Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregister, achttiende wijziging vastgesteld op 25 augustus 2020 |
Citeertitel | mandaatregister Geldrop-Mierlo 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Mandaatregister Geldrop-Mierlo 2020 |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-08-2020 | Mandaatregister Geldrop-Mierlo 2020 | 25-08-2020 | 2020-017280 |
- Algemene mandaten; - Afdeling Dienstverlening; - Afdeling Ruimte; - Afdeling Samenleving; - Openbaar Lichaam PlusTeam - Bijlage uitleg begrippen beleidsgevoelig en Ph dient kennis te hebben van
Ondermandaat1 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: | |||||
Het voeren van routinematige correspondentie inzake onderwerpen de primaire eenheden betreffende. | Van toepassing is artikel 4 van de Mandaatregeling zodat dit mandaat niet geldt bij beleidsaspecten. | |||||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester, voor zover daaraan geen bestuurlijke, politieke en / of zwaarwegende aspecten zijn verbonden. | ||||||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten. | ||||||
Het vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten verbonden zijn. | ||||||
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. | ||||||
Het afwikkelen van klachten, voor zover dit geen overleg met portefeuillehouder vraagt. | ||||||
Toestemming verschuiving binnen het budget behorend bij het product van de gewone dienst. | ||||||
Vaststellen van inkoopstrategieën en aanbestedingsdocumenten (zoals een bestek, Programma van Eisen en Nota van Inlichtingen) voor werken tot een maximum van € 500.000,- excl. BTW Het voornemen tot gunning uitspreken Gunningsbeslissing voor werken tot een maximum van € 500.000,- excl. BTW Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten dan wel het verstrekken of gunnen van de overheidsopdracht op basis van de gunningsbeslissing tot een max van € 500.000,- excl. BTW Ondertekenen van overeenkomsten met een opdrachtwaarde tot een max van € 500.000,- excl. BTW. | Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Bevoegdheden die betrekking hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 50.000,- tot € 200.000,- dienen in overleg met de portefeuillehouder te geschieden. Bevoegdheden die betrekking hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 200.000,- tot € 500.000,- dienen na voorafgaande instemming van de portefeuillehouder te geschieden. | |||||
Vaststellen van inkoopstrategieën voor leveringen en diensten tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel Het voornemen tot gunning uitspreken Gunningsbeslissing voor leveringen en diensten (de doorlopen procedure wordt toegelicht en het voorstel tot gunning wordt geadviseerd) tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel Sluiten van de raamovereenkomst dan wel gunnen van de overheidsopdracht op basis van de gunningsbeslissing voor leveringen en diensten tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel Ondertekenen van overeenkomsten met een opdrachtwaarde tot een max van de Europese drempel | Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Ph dient over het gebruik van de volmacht te worden geïnformeerd. De volmacht geldt niet indien het een gezamenlijk inkooptraject met andere gemeenten is. | |||||
Het beslissen op ingekomen aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente door derden | Medewerkers accountteam IAK Verzekeringen | Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 2500,-- Alle schadeclaims vooraf voorleggen aan medewerker verzekeringen i.v.m. relatie naar verzekeringsmaatschappij | ||||
Vertegenwoordiging van het administratieve bestuursorgaan (college van burgemeester en wethouders, de burgemeester) op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (President van de) rechtbank, (president) Centrale Raad van Beroep, of door de (voorzitter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een schorsings-/voorlopige voorzienings- en/of bezwaar en/of beroepsprocedure worden belegd. | Juridisch medewerkers Team Ondersteuning, Team Ruimtelijke Ordening, Team Leefbaarheid en Veiligheid, Team Inkomen & Toegang (MA) | |||||
het vaststellen, aangaan, beëindigen en opzeggen van arbeidsovereenkomsten (art. 2.1 CAO Gemeenten) alsmede het ondertekenen van de overeenkomsten. | Mandaat geldt niet voor zover het cruciale functies voor het bestuur betreft, zoals Afdelingsmanager, bestuurssecretaresse, medewerker veiligheid e.d. | |||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten met oproepkrachten en vakantiekrachten | ||||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van werkervaringsovereenkomsten en stageovereenkomsten (artt. 2.8 en 2.9 CAO Gemeenten) | ||||||
Uitvoering studiefaciliteiten, waaronder het verlenen / intrekken van studiefaciliteiten. (Hfdst. 8 CAO Gemeenten en lokale regelingen) | ||||||
Verlenen toestemming tot deelname aan congressen / seminars e.d.. | ||||||
Het verlenen van buitengewoon verlof o.a. verlof t.b.v. vakbondsactiviteiten e.d., zorgverlof en ouderschapsverlof (paragraaf 2.2 CAO Gemeenten | ||||||
