Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2022 | 01-01-2022 | artikel 1, 4, 5, 6, 33, 35, 39, 45, 50 | 27-07-2021 | ||
03-09-2020 | 08-02-2022 | artikel 12 | 21-01-2020 | ||
01-01-2015 | 03-09-2020 | nieuwe regeling | 11-11-2014 |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen en afkortingen
Artikel 3: Duur van de regeling
Artikel 6: Taken en bevoegdheden
Artikel 7: Basistakenpakket en plustaken
Artikel 8: Dienstverleningsovereenkomsten
Hoofdstuk 4: Het algemeen bestuur
Artikel 10: Samenstelling, plaatsvervanging en zittingsduur
Artikel 11: Einde lidmaatschap
Artikel 12: Bevoegdheden en taken algemeen bestuur
Artikel 14: Besloten vergadering
Artikel 15: Inlichtingenplicht lid van het algemeen bestuur
Artikel 16: Inlichtingenplicht algemeen bestuur
Artikel 17: Verantwoording aan het college
Hoofdstuk 5: Het dagelijks bestuur
Artikel 18: Samenstelling, plaatsvervanging en zittingsduur
Artikel 19: Einde lidmaatschap
Artikel 20: Bevoegdheden dagelijks bestuur
Artikel 22: Inlichtingenplicht aan algemeen bestuur
Artikel 23: Inlichtingenplicht aan het college
Artikel 25: Aanwijzing en ontslag
Artikel 26: Bevoegdheden en taken
Artikel 27: Informatieplicht en verantwoording
Artikel 29: Taken en bevoegdheden
Artikel 32: Cliëntenparticipatie
Hoofdstuk 10: Meerjaren beleidsplan en jaarplan
Artikel 33: Beleidsontwikkeling en vaststelling
Artikel 34: Het jaarplan Werkplein Hart van West-Brabant
Hoofdstuk 11: Financiële bepalingen
Artikel 35: Financiële administratie
Artikel 36: Begrotingsprocedure
Artikel 37: Bijdragen van de gemeenten
Artikel 38: Directe produktkosten
Artikel 39: Uitvoerings- en organisatiekosten
Hoofdstuk 13: Toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en opheffing
Artikel 48: Inwerkingtreding en overgangsbepalingen
Artikel 50: Toezending regeling aan Gedeputeerde staten
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert
de door de deelnemende colleges genomen besluiten, waarin is ingestemd met de businesscase/Besluitvormingsnotitie “Gezamenlijke werkorganisatie Werk en Inkomen”, waarin is gekozen voor het instellen van een openbaar lichaam;
dat de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten toestemming hebben verleend voor het aangaan van deze regeling op grond van artikel 1 lid 2 Wet gemeenschappelijke regelingen aan de colleges, in de gemeenteraadsvergaderingen van gemeente Etten-Leur d.d. 29 oktober 2014, gemeente Halderberge d.d. 3 november 2014, gemeente Moerdijk d.d. 6 november 2014, gemeente Roosendaal d.d. 29 oktober 2014, gemeente Rucphen d.d. 29 oktober 2014 en de gemeente Zundert d.d. 30 oktober 2014;
dat de gezamenlijke visie van de deelnemers is om op termijn een integrale benadering te realiseren van de doelgroep in de gehele keten van het sociale domein en dat derhalve uitbreiding van taken van het openbaar lichaam in het verschiet ligt.
Gelet op de Wet werk en bijstand, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Archiefwet 1995 en de Algemene wet bestuursrecht
tot het treffen van de: “Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant” en het instellen van een openbaar lichaam “ Werkplein Hart van West-Brabant”.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen en afkortingen
Waar in deze regeling artikelen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de in artikel 6 genoemde wetten en regelingen of enige andere wet of regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dienen in die artikelen in plaats van “de gemeente”, “de raad”, “het college van burgemeester en wethouders” en “de burgemeester” onderscheidenlijk te worden gelezen: “Werkplein Hart van West-Brabant”, “het algemeen bestuur”, “het dagelijks bestuur” en “de voorzitter”.
