Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent jeugdhulp (Besluit Jeugdhulp Twenterand 2017)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent jeugdhulp (Besluit Jeugdhulp Twenterand 2017)
CiteertitelBesluit Jeugdhulp Twenterand 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

De datum van ondertekening is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Twenterand/619864/CVDR619864_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2017nieuwe regeling

03-01-2017

Gemeenteblad 2017, 7062

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent jeugdhulp (Besluit Jeugdhulp Twenterand 2017)

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Twenterand,

 

gelet op de artikelen 2 lid 3, 12 lid 5 en 20 lid 1 van de Verordening Jeugdhulp Twenterand;

 

overwegende dat het noodzakelijk is nadere regels te stellen ten aan zien van welke overige en individuele voorzieningen beschikbaar zijn en de hoogte van het pgb;

 

Besluit vast te stellen:

 

Besluit Jeugdhulp Twenterand 2017

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit Besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Familiegroepsplan: hulpverleningsplan of plan van aanpak opgesteld door ouders, samen met bloedverwanten, aanverwanten of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren;

  • 2.

    Verordening: Verordening Jeugdhulp Twenterand

  • 3.

    Wet: Jeugdwet

Artikel 2 Beschikbare overige voorzieningen

Informatie en opvoedadvies:

  • a.

    CJG/Loes loket in de vier grote kernen met opvoedspreekuren;

  • b.

    Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

  • c.

    Diverse websites waaronder www.loes.nl; www.jongtwenterand.nl; etc.

  • d.

    telefonisch advies via bijvoorbeeld Loes loket, JGZ, kindertelefoon

Preventieve opvoed- en opgroeiondersteuning:

  • a.

    CJG/Loes loket in de vier grote kernen met opvoedspreekuren;

  • a.

    (Maatwerk)activiteiten Jeugdgezondheidszorg;

  • b.

    Diverse welzijnsvoorzieningen, zoals peuterspeelzalen/VVE, kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk, etc.

Lichte ambulante jeugd- en gezinsondersteuning

  • a.

    Diverse cursussen en trainingen,

  • b.

    Diverse voorzieningen zoals maatschappelijk werk; Begeleide Omgangsregeling, gezinswerk, etc.

Casuscoördinatie

 

Coaching van jeugd en jeugdgroepen

  • a.

    Straathoekwerk

  • b.

    Jongerenwerk

Artikel 3 Beschikbare individuele voorzieningen

Specialistische jeugdhulp

 

Spoedhulp

  • a.

    Ambulante spoedhulp

  • b.

    Ambulante spoedhulp inclusief pleegzorg

  • c.

    Ambulante spoedhulp inclusief 24-uurs

  • d.

    Ambulante spoedhulp 24-uurs behandeling thuis

Specialistische jeugdzorg 0-18 jaar

  • a.

    individuele behandeling

  • b.

    groepsbehandeling

  • c.

    intensieve dagbehandeling

  • d.

    onderwijs- en zorgarrangementen

  • e.

    onderwijs- en arbeidstoeleiding

  • f.

    echtscheidingsproblematiek

  • g.

    speltherapie

Specialistische jeugdzorg 16-27 jaar

  • a.

    individuele begeleiding

  • b.

    individuele behandeling

Verblijf in gezinshuis

  • a.

    verblijf kort, tot lang, zeer intensiefVerblijf (intramuraal);

  • a.

    deeltijdbehandeling

  • b.

    24-uurs behandeling

  • c.

    begeleiding zelfstandig wonen

  • d.

    verblijf in woongroep

  • e.

    verblijf in woongroep + behandeling

diagnostiek

 

consultatie

 

pleegzorg

 

Jeugd-GGZ (overeenkomstig de NZA systematiek)

 

generalistische basis-GGZ (licht tot zwaar, chronisch)

 

specialistische GGZ

 

  • a.

    diagnostiek

  • b.

    behandeling ambulant van de diverse benoemde stoornissen

  • c.

    behandeling met verblijf (licht tot zeer intensief)

enkelvoudige ernstige dyslexiezorg

  • a.

    diagnostiek

  • b.

    behandeling

Specialistische dagbehandeling en verzorging van jeugd met een lichamelijke, verstandelijke en/of zintuigelijke beperking

  • a.

    individuele begeleiding

  • b.

    begeleiding groep

  • c.

    individuele begeleiding + behandeling

  • d.

    begeleiding groep + behandeling

  • e.

    persoonlijke verzorging

  • f.

    verblijf (kort tot lang)

  • g.

    verblijf met begeleiding

  • h.

    verblijf met begeleiding en behandeling

Jeugdbescherming

 

Jeugdreclassering

 

Jeugdzorgplus

 

Landelijke specialistische functies (o.a. Landelijk Transitie Arrangement)

Hoofdstuk 2 PGB

Artikel 4 Tarief van het PGB

De vaststelling van de tarieven van het PGB vindt plaats op de wijze zoals in de leden 1 t/m 6 opgenomen, behoudens onder bijzondere omstandigheden waarin zorg niet ingekocht kan worden voor deze tarieven. In die gevallen worden de reële kosten vergoed, gebaseerd op de kosten voor de goedkoopst adequate voorziening.