Het toekennen/weigeren van onbetaald verlof (art. 6.14 CAO Gemeenten) | ||||||
Beslissen op verzoek overhevelen saldo vakantie-uren naar volgend jaar (art. 5 Vakantieregeling) | ||||||
Beslissen op verzoek koop of verkoop vakantie-uren (art 6.5 CAO Gemeenten /locale regeling) | ||||||
Uitvoering regeling vervangingstoelagen bij vervanging van ambtenaren in hogere functies, autovergoeding, kledingtoelagen, piketregeling, gladheidsbestrijdingsregeling, verplaatsingskostenregeling en onregelmatigheidstoeslag (Hoofdstuk 3 paragraaf 3 CAO Gemeenten en lokale regelingen) | ||||||
Het vaststellen van een taaktypering en het koppelen van die taaktypering aan een generieke en/of specifieke functiebeschrijving (art. 8 Procedureregeling functiebeschrijving en – waardering gemeente Geldrop-Mierlo | ||||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van vrijwilligersovereenkomsten voor het verrichten van werkzaamheden tegen een vrijwilligersvergoeding (Burgerlijk wetboek / Wet op de Inkomstenbelasting). | ||||||
Het nemen van een voorgenomen besluit en het vragen van advies op grond van artikel 25 WOR | Bij afwezigheid van de secretaris heeft diens vervanger mandaat | |||||
Het nemen van een voorgenomen besluit en het vragen van instemming aan de OR op grond van artikel 27 WOR | Bij afwezigheid van de secretaris heeft diens vervanger mandaat | |||||
Het vaststellen, aangaan, beëindigen en opzeggen van een verwerkersovereenkomst als bedoeld in artikel 28 AVG | ||||||
Het nemen van een besluit tot uitvoering van een DPIA als bedoeld in artikel 35 AVG | De machtiging betreft enkel het besluit tot uitvoering. De vaststelling van een DPIA blijft voorbehouden aan de verwerkersverantwoordelijke. |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: | ||||||
Aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke overeenkomsten tot €15.000,00 per individuele casus | Na overleg met Ph en in kwesties die niet politiek gevoelig zijn | |||||
Aangaan en ondertekenen van een huurovereenkomst voor panden | ||||||
In overleg met portefeuillehouder; Aanvraag subsidie voor een evenement wordt aangehouden tot is beslist op aanvraag evenement | ||||||
Het beslissen op verzoeken om verstrekking van voorschotten op toegekende subsidies. | ||||||
Het beslissen op verzoeken om voorlopige en definitieve vaststelling van subsidie. | Alg. subsidieverordening en de betreffende beleidsregels / stimuleringsmaatregelen | Ingeval de hardheidsclausule (art. 4, lid 3 ASV 2009) van toepassing is, wordt het verzoek tot voorlopig, danwel definitieve vaststelling van de subsidie" ter besluitvorming aan het college voorgelegd | ||||
Maken van afspraken met de huisartsen, de medisch specialisten, de jeugdartsen en de zorgverzekeraars over de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de verwijzing plaatsvindt. | ||||||
Het vaststellen van regels en/of voorschriften voor de inrichting van begroting, werkplan, jaarrekening, jaarverslag en administratie van de aanvrager. | Algemene subsidieverordening en de betreffende beleidsregels | |||||
Verlenen van gemeentelijke erkenning aan vrijwilligersorganisaties | ||||||
Afdelingsmanager / Beleidsmedewerker Gebiedsgericht Werken (M) | 1. overleg met portefeuillehouder 2. mandaat Afdelingsmanager geldt tot € 5.000,- en het mandaat beleidsmedewerker gebiedsgericht werken geldt tot € 1.500,-. 3. Toewijzing geschiedt conform de vastgestelde kaders en binnen de door de raad vastgestelde begrotingspost. 4. aan het eind van ieder jaar wordt verantwoording afgelegd. | |||||
- meldingen in behandeling te nemen over personen voor wie de noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg zou moeten worden onderzocht; - een verkennend onderzoek uit te voeren naar die noodzaak; - een aanvraag in te dienen voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging bij de officier van justitie; - degene die de melding heeft gedaan te informeren over het wel/niet indienen van voornoemde aanvraag; - het Khonraad systeem te raadplegen en in dat systeem gegevens te verwerken die gerelateerd zijn aan voornoemde taken. | De door de GGD directeur daartoe aangewezen medewerkers van de GGD | |||||
- Het horen van betrokkene alvorens te beslissen tot een crisismaatregel - het raadplegen van het Khonraad systeem en in dat systeem gegevens te verwerken die gerelateerd zijn aan voornoemde taak. | De door de directeur van Khonraad aangewezen medewerkers van Khonraad | |||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015: artikel 2.3; 2.4.1; 5.1.1 en 5.2.1. Verordening Maatschappelijke Ondersteuning: artikel 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 11; 16; 18 en 23 | |||||
Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeer-plaatsen. | ||||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten. | ||||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen Regeling ouderenvervoer 65-plussers/verstandelijk gehandicapten | Regeling ouderenvervoer 65-plussers/verstandelijk gehandicapten | |||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van het Leerlingenvervoer. | Verordening leerlingenvervoer: artikel 2; 3; 5; 6; 7; 9; 10; 11; 12; 15; 16; 18 en 19. Wet op het primair onderwijs: artikel 4. Wet op het voortgezet onderwijs: artikel 4. | |||||