Het Werkplein Hart van West-Brabant is werkzaam op het terrein van werk en inkomen en inburgering. Indien tijdens de looptijd van deze regeling blijkt dat het wenselijk / noodzakelijk is dat er meer taken en bevoegdheden binnen het sociale domein aan de regeling overgedragen dienen te worden, kunnen de bevoegde bestuursorganen van de gemeenten daartoe besluiten. Alsdan geldt dit als een wijziging in de zin van de artikel 1, lid 3 Wgr.
Het Werkplein Hart van West-Brabant vervult ten behoeve van de in artikel 5 genoemde belangen alle uitvoerende taken en verzorgt of ondersteunt het operationeel beleid, inclusief beleidsvoorbereiding van het bestuur van het Werkplein Hart van West-Brabant en de deelnemers inzake de:
Indien de raad van een gemeente dan wel het college, ieder voor wat zijn bevoegdheid betreft, ten aanzien van een bepaald onderwerp beleid wenst uit te voeren dat afwijkt van het beleid van de andere gemeenten, wordt ook het afwijkende beleidsstandpunt van deze gemeente in het meer jaren beleidsplan opgenomen en door het Werkplein Hart van West-Brabant uitgevoerd. Voor de financiële gevolgen van dit lid zijn de artikelen 37, 38 en 39 van toepassing.
Artikel 7: Basistakenpakket en plustaken
In aanvulling op de taken uit het basistakenpakket kan het Werkplein Hart van West-Brabant, voor zover dit geen verstoring veroorzaakt in de uitvoering van de taken uit het basistakenpakket, op verzoek van één van de deelnemers ook andere adviserende, ondersteunende of uitvoerende werkzaamheden op het werkterrein van het Werkplein Hart van West-Brabant, uitvoeren.
Artikel 8: Dienstverleningsovereenkomsten
Met betrekking tot de uitvoering en nadere invulling van de in artikel 7 genoemde taken maken het dagelijks bestuur en elk van de deelnemers afzonderlijk, schriftelijke werkafspraken in de vorm van overeenkomsten. De beschrijving van de te leveren dienst, de wijze van kostenverrekening en de overige voorwaarden waaronder de diensten worden geleverd, worden vastgelegd in deze dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente(n) en het algemeen bestuur.
Met betrekking tot de beëindiging van de in artikel 7 lid twee genoemde taken worden door het dagelijks bestuur en de deelnemende gemeente die het aangaat, in deze overeenkomsten eveneens schriftelijke afspraken gemaakt over de afwikkeling van de financiële gevolgen alsmede compensatie voor de overige rechten en verplichtingen.
Hoofdstuk 4: Het algemeen bestuur
Artikel 11: Einde lidmaatschap
De leden van het algemeen bestuur die tussentijds ontslag nemen, stellen de voorzitter van het algemeen bestuur alsmede het college dat hen heeft aangewezen hiervan op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk. Leden van het algemeen bestuur die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien, voor zover voldaan blijft aan het vereiste zoals bedoeld in artikel 10, lid 1 en lid 10 van de regeling.
Artikel 12: Bevoegdheden en taken algemeen bestuur
Het algemeen bestuur is bevoegd tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dit in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, maar minimaal twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden van het algemeen bestuur dit verzoeken (onder schriftelijke opgave van de te behandelen onderwerpen). In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken na het gedane verzoek plaats conform de bepalingen van de Wgr. De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen – met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, lid 2 (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd), bedoelde stukken – worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd conform de bepalingen van de Wgr.
Artikel 14: Besloten vergadering
In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het jaarplan, de begroting, begrotingswijzigingen, de jaarrekening, de kadernota, het meerjarenbeleidsplan, het liquidatieplan, toetreding en uittreding, wijziging van de regeling en ontslag en benoeming van de voorzitter en leden van het dagelijks bestuur.
Hoofdstuk 5: Het dagelijks bestuur
Artikel 20: Bevoegdheden dagelijks bestuur
Binnen de kaders van artikel 6 worden aan het dagelijks bestuur door de deelnemers de volgende bevoegdheden overgedragen:
het besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het, algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. Het ingestelde beroep of het gemaakte bezwaar wordt ingetrokken, indien het algemeen bestuur de beslissing van het dagelijks bestuur tot het instellen van beroep of het maken bezwaar, niet in zijn eerstvolgende vergadering bekrachtigt;
Artikel 22: Verantwoordings- en inlichtingenplicht aan algemeen bestuur
Overeenkomstig het bepaalde in de Wgr is het dagelijks bestuur verantwoording schuldig over het door het dagelijks bestuur gevoerde beleid. Het dagelijks bestuur en één of meer leden daarvan geven gevraagd en ongevraagd alle informatie aan het algemeen bestuur, die voor een juiste beoordeling van het door het dagelijks bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.
