Organisatie | Goeree-Overflakkee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling voorschoolse educatie Goeree-Overflakkee |
Citeertitel | Subsidieregeling voorschoolse ecucatie Goeree-Overflakkee |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Vervangt Subsidieregeling peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Goeree-Overflakkee.
Overgangsrecht v.w.b. lopende aanvragen en bezwaarschiften.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | bijlage 1, 3 | 29-09-2020 | Z-20-126025/124051 | ||
01-08-2020 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 21-07-2020 | Z-19-112446/114389 |
Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee;
gezien het Besluit d.d. 20 september 2019 tot wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie in verband met de verhoging van het minimaal aantal uren aanbod voorschoolse educatie en de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker, hun besluit d.d. 9 juni 2020 inzake Aanpassing startnotitie nieuw stelsel voorschoolse educatie 2020-2022 en het besluit van de gemeenteraad d.d. 16 juli 2020 inzake Nieuw stelsel voorschoolse educatie 2020-2022;
gelet op titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Goeree-Overflakkee 2015;
besluiten vast te stellen de volgende regeling: Subsidieregeling voorschoolse educatie Goeree-Overflakkee.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
voorschoolse educatie (VE): hier opgevat als kortdurende peuteropvang voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin via een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorschoolse educatie wordt aangeboden in de vorm van kortdurende opvang voor maximaal 480 uur gedurende anderhalf jaar. Voor peuters met een VVE-indicatie is ook voorschoolse educatie beschikbaar in de leeftijd van 2 tot 2,5 jaar voor maximaal 160 uur. Vanaf 2,5 jaar is de kortdurende opvang maximaal 960 uur gedurende anderhalf jaar;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor het in artikel 3 benoemde doel.
Deze subsidieregeling heeft als doelstelling voorschoolse educatie te realiseren en ouders te stimuleren om hun kinderen een gecertificeerde voorschoolse voorziening te laten bezoeken, zodat binnen de gemeente Goeree-Overflakkee gelijke en optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen van 2,5 tot 4 jaar zijn.
Hoofdstuk 2 Subsidie voorschoolse educatie
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Voor peuters met een VVE-indicatie vanaf 2 tot 2,5 jaar is subsidie voorschoolse educatie beschikbaar voor maximaal 160 uur gedurende een halfjaar. Vanaf 2,5 jaar is voor peuters met een VVE-indicatie subsidie beschikbaar voor een aanvullend aanbod, zodat zij vanaf 2,5 jaar in totaal maximaal 960 uur gebruikmaken van voorschoolse educatie in anderhalf jaar, verdeeld over minimaal drie dagdelen per week.
Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling van de middelen
Indien voor het hetzelfde tijdvak meerdere subsidieaanvragen worden ontvangen en verstrekking van meerdere subsidies zou leiden tot een overschrijding van het vastgestelde subsidieplafond, wordt de subsidie van alle in aanmerking komende organisaties naar rato van de aangevraagde subsidiebedragen gekort. Dit gebeurt door het in het subsidieplafond opgenomen bedrag te delen door het totaal van alle aangevraagde subsidiebedragen en de aangevraagde subsidiebedragen te vermenigvuldigen met de uitkomst hiervan.
Artikel 8 Voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie voorschoolse educatie
Subsidie voorschoolse educatie wordt uitsluitend verstrekt aan gecertificeerde voorschoolse voorzieningen die:
Artikel 9 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplek
De houder dient vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag die als bijlage 2 bij deze regeling is gevoegd, in combinatie met een recente inkomensverklaring van de ouder(s). De inkomensverklaring heeft betrekking op het meest recent voltooide kalenderjaar. In de periode tussen 1 januari en 1 mei is een inkomensverklaring van het daaraan voorafgaande jaar voldoende.
Indien het verwachte verzamelinkomen over een jaar substantieel wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de inkomensverklaring(en) van het meest recent voltooide kalenderjaar, dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuterplek.
Artikel 11 De subsidieverlening
In geval van een tussentijdse aanvraag in een lopend boekjaar beslissen burgemeester en wethouders uiterlijk binnen drie maanden na het indienen van de aanvraag.
Artikel 12 Verantwoording en vaststelling subsidie
Burgemeester en wethouders kunnen bij de houder nadere gegevens opvragen om de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie conform de opgelegde voorwaarden te controleren. Daartoe is de houder verplicht burgemeester en wethouders desgewenst inzage te geven in diens administratie betreffende onder meer:
Hoofdstuk 3 Aanvullende subsidie kleine kernen
Artikel 13 Doel subsidie kleine kernen
De aanvullende subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verleend indien daardoor oneerlijke concurrentie of marktverstorende werking kan optreden. Dit wordt jaarlijks uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft per afzonderlijke kern door burgemeester en wethouders beoordeeld en vastgesteld.
Artikel 14 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Bij aanvragen voor subsidie kleine kernen dient per kern aangegeven te worden wat de prognose van het aantal te verkopen uren is, wat het tekort voor de betreffende voorschoolse voorziening is, alsmede een toelichting op het tekort en een plan van aanpak met de inspanningen het tekort zoveel als mogelijk te beperken.