  • 1.

    Het tarief van het persoonsgebonden budget is een afgeleide van het vastgestelde tarief van zorg in natura.

  • 2.

    Het tarief van het persoonsgebonden budget bedraagt bij inzet van professionele hulp ten hoogste het tarief van de goedkoopste adequate zorg in natura min 10%.

  • 3.

    Het tarief van het persoonsgebonden budget voor inzet van niet gecontracteerde jeugdGGZ-aanbieders bedraagt 54% van het NZA-tarief.

  • 4.

    Het uurtarief voor inzet van niet formeel beroepsgekwalificeerde dienstverlening voor ondersteuning zelfstandig leven bedraagt maximaal €20,00 euro per uur per persoon en voor ondersteuning maatschappelijke deelname maximaal €20,00 euro per dagdeel.

  • 5.

    Het uurtarief voor inzet van niet formeel beroepsgekwalificeerde dienstverlening voor kortdurend verblijf bedraagt maximaal €30,00 euro per etmaal.

  • 6.

    De hoogte van het persoonsgebonden budget van een vervoersvoorziening bij ondersteuning maatschappelijke deelname is ten hoogste het tarief van de goedkoopst adequate voorziening zorg in natura min 10%.

Hoofdstuk 3 Inwerkingtreding

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit Besluit reedt in werking met ingang van 1 januari 2017 en wordt aangehaald als: Besluit Jeugdhulp Twenterand 2017.

Burgemeester en wethouders van Twenterand,

 

de secretaris,

H.J. ten Brinke

 

de burgemeester,

ir. C. L. Visser

 

Toelichting Besluit Jeugdhulp 2017

Artikel 2 Beschikbare overige voorzieningen

 

Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare voorzieningen als bedoeld in artikel 2.9 onder a van de Wet, waarvoor geen verwijzing of verleningsbesluit van het college vereist is in het kader van de Wet. Met dit overzicht is niet beoogd een limitatieve opsomming te geven van de beschikbare voorzieningen, maar om een beeld te geven van de voorzieningen die vrij toegankelijk zijn.

 

Artikel 3 Beschikbare individuele voorzieningen

 

In dit artikel is een overzicht opgenomen van de beschikbare individuele voorzieningen. Een individuele voorziening is een niet vrij toegankelijke voorziening die op de jeugdige of zijn ouders is toegesneden, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Verordening Jeugdhulp Twenterand. Individuele voorzieningen zijn slechts toegankelijk na verwijzing of op basis ven een verleningsbeschikking. Dit overzicht is een samenvatting dat tot stand is gekomen door een clustering te maken van de verschillende producten die regionaal zijn ingekocht. Een compleet overzicht van alle beschikbare producten/individuele voorzieningen is te vinden in de productenboeken/catalogi van de apart aanbestede percelen jeugdhulp. Hieronder een korte beschrijvingen van de inhoud van deze percelen. Dit artikel beoogt geen limitatieve lijst te bieden van alle beschikbare individuele voorzieningen.

 

Specialistische Jeugdzorg en pleegzorg

 

Bij de specialistische jeugdhulp gaat het om de jeugdhulp die tot 1 januari 2015 onder verantwoordelijkheid van de Provincie viel. Het biedt ondersteuning aan kinderen/jongeren en hun ouders wanneer zich (ernstige tot zeer ernstige) opvoed/opgroeiproblemen voordoen. Deze ondersteuning kan variëren van ambulante hulp aan ouder en kind tot plaatsing in een residentiële voorziening met behandeling. Ook kan bijvoorbeeld sprake zijn van plaatsing in een pleeggezin of een Gezinshuis.

 

Jeugd GGZ

 

De geestelijke gezondheidszorg voor jeugd (Jeugd-GGZ) biedt hulp aan kinderen/jongeren met psychiatrische of psychosociale klachten die zo ernstig zijn dat zij daardoor in hun ontwikkeling worden bedreigd. Denk daarbij aan autisme, psychose, anorexia, depressiviteit. Voorbeelden van problemen die door de Jeugd GGZ worden behandeld zijn relatieproblemen tussen ouder en kind en binnen het gezin, problemen als gevolg van een ingrijpende gebeurtenis en diverse stoornissen. Stoornissen kunnen zich bijvoorbeeld voordoen op het gebied van angst, stemming, gedrag, hechting, eten en persoonlijkheid. Binnen de GGZ is er ambulante zorg (zonder opname) en klinische zorg (met opname).