Artikel 26: Bevoegdheden en taken
De voorzitter vertegenwoordigt het Werkplein Hart van West-Brabant in en buiten rechte. De voorzitter kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door deze aan te wijzen gemachtigde. Bij de uitoefening van de wettelijke bevoegdheden wordt de voorzitter, in geval de voorzitter behoort tot het bestuur van een gemeente, die partij is in een geding waarbij het Werkplein Hart van West-Brabant is betrokken, wordt het Werkplein Hart van West-Brabant door een ander, door het dagelijks bestuur aan te wijzen, lid vertegenwoordigd.
Ten aanzien van de bedrijfsvoering in de organisatie draagt het dagelijks bestuur zijn bevoegdheden voor zover als mogelijk over in mandaat aan de directeur. In een door het algemeen bestuur vast te stellen directiestatuut worden de taken en bevoegdheden van de directeur, alsmede de wijze waarop het dagelijks bestuur toeziet op de uitvoering en naleving daarvan, nader omschreven. Op deze bepaling is hoofdstuk 10 van de Awb van toepassing.
Hoofdstuk 10 : Meerjaren beleidsplan en jaarplan
Artikel 33: Beleidsontwikkeling en vaststelling
De raden als bedoeld in lid 3 kunnen binnen acht weken na toezending van het meerjaren beleidsplan het dagelijks bestuur hun zienswijzen aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijzen van de raden zijn vervat, bij het meerjaren beleidsplan, zoals dat aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Hoofdstuk 11: Financiële bepalingen
Artikel 35: Financiële administratie
De door het rijk aan de gemeenten verstrekte uitkeringen in het kader van de Participatiewet (inkomensdeel en werkdeel), Wet inburgering, alsmede de andere fondsen, doeluitkeringen en algemene uitkeringen bedoeld voor de uitvoering van taken waarmee het Werkplein Hart van West-Brabant is belast, worden door het Werkplein Hart van West-Brabant beheerd.
Het algemeen bestuur stelt bij regeling vast:
de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van het Werkplein Hart van West-Brabant, een en ander conform artikel 212 Gemw. De regeling waarborgt, dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan;
regels voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van het Werkplein Hart van West-Brabant, een en ander conform artikel 213 en artikel 213a Gemw. De regeling waarborgt onder meer dat de rechtmatigheid van het financiële beheer, de inrichting van de financiële organisatie, doelmatigheid en doeltreffendheid worden getoetst.
Artikel 36: Begrotingsprocedure
Het dagelijks bestuur stelt de ontwerpbegroting en meerjarenraming met toelichting op en zendt deze acht weken voordat zij aan het algemeen bestuur wordt aangeboden, aan de raden van de gemeenten. Bij deze ontwerpbegroting en meerjarenraming wordt aangegeven welke vastgestelde of verwachte (landelijke) beleidswijzigingen van invloed zijn.
De raden als bedoeld in lid 2 kunnen binnen acht weken na toezending van de ontwerpbegroting het dagelijks bestuur hun zienswijze aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijzen van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 37: Bijdragen van de gemeenten
De deelnemers betalen bij wijze van voorschot op de eerste dag van het kwartaal een kwart van de in lid 1 bedoelde bijdrage uitvoerings- en organisatiekosten. De deelnemers betalen bij voorschot maandelijks 1/12 deel van de in lid 1 bedoelde directe produktkosten. De deelnemers dragen er zorg voor dat het Werkplein Hart van West-Brabant over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
De deelnemers staan garant voor de betaling van de rente en aflossingen van de door het Werkplein Hart van West-Brabant te sluiten of afgesloten geldleningen voor zover ter zake door andere overheden geen garanties worden of zijn verstrekt. De kosten die het Werkplein Hart van West-Brabant aan de deelnemers toerekent bestaan uit directe kosten en uitvoerings- en organisatiekosten.