Burgemeester en wethouders stemmen jaarlijks met de betrokken houder af welke kernen geschaard worden onder de kleine kernen. Voor deze kernen stellen burgemeester en wethouders jaarlijks voor 1 oktober een opslag per uur vast die bovenop het subsidiabele uurtarief komt zoals omschreven in artikel 6, eerste lid. Deze opslag per uur is gelijk aan het bedrag genoemd in bijlage 3 en wordt bepaald door het tekort op alle kleine kernen te delen door de prognose van het af te nemen aantal uren in deze kernen.
Artikel 17 Voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie kleine kernen
De houder en de voorschoolse voorziening in een kleine kern dienen aan dezelfde voorwaarden te voldoen als de voorschoolse voorzieningen in de andere kernen met uitzondering van het bieden van een aanvullend aanbod voorschoolse educatie van acht uur per week bij veertig weken aanbod per jaar.
Artikel 18 Verantwoording subsidie
In aanvulling op artikel 12 dient de houder bij de eindrapportage per afzonderlijke voorschoolse voorziening in de kleine kernen inzichtelijk te maken wat het daadwerkelijke aantal afgenomen uren was, hoe hoog het tekort was en wat er gedaan is om dit tekort zo veel als mogelijk te beperken.
Artikel 19 Onvoorziene gevallen
Burgemeester en wethouders beslissen in alle voorkomende gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet.
Burgemeester en wethouders kunnen van deze subsidieregeling afwijken voor zover toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 21 Intrekking voorgaande regeling
De Subsidieregeling peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Goeree-Overflakkee wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld op 21 juli 2020 door
burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,
secretaris, burgemeester,
W.M. van Esch mr. A. Grootenboer-Dubbelman
Bijlage 1 Subsidiabel uurtarief als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Goeree-Overflakkee
Bijlage 2 Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag behorend bij artikel 9 lid 1 van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Goeree-Overflakkee
VERKLARING GEEN RECHT OP KINDEROPVANGTOESLAG
Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag
De gegevens in deze aanvraag zijn op naam van de ouder/verzorger die geen inkomen heeft.
Voorletters en achternaam: ……………..…………………………………………………..
BurgerServicenummer (BSN): ………………………………………………………………
Straatnaam, huisnummer + toevoeging: …………………………………………………..
Postcode en woonplaats: ………………………………………………………….………..
Gegevens kind U hoeft alleen de gegevens in te vullen van het kind dat gaat deelnemen aan peuteropvang
Voorletters en achternaam: …………………………………………………………………
Geboortedatum: ………………………………………………………………………………
___________________________________________________________________
Hierbij verklaar ik geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag, zoals bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang1. Dit verklaar ik op de volgende wijze (kruis het vakje aan dat voor u van toepassing is):
(bij 2 ouders/verzorgers) 1 van beide ouders/verzorgers werkt niet en daarom is er geen aanspraak op kinderopvangtoeslag2 en wij verzoeken daarom in aanmerking te komen voor gesubsidieerde peuteropvang.
(bij één ouder/verzorger) ik werk niet en heb geen aanspraak op kinderopvangtoeslag2 en verzoek daarom in aanmerking te komen voor gesubsidieerde peuteropvang.
Als bewijsstuk voor de berekening van de ouderbijdrage stuur ik mee:
Een Inkomensverklaring (voorheen IB60) van mijzelf en van mijn toeslagpartner, deze verklaring vraagt u gratis aan via de belastingtelefoon: 0800-0543,
De bijgevoegde inkomensverklaring klopt niet meer, omdat:
………………………………………………………………………………………………
Ik kan geen inkomensverklaring ontvangen, omdat: (vul reden in)
………………………………………………………………………………………………
Ik weet dat het onjuist invullen van dit formulier strafbaar is.
Ik verklaar ermee bekend te zijn, dat mijn gegevens aan de gemeente worden verstrekt en door de gemeente op juistheid kunnen worden gecontroleerd bij andere personen en instanties.
Ondergetekende verklaart, dat dit formulier naar waarheid is ingevuld zodat de gemeente kan vaststellen of hij/ zij recht heeft/hebben op een gesubsidieerd tarief voor de peuteropvang.
Een overschrijding van het maximum aantal uren kinderopvang waarover men recht heeft op kinderopvangtoeslag (140% van de arbeidsuren van de minst werkende ouder) geeft geen recht om deze "Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag" in te vullen. In de basis heeft men dan namelijk wel recht op kinderopvangtoeslag."
U hebt wel recht op toeslag in geval van: bijstand en werk, uitkering als kunstenaar en volgt een traject gericht op arbeidsinschakeling (WWIK), u bent jonger dan 18 jaar hebt bijstand en studeert, u volgt een re-integratie-traject en hebt geen uitkering of werkgever, u volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering, u volgt een re-integratie-traject via UWV of gemeente, of u bent student, zie www.toeslagen.nl.