Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent snelladen (Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent snelladen (Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen)
CiteertitelBeleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De grondslag van deze regeling is gewijzigd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-202401-01-2024grondslag, artikel 2, toelichting

30-01-2024

Gemeenteblad, 2024 87484

05-08-202028-02-2024nieuwe regeling

16-06-2020

gmb-2020-193354

1299832

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent snelladen (Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen)

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort; gelezen het voorstel d.d. 16 juni 2020 met reg. nr. 1299832,

 

overwegende dat het gewenst is beleidsregels te stellen voor snellaadfaciliteiten; gelet op artikel 5:1 van de Verordening fysieke leefomgeving Amersfoort,

 

besluit vast te stellen:

 

Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrisch voertuig: elk voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden, niet zijnde een fiets of snor-/bromfiets;

  • b.

    snellaadinfrastructuur: geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het snelladen van elektrische voertuigen;

  • c.

    snellaadpaal: oplaadobject (DC) in de vorm van een paal met ten minste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen met gelijkstroom;

  • d.

    aanvrager: bedrijf en/of organisatie die snellaadpalen plaatst;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort.

Artikel 2 Aanvraag locatie, verkeersbesluit en opbreekvergunning

Een aanvraag voor het plaatsen van een snellaadpaal op of aan de openbare weg bestaat uit de aanvraag voor een opbreekvergunning voor het plaatsen van een snellaadpaal bedoeld in artikel 5:1 van de Verordening fysieke leefomgeving Amersfoort en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere openbare parkeerplaatsen worden aangewezen voor het snelladen van elektrische voertuigen. In de aanvraag van het verkeersbesluit wordt de locatie aangeduid met een straatnaam, huisnummer en een plattegrond met precieze locatie. Een aanvraag voor het plaatsen van een snellaadpaal kan alleen worden ingediend door de aanbieder van snellaadpalen.

Artikel 3 Definitieve locatie snellaadpaal/-infrastructuur

Het college bepaalt de definitieve locatie van de snellaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:

  • a.

    er zijn er geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • b.

    de doorgang voor ander verkeer is gewaarborgd;

  • c.

    de snellaadpaal kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en kan – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen bij elkaar bedienen;

  • d.

    vindbaarheid en zichtbaarheid van de locatie voor andere weggebruikers om medegebruik te stimuleren;

  • e.

    mogelijkheden om straatkast van netbeheerder uit het zicht te plaatsen;

  • f.

    voorkeur voor locatie waar haaks parkeren mogelijk is.

Artikel 4 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen’.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na de bekendmaking.

 

Vastgesteld in de vergadering van 16 juni 2020.

De secretaris,

De burgemeester,

TOELICHTINGEN  

 

Algemeen

Deze beleidsregel komt voort uit de wens in de stad om snellaadpalen te faciliteren. Dit type laadpalen onderscheidt zich van de laadpalen waar wel een beleidsregel voor is, het verschil tussen ‘gewone’ laadpalen en snellaadpalen zit hem in het type stroom en het vermogen, en dus in de snelheid waarmee een elektrisch voertuig opgeladen kan worden. Daarnaast voorziet een snellader in een andere behoefte en heeft het een ander gebruiksdoel. Deze beleidsregel geeft de bevoegdheid om aanvragen te toetsen.

 

Deze beleidsregel is van toepassing op snellaadpalen, dit zijn palen op gelijkstroom. Bij deze beleidsregel hoort een overeenkomst, die wordt aangegaan tussen college en gebruiker.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Elektrisch voertuig: het gaat hierbij om elk voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden. Veelal zal het gaan om een volledig elektrische auto of plug-in hybride elektrische auto, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een ander voertuig, zoals gehandicaptenvoertuig, motor en quad die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruikt. Fietsen en snor-/bromfietsen (inclusief speed-pedelec) zijn uitgezonderd.

 

Snellaadpaal: deze laadpaal onderscheidt zich van een ‘gewone’ laadpaal, omdat de snellaadpaal gebruikmaakt van gelijkstroom (DC) en een vermogen heeft van meer dan 43kW. Een ‘gewone’ laadpaal maakt gebruik van wisselstroom, en heeft een vermogen tot en met 22 kW.

 

Artikel 2 Aanvraag locatie, verkeersbesluit en opbreekvergunning

De aanvrager benadert het college voor een locatie in de openbare ruimte, door middel van een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit en het aanvragen van een opbreekvergunning. Het college bepaalt de definitieve locatie van de snellaadpaal en wijst op basis van de criteria in artikel 3 de parkeerplaatsen aan. Het college behoudt het recht om een locatie af te keuren. Er wordt met deze beleidsregel geen maximum aantal snellaadpalen afgesproken noch wordt er vooraf bepaald wat de geschikte locaties zijn.

 

De aanvrager van de oplaadinfrastructuur is verantwoordelijk voor de melding of de aanvraag van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen.

 

Artikel 3 Definitieve locatie snellaadpaal/-infrastructuur

Het college bepaalt de definitieve locatie van de snellaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en). De snellaadpalen/-infrastructuur worden bij voorkeur geplaatst op strategische locaties in de nabijheid van potentiële gebruikers. De snellaadpaal voorziet in de behoefte om snel, in ongeveer 60 minuten tijd, de EV te laden. De voorkeur gaat daarom uit naar centrale, goed bereikbare plekken, zoals op parkeerterreinen van winkelcentra. Hiermee wordt voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan wanneer elektrische auto’s opzoek zijn naar laadplekken.

 

De doorgang voor al het ander verkeer(auto, fiets, voetganger, rolstoel, etc.) is gewaarborgd, evenals de doorgang voor ander verkeer en belemmeringen van ander straatmeubilair en (openbaar) groen.

 

Bij het toetsen van de snellaadpalen-/infrastructuur in het straatbeeld kan de gemeente kijken naar de kleur, vorm, reclame-uitingen en naar bijbehorende objecten zoals straatkasten. Omdat een snellader laadt met gelijkstroom, en ons elektriciteitsnetwerk wisselstroom geeft, zet de snellaadpaal de wisselstroom om in gelijkstroom. Vanuit de voorschriften van de netbeheerder betekent dit dat er een straatkast dient te worden geplaatst. Deze straatkast wordt zoveel mogelijk uit het zicht geplaatst, en mag vanzelfsprekend geen hinder vormen voor al het andere verkeer, evenals de doorgang voor ander verkeer en belemmeringen van ander straatmeubilair en (openbaar) groen.