Artikel 38: Directe produktkosten
Indien na vaststelling van de begroting blijkt dat de geraamde directe productkosten de bij de gemeenten beschikbare rijksbijdragen overstijgen, is het dagelijks bestuur verplicht maatregelen te treffen om de geraamde directe productkosten zo veel mogelijk in overeenstemming te brengen met de beschikbare rijksbedragen en hiertoe de nodige voorstellen aan het Algemeen bestuur voor te bereiden.
Artikel 39: Uitvoerings- en organisatiekosten
De uitvoerings- en organisatiekosten worden onderscheiden naar kosten basistakenpakket en plustaken. De kosten voor uitvoering van het vooraf vastgestelde basistakenpakket worden aan elke deelnemende gemeente toegerekend op basis van een vastgestelde verdeelsleutel zijnde het gewogen gemiddelde van het aantal Participatiewet-klanten en inwoneraantal. Voor de eerste vier kalenderjaren na inwerkingtreding van de regeling met een verhouding 85 procent-15 procent. Na afloop van de periode van vier jaar wordt de verdeelsleutel voor het basistakenpakket vastgesteld door het algemeen bestuur. Voor besluiten tot vaststellen van de verdeelsleutel is een tweederde meerderheid vereist. Deze vaststelling maakt onderdeel uit van het meerjarenbeleidsplan. De kosten voor uitvoering van de vooraf vastgestelde plustaken worden op basis van individuele afspraken aan de betreffende gemeente toegerekend.
In afwijking van het tweede lid worden de personeelskosten als bedoeld in het eerste lid, sub a, de eerste vier kalenderjaren na inwerkingtreding van de regeling niet via de vastgestelde verdeelsleutel berekend. Gedurende deze periode worden aan de deelnemers de loonkosten in rekening gebracht van de door de betreffende gemeente op de datum van inwerkintreding ingebrachte personele formatie. De bespaarde personeelskosten in deze periode vloeien terug naar de deelnemers op basis van de verdeelsleutel zoals bedoeld in het tweede lid.
Het Werkplein Hart van West-Brabant brengt de kosten, zoals genoemd onder artikel 38 en 39, bij de deelnemers in rekening en betaalt eventuele jaarlijkse overschotten direct na vaststelling van de jaarrekening binnen het boekjaar volgend op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft terug.
Het dagelijks bestuur legt jaarlijks verantwoording af aan het algemeen bestuur over de inkomsten en uitgaven over het afgelopen begrotingsjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarrekening, het jaarverslag met de daarbij behorende bescheiden en de berekening van de door de deelnemers verschuldigde bijdrage, alsmede het rapport van bevindingen naar aanleiding van het onderzoek naar de getrouwheid en rechtmatigheid van de baten en lasten door een daartoe overeenkomstig het bepaalde in artikel 213 Gemw bevoegde accountant.
Uiterlijk 1 april in het jaar volgend op het jaar waarover verantwoording wordt afgelegd, levert de regeling inzake het onderdeel SiSa (verantwoording bijdragen van andere overheden) door een daartoe bevoegd accountant gecertificeerde gegevens aan bij de deelnemers ten behoeve van de accountantscontrole bij die gemeenten
Hoofdstuk 13: Toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en opheffing
Artikel 48: Inwerkingtreding en overgangsregeling
Op alle uitvoerende zaken die voor de inwerkingtreding van deze regeling in behandeling waren bij een van de aan deze regeling deelnemers en volgens artikel 6 van deze regeling tot het takenpakket van het Werkplein Hart van West-Brabant behoren, wordt beslist door het Werkplein Hart van West-Brabant.
De regeling kan worden aangehaald als “Gemeenschappelijke regeling van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant”.
Aldus besloten d.d. 11 november 2014 door
Gemeente Etten-Leur
het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,
Aldus besloten d.d. 11 november 2014 door
Gemeente Halderberge
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,
Aldus besloten d.d. 11 november 2014 door
Gemeente Moerdijk
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,
Aldus besloten d.d. 18 november 2014 door
Gemeente Roosendaal
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,
Aldus besloten d.d. 11 november 2014 door
Gemeente Rucphen
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,
Aldus besloten d.d. 11 november 2014 door
Gemeente Zundert
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
de burgemeester,