Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent beheer en toezicht basisregistratie personen (Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Neder-Betuwe 2020) |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Neder-Betuwe 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Neder-Betuwe 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-08-2020 | nieuwe regeling | 21-07-2020 | Z/20/069232 |
Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
over de wijze van de verstrekking van gegevens 1 met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.
Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie Personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder BRP, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid, de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuïteit en het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Hoofdstuk 5 HET FUNCTIONEEL APPLICATIEBEHEER
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen.
De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de AVG voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43) en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 HET BEVEILIGINGSBEHEER
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
De beveiligingsbeheerder rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder en verzorgt de bijdragen aan de gemeentebrede managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening. Daarnaast rapporteert de beveiligingsbeheerder aan de controller informatiebeveiliging de uitkomst van de jaarlijkse zelfevaluatie BRP en PNIK.
Hoofdstuk 10 HET BEVEILIGINGSCONTROL
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
De controller informatiebeveiliging is hiervoor minimaal een keer per jaar aanwezig bij het verleg/de weekstart van het team Gemeentewinkel. Steekproefsgewijs worden vragen gesteld vanuit het plan informatiebeveiliging. De controller informatiebeveiliging maakt hiervan een verslag op.
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van het team Gemeentewinkel dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het plan Informatiebeveiliging.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 21 juli 2020.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NEDER-BETUWE
de secretaris,
mr. G.S. Stam
de burgemeester,
A.J. Kottelenberg
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de adjunct-manager van de Bedrijfsvoeringspijler.
Als plaatsvervanger is aangewezen de manager van de Bedrijfsvoeringspijler.
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de CISO
Als plaatsvervanger is aangewezen adjunct-manager van de Bedrijfsvoeringspijler.
Privacybeheer/fraudecoördinator
Als privacybeheerder/fraudecoördinator is aangewezen de medewerker beleidsuitvoering II van het team Gemeentewinkel.
Als systeembeheerder is aangewezen, voor zover het betreft IZRM/iBurgerzaken cliënt, de medewerker systemen II
Als plaatsvervanger is aangewezen de Senior systeembeheerder
Als systeembeheerder is aangewezen, voor zover het betreft AS400/Cipers, de Service manager Technisch beheer van PinkRoccade
Als plaatsvervanger is aangewezen de Technisch consultant van PinkRoccade.
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen de Adviseur kwaliteit & control.
Als plaatsvervanger is aangewezen de Controller.
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen de medewerker systemen III van het team Gemeentewinkel.
Als plaatsvervanger is aangewezen de medewerker beleidsuitvoering II/medewerker systemen III van het team Gemeentewinkel.
Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen de medewerker beleidsuitvoering II van het team Gemeentewinkel.
Naast de gegevensbeheerder is tevens belast met het berichtenverkeer:
Als gegevensverwerker wordt aangewezen de medewerker beleidsuitvoering II, de medewerker publiek III en de administratief medewerker backoffice van het team Gemeentewinkel.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de wet.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan de medewerker beleidsuitvoering II van het team Gemeentewinkel.