Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Steenwijkerland 2020 |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Steenwijkerland 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2020 | Nieuwe regeling | 10-03-2020 |
De raad van de gemeente Steenwijkerland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 januari 2020;
gelet op artikel 147 eerste lid van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet financiering decentrale overheden, de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden, de Wet houdbare overheidsfinanciën, het Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden, de Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden, de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden en artikel 15 van de “Financiële verordening gemeente Steenwijkerland 2018”;
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan middelen uitzetten, indien deze uitzettingen conform de Wet fido een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door de richtlijnen van dit treasurystatuut.
Conform de Wet fido wordt de kasgeldlimiet niet overschreden. Indien de gemeente voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschrijdt, stelt het daarvan de toezichthouder op de hoogte, en legt het de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring voor aan de toezichthouder.
Om te voorkomen dat de kasgeldlimiet, zoals beschreven onder lid 1, aan het eind van een derde kwartaal wordt overschreden, zal een nieuwe langlopende lening worden afgesloten. Daarbij wordt rekening gehouden met de korte termijn liquiditeitsprognose op basis van nog te realiseren investeringen die door de raad zijn vastgesteld.
De rentevisie van de gemeente wordt jaarlijks opgesteld op basis van de meest actuele ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van de renteprognose van onze huisbankier. Rapportage vindt jaarlijks plaats in de paragraaf financiering in de programmabegroting.
De gemeente beperkt de koersrisico's op uitzettingen door uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, schatkistbankieren, daggeld, deposito’s, obligaties en garantieproducten.
Financiële instellingen dienen in landen met minimaal een AA rating gevestigd te zijn en onder Nederlands of anderszins EER1 toezicht te vallen.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende voorwaarden:
Artikel 9 Richtlijnen uitzetten geldleningen
Het verstrekken van een geldlening aan derden is slechts toegestaan vanuit de publieke taak. Om concurrentievervalsing met bedrijven te voorkomen, dient de gemeente zich te houden aan gedragsregels uit de Wet Markt en Overheid. Per geval is een expliciet besluit hiertoe nodig door het college van B&W, waarbij gemotiveerd wordt welk publiek belang wordt gediend en waarbij besloten wordt over de te verwerven zekerheden. In alle gevallen zal het college een dergelijke besluit vooraf aan de raad voorleggen om diens wensen en/of bedenkingen te vernemen. Daarnaast is het mogelijk om bij financiering aan derden deze te verstrekken in het kader van een door de raad van de gemeente Steenwijkerland vast te stellen regeling.
Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 12 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van treasury gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd2.
Artikel 13 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot treasury van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Medewerkers die daartoe zijn bevoegd3 (1e handtekening) | ||
9. Het (voorstel tot) het verstrekken van garanties uit hoofde van de publieke taak. | Coördinator begroting (na overleg met de medewerker(s) van het primaathoudend team) |
Bij afwezigheid van de coördinator jaarstukken is een medewerker controlling bevoegd om de bovenvermelde handelingen te verrichten. Indien de coördinator begroting afwezig is, is de teamleider Organisatieadvies bevoegd om de desbetreffende handelingen te autoriseren.
Artikel 15 Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Incidenteel4 | |||
2. Beleidsplannen treasury in paragraaf financiering van begroting | |||
3. Evaluatie treasuryactiviteiten in paragraaf financiering van de jaarrekening | |||
4. Voortgang onderdelen paragraaf financiering via de bestuursrapportages | |||
5. Verantwoording n.a.v. paragraaf financiering via het jaarverslag | |||
6. Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in art. 8 Wet fido |
Het college kan de raad voorstellen een of meerdere artikelen van dit statuut buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. In dergelijke gevallen beslist de raad.