andere vormen van dundoeken, is niet toegelaten, met uitzondering van culturele evenementen en tentoonstellingen, ten behoeve van het evenement zelf;

  • 6.

    reclame aan lichtmasten is niet toegelaten;

  • 7.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de uitstraling van de omgeving verstoort is niet toegelaten;

  • 8.

    een reclamebord is alleen toegestaan mits deze zo dicht mogelijk tegen de gevel geplaatst wordt en maximaal 1.50 m hoog en 1.20m breed is.

  • 9.

    Bevinden zich in de nabijheid van een winkelgevel veel vaste objecten (boom, bank, prullenbak) die in combinatie met het tegen de gevel geplaatste reclamebord een goede doorstroming van het verkeer blokkeren dan mag het reclamebord van maximaal 1,20m breed in de lijn van deze objecten geplaatst worden. Direct voor de winkelgevel staat dan geen uitstalling.

Artikel 4 Overige uitstallingen

  • 1.

    er mag maximaal 1 bankje of stoel geplaatst worden van 1.50 x 50 x 1.20m zolang er een minimale doorgang blijft bestaan van 1.20m en deze passend is in het straatbeeld;

  • 2.

    de bank/ stoel mag niet gebruikt worden voor reclame-uitingen en ook niet om artikelverkoop te promoten;

  • 3.

    het plaatsen van 2 plantenbakken is toegestaan mits de plantenbak maximaal 1 meter hoog en met plant in totaal 2.50m hoog is, maximaal 1.20m breed en er een vrije doorgang is van 1.20m;

  • 4.

    het plaatsen van plantenbakken op eigen terras is toegestaan mits deze geplaatst worden binnen de noppen van het terras;

  • 5.

    een terrasafscheiding is alleen toegestaan vanaf de gevel van de inrichting en als deze niet hoger is dan 1.20m.

Hoofdstuk 4 Uitzonderingen naar aard van de reclame

Artikel 5 Algemene uitzonderingen

Deze criteria zijn niet van toepassing op:

  • 1.

    sandwichborden als bedoeld in artikel 2:10 a APV;

  • 2.

    reclameborden bij standplaatsen als bedoeld in artikel 5:17 APV;

  • 3.

    overige gevallen waarin krachtens een wettelijke regeling een vergunning voor het gebruik van de weg is verleend.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 6 Afwijkingen

Burgemeester en Wethouders handelen volgens deze criteria, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de criteria te dienen doelen. De Welstandscommissie dient in de gelegenheid te worden gesteld om te adviseren over een voornemen tot afwijking van de criteria.

Artikel 7 Titel

Deze criteria kunnen aangehaald worden als “Richtlijnen Reclamecriteria Vught”.

Artikel 8 Inwerkingtreding

De reclamecriteria van de gemeente Vught treden in werking op de dag na publicatie.