 

Intramurale Opvang, Behandeling en Persoonlijke verzorging (voormalig Jeugd-Awbz)

 

Bij intramurale opvang, behandeling en persoonlijke verzorging gaat het om hulp aan jongeren met een (lichte) beperking. Ze krijgen bijvoorbeeld de volgende hulp:

 

  • -

    Persoonlijke Verzorging: Hulp bij douchen, aankleden of naar het toilet gaan;

  • -

    Behandeling: Herstel of verbeteren van de aandoening, of voorkomen dat deze erger wordt. Behandeling kan ook gaan om het verbeteren van vaardigheden of gedrag. Voorbeeld: leren omgaan met woedeaanvallen;

  • -

    Intramurale opvang: Verblijf in een instelling en samenhangende zorg. Het gaat om een beschermende woonomgeving, therapeutisch leefklimaat en permanent toezicht.

Jeugdbescherming

 

Jeugdbescherming is een dwingende maatregel die door de rechter oplegt wordt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind/jongere wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet voldoende helpt. Er zijn verschillende jeugdbeschermingsmaatregelen die de rechter kan opleggen, bijvoorbeeld een ondertoezichtstelling (OTS): ouders krijgen dan verplicht hulp en toezicht bij de opvoeding van hun kind door een gezinsvoogd. Ook kan het kind uit huis geplaatst worden.

 

Jeugdreclassering

 

De jeugdreclassering is bedoeld voor jongeren van 12 jaar en ouder die een strafbaar feit hebben gepleegd en voor de rechter moeten komen. Het wordt door de rechter opgelegd, naast een (taak)straf, of boete, zodat jongeren kunnen bewijzen dat ze zich goed kunnen gedragen en iets van hun leven willen maken. De jeugdreclassering begeleid jongeren daarbij. Deze begeleiding wordt gegeven om te voorkomen dat de jongere recidiveert.

 

JeugdzorgPlus

 

Jeugdzorgplus is voor jongeren met ernstige (gedrags)problemen. Zij hebben bescherming nodig tegen zichzelf of tegen anderen. Het gaat bijvoorbeeld om agressieve jongeren of om meisjes die slachtoffer zijn van loverboys. Het is in het belang van de jongeren zelf dat zij een behandeling krijgen in geslotenheid. Dit voorkomt dat zij zich onttrekken aan de zorg die ze nodig hebben. Of door anderen worden onttrokken aan de zorg. Jeugdzorgplus is dus niet bedoeld als straf. Het wordt ingezet o.b.v. een uitspraak van de kinderrechter.

 

Landelijke specialistische functies

 

De VNG heeft met aanbieders van specialistische functies voor jeugdzorg landelijke inkoopafspraken gemaakt. De criteria die hiervoor zijn toegepast: 1) kleine aantallen per gemeente, 2) landelijk werkingsgebied, 3) specialistisch karakter. In het najaar van 2013 is met de aanbieders een landelijk transitiearrangement (LTA) opgesteld. Gemeenten houden voor zorg in deze landelijke afspraken rekening in het gemeentelijke budget.

 

Informatie over de functies die vallen onder de landelijke inkoopafspraken zijn opvraagbaar bij de VNG. Of te raadplegen op de website van de VNG.

 

Artikel 4 Tarief van het PGB

 

Wanneer een cliënt een PGB wenst is er per definitie lagere overhead omdat het vaak gaat om kleinere organisaties of zelfstandige professionals met minder overhead dan ZIN-aanbieders en omdat de klant zelf coördinerende activiteiten uitvoert. En omdat het PGB-proces minder administratieve lasten met zich mee brengt dan het ZIN-proces. Uit de praktijk blijkt dat de huidige overhead ruim 30% bedraagt. Een afslag van 10% is daarmee redelijk en uitlegbaar. Met andere woorden, het tarief van het PGB bedraagt bij inzet van professionele hulp ten hoogste het tarief van de goedkoopste adequate zorg in natura (ZIN) min 10%.Voor zowel Wmo als Jeugd wordt één en hetzelfde afslag% gehanteerd uitgaande van het ZIN tarief.

 

In de Jeugd GGZ bestaan verschillende ZIN tarieven voor dezelfde producten. Nieuwe aanbieders ontvangen maximaal 54% van het NZA tarief. Deze 54% zien we als een ondergrens voor zorg die veilig, doeltreffend en cliëntgericht is. Onder deze bodem zakken achten we niet wenselijk.

 

Wanneer het PGB wordt uitgevoerd door een niet professional hanteren we de tarieven conform de geadviseerde tarieven door de VNG (Ledenbrief VNG, 15 mei 2014). Verschil tussen professional en een niet professional kan onder andere blijken uit de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

 

Dit Besluit behoort bij de Verordening Jeugdhulp Twenterand 2017. Deze Verordening treedt in werking op 1 januari 2017. Dat is tevens de datum waarop dit Besluit in werking treedt.