Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Uitvoeringsprogramma 2020 Beleidsplan VTH Gemeente Oostzaan

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma 2020 Beleidsplan VTH Gemeente Oostzaan
CiteertitelUitvoeringsprogramma 2020 Beleidsplan VTH
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7.2 van het Besluit omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-202026-05-2020nieuwe regeling

14-04-2020

gmb-2020-197988

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma 2020 Beleidsplan VTH Gemeente Oostzaan  

 

Colofon

Datum

8 april 2020

Versie

1.1

Status

Definitief

 

Inhoudsopgave

1 Inleiding.......................................................................................................... 3

1.1 Achtergrond................................................................................................. 3

1.2 Doel van het uitvoeringsprogramma........................................................... 3

1.3 Organisatorische inbedding......................................................................... 4

1.4 Leeswijzer......................................................................................................... 4

2 Relevante ontwikkelingen.................................................................................. 5

2.1 Voorbereiding Omgevingswet........................................................................ 5

2.2 Voorbereiding Wet kwaliteitsborging bouwen................................................ 5

2.3 Implementatie nieuwe registratie voor VTH..................................................... 6

2.4 Digitaal werken.................................................................................................. 6

3 Systematiek van programmeren.......................................................................... 7

3.1 Strategische doelstellingen................................................................................ 7

3.2 Indicatoren voor het meten van doelbereik.................................................... 8

3.3 Geraamde productie....................................................................................... 8

3.4 Geraamde uren................................................................................................ 8

4 Werkverdeling...................................................................................................... 9

Bijlage 1: Uitvoeringsprogramma 2020................................................................ 11

 1.

 

  • 1.

    1. Inleiding 

     

1.1 Achtergrond

Door ons college van burgemeester en wethouders is het ‘Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving’ (beleidsplan VTH) voor de Wabo-taken vastgesteld. In dit plan zijn, gebaseerd op de ontwikkelingen en een omgevingsanalyse, de prioriteiten en doelstellingen voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving (VTH) voor de komende jaren vastgesteld. Het beleidsplan VTH geeft dus weer ‘wat’ we willen bereiken.

Daarnaast beschrijft het beleidsplan ‘hoe’ we onze doelstellingen willen realiseren. Het beleidsplan bevat daarvoor de strategieën die we volgen, hoe we zorgen voor kwaliteitsborging en hoe we de voortgang monitoren.

Binnen de kaders van het beleidsplan VTH zijn in voorliggend programma uitvoeringsaccenten gelegd. Beide (‘wat’ en ‘hoe’) geven ons de komende jaren een richting waarbinnen de taken in de fysieke leefomgeving uitgevoerd worden.

 

1.2 Doel van het uitvoeringsprogramma

In dit uitvoeringsprogramma wordt de capaciteit geraamd voor de instrumenten die we in 2020 inzetten, zodat we met de beschikbare middelen zo optimaal mogelijk onze doelstellingen kunnen realiseren.

Het gaat hierbij om de instrumenten die we inzetten voor onze vergunningverlening, toezicht en handhaving. De focus is gelegd op het werkveld van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo, met name bouwen, sloop, asbest, brandveiligheid, milieu, ruimtelijke ordening en APV-gerelateerd).

Met dit uitvoeringsprogramma wordt voldaan aan de bepalingen van het Besluit omgevingsrecht (BOR) en de ‘Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht’, waarin onze raad de kaders voor de uitvoering heeft vastgelegd. Verder wordt met het uitvoeringsprogramma invulling gegeven aan de wettelijke verplichting van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij burgemeester en wethouders jaarlijks hun voornemens bekend maken over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de bestuursrechtelijke handhaving van de regels.

Ons uitvoeringsprogramma geeft blijk van transparantie voor burgers en bedrijven, de gemeentelijke organisatie en onze samenwerkingspartners over hoe wordt omgegaan met de uitvoering van het beleidsplan VTH.

In het najaar 2020 bereiden we het uitvoeringsprogramma 2021 voor.