Leerplichtwet: artikel 3a, 3b, 3c, 6, 15, 16, 19, 21a, 22 en 23. | ||||||
Jeugdwet: artikel 2.3; 2.4; 2.5; 2.7; 7.4.0.1 en 8.1.1. Verordening Jeugdhulp: artikel 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 12 en 17 | ||||||
Verwerken van gegevens ten behoeve van het gegevensknooppunt Jeugd. | Gebruiksbeheerder informatieknooppunt (Dienst Dommelvallei) MA | |||||
Vertegenwoordigen van de gemeente in het formele berichtenverkeer tussen justitie partijen (de raad voor de kinderbescherming, de politie, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en de rechtbanken) en de gemeente. | Gemandateerden zijn/worden op naam aangemeld bij landelijke databank. | |||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van de Participatiewet. | Participatiewet: artikel 7.1; 16; 35; 36; 40; 43; 48; 49; 51; 58; 60; 60c en 62f | |||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen Regeling Welzijnsactiviteiten | ||||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen in het kader van de Verordening individuele inkomensondersteuning | ||||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening. | Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: artikel: 3; 4; 5; 7 en 8 | |||||
Mandaten uitvoering Huisvestingsverordening 2020-20232 | Voor de nummering van deze mandaten is de nummering van de Mandaatlijst Huisvestingsverordening 2020-2023 aangehouden | |||||
Het uitvoeren van de intake van (urgent) woningzoekenden, gespreksvoering, het doorzenden van verzoeken om urgentiebeschikking aan het secretariaat van de Urgentiecommissie en het voeren van alle overige routinematige correspondentie en contacten. | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | ||||||
1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | Ondermandatering alleen wanneer aan het vragen van het advies geen kosten zijn verbonden. | |||||
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
Het van het urgentie-instrument uitsluiten van concrete woonruimte en/of bepaalde woningtypen en/of concrete locaties | Artikel 2 lid 2 onder i Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (Ma) | De gemandateerde laat periodiek aan de mandaatgever weten hoe met de gemandateerde bevoegdheid is omgegaan. | |||
Volledigheidstoets van verzoeken tot indeling in een of meer urgentiecategorieën | Artikel 6 lid 1 t/m 3 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de urgentiecommissie (M) | ||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken om Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 alsmede de intrekking of wijziging daarvan, en; - besluiten op aanvragen om huisvestingsvergunningen als bedoeld in artikel 9 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023. | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (Ma) | Het bestuursorgaan wordt op de hoogte gebracht en gehouden van geëntameerde procedures. | ||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023, alsmede de intrekking of wijziging daarvan. | Het bestuursorgaan wordt op de hoogte gebracht en gehouden van geëntameerde procedures. | |||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023, alsmede de intrekking of wijziging daarvan. | De portefeuillehouder dient in kennis te worden gesteld van de geëntameerde procedure. | |||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Teammanager Strategie & Beleid Samenleving Juridisch medewerker Team Inkomen & Toegang Kwaliteitsmedewerker Zorg (Ma) | De portefeuillehouder dient in kennis te worden gesteld van de geëntameerde procedure. | ||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c en d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo] 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | |||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | |||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | |||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | ||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Artikel 10 leden 1, 2 en 4 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | |||||
Het verlenen of weigeren van aanvragen om huisvestingsvergunning | Artikel 10 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) |
Bijlage Nadere toelichting begrippen Beleidsgevoelig en Portefeuillehouder dient kennis te hebben van
Nieuw in het Mandaatregister is de aantekening “beleidsgevoelig” of “Ph dient kennis te hebben van” bij een aantal mandaten. Voor de mandaten met de aantekening beleidsgevoelig geldt dat men extra alert moet zijn op de aanwezigheid van beleidsaspecten. Het betekent dus niet dat op voorhand al wordt aangenomen dat dit mandaat beleidsaspecten bezit. Dat zou namelijk betekenen dat het mandaat nooit mag worden toegepast.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de aantekening Ph dient kennis te hebben van. Hou bij deze mandaten er rekening mee dat bij de uitoefening van het mandaat het aangewezen kan zijn om de portefeuillehouder in kennis te stellen van het gebruik.