 

1.3 Organisatorische inbedding

In opdracht van het college van burgemeester en wethouders worden de taken rond het omgevingsrecht vooral uitgevoerd door het team Vergunningen, het team Gebiedsontwikkeling, het team Juridische Zaken/handhaving, het team Openbare orde en veiligheid en de Omgevingsdienst IJmond. Daarnaast is het team Openbare Werken betrokken bij de uitvoering. Afstemming vindt, conform onze strategieën, plaats met diverse ketenpartners, waaronder de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

Het uitvoeringsprogramma vormt de leidraad voor de uitvoering van de taken. 2020 is het eerste jaar dat we werken met dit uniforme kader. Ervaringen met het functioneren hiervan, moeten we nog opdoen en zullen leiden tot aanscherpingen. Natuurlijk kan de uitvoering door omstandigheden wijzigen. Dit wordt meegenomen in onze tertiaalrapportages én als we na afloop van een jaar rapporteren over de resultaten van de uitvoering in ons jaarverslag. De ervaringen worden vervolgens meegenomen in het uitvoeringsprogramma voor het jaar daarop. Het jaarverslag gebruiken we tevens ter verantwoording van de verplichtingen in het kader van de Wet revitalisering generiek toezicht (interbestuurlijk toezicht).

 

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 benoemen we de ontwikkelingen die in 2020 impact hebben op onze taakuitvoering. We beschrijven in hoofdstuk 3 de systematiek van programmeren en we ramen de ‘productie’ van onze VTH-activiteiten in 2020. In hoofdstuk 4 maken we een doorvertaling van de inzetraming naar de organisaties die de werkzaamheden uitvoeren. In bijlage 1 is een overzichtstabel opgenomen met de raming van de uren per doelstelling, de instrumenten die we in 2020 inzetten en de verwachte doelrealisatie.

Het uitvoeringsprogramma 2020 van de Omgevingsdienst IJmond wordt separaat in het voorjaar 2020 aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd ter vaststelling en de gemeenteraad ter kennisname. Bij het vaststellen van het uitvoeringsprogramma 2021 voegen we het uitvoeringsprogramma 2021 van de Omgevingsdienst IJmond als bijlage toe, waardoor besluitvorming over de uitvoering van de VTH-taken in 2021 op één moment plaatsvindt.

 

2 Relevante ontwikkelingen 

Een aantal ontwikkelingen heeft grote invloed op ons werk in 2020. We noemen hieronder de ontwikkelingen met de grootste impact, waarvoor we in het uitvoeringsprogramma onder het kopje ‘nieuwe ontwikkelingen’ ook projecturen ramen.

 

2.1 Voorbereiding Omgevingswet

De Omgevingswet wordt voorbereid om het omgevingsrecht eenvoudiger en beter te maken. De nieuwe wet regelt met prioriteit:

  • 1.

    het versnellen en verbeteren van besluitvorming in het brede fysieke domein

  • 2.

    de integratie van plannen en toetsingskaders

  • 3.

    het vergroten van bestuurlijke afwegingsruimte

  • 4.

    het doelmatig uitvoeren van onderzoek

     

De nieuwe wet treedt naar verwachting in 2021 in werking. Het is zaak goed voorbereid aan deze belangrijke nieuwe wet te beginnen. De gemeente moet namelijk aan haar klanten duidelijk kunnen uitleggen welke gevolgen de wet heeft en/of kan hebben en haar eigen organisatie aansluiten op de landelijke voorzieningen die in het kader van de Omgevingswet worden gerealiseerd.

Voor de voorbereiding op de Omgevingswet zijn in 2020 860 uren geraamd voor onze gemeente. Het betreft uren voor onder meer het aanpassen van de werkprocessen en onze registratiesystemen, aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet, opleiden van medewerkers en communicatie naar onze burgers en bedrijven.

 

2.2 Voorbereiding Wet kwaliteitsborging bouwen

Gelijktijdig met de Omgevingswet treedt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, ook wel genoemd private kwaliteitsborging, in werking. In het nieuwe systeem is de aannemer behalve voor verborgen gebreken ook aansprakelijk voor zichtbare gebreken die bij een oplevering door de opdrachtgever opgemerkt hadden kunnen worden. Ook wordt kwaliteitsborging dan een zaak voor de marktpartijen zelf.

De private kwaliteitstoetsing zal vanaf 2021 van toepassing zijn bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw. Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken inclusief kunstwerken als bruggen, tunnels en viaducten.

Dit betekent dat de gemeente bij het afgeven van een vergunning bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw niet meer hoeft te kijken naar bouwtechnische aspecten. Hieraan gekoppeld is dat ook geen controles meer worden uitgevoerd tijdens de bouw. Marktpartijen dragen er dan zelf zorg voor dat aantoonbaar aan de wettelijke eisen wordt voldaan. Dit aan de hand van door die partijen zelf te ontwikkelen methodes voor kwaliteitsborging.

De bouwtechnische werkzaamheden kunnen hierdoor afnemen, evenals de hiervoor te innen leges. Wat de gemeente wel blijft doen bij het afgeven van een omgevingsvergunning voor het bouwen is de toets aan de lokale welstandseisen, het bestemmingsplan en de veiligheid voor de omgeving. Daarnaast dient de gemeente te controleren of de aannemer werkt met een goedgekeurde methode voor kwaliteitsborging.

Voor de voorbereiding op de Wet kwaliteitsborging bouwen zijn in 2020 60 uren geraamd voor onze gemeente.

 

2.3 Implementatie nieuwe registratie voor VTH

Het VTH-registratiesysteem ondersteunt ons bij het afhandelen, signaleren en registreren van aanvragen, meldingen, controles, klachten en handhavingstrajecten. We houden onder meer bij welke aanvragen en meldingen we ontvangen, wat de status is van de lopende aanvragen, meldingen, controles en handhavingszaken en registreren in het systeem de locatiegebonden informatie. In 2020 wordt ons huidige VTH-registratiesysteem vervangen door Open Wave, het systeem waarmee ook de Omgevingsdienst IJmond werkt. Daarmee bereiden we ons voor op de Omgevingswet én wordt informatieuitwisseling tussen de gemeente en de Omgevingsdienst vereenvoudigd. Het nieuwe VTH-registratiesysteem wordt gebruikt voor zowel de Wabo als de APV-zaken.

Voor de implementatie van de nieuwe registratie voor VTH zijn in 2020 150 uren geraamd voor de implementatie van het Wabo-deel in onze gemeente.

 

2.4 Digitaal werken

We hebben de ambitie om het ontvangen, behandelen en besluiten van en over aanvragen/meldingen zoveel mogelijk digitaal af te handelen. Daarmee bevorderen we een efficiënte procesgang, worden meer gegevens digitaal geregistreerd voor analyse en monitoring én wordt onnodig papiergebruik beperkt.

Het digitaal werken wordt gemeentebreed gestimuleerd. Voor het digitaal werken binnen het domein van de Wabo zijn in 2020 15 uren geraamd in onze gemeente.

 

3 Systematiek van programmeren

In dit hoofdstuk beschrijven we de systematiek van programmeren. Het daadwerkelijke uitvoeringsprogramma 2020 is opgenomen in bijlage 1.

 

3.1 Strategische doelstellingen

In ons beleidsplan VTH hebben we per doelgroep (burgers, bedrijven en bezoekers) onze doelstellingen benoemd die we in de komende jaren beogen te realiseren met de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving binnen het domein van de Wabo.

Het betreft voor onze gemeente de volgende 8 doelstellingen:

Doelgroep Burgers 

  • 1.

    Het verbeteren van de communicatie over wet- en regelgeving, (on)mogelijkheden en procedurele eisen. Dit leidt tot bewustere burgers die weten dat ze zelf in actie moeten komen en daarmee een verhoging van het naleefgedrag.

  • 1.

    Gebouwen waar meerdere mensen verblijven die niet zelfredzaam zijn, zijn ten aanzien van brandveiligheid en constructieve veiligheid op orde.

  • 1.

    Schade aan gemeentegrond en gemeentelijke voorzieningen (bouwlocatie en openbare weg) wordt vergoed door de veroorzaker, door gebruik te maken van een voor- en naschouw.

  • 1.

    Het tot een minimum beperken van het aantal illegale asbestsaneringen, asbestdumpingen en asbestbranden middels een proactieve aanpak (tevens doelstelling ODIJ).

Doelgroep Bedrijven

  • 1.

    Het voorkomen en tegengaan van ondermijnende activiteiten door informatievergaring en –deling met de handhavingspartners (tevens doelstelling ODIJ) en periodiek inzicht in het gebruik van garageboxen en leegstaande panden.

  • 1.

    Specifieke doelstelling voor Wormerland

  • 1.

    Het voorkomen van nieuwe bodemverontreinigingen, bevorderen van herstel of beheersing van aanwezige bodemverontreinigingen en het zorgdragen voor een correcte overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeenten (tevens doelstelling ODIJ).

  • 1.

    Het bevorderen en waar nodig afdwingen van verduurzamingsmaatregelen bij bedrijven (tevens doelstelling ODIJ).

Doelgroep Bezoekers

  • 1.

    Versterking van de economische functie van het gebied met (kleinschalige) recreatieve initiatieven door meer ondersteuning vanuit de gemeente in het proces van vergunningverlening

  • 1.

    Specifieke doelstelling voor Wormerland

 

3.2 Indicatoren voor het meten van doelbereik

In bijlage 1 zijn per doelstelling één of twee indicatoren benoemd. De indicatoren zijn een meer SMART vertaling van de doelstelling. Per indicator is benoemd welke ambitie de gemeente heeft om aan het einde van het jaar (31 december) gerealiseerd te hebben. In het jaarverslag wordt deze ambitie vergeleken met de feitelijke situatie, zodat monitoring van de strategische doelstellingen plaats kan vinden.