In het overzicht is aangegeven waar de kans aanwezig wordt geacht dat beleidsaspecten een rol kunnen gaan spelen. Deze mandaten zijn aangemerkt als beleidsgevoelig. Het is niet gemakkelijk om in algemene termen aan te geven wanneer iets beleidsgevoelig is. De mandaten zijn hiervoor getoetst aan artikel 4 van de Mandaatregeling. Artikel 4 luidt:
Bevoegdheden, die in beginsel onder het bereik van deze Mandateringsregeling vallen, worden door de gemandateerde niet uitgeoefend voor zover er sprake is van beleidsaspecten. Indien de gemandateerde – zo nodig na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s) – van oordeel is, dat er sprake is van beleidsaspecten legt hij de beslissing over de aangelegenheid voor aan het bestuursorgaan.
Stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten indien:
a. het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;
b. er rekening mee gehouden moet worden, dat het bestuursorgaan op de verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
c. uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.
d. dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt.
Dit artikel biedt handvaten om te bepalen of een mandaat beleidsgevoelig c.q. politiek gevoelig is door te omschrijven wanneer sprake is van beleidsaspecten. Daarnaast is gekeken of er sprake is van beleidsvrijheid. In welke mate is een bevoegdheid ingekaderd door (beleids)regels. Hoe meer beleidsvrijheid, hoe minder een bevoegdheid gebonden is en er des te eerder sprake is van beleidsgevoeligheid. Bij de mandaten die zijn aangemerkt als beleidsgevoelig moet de gemandateerde dus rekening houden met de aanwezigheid van beleidsaspecten.
Aanbevolen wordt om een aangelegenheid waar beleidsaspecten vermoed worden in ieder geval te bespreken met de portefeuillehouder. Is de conclusie dat er beleidsaspecten zijn, dient de beslissing te worden voorgelegd aan het bestuursorgaan (college of burgemeester). Dit betekent ook dat het besluit wordt ondertekend door het bestuursorgaan. Eventuele vervolgprocedures dienen daarna via het bestuursorgaan te lopen.
De overgebleven mandaten zijn vervolgens getoetst aan de vraag of de portefeuillehouder kennis moet hebben van het gebruik van het mandaat. Want hoewel een mandaat niet beleidsgevoelig hoeft te zijn, en hierdoor is begrensd, kan een portefeuillehouder worden aangesproken. Net als de raad in het kader van de actieve informatieplicht heeft een collegelid informatie nodig om zijn taak goed te kunnen vervullen. Door een portefeuillehouder te informeren over het gebruik van de mandaatbevoegdheid kan hij beter inhoud geven aan zijn taak. Maar ook gewoon omdat hij/zij een openbare functie heeft kan het aangewezen zijn om de portefeuillehouder te informeren over de toepassing van het mandaat in een concreet geval. Dus niet zozeer omdat het de inhoud van zijn taakvervulling raakt, maar omdat van een collegelid wordt verwacht dat hij/zij midden in de gemeenschap staat en de mensen verwachten dat ze goed geïnformeerd zijn over wat er gebeurt op een gemeentehuis.
Voor de beoordeling of een portefeuillehouder kennis dient te hebben van het gebruik van een mandaat, zijn de onderstaande criteria gebruikt:
leeft het onderwerp maatschappelijk.
heeft een onderwerp publiciteit of kan dat krijgen.
heeft het te nemen besluit relevante bestuurlijke of juridische veranderingen of risico’s tot gevolg.
De kolom ondermandaat is bedoeld om aan te geven of ondermandaat toegestaan is. De kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:Staat er “geen ondermandaat” is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen. Staat er niets genoteerd is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hier toe besluiten.Staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.
in artikel 3 lid 1 van de Mandaatregeling worden de directeur-bestuurders van de in het SGE werkzame woningcorporaties, de voorzitter van de urgentiecommissie en nader te noemen andere functionarissen aangewezen. In deze mandatenlijst wordt dit uitgewerkt. Concreet betekent dit dat het de directeur-bestuurders van de navolgende corporaties betreffen: de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging Helpt Elkander”de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging “Volksbelang””de stichting “Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl”de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging “Bergopwaarts””de stichting “Woningstichting ‘Thuis”de stichting “Stichting “Woonpartners””de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningstichting Compaen”de stichting “Stichting Trudo”de stichting “Stichting WoCom”de stichting “Stichting Wooninc.”Het gaat hierbij om de directeur-bestuurders die, al dan niet gezamenlijk, volgens de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde informatie rechtens bevoegd zijn om de woningcorporatie te vertegenwoordigen. Waar gesproken wordt over de voorzitter van de Urgentiecommissie, gaat het om de persoon die op basis van artikel 3 lid 4 van het Reglement van Orde van de Urgentiecommissie door de colleges van burgemeester en wethouders van het Stedelijk Gebied Eindhoven is voorgedragen en benoemd.