 

3.3 Geraamde productie

Voor de reguliere werkzaamheden is in bijlage 1 zoveel mogelijk benoemd welke aantallen aanvragen en meldingen we in 2020 verwachten. Dit zijn de werkzaamheden die we vanuit onze wettelijke bevoegdheid inzetten voor alle doelgroepen en niet specifiek aan één doelstelling verbonden zijn.

 

3.4 Geraamde uren

De aantallen producten van reguliere werkzaamheden zijn voorzien van een kengetal: dit is een gemiddeld aantal uren dat benodigd is om één product te realiseren. Deze kentallen zijn nog in ontwikkeling en zullen de komende jaren worden aangescherpt. Door de aantallen producten te vermenigvuldigen met de kentallen, ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor een aantal producten kunnen we geen aantallen en kentallen inschatten; voor deze producten is volstaan met een totale urenraming.

In bijlage 1 hebben we tevens per nieuwe ontwikkeling (zie hoofdstuk 2) en per doelstelling een inschatting gemaakt van het aantal in 2020 benodigde uren. Met de uren bij de doelstellingen leveren we een bijdrage aan het realiseren van de strategische (meerjarige) doelstelling uit het beleidsplan VTH.

 

4 Werkverdeling

Volgens het uitvoeringsprogramma (bijlage 1) zijn in totaal in 2020 zo’n 6.990 uren van onze eigen ambtelijke organisatie benodigd voor uitvoering van de Wabo taken. Daarnaast worden door Omgevingsdienst IJmond uren gemaakt voor het realiseren van de doelstellingen en uitvoering van de reguliere, wettelijke taken. Deze uren zijn allen benodigd om de VTH-activiteiten in 2020 te realiseren.

Van deze uren is zo’n 4% bestemd voor de realisatie van de doelstellingen en 15% voor de nieuwe ontwikkelingen. De overige 81% worden ingezet voor de reguliere werkzaamheden, waaronder de vergunningverlening en het toezicht op de woningbouw. De benodigde uren/budgetten zijn in onderstaand overzicht verdeeld over de teams.

 

Team

Totaal Wabo VTH

Uren 2020

Oostzaan

Vergunningverlening

4.075

Gebiedsontwikkeling

1.530

Juridische zaken / handhaving

1.305

Openbare werken

80

Totaal

6.990

 

Voor 2020 geldt dat de uitvoering van de taken voor de teams Juridische zaken / handhaving en Openbare werken passend is binnen het aantal beschikbare formatie. Voor de teams Vergunningverlening en Gebiedsontwikkeling is een tijdelijke uitbreiding van de formatie nodig om de activiteiten uit voorliggend uitvoeringsprogramma te realiseren. Deze verhoging wordt veroorzaakt door extra benodigde capaciteit als gevolg van nieuwe ontwikkelingen, waaronder de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021. Voor 2020 betekent dit dat er voor de uitvoering van deze taken voor OVER-gemeenten in totaliteit 1 fte noodzakelijk is. De hiermee gemoeide kosten zijn €80.000,-, waarvan €30.400 ten laste komt van Oostzaan (38%). De medewerker wordt tijdelijk aangesteld bij OVER-gemeenten, waarmee de lasten als bijdrage aan OVER-gemeenten verantwoord zullen worden.

De uren die door Omgevingsdienst IJmond gemaakt worden voor de reguliere werkzaamheden en doelstellingen zijn al eerder vastgesteld met het uitvoeringsprogramma van de omgevingsdienst. Het uitvoeringsprogramma 2020 van de Omgevingsdienst IJmond wordt separaat in het voorjaar 2020 aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd ter vaststelling en de gemeenteraad ter kennisname. We zorgen ervoor dat in de uitvoeringsprogramma’s van de Omgevingsdienst uren worden geraamd voor het realiseren van de doelstellingen.

In voorliggend uitvoeringsprogramma zijn een aantal aan de Wabo gerelateerde activiteiten en uren niet opgenomen. Voor de besteding van deze uren zijn afzonderlijke afspraken gemaakt. Het betreft:

  • 1.

    Uren voor functioneel en technisch applicatiebeheer van de VTH-registratie.

  • 2.

    Uren voor coördinatie binnen de teams.

  • 3.

    Uren voor de leden van de bezwaarschriftencommissie.

  • 4.

    Uren voor de facturatie en bewaking van de legeskosten.

 

Bijlage 1: Uitvoeringsprogramma 2020